Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Unormal tørste etter fysisk aktivitet

Re: Unormal tørste etter fysisk aktivitet [Re: bup7a] #528352 24/03/2008 21:31
B
bup7a Offline
Fersking
Fersking
B
Ringer Drink+ er toppidrettens best bevarte hemmelighet" Utaler Thomas Aalsgaard. Konsentrat beregnet til bruk ved krevende fysiske anstrengelser..

Ringer Drink?

Re: Unormal tørste etter fysisk aktivitet [Re: bup7a] #528616 25/03/2008 18:17
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bup7a
Ringer Drink+ er toppidrettens best bevarte hemmelighet" Utaler Thomas Aalsgaard. Konsentrat beregnet til bruk ved krevende fysiske anstrengelser..
Ringer Drink?

Hvis du er villig til å betale 180kr for en halvliter saltvann så go ahead! cheers Men du kan like godt lage det hjemme på kjøkkenbenken.

9mg/ml bordsalt er hyperosmolart og vil derfor først trekke væske ut av kroppen og inn i magesekken før det tas opp igjen i tolvfingertarmen og videre nedover i systemet. Saltopptaket går raskt med såpass gradient, så dette er ikke noe problem, men du oppnår akkurat det samme ved å ta en salttablett eller litt spekemat.
Tipper skigutta setter Ringer i.v., må si at det nok er litt på siden av god legeetikk å sette dette på friske folk, men forbudt er det ikke, doping? tja, det er iallefall prestasjonsfremmende selvom det ikke inneholder noen aktive ingredienser annet enn bordsalt.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Unormal tørste etter fysisk aktivitet [Re: Ynot] #528689 25/03/2008 20:49
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Jeg ga deg ikke noe bra råd i denne tråden, Hr And. Jeg skjønte ikke at det bare var snakk om i forbindelse med trening. Hvis du bare må tisse når du går lange toppturer, og du bare blir kjempetørst når du trener mye, kan det tenkes at du bøtter nedpå med rent vann?

Hva mener du egentlig med at du "føler deg dehydrert?" Hva er det du merker når du føler deg dehydrert?

Re: Unormal tørste etter fysisk aktivitet [Re: Ynot] #528714 25/03/2008 21:29
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: Ynot
Sitat: bup7a
Ringer Drink?

Hvis du er villig til å betale 180kr for en halvliter saltvann så go ahead! cheers Men du kan like godt lage det hjemme på kjøkkenbenken.

9mg/ml bordsalt er hyperosmolart og vil derfor først trekke væske ut av kroppen og inn i magesekken før det tas opp igjen i tolvfingertarmen og videre nedover i systemet. Saltopptaket går raskt med såpass gradient, så dette er ikke noe problem, men du oppnår akkurat det samme ved å ta en salttablett eller litt spekemat.
Tipper skigutta setter Ringer i.v., må si at det nok er litt på siden av god legeetikk å sette dette på friske folk, men forbudt er det ikke, doping? tja, det er iallefall prestasjonsfremmende selvom det ikke inneholder noen aktive ingredienser annet enn bordsalt.

Så egentlig burde bordsalt og spekemat stå på dopinglista? ;-)

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Unormal tørste etter fysisk aktivitet [Re: Hvilepuls] #528811 26/03/2008 08:16
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Hvilepuls
Jeg ga deg ikke noe bra råd i denne tråden, Hr And. Jeg skjønte ikke at det bare var snakk om i forbindelse med trening. Hvis du bare må tisse når du går lange toppturer, og du bare blir kjempetørst når du trener mye, kan det tenkes at du bøtter nedpå med rent vann?

Til toppturer, sykkelturer o.l. har jeg begynt å tilsette ca en teskje seltin til to liter vann. Jeg spiser noe saltere mat enn vanlig etterpå hvis jeg tror jeg har hatt et vesentlig væsketap. I dagene etterpå drikker jeg mer enn normalt, men har et ganske normalt saltinntak, med mindre jeg mistenker at jeg (fortsatt) mangler salt, da bruker jeg noe mer bordsalt eller seltin enn normalt.

Forøvrig tror jeg at jeg på en vanlig dag spiser mindre salt enn gjennomsnittet (heldigvis) da jeg spiser veldig lite ferdigmat, og salter maten lite. De gangene jeg spiser ferdigmat synes jeg det smaker salt, og væskebehovet øker.

Quote:
Hva mener du egentlig med at du "føler deg dehydrert?" Hva er det du merker når du føler deg dehydrert?

DET er et godt spørsmål, og jeg har vært alt for upresis.

De gangene dette oppstår så føles det som kroppen er mindre opplagt i noen dager etterpå. Det føles nesten som lett bakrus, jeg er trøttere og slappere, og eventuelle treningsøkter går tyngre. Eks: tung topptur søndag, veldig lett skitur mandag, styrketreningen på tirsdag gikk tråere enn vanlig.

"Problemet" er altså ikke at jeg føler meg tørst, det skal jeg takle, men at jeg synes det virker som kroppen går for redusert maskin i noen dager. Det at jeg føler meg tørst er snarere et symptom.

Re: Unormal tørste etter fysisk aktivitet [Re: Arne_And] #528828 26/03/2008 08:53
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Må svare kjapt.
Sitat: Arne_And

Til toppturer, sykkelturer o.l. har jeg begynt å tilsette ca en teskje seltin til to liter vann.

Det gir ca 1/4 av saltkonsentrasjonen i svetten din, dvs at du erstatter væsken du taper med en væske som er bare 25% av konsentrasjonen du trenger. Da vil nyrene skille ut mer fritt vann. Vanlig salt (seltin er 50% kaliumklorid om jeg ikke husker feil) og ca 1strk teskje per liter er ca riktig mengde.

Quote:
Quote:

DET er et godt spørsmål, og jeg har vært alt for upresis.

De gangene dette oppstår så føles det som kroppen er mindre opplagt i noen dager etterpå. Det føles nesten som lett bakrus, jeg er trøttere og slappere, og eventuelle treningsøkter går tyngre. Eks: tung topptur søndag, veldig lett skitur mandag, styrketreningen på tirsdag gikk tråere enn vanlig.

"Problemet" er altså ikke at jeg føler meg tørst, det skal jeg takle, men at jeg synes det virker som kroppen går for redusert maskin i noen dager. Det at jeg føler meg tørst er snarere et symptom.

Om jeg går ut en dag og trener en fem timers langtur (når jeg har sluppet ned treningsnivået mitt til 5 timer i uka mosjon) så er jeg helt blåst i en uke etterpå og føler meg akkurat slik du beskriver der. Flere burde prøve det, det gir en liten aha opplevelse som et supplement til treningslære-diskusjoner om restitusjon. Uten å sykle hardt i det hele tatt.

Re: Unormal tørste etter fysisk aktivitet [Re: Hvilepuls] #528832 26/03/2008 09:02
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Hvilepuls
Det gir ca 1/4 av saltkonsentrasjonen i svetten din, dvs at du erstatter væsken du taper med en væske som er bare 25% av konsentrasjonen du trenger. Da vil nyrene skille ut mer fritt vann. Vanlig salt (seltin er 50% kaliumklorid om jeg ikke husker feil) og ca 1strk teskje per liter er ca riktig mengde.

Man taper ikke kalium gjennom svette, det er i hovedsak natrium som tapes? (Du har rett i at seltin er ca halvparten kaliumklorid).

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support