Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sammenheng mellom dekk og din vekt?

Sammenheng mellom dekk og din vekt? #525946 15/03/2008 17:25
T
thomasli Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Har lest noen dekk tester her på terrengsykkel.no og flere steder har det stått noe i denne duren: Veier du over 80Kg bør du styre unna dette dekket. Dette dekket ville jeg ikke valgt på grunn av min vekt og fare for punkteringer..
"Veier du under 80 kg eller er lett til hjuls, og har innstillingen "vinn eller forsvinn", kan Maxxis Flyweight være et godt valg." (fra denne: http://terrengsykkel.no/index.php?id=1107 )

Da sitter jeg her med mine 105Kg og har syklet 400km med Maxxis Flyweight 330 på all slags terreng. Fra stein til grus til stier som ikke likner grisen,(uten en punktering) med ett dekk som man frarådes å sykle på hvis man veier over 80kg..

Kan hende jeg er unntaket som bekrefter regelen??Hehe

Er dette bare diskriminering av oss tunge? Eller er de misunnelige på oss "tungvektere" som ruller i fra de i bakkene, ved å fraråde oss å bruke ett lett dekk som ruller bra? ICON_WINK

Noen som har en forklaring?

Kan noen forklare hvorfor denne vekt fokus?

Redigert av thomasli; 15/03/2008 17:29. Rediger grunn: Spar meg for fysikk og tyngekraft..kan dette fra før av:)

want to share something with you the three little sentences that will get you through life
1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
3)It was like that when I got here.
Homer Simpson
Re: Sammenheng mellom dekk og din vekt? [Re: thomasli] #525952 15/03/2008 17:37
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Et så lett dekk, til grov sti med 105 kilo syklist på toppen?

Enten har du en annen definisjon av grov sti enn meg, ellers så sykler du ikke så fort, eller så har du esktremt høyt lufttrykk i dekkene, eller en utrolig smud sykkelstil, not before known to man! Grep, kontroll og kjørefølelse er uansett, rimelig kjipt, på skikkelig sti.

PS: Ta dette med en klype salt, dette er ikke arrogant ment, men bare satt litt på spissen!

Vennlig hilsen meg:)

/Are Nicolai
Re: Sammenheng mellom dekk og din vekt? [Re: nicolai] #525956 15/03/2008 17:51
T
thomasli Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Ja begrepet sti er som mangt..Har jo syklet denne turen(http://terrengsykkel.no/index.php?stid=126) to ganger og her beregnes dette som sti;)...Er nok ikke stilen,,hva er sakte i terrenget da?? Har du en snitt hatighet??Som sagt nybegynner så den stilen du snakker om er nok ikke aktuell:) Dekktrykket kan nok stemme..Liker harde dekk, men ikke max trykket til dette dekket.

Redigert av thomasli; 15/03/2008 17:57.

want to share something with you the three little sentences that will get you through life
1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
Homer Simpson
Re: Sammenheng mellom dekk og din vekt? [Re: thomasli] #525962 15/03/2008 18:11
T
thomasli Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Men hvorfor selger de da en sykkel med dekk som ikke er beregnet for en kar over 80Kg?

1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
Homer Simpson
Re: Sammenheng mellom dekk og din vekt? [Re: thomasli] #525989 15/03/2008 20:36
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har også stussa på dette med vekt. Ikke nødvendigvis i sammenheng med dekk, men mer sånn generelt sett.

Man leser innimellom om vekta på rytteren, og jeg er enig med deg i at ryttere over 75-80 kg ofte defineres som "tunge". De aller fleste av mine sykkelkompiser veier (godt) over 80 kg, og mange av dem hevder seg ganske bra i lokale ritt også. For meg ser det ut til at vekt ikke har så veldig stor sammenheng med resultater som vi liker å tro....

Re Sykkelklubb
Re: Sammenheng mellom dekk og din vekt? [Re: NilsRegin] #526003 15/03/2008 21:45
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Hvis en har 1.5 kg sykkel pr. 10 kg menneske. En fis på 70 kg vil få en sykkel på 10.5 kg. Meg vil få en sykkel på 15 kg. Vil vi ha et likt utgangspunkt?

Re: Sammenheng mellom dekk og din vekt? [Re: thomasli] #526004 15/03/2008 21:46
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Da sitter jeg her med mine 105Kg og har syklet 400km med Maxxis Flyweight 330 på all slags terreng. Fra stein til grus til stier som ikke likner grisen,(uten en punktering) med ett dekk som man frarådes å sykle på hvis man veier over 80kg..

Vel det er vel bare å fortsette å sykle og være glad.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Sammenheng mellom dekk og din vekt? [Re: NilsRegin] #526070 16/03/2008 10:27
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: NilsRegin
Jeg har også stussa på dette med vekt. Ikke nødvendigvis i sammenheng med dekk, men mer sånn generelt sett.

