Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér!

Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! #529569 27/03/2008 19:10
Rednax Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Vel, visste ikke om jeg skulle poste dette under snikk-snakk eller ymse. For meg er saken så alvorlig at jeg ønsker det fantes en opphøyd thread til dette formålet. Tar derfor også sjangsen på dobbelposting.

Så langt i livet har jeg rukket å bli meid ned av buss tre ganger. Ja, jobbet som sykkelbud i seks år. Den siste gangen var jeg dog sivilist og ikke topptrent. de som kjenner meg husker hvor alvorlig situasjonen var den gang. Jeg har også hatt andre ulykker, blitt truffet av biler og lastebiler, men aldri vært så nær døden som de gangene bussen var synderen. Og det var den, samtlige vitner var enige samtlige ganger. I et av tilfellene hadde jeg seks drosjesjafører som vitnet at bussen med vilje hadde prøvd å treffe meg (noe den altså gjorde). De var så opprørt at de ga en lang dag i yrkesjafør-kollegialitet. Ha dette i bakhodet og ikke glem alle dødsulykkene du desverre har lest om når du nå leser denne artikkelen. Jepp, dette er redaksjonelt stoff.:

http://www.bt.no/lokallokal/asane/bussen/article532874.ece

Jeg ble så sint at jeg ikke orket å telle alle feiltolkningene av og brudd på veitrafikkloven, alle hatske utspill, alle grunner til at denne yrkessjaføren bør miste lappen på dagen. Det jeg derimot gjorde var å klage til bt's leserombud. Jeg sendte også mail til Trygg Trafikk og Syklistenes Landsforening.
Jeg kommer til å sende mail til Tide (busselskapet i Bergen) og jeg har ulidelig lyst til kontakte politiet (dog jeg ikke tror jeg får noen respons) samt PFU.

Dere husker kanskje hun derre MTV eller Svisj eller Vocie bimboen som mente alle narkiser burde legges i et hull, og at hullet burde fylles igjen med asfalt? Jeg vil at bussjaføren bak artikkelen skal få krype betraktelig hardere til korset enn det hun måtte.

Alle som ferdes i trafikken oppfordres til å reagere. Dette blir altså presentert som redaksjonelt stoff! Desken og redaktøren av vestlandets største avis har gått god for dette!

..jeg er sååå sint!

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: Rednax] #529574 27/03/2008 19:21
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Dette er en uhøytidelig skråblikk-spalte, ikke en del av det meningsbærende stoffet fra avisens egne, redaksjonelle kommentatorer. Det er mulig det ikke framgår tydelig, men du kan føle deg trygg på at dette ikke er BTs offisielle linje i slike spørsmål.

Notér forøvrig spaltistens egen kommentar til både teksten og klagene et godt stykke nede i kommentarfeltet - ironi er et ålreit dyr:

"Punkt 1: At noen ikke ser ironien i dette innlegget får stå for deres egen regning. Hvis folk faktisk tror at dette var seriøst ment er det kanskje på tide å åpne døren ut i den virkelige verden og ta en titt. Trekk pusten dypt og tell til ti, det pleier å hjelpe.

Punkt 2: Min arbeidsgiver er allerede fullt klar over denne spalten, "Bussjåførens Torsdag". Flere kolleger og overordnete leser mine innlegg, og så langt har jeg ikke hørt noe fra den fronten. Men det er klart, hvis du vil klage står du fritt til å gjøre det.

Punkt 3: Hvis du ønsker å levere en anmeldelse basert på en tekst du har lest i avisen tror jeg ikke du blir tatt særlig seriøst. Men finner du en sjåfør, det være seg buss-, lastebil-, personbil-, eller annen sjåfør som oppfører seg slik jeg har beskrevet i innlegget er nok en anmeldelse på sin plass.

Punkt 4: Ha en god helg, alle sammen! Måtte alle syklister, gående, skiende og kjørende ferdes trygt og i samspill langs våre veier.

Ironien og humoren lenge leve - skjønt den nok er vanskelig for enkelte å ta innover seg."

Redigert av geiranders; 27/03/2008 19:26. Rediger grunn: Litt til...
Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: geiranders] #529575 27/03/2008 19:24
bik3man Offline
More than words
More than words
Poenget er vel at han, ironisk eller ikke, beskriver holdninger som mange av oss faktisk har opplevd hos yrkessjåfører og andre bilister. Det er det som er skremmende.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: bik3man] #529582 27/03/2008 19:30
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Helt enig i at det er skremmende å vite at det finnes bilister som tenker slik, men tror neppe noen blir omvendt av at vi blir rasende på en halvgod, ironisk spalte i avisen. Like fullt har jeg selvsagt forståelse for at en som er blitt måkt ned med vilje av en buss blir provosert over at dette kommer på trykk - uansett hensikt.

