Men lyst skinn kan det nok være lurt og styre unna...
Jepp, ikke kjøp lyst interiør hvertfall. Jeg har beige skinn/lyst interiør i min A6 2003. Kid'n er ikke noe problem egentlig for hans barnestol har jeg et sånt bøtteformet underlag under. Det er verre med den generelle bruken av bilen med et lyst interiør som enkelt trekker til seg fingermerker osv. Fordelen med lys bil er at man blir nøyere med om man er møkkete og hvor man tar. I min bil er til og med sikkerhetsselene lyse = håpløst!
Er ikke enig med de som mener skinn er dumt i bil. Det er jo utrolig enkelt å vaske bort søle og dritt!
Så til anbefaling av utstyr. Min A6 er tyskimportert og har det ganske mye utstyr. Det jeg setter mest pris på i hverdagen er (ikke prioritert rekkefølge);
-BOSE anlegg!!! (standardanlegget er ikke så godt) -Ekstra god korsryggstøtte (elektrisk med høyde og dybdereg) -Minne på førerstol for opp til 3 førere! -Cruisecontrol -Automat (tiptronic) -Min er moderat originalsenket, og kjører godt -Quattro -Auto avblending av speil -Blåtann overføring fra mobil til bilens steroanlegg -Xenon (jeg har ikke Bi-Xenon vel å merke) -diesel (trimmet) -ESP selvsagt som nevnt senere i tråden.... -og best av alt WEBASTO varmer MED FJERNSTYRING. Denne går på diesel og varmer opp både motor og kupe. Fungerer helt knall, og spesielt bra som tilvalg hvis du velger diesel.-For meg med en liten kid er det super digg å sette han inn i varm bil på kalde morgener, samt at motoren nyter godt av det. Etter en lang, kald skitur er det også perfekt. Veit ikke om dette finnes til 1.8T motoren.
Motorvalg: hvorfor ikke velge 1.9tdi 130hk med Quattro. Denne får du ikke med automat så vidt jeg veit, men ville heller hatt denne motoren trimmet til moderate 150-160hk og 370/380Nm.
Redigert av holejos; 28/03/200812:52. Rediger grunn: glemte ESP - viktig viktig
Må si Octavia'n din er godt utstyrt! Lane Changer: Tror det er standard på Audi fra 2003? Cruise Control: Noe som står høyt på listen (takk for tips) Aux inngang: Meget smart, men har også sett noen løsninger som kobles til i stedet for CD-skifteren som ikke koster alt for mye. Regnsensor: Smart men ikke noe must for meg. Den første Golf'en jeg hadde fra '86 hadde ikke intervallvisking en gang... Ryggesensor: Smart, spesielt når samboer'n også skal bruke den innimellom Koppholder: Et must, men er vel stort sett standard Maxi Dot:Spennende, et pluss men ikke avgjørende Xenon: Står meget høyt på lista (takk for tips). Når det på Finn.no står Xenon, er det da bi-xenon eller bare xenon på kjørelysene? Ser ut til at de fleste A4'ene som ligger på Finn.no i den aktuelle modellen har Xenon.
- Blinky blinky lane changer er fint og en blir "avhengig" av funksjonen - Cruise control er greit nok, men opplever selv dette som litt unyttig - Aux inngang skulle jeg gjerne hatt men er ikke noe stort savn - Regnsensor er noe jeg er helt avhengig av og synes dette fungerer strålende. Hatt det på min tidligere VW Bora og nå på min A4 - Xenon (med adaptive lys) er også fin-fint. Vi bli alle eldre og godt lys blir viktigere jo eldre man blir.
Ellers: Lyst eller mørkt skinn er fin-fint og veldig enkelt å holde rent Webasto: Supert å få en varm og isfri bil uten tilgang til ekstern strøm (kjøper det igjen) S-Line: Jeg liker det, noen synes sikkert det blir for stivt. Senking 2cm (05 A4) 2.0 TDI med 140HK oppleves personlig som "sterkere" enn en 163hk 1.8T samt at forbruket jo er veldig behagelig. 60 mil fra sunnmøre nå etter påske, forbruk 0,43 l/m Bose: godt med godlyd! Oppbevaringspakke: Flott med skuffer under setene. ++
Savner: Quattro, men dette var ikke en opsjon på 2.0 TDI før ett år etter at jeg kjøpte bilen.
