Jeg ga deg ikke noe bra råd i denne tråden, Hr And. Jeg skjønte ikke at det bare var snakk om i forbindelse med trening. Hvis du bare må tisse når du går lange toppturer, og du bare blir kjempetørst når du trener mye, kan det tenkes at du bøtter nedpå med rent vann?
Til toppturer, sykkelturer o.l. har jeg begynt å tilsette ca en teskje seltin til to liter vann. Jeg spiser noe saltere mat enn vanlig etterpå hvis jeg tror jeg har hatt et vesentlig væsketap. I dagene etterpå drikker jeg mer enn normalt, men har et ganske normalt saltinntak, med mindre jeg mistenker at jeg (fortsatt) mangler salt, da bruker jeg noe mer bordsalt eller seltin enn normalt.
Forøvrig tror jeg at jeg på en vanlig dag spiser mindre salt enn gjennomsnittet (heldigvis) da jeg spiser veldig lite ferdigmat, og salter maten lite. De gangene jeg spiser ferdigmat synes jeg det smaker salt, og væskebehovet øker.
Hva mener du egentlig med at du "føler deg dehydrert?" Hva er det du merker når du føler deg dehydrert?
DET er et godt spørsmål, og jeg har vært alt for upresis.
De gangene dette oppstår så føles det som kroppen er mindre opplagt i noen dager etterpå. Det føles nesten som lett bakrus, jeg er trøttere og slappere, og eventuelle treningsøkter går tyngre. Eks: tung topptur søndag, veldig lett skitur mandag, styrketreningen på tirsdag gikk tråere enn vanlig.
"Problemet" er altså ikke at jeg føler meg tørst, det skal jeg takle, men at jeg synes det virker som kroppen går for redusert maskin i noen dager. Det at jeg føler meg tørst er snarere et symptom.