Birken på ski nærmer seg og som debutant er jeg rimelig spent på vær og føre. Alle væremeldinger til nå viser at dette blir som fryktet, rundt 0 grader og nysnø i lufta.
Hva skal folket putte under plankene over fjellet?
I alle fall trfikkaos -smart å legge birken samtidig med hovedutfarten til påskeferie. Og klart det -forstår godt at det er vanskelig å flytte Birken -det er jo flere tusen mennesker. Noen hundre millioner burde heller flytte påsken...
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
Re: Birken til helga, smøre-kaos og nullføre?
[Re: KTL]
#52387011/03/200806:29
I alle fall trfikkaos -smart å legge birken samtidig med hovedutfarten til påskeferie. Og klart det -forstår godt at det er vanskelig å flytte Birken -det er jo flere tusen mennesker. Noen hundre millioner burde heller flytte påsken...
Dette går bra, jaffal for de av oss som kjører E18 sørover i påsken med sykkel på taket! Skal sende mine lykkeønskninger nordover fra kajakken på lørdag
No added style
[Re: KnutAa]
#52388811/03/200807:32
Har generelt dårlig erfaring med myke festevokser når det er mildt, tildels glatte spor som det antakelig blir i Birken (når man starter litt før kl 9 som jeg gjør).
Skal man følge rådet fra Bull er det kanskje Rubb som gir best ski, men har aldri gått uten smurning før og tør neppe å prøve det for første gang til helga.
Blir vel tape eller klister tenker jeg, evt. med noe voks oppå.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
[Re: KnutAa]
#52389111/03/200807:40
For tiden så er jeg 10mil nord og ett dalføre øst for Rena og oppe på fjellet er det fortsatt tørrsnø. Har kommet ca 5-10cm med nysnø opp på fjellet her. Pga litt dårlig utvalg i mutterns smørepose så har jeg måtte godt på VR55 de siste turene og det har vært altfor varmt til nå. Må legges på i mikrotynt lag for ikke å lugge noe grasat.
Så hvis været holder seg så kan det bli morro å smøre med is og kramsnø på Rena og ny og tørr snø over fjellet Lykke til!
[Re: perpedal]
#52390111/03/200808:13
Hvis det blir null- eller plussgrader og du har 5000 løpere foran deg så trenger du ikke bekymre deg for glatte spor, det kommer antagelig ikke til å være noen spor igjen når du skal gå over fjellet. Bare masse tung, våt og løs snø...
[Re: minsten]
#52392811/03/200808:50
jeg må innrømme at jeg på det aller sterkeste har vurdert å ta skøyteskiene å stake hele veien. Da er det hvertfall ganske forutsigbart hva man får.
Blir været som det er meldt får jeg vel ikke noe spor å gå i, og med skiftende forhold da kan det jo bli morro.
Det eneste er at jeg er litt skeptisk til hvor bratte bakkene er. Noen som vet hvor bratte bakkene er sammenlignet med Holmenkollen Skimaraton som jeg også staket med igjennom (dog var det ufrivillig etter smørebom)
Instagram: @oivindbjerkseth
[Re: bjerkseth]
#52396611/03/200810:12
Tja, har ikke gått hele løypa. Men bakkene opp til Midtfjellet er *nokså* bratte, det vil vel si delvis fiskebein for slitne mosjonister som har passert 3 mil og snart 1000 meter oppover. Men det er vel tvilsomt om det er noe vesentlig brattere enn f.eks skimaraton, forskjelllen er vel først og fremst noe lengre bakker og flere høydemeter totalt.
Var det i 2004, eller var det 05 det var så be...ent vær? Jeg stilte (som vanlig) med et ganske så dårlig treningsgrunnlag. Hadde vel sånn ca. 5 -10, 30-40 minutters skiturer bak meg da jeg troppet opp på Rena med godt mot...
Det siste speakeren sa da jeg begynte å gå var at dette var det værste føret på 30 år. Takk tenkte jeg, det blir nok flott!
Det gikk styggfort til å begynne med. hadde smurt med klister i bånn, med tørrvoks over. Godt feste, god glid, knallform (hvor nå enn den kom fra).
Passerte skramstadsetra etter noe som virket som 4 dobbelttak og et fraspark da jeg kjente at jeg begynte å få glipptak.. noen 100 meter senere gikk dette over i knallfeste, som så gikk over i lugging. Ahh, det begynte å klabbe, og det tok ikke lang tid før klabbene var så "høye" at jeg ikke klarte å stå på skia, jeg "tråkket" over når jeg stod på de.
Resten av turen var en evig lang seanse med skraping, smøring og atter skraping. En av høydarene var da ca 30 flotte herremen i sin beste alder (50+), med det råeste av utstyr tenkes kan gjorde vendereis og sa "dette gidder vi ikke".
Det sluddet vannrett, og jeg tuller ikke hvis vi i en av de siste fjellknattene før Dambua stod 150 mann pent strødd oppover fjellsia og skrapa ski... En kar stod siden av meg og gråt..
Etter en stund var jeg så sliten i håndledd/fingre av skraping/smøring og polering at jeg ga opp og gikk uten smørning. Jeg fikk på noe greier underveis på 1 smørestasjon, men det bremset vel mer enn det ga feste... Det er vel unødvendig å si at en for en utrent kar blir 5 mil staking i overkant?
