Jeg har endelig klart å bestemme meg for ny mobifon og endte opp med en Nokia E51. Dette er det nærmeste en PDA jeg har kommet siden min PalmPilot gikk av med døden for ti år siden, og det er jo litt kult å kunne klikke, ordne og styre med telefonen uten at det har direkte med kommunikasjon å gjøre.
Spørsmålet er derfor ganske enkelt, hvilke programmer er et must å innstallere for å gjøre hverdagen enda mer klikkavhengig og hvilke steder er det man kan laste ned ting til denne telefonen uten å få med en masse virus og dritt som spontant ringer til betaltjenester på Cayman Islands eller sender fylle-sms'er til svigermor?
Re: Programmer til Nokia S60
[Re: Dan]
#53082230/03/200812:59
Symbian Series 60 3rd Ed. tlf'r er rimelig komplett uten alt for mange tilleggsprogrammer nødvendig i mine øyne, men her har du en link til en tråd om S60 programmer fra brukere .
Her er en liste over Java programmer. Spesielt Opera Mini er vel grei å ha så kan du surfe terrengsykkel.no på farten med god hastighet (Opera Mini komprimerer bilder osv...)
Tross at telefonen har mye rart default, så har jeg selv installert på min N82; -Opera Mini -Nav4ALL - gratis og meget stabil og god navi (jeg har innebygget GPS) - Location Tagger fra Nokia(geotagging av bilder). Veldig artig med Google Maps på pc og full integrasjon i Google Earth! -Google Maps til mobil -Windows Live Messenger -Miniserver (lar deg få tilgang til wlan nettverket for å hente filer fra din pc!!! Last ned herfra ). Kun en liten installasjon på pc, ikke mobilen -Fring (IP telefoni, msn, skype etc, fildeling)' -Nokia Sportstracker (ikke prøvd enda.)
Jeg har mye freeware vel å merke. Av shareware har jeg kun HandyTaskman (oppgavebehandler) og HandyClock. Ingen av de er strengt tatt nødvendige....
Enjoy
ps:Hvis du øsnker å han noe morsomme filmer i god oppløsning på mobilen din, så bruk Mediacoder til å konvertere til mp4 på din mobil.
Tross at telefonen har mye rart default, så har jeg selv installert på min N82; -Opera Mini -Nav4ALL - gratis og meget stabil og god navi (jeg har innebygget GPS) -Location Tagger (geotagging av bilder). Veldig artig med Google Maps på pc og full integrasjon i Google Earth! -Google Maps til mobil -Windows Live Messenger -Miniserver (lar deg få tilgang til wlan nettverket for å hente filer fra din pc!!! Last ned herfra ). Kun en liten installasjon på pc, ikke mobilen -Fring (IP telefoni, msn, skype etc, fildeling)' -Nokia Sportstracker (ikke prøvd enda.)
Jeg har mye freeware vel å merke. Av shareware har jeg kun HandyTaskman (oppgavebehandler) og HandyClock. Ingen av de er strengt tatt nødvendige....
I tillegg kan det nevnes at N82 er fin å ringe med
Jepp, knall den. Kjapp og stabil. I New York hadde jeg god bruk for den og gir overraskende god oversikt når man er f.eks i en storby!
Sitat: tmork
Er nav4all noe bedre enn det som allerede finnes på telefonen da?
Nav4all er først og fremst gratis og har et veldig enkelt GUI og navigerings-grafikk! Grafikken er simpel (grønne piler på svart bakgrunn) men det er stort sett det man trenger + tale.
Eh? Du mener pga at du laster ned kart etter hvor du er, og da må betale for pakkedata? Hvis så finnes programmet Nokia Map loader som kan hentes ned og du laster ned kart til pc og flytter disse over til telefon.
Eh? Du mener pga at du laster ned kart etter hvor du er, og da må betale for pakkedata? Hvis så finnes programmet Nokia Map loader som kan hentes ned og du laster ned kart til pc og flytter disse over til telefon.
Tenkte mer på at du må abbonere på navi-delen av det...
På min n95 lader jeg hver dag uansett, og bruker gps mye. Den tåler ihvertfall en heldags topptur på kvamskogen med gps tracking hele tiden i sportstracker...
prøvde en slik telefonsvarerprogram, greit å ha, men egentlig en gimmick... Jeg er nå ihvertfall fornøyd med min n95... Batterlilevetiden er som forventet med all den teknologien som er bakt inn. Men jeg lider vel ikke så mye for jeg har slått av wifi, 3g, bluetooth konstant, og bruker bare gps når jeg trenger det. Nokia maps var greit å ha da jeg var i praha. Ulempen er at n95 bruker for lang tid på å låse seg inn på satelittene, hjelper litt å vende seg mot sør med mobilen.
Endte blant annet opp med å kjøpe meg en ordbok fra Handango. Men jeg får ikke installert den. Jeg har slått av sertifisering, men likevel får jeg feilmeldingen "Installering av [ordboksprogram].sis støttes ikke". Telefonen kjører S60 3rd ed. På requirements står det bare S60. Kan jo høres ut som at programmet krever S60 2nd ed. Men finnes det likevel noe annet jeg burde prøve først?
#53102630/03/200818:47
Anbefaler 1881 mobilsøk for 3G. For personer som du ikke har i adresseboken, slår programmet opp fra telefonkatalogen og viser navn og adresse i displayet. Du får full kontroll på om du vil ta telefonen eller ikke (forutsatt at du har 3G-dekning).
