Diesel prisen - en milepæl er nådd
|
Diesel prisen - en milepæl er nådd
13/03/2008 20:49
|
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Tipper Stoltenberg er fornøyd der han sitter bak i sin regjeringslimo og ser på bensin vs diesel prisen på vei hjem i dag!!
Jeg blir så provosert.
Først, oppfordrer til å kjøpe diesel biler. Så, øker årsavgift på dieselbiler, OG øker avgiften på diesel.
I dag, for første gang, er dieselprisen 10øre DYRERE enn bensin pr/L
Planlagt fra første stund??
Selvsagt.
Alle som kjøpte ny dieselbil når avgiftene ble endret for vel snart 2 år siden, kan føle seg grundig lurt.
Samme kjede for noen år siden i Tyskland er meg blitt fortalt. Helt bevisst fra regjeringen.
Stole på politikere? Nei aldri i livet. Ha tillitt? Nope, ikke det heller.
Godt å få ut litt frustrasjon.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
Re: Diesel prisen - en milepæl er nådd
[Re: hbakken]
13/03/2008 20:53
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Vel...fortsatt bruker man jo mindre diesel pr. mil, enn bensinbiler med lik kraft (Nm).
Får trøste oss med det.
|
|
|
13/03/2008 20:54
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Tenk så godt du gjør det for miljøet og så tenker du at i forhold til inntekt så er bensin og dieselprisene i Norge en av de bedre i Europa (hadde en oversikt en gang, men finner den ikke igjen). Jeg ser forøvrig ikke noen grunn til at dieselen skal koste mindre enn bensinen. En dravillig og sterk dieselmotor bruker mindre guffe pr. mil enn det en middels sterk bensinmotor gjør og ved endring av avgiftene så koster en bensin og en dieselbil det samme slik at valget bør bli enkelt. Ta bussen eller toget, så slipper du å tenke på det  Edit: Jeg la meg lagelig opp for hugg her, jeg mente selvfølgelig nye biler med partikkelfilter og ikke gamle hauger som soter og bråker...
Redigert av skibum; 13/03/2008 20:55. Rediger grunn: Tilleggsklausul
|
|
|
[Re: Trygve_]
13/03/2008 20:55
|
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Ikke stort å trøste seg med. Tipper ca 3 mnd jeg så ligger diesel 20-60øre bensinpris og da er det tapt.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
13/03/2008 20:57
|
holejos
Veteran
|
Veteran
http://www.offshore.no/nyheter/sak.aspx?Id=20590http://www.offshore.no/nyheter/sak.aspx?Id=20620quote - Diesel har nært slektskap med fyringsolje, og på vinteren øker etterspørselen og prisen. På sommeren får vi samme effekt for bensinprisen, sier Hauge. Han viser til at dieselprisen også er økt siden nyttår på grunn av økt avgift, og at oljeprisen for tiden er historisk høy. qoute slutt Jeg liker diesel bedre uansett. Kjørte en bensinbil forleden. Kjedelig....
Jostein
Specialized Levo / Diverge
|
|
|
13/03/2008 20:57
|
SnorreL
Ivrig
|
Ivrig
Dieselprisen følger prisen på fyringsolje og siden det er vinter er den såpass høy nå (+ høy oljepris). Den vil falle igjen mot sommeren. Kilde må man alltid ha her...
Redigert av lybs; 13/03/2008 20:58. Rediger grunn: Ørlite for sen
|
|
|
[Re: skibum]
13/03/2008 20:59
|
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Det er ikke bruken av bil enten det går på diesel eller bensin jeg mener er saken.
Men det at regjeringen spiller opp til dette slik de har gjort.
For min del begynner nå prisen på drivstoff å svi, noe som selvsagt er målet til regjeringen og det er OK. Det gjør at jeg må tenke litt mer på hvor mye jeg kjører.
Men det er råttent spill å først lokke folk til å kjøpe dieselbiler for så å øke prisen på diesel.
Nøye planlagt kaller jeg det. Men fortsatt skittent.
|
|
|
[Re: holejos]
13/03/2008 20:59
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Jeg liker diesel bedre uansett. Kjørte en bensinbil forleden. Kjedelig....