Man leser innimellom om vekta på rytteren, og jeg er enig med deg i at ryttere over 75-80 kg ofte defineres som "tunge". De aller fleste av mine sykkelkompiser veier (godt) over 80 kg, og mange av dem hevder seg ganske bra i lokale ritt også. For meg ser det ut til at vekt ikke har så veldig stor sammenheng med resultater som vi liker å tro....

Iterreng sykling har vekt selvsagt noe og si. jo yngre jo mere watt må man produsere. Om en fyr i et lokalt ritt vinner og er tyk. Så er det ikke sagt at det ikke har noe og si. Se på de beste og se hvor mange av de som er tykke

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Sammenheng mellom dekk og din vekt? [Re: olechr] #526163 16/03/2008 16:19
T
thomasli Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Jeg er ikke tykk men bare vært glad i styrketrening siden jeg var 14år, kan tenke meg at jeg har 10kg ekstra å dra på ::

Det vil si at ved ca.95kg har jeg det berømte vaskebrettet i stede for vaskeball..Så man bør for all del ikke være fet om man veier over 75kg. Ingen som har svaret på hvorfor man fraråder "tunge" å sykkle på lette dekk? Har det kanskje noe med at ræva presser dekket mer sammen ved 80+ enn en på 75kg? Men da bør det vel være slangen som er det svake punktet? Eller er det en gummien på dekket tynner?

1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
Homer Simpson
Re: Sammenheng mellom dekk og din vekt? [Re: thomasli] #526173 16/03/2008 16:50
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: thomasli
Har det kanskje noe med at ræva presser dekket mer sammen ved 80+ enn en på 75kg? Men da bør det vel være slangen som er det svake punktet? Eller er det en gummien på dekket tynner?

Sikkert. Med såpass lavt dekktrykk som avogtil blir anbefalt, så er vel vi tungvektere mer utsatt for snake-bite?

Og hvis jeg med min vekt "dundrer" ned i litt røft terreng, så er min massefart større enn en i samme fart på 75kg. Det kan være avgjørende i forhold til både snake-bite og det å rive opp sidevegger.

Dette var noe jeg lærte på den ytterst bitre måten ned mot Djuposet på Birken i fjor. I år blir det høyere trykk ihvertfall, og muligens RR i stedet for Xcr2 Dry.

Slange og dekk bør vel forøvrig også stå i forhold til hverandre.

Rolf

Re: Sammenheng mellom dekk og din vekt? [Re: Rolf] #526205 16/03/2008 18:24
T
thomasli Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Hva er å anbefale for oss som veier litt mer enn de berømte 80kg da? et dekk med stort volum?
noen tips?

1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
Homer Simpson
Re: Sammenheng mellom dekk og din vekt? [Re: thomasli] #526407 17/03/2008 10:05
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A

Sitat: thomasli
Hva er å anbefale for oss som veier litt mer enn de berømte 80kg da? et dekk med stort volum?
noen tips?

Det er skrevet en hel del om diverse dekker her at jeg blir helt svimmel. Se også på "Tester"
Se på dekk fra Scwalbe som Racing Ralph (RR), Nobby Nic (NN/Knaste Per) eller Big Betty som er den ULTIMATE stidekket. (Scwalbe har mange bisarre kjælenavn!)
Disse er dekk som er på hver sin side av skalaen mht grusdekk vs stidekk.

Jeg har Kenda Nevergal Sticky 2.35" og Scwalbe Racing Ralph 2.25"
Og noen andre dekk som ikke passer på sti og gjør meg flau. ICON_WINK

Kendadekket mitt SUGER på asfalt og grus, så den er et rendyrket stidekk som kaster mye grus og gjørme. Jeg liker slike dekk,
men jeg vurderer nesten å gå over til tynnere stidekk bare for å
få et mer smidig sykkel.

Veier en mer, må en ha høyere lufttrykk for å unngå punktering,
og da sykler en saktere i terrenget da lavt lufttrykk er best for lavere rullemotstand og bedre grep. Steinharde dekk er fyfy i sti. Bredere felger er også et must, men det er ikke noe du bør stresse med siden du allerede har et hjulsett.
Selv bruker jeg Mavic xc717 + et 23mm bred felg jeg skal bygge som forhjul.

Re: Sammenheng mellom dekk og din vekt? [Re: atlekristensen] #526732 17/03/2008 22:40
T
thomasli Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Dette ga litt mening..takk,,Har også blitt litt svimmmel av alt som er skrevet så da er det enklere å spørre:) Jeg har selv en felg som er 23mm tror jeg..de heter iallefall Syncros FLR DS 23.
23 kan stå for utvendig mål?

Jeg har hatt sykelen min på første service og da kommer den ut med nye dekk,,Valget falt på Maxxis ADvantage.Så greie ut.Siden min butikk ikke førte schwalbe:( Noen som vet om en butikk i Fredrikstad/Sarpsborg med Schwalbe?

1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
Homer Simpson

Moderator  support