Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Syklene må av taket!

Syklene må av taket! #528601 25/03/2008 17:13
Boas Offline OP
Fiseufin
OP Offline
Fiseufin
Jeg og min samboer skal utvide familien med to kajakker, og vi får derfor et transportproblem. Har en '96 Toyota Carina E sedan uten hengerfeste, og derfor ser det for meg ut som om jeg har to alternativer for å få med både pikk og pakk rundt omkring (pikk går stort sett greit):

1. kjøpe og montere hengerfeste. Finnes hos en bilopphøgger til rundt 1000,-. Kan jo også også brukes til tilhenger.

2. Bruke et sykkelstativ à la dette

Noen som har prøvd sistnevnte? Erfaringer?
Må nevne at bilen snart har gått 270'. Regner nok med å ha den en stund (forhåpentligvis), men bruker minst mulig penger på den.
Må ettermontert hengerfeste vises og godkjennes av biltilsyn?

-A.

Re: Syklene må av taket! [Re: Boas] #528644 25/03/2008 19:30
pmh Offline
Det er sikkert mulig å få alt på taket.
Vi fikk med to havkajakker og to elvekajakker på taket av vår Peugeot 306.
Det gikk med ett litt for bredt takstativ og havkajakkene på høykant i ett sett kajakkholdere.
Du skal vel ikke ha med alt dette og ta det av og på flere ganger om dagen?

Pål
Re: Syklene må av taket! [Re: Boas] #528667 25/03/2008 20:02
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Boas

Må nevne at bilen snart har gått 270'. Regner nok med å ha den en stund (forhåpentligvis), men bruker minst mulig penger på den.
Må ettermontert hengerfeste vises og godkjennes av biltilsyn?

-A.

Et par ting å huske: Forstår jeg deg rett så har du tenkt å kjøre med to kajakker og to sykler på taket. Du må da tenke på maks takvekt for din bil. Er den 50 kg så når du fort den, husk at vektene av stativene også skal tas med.
To sykler på tilhengerfeste pluss to kajakker på taket er heller ikke ideelt, det forandrer bilens kjøreegenskaper ganske radikalt. Særlig på en eldre bil, hvor støtdempere og annet kanskje ikke er som nytt heller....

Mitt forslag er defor tilhenger hvor du kan ha syklene og en del av bagasjen i tillegg.
(og da kan du selvfølgelig velge å ha syklene på tilhenger-feste når du ikke har med deg hele 'familien'.
Visst, en tilhenger er jo også en utgift, men den kan du ha glede av på andre biler også, eller du kan kanskje få lånt deg en på de få turene hvor du trenger å ha med deg alt.

Re: Syklene må av taket! [Re: Boas] #528709 25/03/2008 21:20
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Kjør på med et tilhengerfeste ja om du har tenkt å ha bilen en stund til ICON_SMILE

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Syklene må av taket! [Re: hbakken] #528726 25/03/2008 21:46
Boas Offline OP
Fiseufin
OP Offline
Fiseufin
Som nevnt i topic'en - syklene skal av taket. Jeg ønsker å ha to kajakker på taket og da tror jeg egentlig det er fullt der. Har forhørt meg litt rundt nå og tror jeg monterer hengerfeste og bruker stativ til det. Trodde i utgangspunktet at dette måtte sveises og vises og tjo og hei, men det ser ut til å være mye enklere. Den baklukeløsningen ser ikke helt vatra ut.
Ang. støtdempere så er de småslitne og litt klare for utskifting, men jeg tror det blir ny gaffel på epic'en først! ICON_WINK

Henger er veldig praktisk når man skal ut og dra på mye, men upraktisk når man bor i en leilighet uten mulighet til parkeringsplass. Dessuten så skal jeg prøve å la dette være low-budget.

Re: Syklene må av taket! [Re: Boas] #528747 25/03/2008 22:27
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev

2. Bruke et sykkelstativ à la dette

-A.

Jepp. Jeg hadde akkurat ett sånn stativ på en polo jeg hadde for noen år siden. Funker faktisk kjempebra, er lett å ta av og på også.
(Ikke like lett som på hengerfeste, og du får ikke åpnet bakluken)
Jeg kjørte en gang med 3 utforsykler på stativet. Det var nok i meste laget, for da ble det sigent. Men den korte strekningen jeg skulle gikk greit.

Et annet minus er at når stativet gnisser mot anleggsflatene det har så blir det små riper i lakken. Eller lakken blir matt. Høres dog ut som det kansje ikke er så nøye på din bil. ICON_SMILE

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Syklene må av taket! [Re: Boas] #528834 26/03/2008 09:07
Ludwig Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
1. kjøpe og montere hengerfeste. Finnes hos en bilopphøgger til rundt 1000,-. Kan jo også også brukes til tilhenger.

Såvidt jeg vet må du få verksted til å godkjenne monteringen/montere hengerfestet grunnet det elektriske opplegget mtp tilhenger. Er ikke sikker, men synes å huske at det er noen sånne regler. Noen andre som vet sikkert?

Take your protein pills and put your helmet on
K L E I N Attitude
Re: Syklene må av taket! [Re: Ludwig] #528835 26/03/2008 09:08
Ludwig Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
...Forresten, kan jo hende hr. Boas kan svare selv. Må lese alt før jeg skriver innlegg ser jeg.... :-)

Take your protein pills and put your helmet on
K L E I N Attitude
Re: Syklene må av taket! [Re: Ludwig] #529427 27/03/2008 14:32
EyeLid Offline
Entusiast
Entusiast
NB!

Sjekk opp om dt er mer forsterkninger/braketter osv som skal til enn det du har per nå. Kjipt å ødelegge vanger etc på feilbelastning.

mvh Ola, ableitet.no

'05 Big Sur disc, '11 Fuel EX 9
Re: Syklene må av taket! [Re: EyeLid] #529434 27/03/2008 14:42
Boas Offline OP
Fiseufin
OP Offline
Fiseufin
Sikkert lurt. Jeg skal prøve å få tatt en kikk på en tilsvarende modell som har hengerfeste montert.

Hvis noen i forsamlinga har en Toyota Carina E med hengerfeste og føler seg kallet til å krype under og ta bilder av innfesting og poste de her skal ikke jeg stå til hinder for dette. Hvis noen har en slik bil og ikke er interessert i dette har jeg full forståelse for dette og... fuckyou

Moderator  support