Dersom arrangøren gjør alvor av å gi beng i regelverket har NIF/NCF et par sanksjonsmuligheter;
- Overfor aktive ryttere som deltar (noe som kan medføre at de fleste aktive avstår slik at rittet blir dårlig egnet som seedingsgrunnlag).
Jeg synes NCF skal være veeeeldig forsiktige med å true for mye med pisken her. Grunnen til at Grenserittet (og andre?) ser på alternativer til NCFs lisens er det åpenbare landeveisrøveriet som har pågått i en årrekke.
Engangslinsensen koster 200 kr, 25 går til arrangøren, ca 20 kr til forsikring og resten.... ja hvor blir det egentlig av de siste 155 kronene mon tro?
Jeg mener at tiden er overmoden for at NCF gir en del av midlene terrengsykkelsporten melkes for hver eneste helg gjennom hele sommeren tilbake til nettopp terrengsykkelsporten.
Hvor mange millioner kroner dro NCF inn i engangs lisensavgifter fra MTB ritt i fjor?
Hvor mye fikk sammenlagtvinnerne av NC MTB fra NCF i fjor?
Hvor mye fikk de norske mestrene i MTB fra NCF i fjor?
Hva heter rytterne på den norske landslaget i MTB?
Hva heter den norske landslagstreneren i MTB?
Og aller verst: Hva dekker egentlig lisensen til NCF hvis man er uheldig å skader seg?
Jeg har ikke de eksakte svarene, men jeg er overbevist om at det er trist lesning.
Så lenge MTB arrangementer i Norge kun fungerer som en melkeku for alt annet enn terrengsykling så er det helt naturlig at noen stopper opp og ikke lar seg trakassere lengre.
Det Grenserittet nå gjør er et opprør som tvinger frem en diskusjon som terrengsykkelsporten vil tjene på og det bør applauderes.