|
|
Årets stidekk?
|
Re: Årets stidekk?
[Re: olganga]
07/07/2008 19:54
|
Johannes(MCK)
Avhengig
|
Avhengig
Har nå vært på en langtur med RæserRolf 2,25 bak og Nevegal Stick-E 2,1 foran.
Meget imponert over StickE på fjell/stein/røtter når jeg etterhvert fikk passe luft i det. (når jeg trykker passe hardt med tommelen er det passe hardt/mykt, sikkert passe mange psi/BAR).
Ruller godt og godt kantfeste foran. Foreløpig min favorittcombo. det hørtes ikke ut som en dum kombo! (skjønner jeg er litt på etterskudd her, men hadde ikke ork til å lese alle postene) hvor kjøpes disse? kommer stick-e i 2.25? hvordan er disse som fordekk vs. knaste knut? (nesten på høyde med selveste 20 spørsmål her :P)
Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
|
|
|
[Re: Ripen]
07/07/2008 21:18
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hvordan liker du dekkene i forhold til BBGG nå 3 mnd etter? Jeg tror jeg så at du hadde dem på fortsatt på stiturnèen i Lillomarka, riktig?
KNS-E (2,35") vs BBGG: Kenda Nevegal Stick-E er et flott dekk og fungerer ypperlig på Lillos og andre stier. Veldig kvikke ved igangsetting, samt føles veldig "snappy" ved retningsendringer. Ruller bra og har ei heller hatt punkteringsproblemer selv om jeg har brukt ganske lavt luft-trykk. Klatrer også veldig bra på vått og tørt føre. På den dårlige siden synes jeg grense mellom passe med luft, og for lite luft er mer kritisk enn ved BBGG. Legger seg helt vekk i svinger hvis en har litt for lite, og må bruke noe mer luft i dekkene enn BBGG. Den mest negative opplevelsen er nedover på vått føre, da synes jeg de føles litt "utrygge" og BBGG er et klart førstevalg. KNS-E bremser også dårlig på vått føre. BBGG er også et supert dekk og er et klart førstevalg når det gjelder nedover, trygghet og feste på vått oppover og nedover. Til sykling i kleiva er dette førstevalget, og hjemme på sunnmøre i helga var de ypperlige ned fra steinete fjell. Tåler lavere trykk en KNS-E før de legger seg. På minussiden er dette et tungt dekk og med brå overgang fra KNS-E til BBGG, så er det som å dytte i gang en dampveivalse i forhold. En merker også den ekstra vekten ved kjappe retningsendringer. Dekket er heller ikke å anbefale på mye leire-gjørme, som det var den ene dagen på Utflukt 2007. Etter tre turer med BBGG er derimot den ekstra tyngden/tregheten glemt og dekket føles kjapt og fint. Summa: Jeg har både BBGG og KNS-E liggende, og kommer til å veksle litt mellom disse avhengig av vær og stier. Til tørre og fine sommerstier i lillo - KNS-E, Grefsenkleivasykling - BBGG, Våt og regntung høst i Lillo - BBGG, til Skeikampen nå til helga tar jeg med begge.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
07/07/2008 21:34
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har både BBGG og KNS-E liggende, og kommer til å veksle litt mellom disse avhengig av vær og stier. Til tørre og fine sommerstier i lillo - KNS-E, Grefsenkleivasykling - BBGG, Våt og regntung høst i Lillo - BBGG, til Skeikampen nå til helga tar jeg med begge.
Du synes ikke KNS-E er litt for mye dekk på tørre og fine stier 'a? Jeg syklet på NN 2.4/Esker 2.3 mens det var varmt og tørt. Jeg savnet ikke fra BBGG/KNS-E. Tvert om syklet jeg kvikkere og mer uanstrengt med den komboen. På vått føre har jeg hatt gode erfaringer med Muddy Mary 2.3. Det pakker seg vesentlig mindre enn BBGG i gjørme, men er ellers ganske likt. Et godt valg for regndager på Skei vil jeg tippe.
|
|
|
[Re: runermm]
07/07/2008 21:37
|
Reknes
Avhengig
|
Avhengig
Må innrømme at jeg ikke har lest hele tråden..men jeg byttet dekk på canno'n her om dagen, satte på Kenda Small Block 8 i 2.35, helt kongedekk! Jeg ble skikkelig overrasket over grep vs rulleegenskaper på varierende underlag!
Noen som trenger en brukket Jamis Dragon29???
|
|
|
07/07/2008 21:48
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Du synes ikke KNS-E er litt for mye dekk på tørre og fine stier 'a? Jeg syklet på NN 2.4/Esker 2.3 mens det var varmt og tørt. Jeg savnet ikke fra BBGG/KNS-E. Tvert om syklet jeg kvikkere og mer uanstrengt med den komboen.
