Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Barnevogn anbefaling?

Barnevogn anbefaling? #524164 11/03/2008 17:11
E
eivindgut Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Smått på veg, så det er tid for å granska barnevognindustrien.
Har folk tips?
Las i ein gammal tråd, der virka det som Simo Kombi var det mest brukte.

Re: Barnevogn anbefaling? [Re: eivindgut] #524209 11/03/2008 18:53
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Har ein quinny speedy sx som vi er temmeleg nøgd med. Er ein alu trehjuling med luftfyllte hjul og fjærende chassis. Forhjulet kan rotere 360grader og kan låsast. Sportstrille, som ein kan sette bag (når ungen er fersk) og maxi cosi bilstol på.
Stabil og fin på tur og smal og manøvrerbar til butikker og slikt som aldri er tilpassa barnevogn.

Trur eg ville vald freerideversjonen om eg skulle vald igjen.

Kan vere greit å tenke over bruken du har, sjølv om dette kan vere vanskeleg å forutseie. Eg er iallfall veldig glad for at vi kjøpte ei vogn som er både bagvogn og sportstrille -alt etter som barnet veks, og eg var veldig fornøgd med å ha tre hjul når manøvrering i by/inne i butikkar skulle til.

Bremsene på vår, er litt buggy og drar skeivt, samt at det skal meir kraft til enn det burde for å bremse skikkeleg (samanlikna med ein annan sin identiske vogn, som var betre på dette)

Lukke til ICON_WINK

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Barnevogn anbefaling? [Re: Arnebv] #524222 11/03/2008 19:23
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Hvor mye vandring er det på den?
Hvordan funker returkompresjonen??

ps: vi har samme vogn som dere tror jeg. Ok den.
Men til Håkon nå (ja ikke meg Håkon) burde du heller kjøpe en Quinny Zapp. MYE mindre og greiere å ha med å gjøre. Tipper du dere bruker vognen lite nå uansett, og den bruken dere har så sitter han vel oppreist. Zapp'en er en trille, som er mye greiere å ha med i butikker osv.
Og speedy'n den er ikke akkurat smal, spesielt ikke mellom bakhjulene. Brei som et uvær. Men god å trille.

Redigert av hbakken; 11/03/2008 19:27. Rediger grunn: Zapp

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Barnevogn anbefaling? [Re: eivindgut] #524239 11/03/2008 19:50
marik Offline
Entusiast
Entusiast
Endelig noe jeg kan svare på yes

Det er med barnevogner som med det meste annet: hva som passer best kommer an på hvilke behov du har! Blir det mest bytrilling, kjøpesenter og kafé, eller kommer dere til å trille mye på grusveier, i dårlig vær og snø? Skal dere ta med vogna mye i bil, eller kjøre mye kollektivt?
Kombivogn (sportsvogn med løs bag oppi) er kjekt hvis man f.eks. bor i blokk og må bære ungen opp trapper. Man bruker bagen så lenge den passer, og så vips har man sportsvogn som ungen kan sitte i etterpå.

Selv har jeg trillet en Simo Kombi i litt over et halvt år nå, og er stort sett veldig fornøyd. Triller mye i skogen, og er ute uansett vær. Er lite på kjøpesenter, for puddingen blir bare sint da angry

Vogna er solid, har en stor og romslig bag, er veldig behagelig for ungen pga god fjæring, den tåler ruskevær og er suveren å trille på snø og annet løst underlag. Den er heller ikke spesielt stor, mange trehjulinger er både lengre og bredere.

Ulempene med den er at den er ganske tung, og den tar stor plass når den slås sammen. Den har heller ikke svingbare hjul, og det er kjekt når man skal manøvrere rundt butikkhyller og lignende.

Uansett, jeg hadde nok kjøpt den på nytt ICON_SMILE

Hvis du vil forske litt kan du feks se på barnevognguiden. Der finner du mange fakta om de forskjellige vognene, pluss brukererfaringer.

Lykke til!

Mari

Re: Barnevogn anbefaling? [Re: hbakken] #524261 11/03/2008 20:41
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hbakken

ps: vi har samme vogn som dere tror jeg.

stemmer

Men til Håkon nå burde du heller kjøpe en Quinny Zapp.

Har ein mclaren-trille til bruk til toårsHåkon no, ja. Tipper trådstarter ikkje planlegg "å føde" ein toårsbaby, så eg ville ikkje anbefale han ein slik no

Og speedy'n den er ikke akkurat smal,

Synest den er ganske så smal, eg. Men det er kanskje fordi eg er så brei

Re: Barnevogn anbefaling? [Re: marik] #524275 11/03/2008 20:52
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Vi har en Quinny Freestyle 3XL som vi er vedig godt fornøyd med. Det er en sånn kombivogn med tre hjul. Den brukes til alt. Frøken bruker den også på en og annen joggetur, og mener den duger helt greit også til det.