Honnør til trådstarter, forøvrig, for å bruke verdenshistoriens feteste bilreklame som avatar :-D En moderne annonseklassiker fra Aston Martin. Noen som har den i større versjon?

Redigert av geiranders; 27/03/2008 19:33.
Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: geiranders] #529587 27/03/2008 19:34
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kremt, Bentley...?

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: MortenML] #529589 27/03/2008 19:36
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Selvsagt.

La meg se, hvor gjorde jeg nå av den kjegleformede hatten, den høye krakken, den duke nakken og den best egnede kroken... *skamrødm*

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: geiranders] #529591 27/03/2008 19:38
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
GA, ta en ekstra titt på annonsen. Den fikk en ekstra mening sånn plutselig :-D

/mitch

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: MortenML] #529593 27/03/2008 19:41
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Gutter, er dere ironiske nå, eller er dere ikke? Blir helt forvirra, jeg ... ! ICON_WINK ICON_LAUGH

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: bik3man] #529595 27/03/2008 19:43
Bare meg Offline
Ringrev
Ringrev
Det er ikke til å tro at selskaper lar sine ansatte si sånne ting som dette. Det er greit han har denne oppfatningen, men for alle som jobber som yrkessjåfør burde han holdt kjeft. Han ødeleger rykte for de alle,

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: geiranders] #529596 27/03/2008 19:44
gikke Offline
Besatt
Besatt
Sist du måtte krype over bekken for å bite i det sure korset, var det en vissnok en fisk i bildet også.

Vedlegg 22790-images.jpg

Ski baby!
Erik S. Hynne
Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: Hæ?] #529598 27/03/2008 19:48
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hæ?
Gutter, er dere ironiske nå, eller er dere ikke? Blir helt forvirra, jeg ... ! ICON_WINK ICON_LAUGH

Ironiske? Du tuller nå?

/mitch

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: geiranders] #529607 27/03/2008 19:58
Rednax Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Bildet i avateren ble såpass lite at selve Bentleylogoen forsvant. La vel egentlig mer vekt på selve bildet, som et lite spill på min høye alder (og holdninger). Jeg var opprinnelig medlem nr.4 på utfor.com fra den gang snittalderen var over den seksuelle lavalder, bildet kom til mot slutten etter at kidsa overtok fullstendig.

Vel, jeg har nå spist og dusjet etter intervalltreningen, blodsukkernivået har steget og temperamentet har senket seg. Jeg forstår at artikkelforfatteren nå unnskylder seg med at det hele var ironi. Likevel finner jeg det særdeles skremmende at noen kan ta så lett på denne problematikken. Jeg tror virkelig ikke at alt han skrev var ironisk. I året som gikk leste jeg til og med at flere i politiet tror at syklister ikke har lov å bruke veibanen.
I tilfelle alt var ironi, så burde det poengteres hva som faktisk er både gående, joggende og syklendes egentlige rettigheter i trafikken. Det har vært flere dødsulykker der bussen har tatt liv. I bussselskapet forfatteren jobber for var det for få år siden en sjafør som mistet jobb og sertifikat etter å ha kjørt ned og drept en fotgjenger (i fotgjengerfeltet). At han påstår at han ironiserer over dette er for meg en tynn unnskyldning på å ro seg bort. Om det ikke er et forsøk på å ro, så er det i det minste et eksempel på svært dårlig smak og null dømmekraft. Blir ikke så veldig mer rolig av å høre "d'ække så farlig, jeg bare tulla". Synes ikke dette er noe å spøke med.

Administartorer og moderatorer kan slette en av dobbelthreadene enten i Ymse eller Snikk-snakk. Jeg tar kritikk for å ha aset meg opp.

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: Rednax] #529613 27/03/2008 20:13
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Rednax
Bildet i avateren ble såpass lite at selve Bentleylogoen forsvant. La vel egentlig mer vekt på selve bildet, som et lite spill på min høye alder (og holdninger). Jeg var opprinnelig medlem nr.4 på utfor.com fra den gang snittalderen var over den seksuelle lavalder, bildet kom til mot slutten etter at kidsa overtok fullstendig.

