Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Konspirasjonsteori

Konspirasjonsteori #534255 06/04/2008 07:47
tmork Offline OP
Lilloman
OP Offline
Lilloman
I dagens VG på nett kan en lese om ulovlige spillebuler der spillautomatene nå lever videre, disse automatene omsetter for millioner i løpet av en uke. Lotteritilsynet erkjenner problemet med avviser dette som et stort problem, siden fordelene med et automatforbud oppveier ulempene med klar margin.

Historie:
Da hele automatkorstoget startet var dette en inntektskilde for organisasjoner og lag som Norsk Tipping ikke fikk del i. Norsk Tipping gikk så til sittende regjering og sa at dette burde ligge inn under NT.

I avisene begynte så historier om spillavhengighet å dukke opp, og dette ble et stadig voksende problem der det kunne se ut til at omtrent alle som nærmet seg en automat ble infisert av et avhengighetsvirus. Det ble opprettet en telefonlinje som spillavhengige kunne ringe inne på og sluttet aldri å ringe etter at den ble opprettet. Automatene måtte bort!

Organisasjonene og entreprenører gikk til sittende regjering og var mer enn villige til å gjøre endringer som kunne gjøre automatene snillere, men eneste alternativ var at NT og staten fikk automatene (og pengene).

Sjefen for NT uttalte da poker på nett var på det mest omtalte i avisene at dette var det virkelig penger i så dette burde NT satse på.... Siden automatsaken fortsatt ikke var avgjort var ikke dette regnet som spesielt stuerent og sjefen måtte ut å beklage utsagnet.

Etter mye styr gikk så vedtaket gjennom og NT fikk kontroll over automatene selv om Trond Giskes bingoautomater fikk slippe unna. Dette til tross for at "organisasjonen" for spillavhengige sa at disse var like "farlige" som de andre automatene. Uansett, dette var AP-s automater og alle måtte jo skjønne at disse ikke var farlige (?)

Videre står det i artikkelen i dagens VG på nett at kampen mot spillavhengighet er omtrent vunnet da telefonlinjen som spillavhengige kan ringe inn på, nå tilnærmet ikke får en eneste ny henvendelse.

Jeg merker meg følgende:
- Hvis det finnes så mange nye illegale spillehaller, hvorfor er det ingen flere nye henvendelser på linjen for spillavhengighet, og er spillavhengighet kun knyttet til automater?
- Hvis bingoautomatene er like farlige som organisasjonen for spillavhengige har påstått, hvorfor er det da ingen som ringer inn til linjen for spillavhengige, og hvorfor dukker ikke sånne saker lenger opp i media.
- Hvem var det egentlig som ringte inne til linjen for spillavhengighet, var det bare spillavhengige….?
- Hvis spill er så farlig hvordan kan NT bruke så mye penger og kjøpe så mye reklameplass for et spill som Keno? En drukner jo i Kenoreklame…
- Hvor ble de spillavhengige og organisasjonen for disse av?

Påstand:
NT såg mulighetene til å ta over en etablert og vellykka form for spill, og via lobbyvirksomhet og andre metoder gikk dette gjennom. Utvikling av spill kan være dyrt, og når organisasjoner og lag hadde gjort grunnarbeidet kunne NT bare gå inn og overta en sikker inntekt. NT har heller ikke noen særlig omtanke for spillavhengige, men de var et nyttig verktøy i arbeidet med å ta over automatene.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Konspirasjonsteori [Re: tmork] #534395 06/04/2008 13:19
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Interessant innlegg, men jeg får ikke helt klarhet i hva du ønsker å oppnå:
-Ønsker du forbud mod Norsk Tipping (NT)?
-Ønsker du forbud mot deler av NT sin virksomhet?
-Ønsker du forbud mod annonsering for NT sine spill? (Det blir ikke rent lite: KENO, Exstra, Lotto lø/ons, Milionsjansen, Joker, Oddsen, Langoddsen etc.)
Eller:
-Ønsker du automatene tilbake, dvs automatforbudet/monopolet opphevet? Automater tilbake i svært mange Rimi/Rema og diverse andre butikker, og mange kafeer? Trøste og bære...
- Helt til slutt våger jeg meg til å spørre: hadde du selv noen interesse i automatdrift før automatforbudet ble innført?

