Kort og grei melding: snufs buhu hyl skrik angst argh blæh urk......
Jeg hadde tre fantastiske timer på langrenn nettopp, men jeg klarte ikke smile et ekte smil, for i bakhodet visste jeg at jeg gikk over stier som for kun et par dager siden var omtrent klare for sykkelinvasjon.
Åja, bare i løpet av turen min i dag kom det 10 nye cm oppe på Skimtheia.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
På onsdag var jeg i fredrikstad med el wizzy, og det var knusktørt. For en tur!
På torsdag var jeg på solotur i Kjestadmarka, og siden det hadde vært kuldegrader om natta var det vekslende tørt og barfrost. Kanon. Så kom snøen på ettermiddagen.
På fredag fortsatte det å snø. Mye også.
På lørdag var det kanonvær og jeg skulle gå til Sirikirke på bortoverski. Omtrent halvveis i turen oppdager jeg et gnagsår bak foten av de virkelig kjipe. Siste 2km trasking i løssnø opp til toppen utgår, og jeg må tusle rolig tilbake i retning sivilisasjonen. Sånt blir man kald av når man er kledd for hurtiggange opp bakker.
I går frøys jeg hele tiden med mindre jeg satt oppi bålet. Rare greier.
I dag har huet, nesa og hals ikke spilt på lag. Urk.
"Severin Suverén skulle bare ut på en liiiiiiiten tur..."
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
På torsdag koste jeg meg på deilige stier på kryss og tvers av lysløypa mellom Solbergmoen og Aron. Resten av påskehelga har jeg sitti inne og deppa. Æsj!
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Da skulle dere jammen vært i Hemsedal. Helt rå snøforhold, og vanvittig fint vær lørdag og søndag! Jeg har lært sønnen min å stå på ski i helga i øs pøs sol!!! Herlig
Istedetfor å sitte inne på kontoret og sture og sutre fordi godstiene er snødd ned så tilbragte jeg store deler av dagen idag ute i påskefjellet for å få litt lys og luft før drittværet setter inn. Det hjalp på humøret.
Og det var en strabasiøs ferd:
Jeg måtte snuse litt på løssnøen også:
Men med slike skråninger savnet jeg de breie pudderplankene:
I can see my house from here:
Silkeputer:
Pauseplass:
KO
Fyttirakkern! Det der er bare slemt... Forresten, vil du se hvordan det går når en brettmann skal kjøre pudder med racingski? Stikkordet er; just don't do it... Selvom fettern din sier det går bra (den fetteren som går på topptur hver helg, bor 2km unna Silkedalen i Vinje og faktisk kan stå stødig på ski)
Jeg nøyde meg med den flate løssnøen på racingplankene idag, og det var mest for å ha vært utenfor løypa :-)
Men det var ganske frustrerende å toge gjennom skogen på trikkeskinnespor og se "oj, der var det en lekker skråning med en halvmeter løssnø og fine former" og "oj, der var det enda en lekker dalside med masse snø" og "næmmenharrusett, enda mere deilig fluff som har dandert seg nedover i terrenget".....
Snaufjellet var rett og slett dritlekkert idag.
KO
Dette er innover mot Knutehytta. Det er masse skråninger som er bratte nok for nedoverski, og mange fine småknauser og klipper og hyller og puter.
Problemet er å komme dit. Og så er det såpass småkupert og flatt innimellom at det ser vrient ut å få til lengre runs. Ekte opp-og-ned-backcountry med veldig variert terreng.
Man kan selvsagt shuttle opp til Knutehytta og traske til toppen og så leke seg nedover til man er lei eller kjører seg bort, og så shuttle opp og hente bilen igjen. Det er meget mulig at det skal testes til neste år hvis det blir tilsvarende snø. Skrim er et annet område i nærheten som kan se ut til å by på noe av det samme.
KO
Hadde en hodelykt-tur med ski i Konnerud-skauen på onsdags kvelden. Minus 10, ny-snø og nypreparerte løyper. Hadde det vært november hadde jeg sikkert vært happy, men ikke nå! Hagearbeid på fredag, våkner opp til 30 cm nysnø på lørdag!
Men det var ganske frustrerende å toge gjennom skogen på trikkeskinnespor og se "oj, der var det en lekker skråning med en halvmeter løssnø og fine former" og "oj, der var det enda en lekker dalside med masse snø" og "næmmenharrusett, enda mere deilig fluff som har dandert seg nedover i terrenget".....
Ikke noe i preppa spor, dog, men lette nok til at de er veldig greie å gå i variert fjell og vidde-terreng, samtidig som de er brede og innsvingte nok til at de funker til lek i løssnøen. Jeg er jaffal utrolig fornøyd med mine.
Jeg har noen eldre Fischer Europa 99 (?) Tour som fjellski, men de er for smale og for lange til at de er særlig morsomme i dyp løssnø. Noen mer dedikerte BC-ski med fornuftig bindingsløsning hadde vært artig.
Hva slags bindinger har du på 109-ene?
