Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

fra Nordmarka til Østmarka

fra Nordmarka til Østmarka #527361 20/03/2008 09:54
Andersen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
jeg har syklet i nordmarka de to siste sesongene og er klar for å prøve noe nytt. hører det er mange som freser rundt i østmarka her og vil derfor gi det et par sjanser. Hvordan er østmarka? mye opp og ned eller jevnt og smooth? bra singletrack eller røtter og kampstein? hvor er det beste stedet å starte turene fra, jeg regner med å ta med sykkelen på t-banen fra sentrum. tips, triks og knep mottas med takk.

har denne å bruke denne som jeg har brukt vintern på å bygge opp.
trykk for stor
god påssk

Redigert av Andersen; 20/03/2008 10:16.

Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: Andersen] #527370 20/03/2008 12:16
Sportine Offline
Entusiast
Entusiast
Det lureste du kan gjøre er å slenge deg med på 'Trulserunden'. Harikke vært med på den selv men det ligger jo ganske mange tråder med blant annet filmer som d kan ikke på.

Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: Andersen] #527387 20/03/2008 13:36
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trulsrunden og Tirsdagsklubben.

Østmarka inneholder mye tørr, smuud og fin sykling. Mye svaberg og god flyt.
Trulsrunden er allerede nydelig å sykle og det vil jeg tro nærmer seg for reten av østmarka også.

Det er bare å slenge seg med straks noen ymter frempå at det blir fellestur så får du nok en fin introduksjon til Østmarka.
Til nå i påska har det vært turer sånn cirka 12 og 13-ish med start på Østmarksætra.

Redigert av El Jefe; 20/03/2008 13:37. Rediger grunn: Truserunden? Øhh..

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: Andersen] #527426 20/03/2008 17:05
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Jepp, Trulsrunden er en ypperlig start på Østmarka. Ulsrud t-banestasjon er vel den som er nærmest Østmarksetra. Det er mange beskrivelser av Trulsrunden her på terrengsykkel.no så du finner sikkert frem. Link til beskrivelse
Her er kart

Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: Lapavoni] #527464 20/03/2008 20:10
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Generelt sett har Østmarka mindre høydeforskjell enn Nord og Lillomarka, og av en eller annen grunn er det tørrere der (dvs mindre sleipt når det er vått). Området rundt Setra med Trulsen skiller seg ut, også i Østmarka sammenheng, med at det er veldig mye leken sti på et bitte lite område. Grovt regnet går det tre linjer (separate stier) nordover, vest for Skøyenputten, og tre sørover på bergene østafor (pluss, pluss). Stiene varierer fra kjapp flyt i skog og på berg, til morsomt knotete i steinpartier. Crux, små drop og linjevalg for de fleste nivå finnes over hele området.
Resten av Østmarka er mer likt de øvrige markene med lengre rundturer. De lange, gode nedkjøringene er det ikke så mange av i Østmarka.

EDIT: Rundvann - Skullerudstua er både lang og moro og en fabelaktig nedkjøring.

Redigert av Altabjorn; 20/03/2008 21:10.
Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: Altabjorn] #527538 21/03/2008 08:12
A
Ananias Offline
Fersking
Fersking
A
Hei, kan føye til et par ting om Østmarka. Topografien er svært preget av at vannsystemer og høydedrag går i Nord-Syd retning. Dermed finnes mange fine ruter fra Ellingsrud/Lørenskog i Nord til Enebakk i sør. Men du skal være litt kjent for det er mange "blindveier" sykkelmessig selv om du bruker kart. Høydedragene er generelt fine å følge og er ofte tidlig tørre. Men du må være nøye med hvor du krysser Øst-Vest. Her bør man plukke hoved ruter/stier/veier som knytter høydedragene sammen. Stedet med flest nedfarter er Haukåsen/Branntårnet. Mine to favoritter ligger på nordsiden og ender enten på Nuggerud eller Lindeberg. Favoritt langtur på sti starter i Lysåskroken på Lørenskog og går for det meste på sti ned til Vangen, med retur om Losby. Tar bortimot 5 timer med et par gode kaffestopp på en fin sommerdag.

Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: Ananias] #528077 23/03/2008 22:59
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Østmarka er gull! Kjøp kartet "Østmarka" i 1:25.000 utgitt av Østmarkas Venner. Fås på bokhandlere. Masse tips og guider her på forumet kan enkelt sammenholdes med stiene merket på kartet. Her er nemlig blåstier og rødstier i samme kart.

Som øvrige innlegg påpeker, flyten finner du i dragene som går nord-sør.

NOTS
Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: HaraldW] #528152 24/03/2008 11:50
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er ikke kjent i de østlige delene av Østmarka, men har lenge lurt på lengre turer og fra nord. Hvordan er stiene over Bjønnåsen og Ramstadslottet? På kartet ser det ut som blåstiene som går over disse enten er veldig bra eller veldig bratte, eventuelt går gjennom myr med alt det kan innebære. Går den Vangen-turen, som høres veldig interessant ut, over disse?

Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: Altabjorn] #528232 24/03/2008 15:42
Roger Sandum Offline
Mest Bare Roger
Mest Bare Roger
Sitat: Altabjorn
Hvordan er stiene over Bjønnåsen og Ramstadslottet?

De er kjempefine - til fots... På sykkel er det sjanseløst å komme opp til toppen av både Bjønnåsen og Ramstadslottet. Det går imidlertid en relativt kjørbar sti fra Marikollen. Følg veien opp ved siden av hoppbakken, hold høyre på toppen, og du kommer ned i syd-enden av Åmotdammen (mellom Bjønnåsen og Ramstadslottet). Derfra kan du snu nordover igjen på fin sti helt til Blystadlia, og evt over til Marikollen igjen.

Roger

Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: Roger Sandum] #528259 24/03/2008 17:10
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Takker, hadde mistanke om at dette kunne være bær og bann stier. Prøver heller Marikollen.

Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: Roger Sandum] #528393 25/03/2008 07:02
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raske Roger
Sitat: Altabjorn
Hvordan er stiene over Bjønnåsen og Ramstadslottet?

De er kjempefine - til fots... På sykkel er det sjanseløst å komme opp til toppen av både Bjønnåsen og Ramstadslottet. Det går imidlertid en relativt kjørbar sti fra Marikollen. Følg veien opp ved siden av hoppbakken, hold høyre på toppen, og du kommer ned i syd-enden av Åmotdammen (mellom Bjønnåsen og Ramstadslottet). Derfra kan du snu nordover igjen på fin sti helt til Blystadlia, og evt over til Marikollen igjen.

Roger

Nå prater vi Suburbia, Jeg er visesherriffen i denne delen av Østmarka! For den innvidde er det mye gull her, men også en del gråstein.

Jeg har syklet opp og ned til Ramstadslottet, og litt på Bjønnåsen. Er enig at Bjønnåsen er best til fots, men Ramstadslottet er en aldri så liten trøffel.

Hvis det derre hvite greiene forsvinner, guider jeg gjerne i dette området. Man har også prøvd å lage et fastere opplegg en gang i tiden, og man prøver kanskje igjen også.

No added style
Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: KnutAa] #528450 25/03/2008 09:33
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
En gang må vel en annen årstid komme for å bli en stund. Tar svært gjerne en guidet tur.

Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: KnutAa] #528502 25/03/2008 12:25
Roger Sandum Offline
Mest Bare Roger
Mest Bare Roger
Waw! Syklet opp til Ramstadslottet!? Seriøst? Er det ikke over 150 høydemeter på 300 meter eller noe sånt? Jeg har bare vært der til fots og mener at turen tenderer til klatring, men hvis du har en rute som er kjørbar så er jeg med!!

Er i det hele tatt veldig interessert i gode tips og ikke minst guiding i denne delen av marka. Hadde vært kult å få til noe fellesopplegg.

Roger

Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: Roger Sandum] #528545 25/03/2008 14:11
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raske Roger
Waw! Syklet opp til Ramstadslottet!? Seriøst? Er det ikke over 150 høydemeter på 300 meter eller noe sånt? Jeg har bare vært der til fots og mener at turen tenderer til klatring, men hvis du har en rute som er kjørbar så er jeg med!!

Er i det hele tatt veldig interessert i gode tips og ikke minst guiding i denne delen av marka. Hadde vært kult å få til noe fellesopplegg.

Roger

Den rosa veien opp mer eller mindre fullstendig tagbar oppover og morsom nedigjen uten å være halsbrekkende. Mitt førstevalg. Den gule veien er helt tagbar nedover men litt halsbrekkende til tider, nesten umulig og helt unødvendig å tråkke opp her.

Kommer man sørfra, fra feks setertjernstua, er dette en del av en prima tur. Da blir det bæring og klatring, men mye morro både før og etter.

pluss: Befe og Petter (HAL?) prøvde seg nedover sørover ifjor (ungdommen nåtildags...), men jeg husker ikke hva de konkluderte med. Bratt som pokker, men mange steder som allikevel bør være greie nedover.

Vedlegg
22703-kart_bjonnasen.jpg (114.41 KB, 238 nedlastinger)
Redigert av GogBozen; 25/03/2008 14:29.

No added style
Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: Altabjorn] #528558 25/03/2008 14:36
Larsf Offline
Entusiast
Entusiast
Denne vangen turen hørtes fristende ut og skal utforkes når snøen drar vekk for godt ICON_SMILE

Freeride everything!

Multisport is life
Re: fra Nordmarka til Østmarka [Re: Larsf] #528578 25/03/2008 15:14
Geir Offline
Avhengig
Avhengig
Jajaja. En guidet tur i denne delen av østmarka er jeg med på.

Geir

Moderator  support