Synes jeg får veldig mye bra tips her! Takker for det. Tre nye spm dukker opp:
(1) Manuell/tiptronic: Er det en ulempe med tiptronic ved lett trimming? Eller ikke? F.eks. fra 163 til 190 hk bensin, eller 130 hk til 160 hk diesel? Mer slitasje på en tiptronic?
(2) 1.8T (163HK) eller 1.9TDI (130hk): Må prøve forskjellen, har bestilt prøvekjøpring av en 130hk diesel på lørdag hos Møller
(3) Webasto: Mulig å enkelt installere dette på bensin, eller foretrekkes diesel da? Har ikke garasje... Har tidligere snakket med Webasto-importøren i Norge, og (jeg tror han sa) det var avhengig av om bilen hadde "ekstra-varmer" installert fra før. Husker ikke helt hva han sa, men mener at Audi stort sett ikke hadde dette, men BMW hadde supplerende dieselvarmer fordi motoren ikke genererte nok varme i seg selv. Noen som kan bekrefte på T vs TDI?
Jeg tipper at med tiptronic, så kommer du aldri til å bruke "manuell" giring likevel.
Det er kanskje litt for nytt, men DSG-girkasse er nydelig og kjapt. Først med en slik ville jeg brydd meg med å gire manuelt ved inspirert kjøring med "tiptronic".
(1) Manuell/tiptronic: Er det en ulempe med tiptronic ved lett trimming? Eller ikke? F.eks. fra 163 til 190 hk bensin, eller 130 hk til 160 hk diesel? Mer slitasje på en tiptronic?
(2) 1.8T (163HK) eller 1.9TDI (130hk): Må prøve forskjellen, har bestilt prøvekjøpring av en 130hk diesel på lørdag hos Møller
(3) Webasto: Mulig å enkelt installere dette på bensin, eller foretrekkes diesel da? Har ikke garasje... Har tidligere snakket med Webasto-importøren i Norge, og (jeg tror han sa) det var avhengig av om bilen hadde "ekstra-varmer" installert fra før. Husker ikke helt hva han sa, men mener at Audi stort sett ikke hadde dette, men BMW hadde supplerende dieselvarmer fordi motoren ikke genererte nok varme i seg selv. Noen som kan bekrefte på T vs TDI?
Jeg trives godt med seks trinns manuell girkasse.
Audi har ikke ekstravarmer installert fra før sånn som eksempelvis Volvo og da tydeligvis BMW. Pris på orginalt levert Webasto til Audi vitner om dette (noe over 16 000,-).
1. Seriøse trimmere tar høyde for dette i programvaren sin. Er de seriøse gir de også en ny programmering av kassa i samme slengen, og du kjører da med en momentbegrensning for å unngå dette. NB! Tiptronic-kasser (uavhengig av om motor er trimmet eller ei) har VELDIG godt av å følges opp med 7L ATF-oljeskift! Mange som ikke gjør dette, men man får en mykere gange osv av å gjøre det, og gir garantert mer driftssikkerhet slik jeg ser det.
Av 130hk PD TDIen bør du fint få 160hk...om ikke 170~180hk og rundt 370~400Nm alt avhengig som de fleste store aktørene gir.
2. Tja, bare å prøve å se hva du liker best. Tipper TDIen er sprekere, men hva som er artigst etter "hjerne-bakst" er en annen sak (ref: nevnte momentkurver på 1.8T)
3. Webasto og Eberspächer er jo diesel"ovner", jeg har ikke sett dette til bensinmotorer, men det kan vel hende Webasto har produsert det og... ? Ble usikker gitt! Vet ialelfall at vi kun leverer TDIer med dette fra fabrikk.
Han snakket ikke om varmeelementet som ligger på bunnpanna da? Nyere VAG TDI kommer stort sett med dette, så vet at DEFA kobler bare opp styringen og lar varmeelementet være.
Sitat: Stein
Jeg tipper at med tiptronic, så kommer du aldri til å bruke "manuell" giring likevel.
Det er kanskje litt for nytt, men DSG-girkasse er1 nydelig og kjapt. Først med en slik ville jeg brydd meg med å gire manuelt ved inspirert kjøring med "tiptronic".
DSG er helt klart gromkasse ift Tiptronic. Bare så synd at første generasjon er på grensen hva gjelder motorer i original utførelse (er vel maks 250Nm som finnes fra VAG om de ikke har endret dette etterhvert). Andre generasjon blir jo 7 trinns og med tørrlameller, enda mer kontant mao...