På vått føre har jeg hatt gode erfaringer med Muddy Mary 2.3. Det pakker seg vesentlig mindre enn BBGG i gjørme, men er ellers ganske likt. Et godt valg for regndager på Skei vil jeg tippe.
Siden jeg kun har brukt BBGG siden det kom på markedet og brukt opp ti par eller deromkring, så har jeg litt lite å sammenligne med  Til meg og mitt bruk synes jeg KNS-E er på grensen av hvor lett dekk jeg vil trives med. Lillos mange steiner og røtter liker litt godt med gummi. Det skjer også ofte at røttene i Lillo er morgensleipe, selv på ganske tørre dager, og etter det jeg har hørt så er ikke NN det beste til slikt. Jeg kan jo selvsagt ta feil. Har tenkt litt på MM til Skei og eventuell leir-gjørma som vi hadde sist år. Skal hvert fall ikke bruke BBGG hvis det blir slik i år, og forsøker heller KNS-E.
Redigert av tmork; 07/07/2008 22:01. Rediger grunn: laaaaang setning
|
|
|
07/07/2008 21:57
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
NN skvetter til bare det aner fuktighet i lufta og Eskar er heller ikke noe særlig mer glad i vann enn dachsen her i huset. På helt tørt føre, derimot, er begge eksemplarisk. Du får prøve de gang, kanskje du blir overrasket.
|
|
|
08/07/2008 10:04
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Muddy Mary er nok et dekk jeg slenger på på Utflukt jeg også om det er som i fjor. Man kunne jo knapt se at det var knaster på BBGG etter den rundene der. Kun gjørmeslicks ble de til Har et MM i boden, får skaffe meg et til før Skei da.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
08/07/2008 10:23
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Muddy Mary er nok et dekk jeg slenger på på Utflukt jeg også om det er som i fjor. Man kunne jo knapt se at det var knaster på BBGG etter den rundene der. Kun gjørmeslicks ble de til Har et MM i boden, får skaffe meg et til før Skei da. Hmm, kanskje jeg bør rusle nedom delisk og se om de har dette dekket....
|
|
|
08/07/2008 10:37
|
Frode M
Veteran
|
Veteran
Jeg har brukt litt av hvert, Nevegal 2.35 i Sticky-E og DTC, Minion ST 2.35, NN 2.25, Intense S4, Edge og DH. Et par S4 likte ikke guffe, så jeg satt på Minion ST. Men det var som om sykkelen satt fast, det rullet veldig tungt (med min kondis). På med Maxxis Ardent 2.25 og guffe. De veier ca. 630g. Jeg var veldig skeptisk til om dette skulle holde. Det var som å få ny sykkel, så mye kjappene kjentes den. Grepet er helt OK, ikke på linje med Nevegal/Minion. Men jeg vrengte Ardent av bakfelgen så Ardent bør kanskje kjøres med slange og ikke guffe. Så drømmen er Ardent i Tubeless og dual-gummi. I mellomtiden blir Ardent foran of NN 2.25 UST om jeg finner det i Oslo. Og etterhvert Nevedal DTC tenker jeg.
/Frode
/Frode
|
|
|
08/07/2008 10:40
|
Phrode
Fersking
|
Fersking
Har akkurat summet meg etter nær-døden-opplevelse med min venn Nobby på vått føre. Trenger et dekk til høst/vått føre som ikke er helseskadelig... noen gode tips? Muddy Mary er nevnt - noen andre?
|
|
|
[Re: Phrode]
08/07/2008 10:43
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Ja, blant annet er BigBetty nevnt i bøtter og spann her. Det er overlegent på vått føre
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
08/07/2008 11:22
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som vet hvordan Kenda Blue Groove 2.35 DTC oppfører seg som framdekk til stisykling på norske stier?
Jeg finner det nok ut selv etterhvert, men det hadde vært artig å høre om andre har gjort seg opp erfaringer.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: thomasli]
08/07/2008 11:41
|
chalshus
More than words
|
More than words
|
|
|
09/07/2008 20:15
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du synes ikke KNS-E er litt for mye dekk på tørre og fine stier 'a? Jeg syklet på NN 2.4/Esker 2.3 mens det var varmt og tørt. Jeg savnet ikke fra BBGG/KNS-E. Tvert om syklet jeg kvikkere og mer uanstrengt med den komboen.