Knegg... :-)

I bussselskapet forfatteren jobber for var det for få år siden en sjafør som mistet jobb og sertifikat etter å ha kjørt ned og drept en fotgjenger (i fotgjengerfeltet). At han påstår at han ironiserer over dette er for meg en tynn unnskyldning på å ro seg bort. Om det ikke er et forsøk på å ro, så er det i det minste et eksempel på svært dårlig smak og null dømmekraft.

Definitivt.

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: geiranders] #529626 27/03/2008 20:35
heinrich Offline
Besatt
Besatt
i en dobbltråd må en dobbelposte!

problemet er bare at forfatteren i mine øyner totalt mislykkes med sine ironiske beskrivelser og ender det hele ender opp som mer syrlig oppstøt av sarkasme enn noe annet, så gar med et ynkelig forsøk på brobygging ved slutten. Er det to eller tre som ikke skjønner ironien er det deres problem, men om en stor nok del av leserne ikke tar den blir det forfatterens problem. Og når alt kommer til alt mislykkes ironien i denne artikkelen/kåseriet/oppgulpet totaly. Dette da den forsvinner innemellom forsøk på lystige formuleringer og forsøk på morsomme bilder som mest av alt oppfattes som krenkende og hatske. Problemet er og at som agendasetter er den og uheldig da den neppe hjelper særlig på yrkessjåførers noget rufsete rykte. Det er vel heller ikke poenget med denne bloggen at den skal ta opp til de største samfunnsebattene, men snarere underholde leserne med småvittige kommentarer om livets små og enda mindre problemer.

Jeg syns og en del av poenge som er tatt opp vedrørende hvordan denne burde vært skrevet for å kunne påberope seg ironiens underholdene makt er meget gode. Strengt tatt burde han vel gjerne tatt for seg en gruppe av gangen, og da med et rent innlegg per gruppe. For når alt kommer til alt er det ikke nødvendigvis hva han skriver som er problemet, men snarere holdningene om skinner gjennom. Om forfatteren har disse holdningene eller ikke blir litt uvesentlig for leseren så lenge de oppfattes som de er der.

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: heinrich] #529632 27/03/2008 20:42
oevk Offline
Entusiast
Entusiast
det hadde kanskje vært lettere å se ironien hvis ikke oppførselen han beskrev var så vanlig. Her har dere en av kollegaene hans som fremviser tide-sjåførenes gode holdninger:

http://www.ba.no/nyheter/article1970996.ece

Er på sin plass å sende Tide en mail...

Øyvind
Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: oevk] #529662 27/03/2008 21:24
Rednax Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Kaffe-episoden endte med at sjaføren blånektet og ble backet opp av en kollega som påstod at ha kjørte noen buss og billengder bak og vitnet på at ingenting skjedde. Saken rant så sakte ut i sanden. Hverken politi eller Tide gjorde noe videre. Det faktum at Fjøsangerveien på dette punktet svinger meget slakt til venstre og derved gjør en observasjon av hva som skjer mellom en syklist som befinner seg på høyde med inngangsdøren på en buss og bussen umulig, ble ikke tatt hensyn til. (Se selv neste gang du sykler sørover mot Fana, episoden skjedde rett etter parkeringsplassen til kirkegården.)

I mitt tilfelle (det alle drosjesjafør vitnet) da jeg ble truffet av en buss midt på Bryggen, ankom det en ny buss noen minutter etter ulykken. Ut hoppet en sjafør som påstod at han hadde sett alt, og at det helt klart var min feil. Han ble nesten lynsjet av drosjesjaførene siden han umulig kunne ha vitnet noe som helst og trakk påstanden sin umidelbart. Litt flaks i uflaksen å bli truffet ved en drosjeholdeplass..

Redigert av Rednax; 27/03/2008 21:25.

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: Rednax] #529690 27/03/2008 22:03
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Jeg tar kritikk for å ha aset meg opp.

Rett og slett et uSEDvanlig morsomt uttrykk fra din landsdel jeg helt hadde glemt! Frem fra glemselen!

NOTS
Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: HaraldW] #529723 27/03/2008 23:34
heinrich Offline
Besatt
Besatt
hm, den historien hadde jeg ikk fått med meg (eller virker litt kjent). helt utrolig none the less. Om det var et uhell, helt utrolig, om det var meningen, helt fantastisk utrolig. At det ikke får noen konsekvenser, gjett hva, helt utrolig.