Jeg kjørte dieselbil her om dagen, og sammenlignet med min bensinbil var det også kjedelig 
|
|
|
13/03/2008 21:00
|
Dan
More than words
|
More than words
Mulig jeg bare har alt for god økonomi, men mine bensinkostnader er slike at jeg ikke ville ha kjørt mindre, eller klagd, hvis jeg måtte betale 20,-/liter. Jeg synes drivstoffprisene bryr folk litt for mye. Hvor mange her vet hvor mye de betalte for den siste literen melk de kjøpte? Eller bryr seg om den femte halvliteren koster 40,- eller 60,-?
|
|
|
[Re: Dan]
13/03/2008 21:02
|
SnorreL
Ivrig
|
Ivrig
Hvor mange her vet hvor mye de betalte for den siste literen melk de kjøpte? Eller bryr seg om den femte halvliteren koster 40,- eller 60,-? For mange av oss går det veldig mange flere liter drivstoff enn liter melk/øl..... Derav den manglende interessen for prisene på melk/øl? (bilen her i huset går over 25k km i året) PS: Dette blir trolig en veldig lang tråd! Hehe...
|
|
|
13/03/2008 21:03
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Hvor mange her vet hvor mye de betalte for den siste literen melk de kjøpte? Eller bryr seg om den femte halvliteren koster 40,- eller 60,-? Det jeg vet er at makrell i tomat nå koster 15.50 for en boks!!! Noe som er 6.- mer enn når jeg var student for 8 år siden... Uten at prisen på tomatpure eller andre makrellbaserte matvarer har steget (f.eks. peppermakrell eller røkt makrell). har de nye boksene med "sprutefritt" lokk kostet så mye ekstra, så kan de gå tilbake til de gamle...for det var egentlig ikke vanskelig å åpne de uten å søle.
|
|
|
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Det er ikke bruken av bil enten det går på diesel eller bensin jeg mener er saken.
For min del begynner nå prisen på drivstoff å svi, noe som selvsagt er målet til regjeringen og det er OK. Det gjør at jeg må tenke litt mer på hvor mye jeg kjører.
Men det er råttent spill å først lokke folk til å kjøpe dieselbiler for så å øke prisen på diesel.
Jeg så akkurat den prisøkningnen komme for lenge siden, så je ghar ikke tenkt over det. Jeg har vanskelig for å se for meg at regjeringen er villig til å dra inn mindre penger for at folk skal kjøre dieselbil. Bare vent og se hva som skjer når majoriteten begynner å kjøre bil som ikke forurenser, jeg ser for meg at avgiften ikke blir noe mindre opp mot staten dessverre...
|
|
|
|
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Du om det. Helt annerledes for andre som bor slik til at sykling og kollektivt ikke er godt alternativ. Men kjørelengde på rundt 25.000 i året ville en literspris på 20kr vært kritisk for meg.
|
|
|
13/03/2008 21:04
|
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Jeg så akkurat den prisøkningnen komme for lenge siden, så je ghar ikke tenkt over det. Jeg har vanskelig for å se for meg at regjeringen er villig til å dra inn mindre penger for at folk skal kjøre dieselbil. Bare vent og se hva som skjer når majoriteten begynner å kjøre bil som ikke forurenser, jeg ser for meg at avgiften ikke blir noe mindre opp mot staten dessverre... Selvsagt. Staten skal ikke "tape" på dette...
|
|
|
[Re: SnorreL]
13/03/2008 21:05
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Hvor mange her vet hvor mye de betalte for den siste literen melk de kjøpte? Eller bryr seg om den femte halvliteren koster 40,- eller 60,-? For mange av oss går det veldig mange flere liter drivstoff enn liter melk/øl..... Derav den manglende interessen for prisene på melk/øl? PS: Dette blir trolig en veldig lang tråd! Hehe... Men en prisøkning på en krone vil si omtrent 40 - 60kr ekstra for en tank. Og hvor ofte fyller man...? Jeg bruker bilen til og fra jobb hver dag, og fyller hver 14. dag cirka. Så en femtilapp ekstra hver 14. dag.
|
|
|
[Re: Trygve_]
13/03/2008 21:48
|
EgilS
More than words
|
More than words
Men en prisøkning på en krone vil si omtrent 40 - 60kr ekstra for en tank. Og hvor ofte fyller man...? Jeg bruker bilen til og fra jobb hver dag, og fyller hver 14. dag cirka. Så en femtilapp ekstra hver 14. dag. 100,- kroner måneden er da krise!!!  De to viktigste politiske sakene i Norge er prisene på bensin og alkohol. Drit i om barna får utdanning eller eldre sover på gangen på sykehjemmet.
|
|
|
13/03/2008 22:29
|
saggis
Entusiast
|
Entusiast
Men kjørelengde på rundt 25.000 i året ville en literspris på 20kr vært kritisk for meg.