I nedoverbakkene omtrent midtveis var det såpeglatt. Det var polert på et silkeglatt islag på løypa, alle spor var vekk og gleden over å endelig kunne kjøre nedover gikk fort over i fortvilelse ettersom krampa hogg tak i til da ukjente muskler som ble brukt for å ikke skli ut i spagaten på vei nedover.
På flatene etter dette møtte jeg et syn for guder. Skiløpere som stod omtrent stille datt som fluer. Bare det å komme seg fremover var for mange (også meg) i overkant av hva vi kunne utrette. Det var et tragikomisk syn, og jeg kunne ikke annet enn le. Samtidig hadde jeg vondt av alle som sleit seg fremover, det var mange fortvilte ansikter rundt meg og jeg hjalp til så godt jeg kunne (når jeg selv ikke lå langflat på bakken)
Så,
Jeg går nok ikke birken igjen uten å ha trent på forhånd. Hadde det vært silkeføre og gode spor kunne jeg kommet over på en grei nok tid, og hatt en fin tur. Men sånn som det ble nå var kampen egentlig å unngå å bli plukket opp av scooteren som kjørte bakerst. Jeg la også en plan om å ta av meg startnummeret og gå en sløyfe utenom sjekkposten på sjusjøen hvs jeg var bak limit'en for å få fortsette.
Etter nedfarten fra sjusjøen, på en av flatene skimtet jeg langt foran meg en telelinse av type SCHWÆÆÆR, og jeg tenkte i mitt stille sinn at det var dårlig gjort å ta bilde nå. Men, jeg kjøpte bildet etter løpet og på en eller annen pervers måte er det bildet fra et av mine stolteste idrettsøyeblikk. Jeg var redd det skulle bli et trist syn av en knekt mann, men når jeg ser meg selv ser jeg en innbitt, fandenivolsk skiløper som har trosset vær, scooter og tidsfrister og kommet seg til lillehammer. Hadde jeg ikke visst hvem personen var haddde jeg nok trodd at han hadde tenkt seg tilbake til Rena etter å ha gått i mål..
At jeg kom i mål på 7 timer og 16 minutter, og ble slått av ei dame på 62 år er ikke så nøye ::
Så til trådstarter: God Tur, gjør det beste ut av det! Og husk, i ettertid er det alltid en fin opplevelse!
Beles
mvh, Beles
[Re: Beles]
#52398611/03/200811:11
Skulle jeg ha gått ville jeg hvertfall smurt etter forholdene på fjellet og ikke Rena. Kjipt og ikke ha feste de første 10 km men da er man hvartfall sprek. For så og ha "gode" ski de siste 4 0 km.
Og stake hele veien hørtes friskt ut. Bakkene er mye verre enn i Holmenkollskimaraton syntes jeg. Da bakkene på Holmenkollen strengt talt bare var kuler.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
[Re: olechr]
#52402911/03/200812:25
Ja, jeg vil absolutt IKKE anbefale noen å stake hele veien. Da bør du nok hete Aukland til etternavn. Jeg har ikke gått i Holmenkollen, men tenk på at dere skal over et fjell, ikke bare opp noen bakker i skogen.
[Re: Beles]
#52403011/03/200812:25
Au, da. Jeg debuterer også. Begynte plutselig å grue meg litt..
Har aldri testet grip-tape, men kan det være noe? -Ofre litt glid for å få et ok og greit feste? -Gjerne for meg, hvis det funker slik. Har lyst til å kjøre safe. Noen med tape-erfaring?
Førstereis-gutt her også. Fikk prøvd meg i Marcialonga på +14 føre - men med tørr snø på toppen av dalen, ikke så lett å smøre der heller, men så er det jo et ganske flatt løp.
Vurderer sterkt å legge to striper med "pakketape" i festesonen, og kline noe klister på disse for å ha feste opp på fjellet. Under disse kunne jeg jo ha gjemt tørrvoksen - er det noen som har prøvet noe slikt?
Med middels treningsgrunnlag synes nå iallefall jeg at det værste er å ikke ha feste
Anders 29'er the real thing Intense Spider 29 Gary Fisher 129
[Re: Røilen]
#52411511/03/200815:09
staker du hele birken..ja..da er du en tøffing. tror det er lettere å stake vasan for å si det sånn. Tror alle i eliten på birken kjører festevoks/rubbski.
[Re: panorama]
#52413711/03/200816:02
Det er vel ikke en eneste fiskebeinsbakke i hele birken, men det er jo ganske jevn stigning i diagonal så jeg tror det lønner seg å smøre om to-tre ganger i stedet for å stake.
[Re: skiraffen]
#52416311/03/200817:11
Føre rapport fra 10 mil nord og 1 dalføre øst for Rena. Var ute på den daglige skituren og kan melde om følgende vær og føre. 3-4 varmegrader, god og mild føn vind fra sør og skikkelig kram snøball-snø på 796moh. Så all tørr snø er borte fra denne siden av 1000moh, minst. Så med mindre det begynner å snø før lørdagen, så har dere da ett problem mindre å tenke på i forhold til smøringa
[Re: perpedal]
#52417911/03/200817:34
Gode gamle Thorleif Haug fra Drammen brukte oppkuttede sykkeldekk i festesonen sammen med en annen hemmelig 50 år gammel blanding av ett eller annet. Kanskje jeg skal ofre ett sett med dekk fra i fjor, strø dette fint inn i universalklister?