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: Rednax] #529731 28/03/2008 02:37
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F

I tilfelle alt var ironi, så burde det poengteres hva som faktisk er både gående, joggende og syklendes egentlige rettigheter i trafikken. Det har vært flere dødsulykker der bussen har tatt liv. I bussselskapet forfatteren jobber for var det for få år siden en sjafør som mistet jobb og sertifikat etter å ha kjørt ned og drept en fotgjenger (i fotgjengerfeltet). At han påstår at han ironiserer over dette er for meg en tynn unnskyldning på å ro seg bort.

Hvis du ikke tenker på drapet som skjedde i et fotgjengerfelt på Landås nylig kan du oppdatere drapsstatistikken din.
Den sjåføren sliter med siktelse uaktsomt drap. Som er rimelig når du meier ned gammel dame i fotgjengerfeltet.

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article472418.ece

Nei den sjåføren var nok ingen rakettforsker...

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: bik3man] #529744 28/03/2008 06:53
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: bik3man
Poenget er vel at han, ironisk eller ikke, beskriver holdninger som mange av oss faktisk har opplevd hos yrkessjåfører og andre bilister. Det er det som er skremmende.

Det er sant, men da bør nok vi ta inn over oss at slik syklistene blir omtalt i denne artikkelen, det er slik vi blir oppfattet av mange. Mange forventer at vi skal oppføre oss som bøller, og grunnen til det er rett og slett at det er mange syklister som oppfører seg som bøller.

Nå kan ikke vi ta ansvaret for andre idioters sykling, på samme måte som en bussjåfør ikke kan ta ansvar for alle yrkessjåførers oppførsel i trafikken.

Som syklist snakker jeg derfor heller om alle de billistene som oppfører seg veldig bra, tar hensyn og gjør det enklere for oss, enn om de som ikke vet å oppføre seg.
(og er det noen billister som oppfører seg som idioter, så har jeg alltids et tricks eller to i bakhånda...) :->

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: pet1] #529768 28/03/2008 08:00
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: pet1
Sitat: bik3man

Det er sant, men da bør nok vi ta inn over oss at slik syklistene blir omtalt i denne artikkelen, det er slik vi blir oppfattet av mange. Mange forventer at vi skal oppføre oss som bøller, og grunnen til det er rett og slett at det er mange syklister som oppfører seg som bøller.

Nå kan ikke vi ta ansvaret for andre idioters sykling, på samme måte som en bussjåfør ikke kan ta ansvar for alle yrkessjåførers oppførsel i trafikken.

Som syklist snakker jeg derfor heller om alle de billistene som oppfører seg veldig bra, tar hensyn og gjør det enklere for oss, enn om de som ikke vet å oppføre seg.
(og er det noen billister som oppfører seg som idioter, så har jeg alltids et tricks eller to i bakhånda...) :->

Her er jeg veldig enig med deg pet1. Selv sykler jeg veldig mye ut og inn fra Maridalen. Jeg har faktisk kun positive ting å si om de buss-sjåførene som kjører den ruten. De er absolutt hensynsfulle og tillater seg å vente med forbikjøringer til det er trygt. Skulle nesten trodd at disse sjåførene var ekstra godt forberedt til denne oppgaven. Mulig at det har vært noen stygge tilfeller utover der før.
Men det finnes nok av andre idioter på veiene desverre.
Honnør allikevel til trådstarter for å ta opp igjen denne diskusjonen.
Vi må nok gå noen runder hver vår og minne oss selv på hvor sårbare vi egentlig er og hvilke holdninger som faktisk råder ute i trafikken blant enkelte.

Måtte vi klare oss i år uten et eneste uhell med et tragisk utfall. Jeg krysser hender tær og alt jeg har.

Redigert av takkskarufaenmeg; 28/03/2008 08:01.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: bik3man] #529992 28/03/2008 15:54
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Tror også at innlegget er ren ironi. Og neppe skrevet av noen bussjåfør/yrkessjåfør.
Innlegget er velformulert, og uten ortografiske og grammatikalske feil. Neppe en indikasjon på skriverier fra yrkessjåfører, slik man kjenner skriblerier derfra på VG-bloggen.

Sakser litt fra siste avsnitt; 2008 – en treningsodyssé.
Rulleskigåeren slår joggeren, syklisten slår knockout på rulleskigåeren, og alle tre taper for den allmektige rakettforskeren i sin store buss!