Hvor stor andel av kostnadene ved bilholdet ditt kommer av drivstoffutgifter? For mitt bilhold med en 10 år gammel golf i Tromsø gjør ihvertfall ikke 85 øre (eller er det 1kr?) ekstra per liter det store utslaget på bilkostnadene mine.
.
|
|
|
[Re: saggis]
13/03/2008 22:46
|
bik3man
More than words
|
More than words
Dette handler ikke om hvorvidt man klarer så og så mange øre til. Man klarer alltid litt til og litt til og litt til......
Poenget er at bileiere stadig melkes videre uten skrupler. For folk som faktisk er avhengige av bil i hverdagen er det irriterende å stadig måtte punge ut mer, mens alternativene forblir valgkampprat og store ord.
Messing om at "jeg klarer meg fint uten bil, hva klager dere over" er bare tåpelig og vitner om liten innsikt i hvordan hverdagen fungerer i Norge idag.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
[Re: bik3man]
13/03/2008 23:25
|
saggis
Entusiast
|
Entusiast
Tror ikke svaret ditt var rettet direkte til meg, fordi jeg har aldri hevdet at det er et alternativ å leve uten bil. Jeg sier bare at drivstoffutgiftene mine er mindre enn avskrivninger og utgifter til slitedeler, og at bensinprisen ikke er avgjørende for mitt bilhold.
.
|
|
|
14/03/2008 06:30
|
bik3man
More than words
|
More than words
Korrekt. Det var et generelt svar. Jeg bare hang meg på nederst.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
14/03/2008 06:41
|
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Drivstoffutgiftene er det jeg merker best på pungen ved bilen. Det er noe jeg betaler hver måned. Og summen øker stadig. Om dieslen prisen på det jevne hadde økt til rundt 20 kr, ville det betydd for megrundt 1000 kr ekstra pr mnd = 12.000 i året.
Det er ikke lite penger. Det er penger jeg trenger til andre utgifter.
|
|
|
14/03/2008 07:02
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Nøye planlagt kaller jeg det. Men fortsatt skittent. Skittent ja, planlagt neppe. Fordi dette er nok et eksempel på at Jens og Gjengen i miljøspørsmål ikke evner å se eller ane resultatene av de tiltak de innfører. Når paniske miljøtiltak innføres over en lav sko for "vise seg frem", uten forståelse av virkningen hverken miljømessig eller sosialt, faller nesten uten unntak alle disse miljøtiltakene negativt ut! Sorry Jens -dette spørsmålet er så komplisert at man må tenke først (grundig også!) og deretter handle. Når politikere tror at miljøtiltak er en konkurransegreie som de for enhver pris skal vinne, blir tiltakene dyre (både for stat og borger), inneffektive og sosialt farlige! Bedre å tie, tenke og handle enn å handle, tenke og tie... Det som er mest skremmende med det hele, er at i miljøspørsmål peker Frp seg ut som den eneste som stikker fingeren i jorda og ikke hiver seg på populismen(!) - det er ikke fordi Frp er flinke med miljøpolitikk (langt ifra!)- det er fordi de andre er så til de grader elendige, og det er denne gjengen vi har valgt til å styre for oss -flaut! 
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben
|
|
|
14/03/2008 07:16
|
Ole
More than words
|
More than words
Jeg liker diesel bedre uansett. Kjørte en bensinbil forleden. Kjedelig....
Jeg kjørte dieselbil her om dagen, og sammenlignet med min bensinbil var det også kjedelig  Jeg kjørte bil her om dagen, og sammenliknet med min sykkel var det dritkjedelig! Ole.
|
|
|
[Re: bik3man]
14/03/2008 07:20
|
Ole
More than words
|
More than words
Messing om at "jeg klarer meg fint uten bil, hva klager dere over" er bare tåpelig og vitner om liten innsikt i hvordan hverdagen fungerer i Norge idag.