Til meg og mitt bruk synes jeg KNS-E er på grensen av hvor lett dekk jeg vil trives med. Lillos mange steiner og røtter liker litt godt med gummi. Det skjer også ofte at røttene i Lillo er morgensleipe, selv på ganske tørre dager, og etter det jeg har hørt så er ikke NN det beste til slikt. Jeg syklet Godløypa di i dag med NN og Eskar. Det har vært tørt noen dager nå, men Godløypa byr på mange strekker hvor det er småvått, så du har rett i at det er sleipt til tider. Framdekket, NN 2.4, klarte seg veldig bra. Bra feste (også på våte partier), raskt og nok volum til at det blir riktig så komfortabelt der framme. Dekket slapp ned det bratte svaberget i enden av den andre nedkjøringen, men det gikk bra. Absolutt godkjent. Eskar 2.3 sleit mer. For å få skikkelig godt feste måtte jeg ha lavt trykk, men da ble litt vaglete og det gikk ikke lenge før det ble punktering. Kjedelig greier, spesielt ettersom dekket er et helt helvete å få på felgen. Jeg ofret feste for punkteringssikkerhet, men 3/4 gjennom runden ble det sannelig enda en punktering Bakhjulet mitt har elendig karma i sommer (har punktert støtt og stadig), men jeg tror nok Eskar har skylda. Neste gang får jeg prøve NN bak også.
|
|
|
09/07/2008 21:13
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Svaberget går som regel helt fint, men røttene i bunnen (de du skal svinge på) kan være litt spennende hvis det har vært veldig regnvått  Godløypa er bare evig-fin, men legg gjerne inn delvis nyfrisert TLC for variasjon, det gjør seg. Jeg er tilbake på BBGG-kjøret...
|
|
|
09/07/2008 21:57
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I bunnen av svaberget tok jeg en brå sving til høyre og lurte meg unna røttene Godløypa tror jeg kanskje er den beste stirunden i Oslo. Den er temmelig lang (20 km) og byr på det meste en stientuasist kan ønske seg med passe stigning i programmet. De aller vanskeligste partiene kommer mens du ennå har krefter igjen. Nedkjøringene er varierte og krones med en herlig flytsti. TLC: Krysser den rett over ved Sørskogen sånn cirka? BBGG: Det er noe veldig enkelt og betryggende med de dekka som er litt vanskelig å gi slipp på...
|
|
|
09/07/2008 22:05
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
TLC: Krysser den rett over ved Sørskogen sånn cirka?
Rett etter Lilloseter, rett ned i bakken 50m etter seteren, går det en rød/blå -sti opp en bakke til venstre. Følg denne til blått går rett frem og rødt drar opp mot venstre. Blå sti blir smal og fin sti som kommer ut på traktorvei ved endestopp for grusen som går forbi Sørskogen og rundt på andre siden av Kjulstjernet. Ta til høyre over kryssende tømmerstokker og umiddelbart inn til venstre på liten sti. Følg denne til du kommer til blåsti som krysser Godløypa fra litt innenfor Sørskogen over mot Kjelsåshytta. Du kan da sykle ned til høyre og komme inn på nordgående løp for Godløypa, eller du kan ta til venstre og sykle over mot Kjelsåshytta.
|
|
|
30/07/2008 21:14
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som vet hvordan Kenda Blue Groove 2.35 DTC oppfører seg som framdekk til stisykling på norske stier?
Jeg finner det nok ut selv etterhvert, men det hadde vært artig å høre om andre har gjort seg opp erfaringer. Svaret er at det dekket oppfører seg forbausende bra selv på ganske sleipt underlag. Fikk testa det godt på tur i en søkkvåt Måneskinnsløype i dag, og det var trygt og fint, rulla lett og føltes raskt og lekent. Bakdekket, Nevegal 2.35 DTC funka også godt selv om det var litt vått, men nå ble det ikke så mye klatring (nesten bare nedoversti) på sleipe svaberg og røtter i dag, der mistenker jeg at det kan slite litt. Jeg sliter tydeligvis med å finne rett trykk i bakdekket mitt, eller så hadde jeg bare jælma uflaks i dag, eller så er disse dekka for pinglete. 2 punkteringer hører sjeldenhetene til for en som har sykla rundt med BB, helt ukritisk til veldig lave dekktrykk. Gode dekk, skal teste dem mer og se om det blir punkteringsbonanza eller om det bedrer seg med riktig lufttrykk.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
30/07/2008 21:20
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg finner det nok ut selv etterhvert, men det hadde vært artig å høre om andre har gjort seg opp erfaringer. Svaret er at det dekket oppfører seg forbausende bra selv på ganske sleipt underlag. Fikk testa det godt på tur i en søkkvåt Måneskinnsløype i dag, og det var trygt og fint, rulla lett og føltes raskt og lekent. Bakdekket, Nevegal 2.35 DTC funka også godt selv om det var litt vått, men nå ble det ikke så mye klatring (nesten bare nedoversti) på sleipe svaberg og røtter i dag, der mistenker jeg at det kan slite litt på slike våte dager. Jeg sliter tydeligvis med å finne rett trykk i bakdekket mitt, eller så hadde jeg bare jælma uflaks i dag, eller så er disse dekka for pinglete. 2 punkteringer hører sjeldenhetene til for en som har sykla rundt med BB, helt ukritisk til veldig lave dekktrykk. Gode dekk, skal teste dem mer og se om det blir punkteringsbonanza eller om det bedrer seg med riktig lufttrykk.