Her avsløres ironien godt.
Med mitt mangeårige kjennskap til bussjåfører, både som passasjer, og som myk/halvmyk trafikkant, både i Bergen, Oslo og et par andre større byer i Norge, tror jeg neppe det finnes mange rakettforskere (har vi mer enn høyst et par slike i Norge, evt. her: www.romsenter.no ?) blant våre bussjåfører.
Snarere tvert om...noe jeg tror innleggsforfatteren i BT sikter til...

Redigert av Anomyn; 28/03/2008 15:58.
Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: Anomyn] #530013 28/03/2008 16:41
bob Offline
Ringrev
Ringrev
Med andre ord så tror du at innleggsforfatteren bare utgir seg for å være bussjåfør?

Skulle jeg valgt et psedonym så er ikke det bussjåfør som står øverst på min liste over mulige alteregoer.

http://www.bt.no/lokallokal/asane/bussen/

http://bussemann.wordpress.com/

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: bob] #530108 28/03/2008 19:20
heinrich Offline
Besatt
Besatt
ja, det er tidvis overdrevet klart at man prøver seg på litt lett humoristisk satire i all vennskapelighet, men teksten er for dårlig skrevet og med for mange uheldige formuleringer til at det funker. Det hjelper ikke at en del av teksten, gjerne den mindre "alvorlige", oppleves som ironi når de etterhvert svært så lite flatterende karakteristikkene og beskrivelsene av joggere med dødsangst definitivt ikke gjør det.

Og jo, det er en bussjåfør som skriver det. Dette er ikke hans første innlegg. Det er ikke en og annen journalist eller forfatter som kan skrive ok, dog en profesjonell skribent hadde nok klart å unngå dette mageplasket...

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: heinrich] #530214 28/03/2008 22:22
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Jeg håper uansett at det ikke er noen herfra som har forfattet mailen Bussemannen refererer til her:
http://bussemann.wordpress.com/2008/03/2...-min-egen-grav/

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: geiranders] #530237 28/03/2008 23:07
Rednax Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Min samvittighet er ren.

Mail har som nevnt kun gått til Bergens Tidenes leserombud, Trygg Trafikk og SLF.
Fikk gode tilbakemeldinger fra leserombudet og vi har så langt hatt en god dialog.
Deler gjerne de to siste mailene som gikk mellom oss, leserombudets svar på min siste mail først:

"-Hei igjen

Jeg er helt enig med deg i at syklistenes situasjon i trafikken er et viktig tema. BT har skrevet om det ved flere anledninger, men kommer garantert til å gjøre det igjen. Jeg sender betraktningene dine videre til en av dem som jobber med trafikkspørsmål.
Ha en god helg.

mvh
Terje Angelshaug

Fra:
Sendt: 28. mars 2008 14:35
Til: Terje Angelshaug
Emne: Re: Slipp kroppene fri?

Hei Terje,

Takk for svaret.

Jeg må innrømme at jeg ble så opprørt og provosert første gangen jeg leste innlegget at jeg rett og slett gikk glipp av forfatterens anmodning om at alle må ferdes varsomt i trafikken. Dessuten forstår jeg at dette var ment som et forsøk på et humoristisk skråblikk på situasjonene som oppstår mellom sjafører og myke trafikanter og at det derfor neppe er en sak for PFU.

Dog skulle jeg ønske at det ble klarlagt i inlegget hvilke rettigheter syklister, joggende og fotgjengere faktisk har. Alt for mange sjafører lever i den tro at syklister og deres like ikke har lov til å ferdes på veiene. Politiet i Trøndelag stoppet i fjor en kvinnelig syklist og anmodet henne om å trekkke inn på sykkel- og gangstien. De mente hun brøt loven. Det er ikke slik i det hele tatt. Det finnes flerfoldige norske Facebook-sites som dette; http://www.facebook.com/s.php?q=hater+syklister&init=q, bilister tror de er i sin rett når de hytter, tuter og presser. Er det riktig at syklister daglig må møte et slikt hat og en slik fiendtlighet? For alle som ferdes på to hjul, eller tar bena fatt langs veiene, er ikke dette noe å spøke med.