+'er:
Skikkelige hjul med luftfylte dekk = kan brukes på alle slags underlag
Tar forholdsvis lite plass sammenslått
Tre hjul = mindre og smidigere til bybruk
Robust og stødig
Maxi Cosi Cabrio (den mest solgte bilstolen til småttiser) kan festes på vognen

-'er
Litt liten bag, vår vokste ut av den ila 7 mndr - men sportsdelen funker like greit som sovevogn med en god saueskinnspose i
Lite plass i kurven under vogna
Ganske tung

Jeg anbefaler glatt denne vogna.
Ellers har Mutzy kommer med noen fresh'e vogner, men de koster gjerne litt mer en Quinny.

-H

Re: Barnevogn anbefaling? [Re: hbakken] #524281 11/03/2008 20:56
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Quinny Zap er vel ikke noe go'kjøp hvis man ikke reiser mye og er avhengig av en trille man kan ha med inn på flyet. Har til gode å snakke med noen som er fornøyd med den.
Hjulene er harde og små og takler ikke en gang restene av vinterens strøsand. Ryggen kan ikke legges ned, slik at småttis'ene sover dårlig i denne trilla. Den egner seg vel stort sett bare som kjøpesentertrille... eller på en typisk amerikansk betongpromenade mens den lille er uthvilt og våken...

Re: Barnevogn anbefaling? [Re: marik] #524284 11/03/2008 20:57
Laban Offline
Veteran
Veteran
Har et par punkter jeg kommer til å følge hvis jeg engang i fremtiden skulle ha behov barnevogn:

* 2 tettsittende hjul fremme (beklager dårlig beskrivelse)
* Ikke bare et fremhjul, og ikke roterende. Føler det blir alt for utstabilt.
* Stor nok til at barnet kan sove i vognen.
* Skal barnet sove i vogn i barnehagen? Da bør den være så stor at en 3 åring sover behaglig. Har sett mange eksempler på barn som sover i "dukkevogner"
* Ha skivebrems. Selv om det ikke er all verdens kraft i disse er det greit i nedoverbakke.
* En annen farge en svart. Det blir varmt når solen steiker.
* Dekk som egner seg til tur i terreng
* God og lett regulering av rygg og fotstøtte
* Sist men ikke minst behagelig. Se etter noe du kunne tenke deg å sitte i timesvis i

Hvis man skal mye på tur, kjøp et regntekk som er heldekkende. Da slipper du en sur og våt unge.

Sikkert et tonn med skrivefeil og dårlig beskrivelser, men håper det var til (iallefall litt) hjelp

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Barnevogn anbefaling? [Re: Arnebv] #524285 11/03/2008 20:58
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: Arnebv

Og speedy'n den er ikke akkurat smal,

Synest den er ganske så smal, eg. Men det er kanskje fordi eg er så brei

Det er klart. Men du er mer Zapp brei enn Speedy bigsmile Jeg er litt Zapp- minus brei.

Speedy er brei i forhold til "vanlige" kombivogner som Simo osv.
Også går den ikke inn boddøren din. Da må et hjul av og det er styr.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Barnevogn anbefaling? [Re: eivindgut] #524291 11/03/2008 21:08
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
Denne har vi, og den er fin-fin.

Hva man skal med skivebremser på en barnevogn lurer jeg fælt på...

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: Barnevogn anbefaling? [Re: hbakken] #524300 11/03/2008 21:17
Arnebv Offline
Besatt
Besatt

Også går den ikke inn boddøren din. Da må et hjul av og det er styr.

Teknikk min gode mann, teknikk!

skull

Re: Barnevogn anbefaling? [Re: Arnebv] #524376 12/03/2008 06:45
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
hehe... kjenner til teknikken, men med masse stæsj i vogna syntes jeg det var bedre å ta vippe av hjulet.

Uansett. Poenget er at den vognen er brei, men allikevel en fin fin vogn.
Dog banner jeg HVER gang jeg skal ha den med i bilen sammen med en del annet pikkpakk.

#NBNL -

Re: Barnevogn anbefaling? [Re: Mr Blomst] #524387 12/03/2008 07:28
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Når det gjelder Quinny XL vogna så må jeg si i fra om at den har svært begrenset holdbarhet rundt løsningen på framhjulet.

Etter en tids bruk (ca et halvt år) ble vogna mye tyngre å skyve, og dette skyldtes at framhjulet ofte la seg på tvers av kjøreretningen. Da vi snakket med salgsstedet (barnehuset v/sentrum scene) fikk vi vite at dette var et vanlig problem på denne vogna.
Vi kjørte derfor med låst forhjul (ingen dreiing altså) og hadde en vogn som trakk konstant til venstre en god stund.