#53103530/03/200818:57
Endte blant annet opp med å kjøpe meg en ordbok fra Handango. Men jeg får ikke installert den. Jeg har slått av sertifisering, men likevel får jeg feilmeldingen "Installering av [ordboksprogram].sis støttes ikke". Telefonen kjører S60 3rd ed. På requirements står det bare S60. Kan jo høres ut som at programmet krever S60 2nd ed. Men finnes det likevel noe annet jeg burde prøve først?
Prøv å sende en mail til utviklerne av programmet og hør hva de har å si. Det jeg har vært i kontakt med av utviklere (dog på windows mobile seksjonen av handango) har svart kjapt og vært meget behjelpelig. Ellers anbefaler jeg å _alltid_ laste ned en prøveversjon av programmer du ønsker å kjøpe, jeg vet ikke hvor enkelt det er å kreve penger i retur om ting ikke fungerer som det skal dessverre...
Bare hyggelig!
Ta kontakt med handango direkte tenker jeg- Det er smart som det sies her å velge trial utgaver. Disse kan man aktivere ved å kjøpe kode senere. Trial er som regel fullversjon med begrenset tid eller låsing av enkelte egenskaper.
Det er sjelden problemer med software hvis du velger riktig telefon i menyen og kjøper programmene som er for denne. Tror det er slik at 2nd ed ikke er kompatibelt med 3rd ed. dessverre.
Jeg går å vurderer N82 nå om dagen, men har ikke bestemt meg helt. Må si jeg synes SportsTracker ser veldig morsomt ut
Prøvde Sportstracker for første gang i dag. Det ga mersmak. HVsi man tar litt bilder osv, så får man en veldig morsom sak ut av turen. Man uploader økta enkelt via telefonen til en webside slik og kan se på økta og evnt tilknyttede bilder. Jeg likte spesielt godt å hente KML-fila (som ligger klar) og se på ruta i Google Earth! Dette blir knall på stiturer:-)
Quote:
hvor kjapp er kamerasøkeren?
Det er ikke 100% et kompaktkamera enda, men det duger til det aller meste hvis du er litt forberedt. Hvis man ikke driver med altfor mye multitasking så er kameraet klart og bildet tatt på rundt 4 sek. Tok en test nå!
OG husk;
DET ALLER BESTE KAMERAET ER DET DU HAR FOR HÅNDEN!
Redigert av holejos; 30/03/200820:38. Rediger grunn: la til KML fila
Prøvde Sportstracker for første gang i dag. Det ga mersmak. HVsi man tar litt bilder osv, så får man en veldig morsom sak ut av turen. Man uploader økta enkelt via telefonen til en webside slik og kan se på økta og evnt tilknyttede bilder. Jeg likte spesielt godt å hente KML-fila (som ligger klar) og se på ruta i Google Earth! Dette blir knall på stiturer:-)
Dette ser jo veldig bra ut. Hvis bare Nokia kunne kjøpe Polar nå, så man får inn pulsloggen også
Har du mobilen i lomma/sekken, eller bruker du styrebrakett?
Jeg har tjuvlånt fatterns, og han kjøpte sin på Bull ski og kajakk trur jeg for dette er jo padlestæsj. Jeg må jo få min egen før han savner'n. Vi kan kanskje bestille et eller annet sted fra, siden marginene til BS&K ikke akkurat er på kundenes side.
Bestilte akkurat en N82, har hatt samme mobil i fire år, så jeg gleder meg nå.
Men det må gå ann å hacke sammen et script som får inn loggen fra en Polarklokke også. Det blir et fint lite kveldsprosjekt.
Kult hvis du kan fikse et Polar script. Det er det som mangler:-) ! Ang. Aquapac. Jeg har en adresse i New York som jeg kan sende til, og så får jeg kameraten min til å sende de til Norge. Ergo, bare å si ifra så kan jeg bestille for oss alle. Jeg bestiller en imorgen (har brukt "hundepose" til nå ). Ser ut som en Mini skulle passe en N82.
Noen som får den til å synke mot en sikker(?) exchangeserver? Jeg må manuelt akseptere sertifikatet hver gang den forsøker å synke selv om sertifikatet til serveren er innstallert.
Jeg tror jeg må gå til anskaffelse av en slik telefon jeg og da min Qtek 8300 begynner å få vel mye rart for seg.
Er det noen som har prøvd slike bluetooth-gps dingser? Det kunne jo vært artig å hatt, og da feste gps'en på toppen av hjelmen for bedre signal mens mobilen ligger trygt i sekken.
Jeg tror jeg må gå til anskaffelse av en slik telefon jeg og da min Qtek 8300 begynner å få vel mye rart for seg.
Er det noen som har prøvd slike bluetooth-gps dingser? Det kunne jo vært artig å hatt, og da feste gps'en på toppen av hjelmen for bedre signal mens mobilen ligger trygt i sekken.
Har hatt BT GPS. Både ekstern og intern GPS i mobilen trekker mye strøm..... Det er vel den største ulempen med å bruke mobilen som basis for tracking og navigasjon. Men det funker absolutt fint!
Jeg har en BT GPS som funker finfint til min Qtek 8300 og HTC S710.
Det at BT GPS trekker mye strøm er jeg ikke enig i, men ved navigasjon så vil telefonen trekke mye strøm pga at bakgrunnslyset ikke skrus av. Jeg kan forøvrig anbefale Qtek 8300 til en BT GPS i skogen. Den kan brukes uten simkort og ligge trygt i sekken mens du har GPS-modulen liggende i plast på toppen av eller bak sekken.
gpsVP er et glimrende program til din Qtek 8300 som takler garmin kart fint, og som logger bevegelsene dine som en vanlig GPS. Den lager fine, åpne filer som fint kan konverteres til bruk i google earth og lignende. GPS'en kan fint brukes til både ny og gammel telefon og er defintivt mer strømsnill enn en innebygd en.