Jeg har selv tilbragt tid på Haukeland med store indre blødninger, brist på hoftebenet og prolaps i ryggen etter å ha blitt truffet av en buss. Det var den gangen det virkelig gikk galt (godt jeg hadde hjelm). Ved to anledninger tidligere har jeg også blitt enten presset av veien eller reglrett meid ned (av buss). Samtlige ganger ble det konkludert med at det var bussen som enten ikke oppretholdt vikeplikten,eller var uoppmerksom.
I det ene tilfelle vitnet en gruppe drosjesjafører som tilfeldigvis stod på holdeplassen sin at de mente bussen siktet på meg. Det er mine erfaringer med bussen. Jeg ønsker ikke å skjære hele yrkesgruppen over en kam. Jeg har til og med i to intervjuer trukket frem at det er andre (ofte uoppmerksomme og hensynsløse) syklister og gående, ikke busser og biler, som er de største faremomentene for en syklist i Bergen sentrum. Likevel gir et kjapt googlesøk fort en pekepinn på alle ulykkene og nestenulykkene bussen har forårsaket. Noen av dem førte til alvorlige kvestelser, andre var dødsulykker. Senest er det to sjafører fra forfatterens eget selskap som har påkjørt (i fotgjengerfelt) og drept uskyldige mennesker. Ellers viser nettsøkene ofte til artikler der den myke trafikanten føler seg forulempet, men blir totalt avvist av sjafør og til slutt ignorert av påtalemyndighetene.

Derfor er det for meg som om sjaføren sitter i glasshus og slenger om seg med stein. Det er sikert noe å le av for de som sitter trygt inne i bussen eller bilen, men ikke for oss andre som har følt det på kroppen, kjenner noen som har det, eller er pårørende til noen som ble et offer i trafikken. En kjapp ,liten "de'kkje så farlig, eg bare tullet, alle må være snille med alle" på slutten av skriveriet hjelper lite. Innlegget bygger opp om folks forutintatthet ovenfor myke trafikanter. Det å referere til at alle må slutte å krangle, når det ikke er noe å krangle om? Loven er klar og problemet er at det ikke er lagt til rette for syklister eller joggere, kun kjørende. Prisen for sjaførene er at de dessverre da må følge loven og ta de hensyn de er pliktet til å ta.

Humor, ironi og sarkasme kan gjerne brukes om det meste, men noen ting spøker man ikke i den grad med.

Igjen, takk for at du svarte meg.

Vennlig hilsen "

Trist at forfatteren får så ekstreme hatmail.
Også trist at de saklige og godt formulerte kommentarene i threaden under innleget hans blir betegnet av forfatteren som -" useriøse, negative og tullete kommentarer", og det gir meg ikke mer sympati for ham (ja, jeg er fremdeles sur).

Når jeg ba om reaksjoner tok jeg det som en selvfølge at alle ville holde seg på et saklig nivå, slik som jeg har erfart at dere gjør.
Av det jeg har lest her inne på forumet, og i den grad jeg har blitt kjent med dets brukere, tror jeg umulig at det kan ha vært noen av oss som skrev akkurat den mailen.

Redigert av Rednax; 29/03/2008 06:04. Rediger grunn: plutselig behov for å være litt mer anonym

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: Rednax] #530393 29/03/2008 15:34
T
thomasli Offline
Medlem
Medlem
T
Er en grunn til at jeg KUN sykler dypt inne i skogen,hvor busser ikke finnes. Kun en trektor i ny og ne:)

Jeg har syklet endel turer rundt torsnes i fredrikstad og kjent bussen stryke meg på låret. Etter den opplevelsen ble det sti syklist av meg.

Og regjeringen oppfordrer folk til å sykle på jobb? Yeah right..hvis ikke det er gang og sykkelsti til døren sykler aldrig jeg til jobben. (Og den stien er også full av hull)

Redigert av thomasli; 29/03/2008 15:38.

want to share something with you the three little sentences that will get you through life
1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
3)It was like that when I got here.
Homer Simpson
Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: thomasli] #533118 03/04/2008 11:16
bonzai Offline
Medlem
Medlem
Oppfølging: http://www.bt.no/lokallokal/asane/article538168.ece

En eller annen dust tok ikke ironien tydeligvis...

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: bonzai] #533136 03/04/2008 11:44
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
At det han skrev var ironisk anser jeg ikke som noe annet en kraftig roing etter at han skjønte at han hadde driti på draget.

Innleggene til "Petter Mosvære" og "Tekstanalytiker" redegjør på en bedre måte enn jeg klarer.

- He had it comin'

Re: Utrolig "artikkel fra bt.no", protestér! [Re: Lapavoni] #533152 03/04/2008 12:01
bonzai Offline
Medlem
Medlem
Ok, da sier vi drapstrusler er greit da, Lapavoni.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support