Pr i dag har vi en GT vogn med store hjul som triller utmerket. Den er ganske lang, men til lengre etapper er den uslåelig. Den har en helt genial løsning hvor regntrekket er innfelt i solskjermen på vogna, så når det faller noen dråper er det bare åpne skjermen og trekke ut regntrekket. Men, denne GT'en må ungen være minst ett år for å kunne bruke.
Til flyturer har vi en sammenleggbar quinny ZAPP.

Denne er kun brukbar til asfalt og kjøpesenterbruk. Uten veske eller lagringsmuligheter under vogna er den ganske upraktisk, men den pakker altså sammen til en liten bag som du kan slenge i bagasjehylla på flyet/toget. Denne har forøvrig en praktisk solskjerm og regntrekk tilpasset vogna.

Redigert av Subs; 12/03/2008 07:29.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Barnevogn anbefaling? [Re: Subs] #524459 12/03/2008 09:09
vegar Offline
Entusiast
Entusiast
Vi startet opp med en Simo Kombi som foreldre kjøpte i "gave" til oss uten at vi ble spurt. Etter få mnd gikk vi til innkjøp av ny vogn ettersom Simo'n var tung, gigantisk og støgg. Vi kjøpte en One Tree Hill-vogn og har vært strålende fornøyde. Den er lett, du kan svinge forhjul (for kjøring i butikker, fulle gågater e.l.) eller låse det for kjøring i terreng, vei etc.

Denne er litt dyr, men hvis du kjører til Nordby kjøpesenter over svenskegrensa så sparer du noen lapper.

Skulle vi valgt igjen, kan det være at vi hadde gått for en bogaboo . Den er helt genial. Eller en Stokke hvis man stort sett er i byen.

Av de tre nevnte er nok One Tree Hill vogna den mest allsidige. Skal man ut å reise med fly vil jeg anbefale å kjøpe en reise-stroller til noen få hundre-lapper. Vi reiste hit og dit i USA med en 300-kroners stroller i 2 mnd da poden var 6 mnd.

Redigert av vegar; 12/03/2008 09:11.

- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
Re: Barnevogn anbefaling? [Re: vegar] #524513 12/03/2008 10:51
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Og jeg som besøkte tråden for å se om noen av dere gærninger hadde sveist sammen barnevogn av gamle sykkeldeler. Men neida, her går det masseproduserte motevogner i knæsje farger.

Når jeg er på temaet. I vinter var jeg på skitur med noen relativt ferske foreldre. De hadde hver sin pulk - den ene ny og den andre tilårskommen. Men denne skiboksen som står på hodet, bekledd med en sovepose-lignende greie og en plastskjerm - og med et par aluminiumsrør fram til pappa. Den koster jaggu meg seks-sju tusen.

Er det total mangel av konkurranse, eller er det bare noe veldig genialt i konstruksjonen på denne gjenstanden jeg ikke la merke til? Veltet gjorde den og, så det kan ikke være at den ikke gjør det.

Re: Barnevogn anbefaling? [Re: GeirEivind] #524834 13/03/2008 07:31
E
eivindgut Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Takk for tips folkens!

Er litt skeptisk til fargeike skyvestilas, og Simo combi blir for traust og tungt. No er det Urban Jungle som er mest aktuelt, men det er fortsatt 4 mnd til termin. Får sjå.

-eivind-

Re: Barnevogn anbefaling? [Re: eivindgut] #524844 13/03/2008 07:59
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
anbefaler et besøk på:

verdensbestepappa.no

her finner du folk som kan svare på alt man måtte trenge som pappa, sett fra mannens perspektiv. Og man kan diskutere utfordringer med likesinnede.

Lykke til!

Re: Barnevogn anbefaling? [Re: eivindgut] #524855 13/03/2008 08:29
EgilS Offline
More than words
More than words
Vi hadde Simo Kombi til siste ungen, og selv om den riktig nok er forholdsvis tung, så er det en bra vogn. For min del ville jeg ikke nølt med å kjøpe den på nytt.

Mitt råd er:
Den første tiden skal ungen bruke vogna som seng og det er da en stor fordel at du kan løfte ut en hel bag. Du slipper da å ta ungen opp slik som tilfelle vil være med mange av disse trillene. Det jeg også har sett er at noen av 3-hjuls vognene er fryktelig ustabile. Når ungen begynner å vokse til, og beveger seg mye i vognen og gjerne strekker seg godt over kanten, så er det litt kjipt om vognen tipper over. Bremser har jeg knapt følt behov for annet enn for å få vognen til å stå stille ie bakke.

Tenk mest på at ungen skal ha det bra, og mindre på at du selv skal slippe å løfte/skyve så tungt. Kjøp heller en vogn av "trille"-typen når ungen er blitt så stor at den stort sett bare skal sitte.

Moderator  support