Hverdagen er noe hver og en av oss er ansvarlige for. Jeg har lagd meg en hverdag hvor det fungerer fint uten bil. Det er jeg sikker på at du også kunne få til hvis du virkelig ville. Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
14/03/2008 07:25
|
slasher
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hverdagen er noe hver og en av oss er ansvarlige for. Jeg har lagd meg en hverdag hvor det fungerer fint uten bil. Det er jeg sikker på at du også kunne få til hvis du virkelig ville. Ikke alle bor i Oslo vettu. Tror faktisk mesteparten av Norges befolkning ikke bor i Oslo når jeg tenker meg om. Makan. Vi får se å flytte med en gang.
|
|
|
[Re: Ole]
14/03/2008 07:30
|
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Hverdagen er noe hver og en av oss er ansvarlige for. Jeg har lagd meg en hverdag hvor det fungerer fint uten bil. Det er jeg sikker på at du også kunne få til hvis du virkelig ville. Ole. Sånne utsagn synes jeg bare er helt meningsløse og av liten betydning. Vår hverdag har blant annet blitt styrt nå av at vi velger å bo nær familie og ønsker ikke at ungene våre skal vokse opp i Oslo. Betyr det at vi da ikke skal kunne ha noe å si mtp drivstoff priser og vi "bare har oss selv å takke?" For fruen som skal på jobb, og levere unge til barnepass, kan faktisk ikke klare seg med offentlig transport. Det er ikke eksisterende tilbud.
|
|
|
[Re: slasher]
14/03/2008 07:32
|
Ole
More than words
|
More than words
Hverdagen er noe hver og en av oss er ansvarlige for. Jeg har lagd meg en hverdag hvor det fungerer fint uten bil. Det er jeg sikker på at du også kunne få til hvis du virkelig ville. Ikke alle bor i Oslo vettu. Tror faktisk mesteparten av Norges befolkning ikke bor i Oslo når jeg tenker meg om. Makan. Vi får se å flytte med en gang. Vi gleder oss! Jeg tror det er nok av andre steder man kan bo uten bil også, hvis man legger opp til det. Porsgrunn-Skiens-området, hvor jeg kommer fra, er det også helt problemfritt å klare seg uten bil til hverdags. Noe jeg tror de færreste der gjør. Min gamle mor og hennes mann bruker bilen stort sett bare til turer. Han sykler til jobben, og de gjør vanlige matinnkjøp til fots eller sykkel. Da jeg var liten var det å gå eller sykle til skolen, selv da jeg hadde 2 mil hver vei. Nevnte jeg at vi bodde i en pappeske i et hull i motorveien? Ole.
|
|
|
[Re: slasher]
14/03/2008 07:35
|
Dan
More than words
|
More than words
Ikke alle bor i Oslo vettu. Tror faktisk mesteparten av Norges befolkning ikke bor i Oslo når jeg tenker meg om. Makan. Vi får se å flytte med en gang. Godt poeng, siden de som bor i Trondheim, Drammen eller Sortland jo umulig kan legge opp hverdagen slik at den blir mindre bilavhengig. Det er jo kun i Oslo at man har muligheten til å flytte slik at man bor innen 3 km radius fra jobb, barnehage, skole og butikk.
|
|
|
14/03/2008 07:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Vår hverdag har blant annet blitt styrt nå av at vi velger å bo nær familie og ønsker ikke at ungene våre skal vokse opp i Oslo. Nettopp. Deres hverdag er blitt styrt av dere. Fritt valg. Jeg kunne tenkt meg å bo i et stort og fint og billig hus ute i Gokk, men jeg velger isteden å bo i et lite hus og relativt sentralt. Mitt valg.
|
|
|
14/03/2008 07:39
|
hbakken
OP
Høkk, da! Høkk!
|
OP
Høkk, da! Høkk!
Så man bør flytte rundt etter hvor man jobber? Hva når man jobber i to forskjellige byer da? Møte familien i helgen?
Når man bor på mindre steder, som f.eks Hokksund, og ikke på PÅ togstasjonen så er ikke offentlig transport noe alternativ.
Jeg for min del, sitter på med en bekjent til jobb hver dag, og det hender av og til at jeg må ta buss en av veiene. Når jeg må ta buss betyr det for meg 1.5 reisevei HVER vei, mot kjøring som er 25 min en vei.
|
|
|
|
|