Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Introduksjonskurs på karbon-gafler

Introduksjonskurs på karbon-gafler #534425 06/04/2008 14:41
L
Lostbuthappy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Jeg vurderer å kjøpe meg en karbon-gaffel. Ønsker å bruke den til sykling på grus.

Noen som kan gi meg ett introduksjonskurs?
Jeg veier 90 kilo så jeg antar at jeg ikke kan kjøpe hva som helst? Av de gaflene jeg ser på nettet så har jeg ikke funnet en mak vekt angivelse...

Ellers så har jeg 26" hjul og ønsker plass til dekk opp til 2.1". Jeg har en 80mm gaffel fra før så jeg må ha en gaffel som ivaretar geometrien.

Noen som kan si hva jeg bør se etter? Jeg skjønner ikke alle betegnelsene. Axle to crown etc...

Dersom styrrerøret er av carbon. Kan jeg kappe det da? Eller bør dette var i aluminium. Er styrerør på 1-1/8" det som er standard på vanlig mtb's?

Mange spørsmål men jeg setter pris på litt hjelp...

Re: Introduksjonskurs på karbon-gafler [Re: Lostbuthappy] #534429 06/04/2008 14:46
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Lostbuthappy
Er styrerør på 1-1/8" det som er standard på vanlig mtb's?

Svarer på dette jeg ICON_LAUGH

Ja!

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Introduksjonskurs på karbon-gafler [Re: Lostbuthappy] #534435 06/04/2008 15:09
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lostbuthappy
Jeg veier 90 kilo så jeg antar at jeg ikke kan kjøpe hva som helst?

Noen som kan si hva jeg bør se etter? Jeg skjønner ikke alle betegnelsene. Axle to crown etc...

Jeg vil anta at de fleste (alle?) karbongafler er dimensjonert for å tåle minst 90 kilo rytter.

For å ivareta geomterien på sykkelen din, bør en stiv gaffel ha axle to crown (også kjent som a-c eller a-k) på rundt 42 cm.

Etter tre sesongers bruk vil jeg anbefale Aprebic-gaffelen, som du f.eks. får kjøpt hos Eurotex/Birk til rundt 1600,- Den føles etter min mening betydelig mer solid enn en RockShox SID, som jeg kan sammenligne med.

-Jørn

NOTS

Moderator  support