Roy
|
|
|
03/08/2008 19:27
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja.. Ny runde i Måneskinnsløypa i dag, snakebite igjen.
Om man skal unngå punkteringsbonanza så må man opp i så høyt dekktrykk at de blir helt tullete på vått føre. De roter rundt, og man trenger brei sti for ikke å reise til skogs straks det blir litt steinete eller glatt. Svaberg og røtter blir direkte helsefarlig, og oppovertråkking blir som å gå Eskilbakken uten festesmøring.
Dette er dekk for de tørre dagene. Man trenger nok Stick-E over hele rulleflaten ellers. I alle fall så lenge man bruker slange i dem.
Redigert av El Jefe; 04/08/2008 06:43. Rediger grunn: Nå ble til ny
Roy
|
|
|
04/08/2008 05:56
|
StigB
Señor
|
Señor
Jeg sleit en tid med det samme, men en grøvre slange bak gjorde susen for mitt vedkommende. Det kan jo hende det kan gjøre for deg også. Så er da spørsmålet vil man ta vekta i dekk eller slange?
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
04/08/2008 06:49
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, hele poenget med Nevegalene var jo lettere dekk på tørre dager, og da kan jeg jo ha høyt nok dekktrykk til at de ikke punkterer.
Til de sleipe (vanlige) dagene har jeg BBGG som kan sykles med laaavt dekktrykk og gir supergrep.
Roy
|
|
|
04/08/2008 13:23
|
Fair Dinkum
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg kjører NobbNic 2.40 forran og Fat Albert 2.25 bak, og jeg syns de er gode stidekk, men er det bare meg eller er de ikke like gode på vått føre??
Noen som kan forslå gode stidekk til min Canyon Nerve sti-sykkel når underlaget er vått, steiner, røtter og slik skogsterreng man finner her på østlandet??
Gode råd tas imot med takk :o)
Member of Hilltop Hoods Appreciation Society. Heaps Good
Sic Vis Pacem Para Bellum!
AltaBike Singlespeed (1st Edition) Linda McCartney ProTeam Principia Canyon Nerve ES 7.0
|
|
|
[Re: Fair Dinkum]
04/08/2008 13:38
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Big Betty Gooey Gluey, kongedekk når det er vått og sleipt, både på svaberg og røtter.
Sørensen selger dem for 380,- pr. dekk.
Roy
|
|
|
04/08/2008 14:11
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Sørensen selger dem for 380,- pr. dekk.
Dette var jo en fin pris.
|
|
|
04/08/2008 14:19
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Big Betty Gooey Gluey, kongedekk når det er vått og sleipt, både på svaberg og røtter. og rullemotstand som en middels tanks.
|
|
|
[Re: Arne_And]
04/08/2008 15:51
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Big Betty Gooey Gluey, kongedekk når det er vått og sleipt, både på svaberg og røtter. og rullemotstand som en middels tanks. Joda, man setter neppe fartsrekord på grus eller asfalt med dem. Menneh, det er vel ikke så mange andre dekk med de samme egenskapene som ruller så mye bedre, eller?
Roy
|
|
|
04/08/2008 18:13
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Jeg synes Minion Super-tacky og Nevegal Stick-E ruller noe bedre, men det kan være noe jeg innbiller meg. Poenget er vel først og fremst å være advart, jeg fikk hakeslepp første gang jeg syklet med BBGG.
|
|
|
[Re: Arne_And]
04/08/2008 18:20
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
BBGG, rullemotstand som en punktert trillebår lastet med pukk, veigrep som en katt som ikke vil bade...
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
05/08/2008 07:54
|
KTL
Besatt
|
Besatt
BBGG, rullemotstand som en punktert trillebår lastet med pukk, veigrep som en katt som ikke vil bade... Perrfekt beskrivelse!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
|
|