Uansett, er da innimellom deilig å bare hive stikken i minus og gi pedal på tiptronic. Såpass klarer ikke kickdown å henge med på uansett.
Jeg slenger inn ESP som krav til en bruktbil. En stor fordel om den har det for deg, og om du skal selge bilen videre. ESP er den inovasjonen på området aktiv sikkerhet som dokumentert sparer drepte og skadde (i motsetning til abs hvor en ikke har klart å dokumentere noen betydning).
På 2004 A4 som ble nevnt som et alternativ så er dette standard, men sjekk på andre modeller, det var på denne tida det begynte å bli vanlig. (Og ESP er mer enn antispinn)
Re: Ny bil, utstyrs-essentials?
[Re: pet1]
#52992828/03/200812:59
Absolutt! jeg ville ikke kjøpt meg bruktbil uten.... Jeg har friskt i minne påsken i fjor der jeg sjanglet hjem på slitte 18" sommerhjul. Hadde garantert kjørt ut uten ESP. Den føler underlaget "lenge" før du har sjanse til å reagere. Jeg skulle selvsagt aldri byttet til sommerhjul før påske....
DSG er helt klart gromkasse ift Tiptronic. Bare så synd at første generasjon er på grensen hva gjelder motorer i original utførelse (er vel maks 250Nm som finnes fra VAG om de ikke har endret dette etterhvert). Andre generasjon blir jo 7 trinns og med tørrlameller, enda mer kontant mao...
Uansett, er da innimellom deilig å bare hive stikken i minus og gi pedal på tiptronic. Såpass klarer ikke kickdown å henge med på uansett.
Jeg bruker også manuell delen av min tiptronic som motorbrems, samt når jeg ønsker å ligge i maks dreiemomentområde..... f.eks ved grisekjøring:-)
Min auto-kasse kan ikke sammenlignes med en moderne DSG, men den funker absolutt fint. I Sportmodus har den den fine egenskapen at den girer tidlig ned selv ved hastighetsreduksjoner og slipp av gassen. Det gjør at den føles rimelig klar til å gi på. I normalmodus så slenger den turtallet ned så fort den finner ut at den har nok dreiemoment til det. Veldig behagelig, rolig og avslappende girkasse hvertfall til min motor.
ESP. Den føler underlaget "lenge" før du har sjanse til å reagere.
Serdeles langt unna min erfaring, fra 2005 Passat og 2008 Passat. Men kjekt å ha i bakhånd når du er mer opptatt av å krangle med fruen om hvor mye feil du har kjørt og drar inn i en sving med for høy fart.
Tror det er momentbegrensning på rundt 435Nm på den kassa. Det er det hvertfall på den versjonen jeg har, og tipper de er like. Min er trimmet til snaue 420Nm og går som en klokke. Tuningfirmaene tar høyde for dette ved tuning som skrevet tidligere her.
Sitat: Skikongen
Mener bestemt du også får bensinvarmere, men har aldri sett dette som utstyr på en 1.8T. Når jeg tenker meg om så er jeg usikker på om du ei heller får Webasto som ekstrautstyr på 1.9tdi ??
ESP. Den føler underlaget "lenge" før du har sjanse til å reagere.
Serdeles langt unna min erfaring, fra 2005 Passat og 2008 Passat. Men kjekt å ha i bakhånd når du er mer opptatt av å krangle med fruen om hvor mye feil du har kjørt og drar inn i en sving med for høy fart.
Det skal nevnes at det var så superglatt at jeg nesten ikke kunne kjøre. Den slo inn hurtigere enn jeg greide å reagere for å kompensere for sleng. Men ESP er nok veldig forskjellig fra bil til bil også. Noen ESP's slår nok inn før andre. På vinterføre med sommerdekk var det hvertfall fint å ha det.
Dumpventil og wastegate er vel to sider av samme sak, men med den originale turboen så overoppheter den og havarer etter litt hard kjøring, og de pengene bruker jeg heller på sykkelstash
Objection! Min 1.8T er omprogrammert og har en annen ventil (usikker på fornavn, etternavn, etc, men den er av typen som ikke lager noen annen lyd enn normalt). Jeg kan fullstendig avkrefte at den "overoppheter og havarer etter litt hard kjøring" :-)
En forhjulsdrevet bil med ESP understyrer og føles akkurat like jæ... i glatte svinger som en forhjulsdrevet bil uten ESP.
