Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jentesykkel, trenger råd.

Jentesykkel, trenger råd. #526468 17/03/2008 12:14
Rednax Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Endelig smiler solen over Bergen.
Kjæresten går nå med på å teste Santa Chamen jeg bygde om til henne i vinter.
Hun har dog aversjoner mot den (i hennes øyne) høye gaffelen og det brede styret. Hun rager kun 158 m. over bakken så jeg kan skjønne at noe av dette virker stort på en jente som kun har syklet landevei tidligere.

Jeg har montert en gammel X-vert, styret er et kappet Hyperlite.
Jeg kan evnt. sette på en Z2 med kortere vandring, men har ikke de fleste jentesykler i dag nok av vandring? Må jeg "jekke ned" fronten?
Er det hold i at styret ikke skal være bredere enn skuldrene? Hun er ikke akkurat bred over akslene, i tilfellle blir det ikke mye igjen, så vidt plass til holker og hendler. Jeg har allerde tatt av en del cm. (ja det skjærer i hjertet å kappe godstyrer så pass at de aldri kan brukes av meg igjen).

Hva sier panelet?
Spesielt hyggelig med tilbakemeldinger fra jenter, svaret deres veier nok tyngst.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Jentesykkel, trenger råd. [Re: Rednax] #526470 17/03/2008 12:27
matshako Offline
Avhengig
Avhengig
På landeveissykler skal ikke styret være bredere enn skuldrene er fra beinklump til beinklump på topp/bakside av skuldrene. Å få til dette på en terrengsykkel er vel så godt som umulig.

Re: Jentesykkel, trenger råd. [Re: matshako] #526485 17/03/2008 12:56
heinrich Offline
Besatt
Besatt
det er vel og bare en vanesak, blandet hvilke bruk som er tiltenkt for den. Er vel bare å ta det litt med ro med kuttingen og se om hun blir vant til det, men om hun er en spe liten sak på 158 og du er noe større (?) er nok styret fort tapt for deg ja. Du kan jo eventuelt hive på et billigere styre for å se om hun liker det i det hele tatt, eventuelt hva hun liker. Slikt er alltid mulig å oppdrive for en billig penge eller redde fra en gammel sykkel en skal kaste uansett.

Re: Jentesykkel, trenger råd. [Re: heinrich] #526488 17/03/2008 13:03
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er vel ikke noe rart i at ei lita jente absolutt ikke er komfortabel med det samme brede styret som en med med "mandig" kroppsbygning?

Et lite apropos. Mange lar sin bedre halvdel "arve" sin gamle sykkel og håper at hun skal bli hekta på sykling. kanskje det hadde fungert bedre hvis hun fikk være med å velge ut sin nye sykkel selv? Mye fint innen rekkevidde for det du kan få for en Chameleon, antar jeg. (Selvsagt er saken en annen hvis du kun skal låne bort sykkelen.) En svær, overdimensjonert bombesykkel blir kanskje litt overkill for noen som kanskje veier rundt 50 Kg?

Re: Jentesykkel, trenger råd. [Re: Rednax] #526489 17/03/2008 13:04
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kan svare på vegne av min kone som ha fått en Cove Handjob XC med 130 mm vandring, riser-styre på 64 cm og en 90 mm stem med 5 grader rise at den oppreiste kjørestillingen og det brede styret gir masse selvtillit i terrenget.

Jeg tror at dette bare krever litt tilvenning fra din kjæresetes side.

Re: Jentesykkel, trenger råd. [Re: Stein] #526495 17/03/2008 13:16
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Hva skal sykkelen brukes til?

Et styre som er alt for bredt vil sikkert ikke føles behagelig hvis man er kort i kroppen med dertil tilhørende korte armer. Jeg skjønner skepsisen hennes. Men du sier ikke hvor bredt styret er. Hvor bredt er det?

Når det gjelder gaffelen bør jo den være akkurat så høy at styrevinkelen blir korrekt i forhold til det sykelen skal brukes til. Hva med å putte på en justerbar gaffel som kan settes opp fra 100 til 140mm eller liknende så kan hun velge selv? 100mm er kanskje litt kort for den ramma, men smaken er som baken. Når hun blir vant til sykkelen skrur hun sikkert opp gaffelen mer.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Jentesykkel, trenger råd. [Re: OveR] #526514 17/03/2008 13:50
Rednax Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for kjappe og mange svar!

Jepp, hun har arvet en av mine gamle, men jeg har gjort det jeg kunne med å bygge den opp som lett, jentevennlig hoi.

I og med at Louise er en novise (hi,hi!) blir tiltenkt bruk lett stisykling på Fløyen, først kuperte grus-stier, etthvert litt lysløype (ikke krevende terreng) Har satt på ekstra lette hjul og dekk, dekkene har særdeles liten rullemotstand. Det eneste som ikke er til hennes fordel er kanskje 170 krankarmene.
Rammen er en small Chameleon jeg selv brukte til DJ. Modellen ble brukt av jentelaget til SC innen de introduserte Juliana, så den i seg selv er no sweat.

I og med at kjæresten ikke har vist den kjempestore interessen for terrengsykkel ennå, så vil jeg helst ungå å kjøpe inn nytt utsyr som jeg evnt. ikke får dratt nytte av. Derfor står valget av gaffel mellom nevnte X-vert og Z2. Har ikke målene i hodet, men hverken av de to har uvanlig mye vandring i henhold til dagens standard. Tvert i mot har vel Z2en lite å fare med. Har ikke målt styret men tok av 6 cm (på hver side). Skal måle i løpet av ettermiddagen, finnes det noen mal for bredde på styret i forhold til kropp? Jeg selv har en hang til brede, lette styrer. Har alltid brukt det til alt fra budsykling til XC, sti og selvsagt DH.
Blir uansett ikke noen tur i dag, været snudde fra solskinn og skyfri himmel til tett snødrev (bergensværet er lettere schizofrent).

Re: Jentesykkel, trenger råd. [Re: Rednax] #526525 17/03/2008 14:20
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Rednax
Det eneste som ikke er til hennes fordel er kanskje 170 krankarmene.

Burde ikke de passe fint, da?

Re: Jentesykkel, trenger råd. [Re: Stein] #526557 17/03/2008 15:31
Rednax Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Om mulig så hadde enda kortere vært bedre. Jeg skrev "kanskje".
Jada, vet 170 er bedre en 175, but in a perfect world så hadde hun fått 165..

Re: Jentesykkel, trenger råd. [Re: Rednax] #530560 29/03/2008 20:33
J
joakimwallmark Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg kan kanskje selge min xtr 970 krank til prisen for XT? ja, jeg kjører 165...men det blir kanskje vel overkill?

daglig leder , Bergen Sykkelservice

( prøver så godt jeg kan å uttale meg objektivt )

Moderator  support