Re: Konspirasjonsteori [Re: Anomyn] #534410 06/04/2008 14:15
tmork Offline OP
Lilloman
OP Offline
Lilloman
Automatene er "borte" dvs NTs automater skal ut til spillesteder, og det siste jeg har lest om dette er at enkelte ordførere ønsker å nekte NT å sette de ut, men i så tilfelle vil Giske tvinge de på kommunene. Spekulerer ikke i om at automatene kan komme tilbake til lag og organisasjoner, og tror disse stort sett klarer seg gjennom omstillingene som må til.

Ønsker ikke noe forbud og er noe usikker på hvor du fikk det i fra? Det jeg derimot merker meg er noen sammenhenger, som jeg synes det er verdt å stille spørsmål ved.

..Men dette er jo en konspirasjonsteori

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Konspirasjonsteori [Re: tmork] #534452 06/04/2008 15:49
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: tmork

Automatene er "borte" dvs NTs automater skal ut til spillesteder, og det siste jeg har lest om dette er at enkelte ordførere ønsker å nekte NT å sette de ut, men i så tilfelle vil Giske tvinge de på kommunene...

Har fått med meg at flere ordførere har satt seg til motverge mot de "snille Giske-automatene".Eller automater overhodet. (Kan dette delvis være furting over en tapt stor inntektskilde?)

Om jeg nå etterhvert forstår deg rett, så setter du spørsmålstegn ved NT/Giske, eventuelt andre, sin agenda?
Politikerne fjerner en god inntektskilde for lag og foreninger, og ikke minst eierne av lokalene der de utleide (?) automatene sto. Og aller mest eierne av automatene, antar jeg.
Mulighetene for svarte inntekter var antagelig "litt" tilstede også? Ser ikke helt bort fra det.

At "staten" vil ha sin del av inntektene? Ja, jo, men Giske har vel forespeilet at lag og foreninger skal få en viss kompensasjon?
Staten/Giske vil, eller har allerede overtatt, markedet/inntektene, med automater som påstås å gi mindre spilleavhengighet.
Må innrømme at jeg ser frem til den dagen jeg slipper å få en bra "dekkare" på sen kveldstid avbrudt av reklame for "bettson", "poker-på-nett" eller hva pok(k)er´n disse selskapene nå heter :-)

Re: Konspirasjonsteori [Re: Anomyn] #534635 07/04/2008 07:51
T
thomasli Offline
Medlem
Medlem
T
"Hvis det finnes så mange nye illegale spillehaller, hvorfor er det ingen flere nye henvendelser på linjen for spillavhengighet, og er spillavhengighet kun knyttet til automater?"

- Kanskje de har spilt bort pengene sine og ikke har råd til å ringe eller ha telefon?

"Hvis bingoautomatene er like farlige som organisasjonen for spillavhengige har påstått, hvorfor er det da ingen som ringer inn til linjen for spillavhengige, og hvorfor dukker ikke sånne saker lenger opp i media."

-Du sa det selv:"Det er AP sine maskiner og ikke farlige"(Crap)

"Hvem var det egentlig som ringte inne til linjen for spillavhengighet, var det bare spillavhengige"

- Mest sannsynlig pårørende og familie?

"Hvis spill er så farlig hvordan kan NT bruke så mye penger og kjøpe så mye reklameplass for et spill som Keno? En drukner jo i Kenoreklame"

- Penger styrer det meste

"Hvor ble de spillavhengige og organisasjonen for disse av?"

- Giske sa at automatene var snille så de la ned virksomheten?

Redigert av thomasli; 07/04/2008 07:52.

want to share something with you the three little sentences that will get you through life
1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
3)It was like that when I got here.
Homer Simpson
Re: Konspirasjonsteori [Re: thomasli] #534893 07/04/2008 15:53
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Vel, jeg vet ikke om tmork hadde en agenda med innlegget sitt, utover å belyse det reinspikka kyniske spillet med vikarierende argumenter for å dekke over at det er statens interesser det dreier seg om.

På en måte er det glupt. Hadde staten tatt monopol på pokerspilling ville de tjent mer penger. Hadde de tatt monopol på salg av pølser ved bensinstasjoner, ville de tjent mer penger. Hadde de tatt monopol på salg av bleier, ville de tjent mer penger. Så det eneste logiske er at staten bør ta monopol på salg av bleier, pølser og pokerspilling. Staten er oss. Deg og meg. Det fins ikke noe negativt med forslaget jeg skisserer. Og Tmork kan slutte å sutre.

Moderator  support