På is med piggfritt kanskje
Nei. Til pendling langs kystriksveien i Nord-Norge, med piggdekk og gjærne om morgenen før brøytebilene har fått gjort sitt. Med store vær, temperatur og høydeforskjeller på korte strekk. Løsningen kom nylig
Redigert av klean; 28/03/200814:54.
Andreas.
[Re: klean]
#52997728/03/200815:06
Tydelig at dette engasjerer Men jeg føler at det aller viktigste poenget er blitt overstett:
Et NESHORN!!??
Min forrige bil var en 325iX (X="Allrad", tilsvarende Audi's Quattro). Oooo hvilken nydelig sang fra 6 sylindre på rad som nærmer seg 6000 omdreininger. Helt utrolig fantastisk på asfaltbane og isbane, med bias bak. Essensielt!. Jeg har også hatt Range Rover. Trenger ikke stereoanlegg når man har V8. Den tar seg fram! Øh. Rett frem. Uansett
Jeg har også vært på påsketur i år. Ikke noe problem med min 2003 320d Touring. Turfølget måtte rygge opp de samme bakkene med sin Corolla. Som regel er det (for brede og eller gamle) dekk og/eller sjåføren (for hard på gassen), ikke nødvendigvis bilen.
Freüde am fahren!!
Ut i skogen, opp i trærne, av med klærne, sprik med tærne.
Dumpventil og wastegate er vel to sider av samme sak, men med den originale turboen så overoppheter den og havarer etter litt hard kjøring, og de pengene bruker jeg heller på sykkelstash
Objection! Min 1.8T er omprogrammert og har en annen ventil (usikker på fornavn, etternavn, etc, men den er av typen som ikke lager noen annen lyd enn normalt). Jeg kan fullstendig avkrefte at den "overoppheter og havarer etter litt hard kjøring" :-)
Glem det der. Det jeg tenkte på var Pop-off ventil
Du skriver om effekt. Hve med bedre bremser i samme slengen?
Jeg skriver om effekt fordi vi snakker om effekt. Dette sitter i en seriøs busbil (sleeper Merc 190!) som skal gå på bane i sommer. Ventilerte, slissede skiver med bra klosser holder i lange baner.
[Re: Pete]
#53000628/03/200816:24
På den lett bling'a Touranen til kollegaen min er det også kurvefunksjon på Xenon-lyktene. Litt usikker på det har så mye for seg, men det så kult ut på Citroën Traction Avant og det ser kult ut nå.
Jeg ble litt nysgjerrig her, Pete. Hadde Citroën virkelig kurvefunksjon på lyktene allerede på Traction Avant? Trodde DS var den første Citroën med denne funksjonen.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Oi, den bilen jeg kjører endel har ingen tekniske duppeditter/airbags/ESP/DPS/ABS eller lignende.
Men jeg klarte å unngå a krasje da jeg mistet grepet på E18 en tidlig morgen på E18 med underkjølt regn. Interessant følelse å skli sidelenge bakover i 70kmt. :rolleyes:
En forhjulsdrevet bil med ESP understyrer og føles akkurat like jæ... i glatte svinger som en forhjulsdrevet bil uten ESP.
Du store min, det må du fortelle litt mer om gitt.
Hva mener du? Har du ikke merket understyring på glatta, understyringen plager deg ikke, eller at biler med og uten ESP føles anderledes før elektronikken slår inn?
På den lett bling'a Touranen til kollegaen min er det også kurvefunksjon på Xenon-lyktene. Litt usikker på det har så mye for seg, men det så kult ut på Citroën Traction Avant og det ser kult ut nå.
Jeg ble litt nysgjerrig her, Pete. Hadde Citroën virkelig kurvefunksjon på lyktene allerede på Traction Avant? Trodde DS var den første Citroën med denne funksjonen.
Øivind
Jeg trodde SM var første modellen som hadde dette, og vil bli meeeget imponert om det var slik at Citröen var så tidlig ute at de hadde dette på Avant`en(som forøvrig er en sykt lekker bil).
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
[Re: gare]
#53115431/03/200806:43
Øivind
Jeg trodde SM var første modellen som hadde dette, og vil bli meeeget imponert om det var slik at Citröen var så tidlig ute at de hadde dette på Avant`en(som forøvrig er en sykt lekker bil).
Nå blei jeg veldig i tvil her, men jeg er helt sikker på at jeg har sett en sånn ca pre-1940 Citroën med kurvelykter som var styrt av noen stag gjennom sida av panseret. Kan jo ha vært en spesialare til en bilutstilling eller noe