KO
Jeg har Riva 3 på mine, med 12 mm klosser under (mest for å få montert hælløfter), og syns de funker ypperlig sammen med mine gode gamle Garmont Piste (tilsvarer Asolo Extreme, for de som husker den, halvhøy og akkurat passe stiv, uten spenner). Kabelen gir den ekstra støtten jeg ønsker, samtidig som det er en relativt lett binding.
Skia har jeg i lengde 188 (selv er jeg 183), og er veldig fornøyd med det valget. Lange nok til at de bærer greit, samtidig som de er korte nok til å svinge bra.
Nå har jo også Åsnes kommet med noen spennende BC-ski/toppturski. God bredde, smørespenn, kortfellfeste og meget akseptabel vekt. Hadde jeg skullet hatt nye fjellski idag, hadde jeg vurdert disse også, selv om jeg ikke har noen problemer med å anbefale E 109.
Jeg bør kanskje vurdere å friske opp løs-hæl-ferdighetene. Lettere å ordne seg en bra BC-løsning da.
KO
Je har en BC løsning som nesten høres corny og ubrukelig til det meste ut, men det funker som fy! Passe brei carvingski, mine er 140cm korte for å få det lett (og jeg er 173cm høy). Skulle tro det ble tøysete ustabilt, men selv min ihugga topptursvoger (på ca 185)testa dem i påska og var vilt begeistret. Flyter betydelig bedre enn alt annet av fjellski og har innsving i massevis. Vassing i løssnø går flott, selfølgelig ubrukelig i løyper. 360 går som en lek
Jeg har syslet med idéen om et kort og lett og bredt BC-par som supplement til Mantra/Duke. De er sinnsykt fine nedover, men har en vekt som gjør at de kun egner seg til kortere transportetapper fra heistoppen. En løsning som minner om din, men kanskje med Dynafit kunne vært artig å prøve.
KO
Dynafit? Er det som i lett Rando? Hadde sikker vært knall. Jeg liker lærskoa fordi jeg da komfortabelt kan traske spor når familien er på skitur. Minstejenta på 5 1/2 går langt for alderen, så får far lekt litt i skråninger etter bålet er tent mens kaffen koker. Er selv gammel alpinist, men løs hel funker flotters også for meg i dette oppsettet. Det er også såpas lite kraft i den korte skia at plastsko strengt tatt ikke er nødvendig annet enn til skarekjøring.
For ikke snakke om hvor fint det er å løpe opp på lokale topper og cruise ned stiene en normalt sykler om sommeren. Har bare vært så lite snø de to siste at det har ikke blitt mange turene.
Jeg har dynafit tlt 4 - utorlig komfortable og veier lite. Jeg foretrekker de med med gtx innerskoene: litt tyngre men mye mer komfortabelt. Foretrekker nok fremdeles å gå flatt med vanlige fjellski (selv om lærskoene er tyngre enn tlt4) - kick-and-glide er ikke-eksisterende. Jeg ville heller ikke anbefalt tlt4 til noen som ikke er veldig gode på ski: det er lite støtte i skoene dersom man gjør en feil. På gå-turer er de omtrent som bre-sko...dvs veldig gode. Har også lekt litt med tanken på å ha dynafit-bindinger på noe a la fischer 109 - kanskje åsnes sin variant med kortfeller - tror det hadde fungert bra.
(Ja - dynafit er lett rando. Dynafit lager en masse forskjellige sko: både nedoverorienterte og tur-orienterte. Jeg velger dynafit utstyret mitt når jeg vil ha komfortable sko, eller må gå litt. Garmont-fritchi setupet mitt er bedre å kjøre med, men komforten kan ikke sammenlignes med dynafit...de er også en del tyngre, uten at det avgjør valget av utstyr. )
Takk for Dynafit-tips. Jeg er veldig klar for å sette sammen en lett eventyr-pakke for soseturer i terrenget. Tips om gode ski som kan funke mottas med takk.
Idag kom det er par Scarpa Tornado i posten, men de er til kort topp-labbing med Mantra/Duke.
KO
Jeg gikk for korte, brede og lekne BC twintips, og har ikke angra et sekund.
Disse blir muligens å få tak i her på berget fra neste år, om fabrikken kommer skikkelig igang igjen. Faktisk så kan de bli veldig lette å få tak i om man bor i Drammen eller drar til Hemsedal.
Crystal Ship fra Phantom, lengde 160cm, vitale mål 162-113-154. Ordentlig morsomme lekeski i pudderet, funker veldig greit i bakken også. Svingradius 9,5m..!
Har som dere ser satt Fritschi Freeride Plus på mine, og sammen med Scarpa Tornado og G3 Alpinist feller har dette blitt allround-riggen min. Og jeg koser meg virkelig på disse skiene!
I følge importøren kommer de i den etterlengtede 180cm versjonen for de som vil ha litt stivere og lengre ski. Tipper de kommer til å takle stor fart greit også, 160cm kan bli litt vinglete når man slipper på når føret er hardt.
Redigert av El Jefe; 29/03/200823:46.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Ja, håper bare ikke det kommer som snø oppe i høyden i marka.
KO