En bil har bremsekraftforsterker og har langt større dimensjoner enn en sykkel. Det at biler ikke har problemer var like lite noe poeng sist gang dette ble diskutert som det er nå.
Nettopp -tar man vekk bremsekraftforsterkeren og reduserer dimensjonene (operasjonstrykket er faktisk noenlunde det samme, tro det eller ei) har man fjernet mye av problemet med hydraulikk i kulde... Bremsekraftforsterkeren har en ventil som gir deg problemer i kulde; store dimensjoner med små klaringer er mer følsomme for forskjell i temperaturutvidelse. Derfor er det vesentlig enklere å bygge en hydraulisk brems med liten temperaturfølsomhet til sykkel enn til bil. Utforming av tetninger osv er praktisk talt identisk på bil, sykkel og motorsykkel.
Det bare er sånn.
KTL (som i 7 år har levd av å utvikle bil- og lastebilhydraulikk til gir og clutchoperasjon, i store og små dimensjoner, med og uten kraftforsterkning -og ser på sykkelbremser som rocket science)
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
Re: Fungerer hydrauliske skivebremser i kulde?
[Re: MortenML]
#52380910/03/200821:30
Det som jo er helt fantastisk i denne tråden er jo at Supernalle glatt overser det faktum at det er mekaniske skivebremser trådstarter faktisk HAR pr. nå, og at han titt og ofte opplever problemer med disse. (vaieren fryser i strømpa) Hvordan er det i det hele tatt mulig å si til Jerik at "har du livet kjært velger du mekaniske skivebremser", når det nettopp er denne teknologien som er problemets kjerne (ifølge Jerik)? Kanskje Jerik tar feil? Kanskje Jerik ikke har slitt med de problemene han rapporterer om, og kun farer med løgn og fanteri? Kanskje Supernalle ikke leser postene han besvarer? Kanskje Supernalle bare er grenseløst arrogant?
Eller kanskje det har noe med at jeg besvarte larsb sin post. Min totalvurdering er dog at mekaniske skivebremser totalt set fungerer best (hvis man har kablene i lukket system) og det sammenfaller med vinterekspertisen som langt overgår det noen her har kunnet referere til at de har.
[Re: supernalle]
#52381810/03/200821:38
Min totalvurdering er dog at mekaniske skivebremser totalt set fungerer best (hvis man har kablene i lukket system) og det sammenfaller med vinterekspertisen som langt overgår de noen her har kunnet referere til at de har.
Artig å se at du har et omtrent like religiøst forhold til dette som til en del andre ting som er blitt diskutert her...
#52382810/03/200821:51
og det sammenfaller med vinterekspertisen som langt overgår det noen her har kunnet referere til at de har.
Her er det vel faktisk slik at mange refererer til egne erfaringer, mens du refererer til noen ekstreme vintersyklister som ikke har noe som helst med trådstarters vinterbruk å gjøre. På hvilken måte mener du dine referenser til andres sykling i -30 overgår mine hvis jeg sier at alle de vintre jeg har syklet med hydrauliske skivebremser har vært problemfrie, ned til -15 grader?
#52386611/03/200806:10
"Min totalvurdering er dog at mekaniske skivebremser totalt set fungerer best (hvis man har kablene i lukket system) og det sammenfaller med vinterekspertisen som langt overgår det noen her har kunnet referere til at de har.!" Da er det gjort. Jeg tar BB5'erne til guttungen og setter de på go'sykkelen. Da får gutten slite rundt på mine Oro Puro. Håper han syns det er greit og ikke blir mobbet på skolen grunnet hydrauliske bremser.
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
[Re: Carsten]
#52387111/03/200806:34
Jeg bytter fra mekaniske til noen gamle, slitte hydrauliske på bysykkelen, fordi jeg flere ganger i vinter sleit med at fukt hadde funnet veien inn i vairene til bakbremsen. Sykkelen står parkert ute på jobben, i regn og snø. Alt har vært honky-dory, helt til det plutselig ble en god del minusgrader etter en periode med regn. Første gang jeg måtte bremse var hendelen helt hard. Jeg klemte til ganske hardt, og bremsen tok. Så hadde jeg permanent brems. Måtte av sykkelen og hjelpe caliperen med å trekke vaieren tilbake. Hver gang jeg bremset resten av turen måtte jeg gjøre det samme. Nydelig!
Ole.
[Re: larsb]
#52389811/03/200808:11
Hvis du kjøper olje beregnet for ekstremkulde vil ikke jeg se noe problemer med å bruke skivebremser i 20 til 30 kalde det kommer jo tross alt ann på viskositeten til oljen ved den gitte temperaturen, burde det være en annen grunn? Metallet kan jo "krympe". Men er det så kaldt ute ville jeg heller sittet inne med en kopp varm drikke.
want to share something with you the three little sentences that will get you through life 1)Cover for me 2)Oh, good idea, boss 3)It was like that when I got here. Homer Simpson
[Re: Ole]
#52389911/03/200808:12
Jeg velger, til tross for ekspertisen, å fortsette med hydrauliske -fordi jeg ikke greier å se hva som er forskjellen på digre bilbremser (som tilsynelatende virker i kulde) og smekre sykkelbremser, og fordi jeg ikke har peiling på hvordan dette oppfører seg i kulde.
PS. se bort fra mitt forrige innlegg der jeg antakelig bare prater rør om noe jeg ikke har peiling på!
Redigert av KTL; 11/03/200808:14. Rediger grunn: PS implementert
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
#52390211/03/200808:14
Jeg tipper det er en god grunn til at Evingson bruker mekanisk. Det er lettere å fikse på når det først ryker en kabel midt på vidda, i 30 minus... bytte wire og strømpe kan man gjøre der ute. Bytte hydraulisk slange, ha med luftesett og bytte olje i dritkulda, det funker dårlig.
Av samme grunn hadde godeste Kevin-something også valgt Avid mekanisk på sin sykkel fordi han stakk til skogs 6-7 dager på rad, pokker inne i fjellet. Han hadde med ekstra strømper og wire, samt en ny kaliper faktisk. Dette kunne han faktisk bytte på stedet, hvorsomhelst. Mye mindre mikkmakk når noe først skjærte seg. Sto han 3 dager unna nærmeste tettsted så var mekanisk mekking bedre enn hydraulisk mekking.
Jeg tror vinter-galinger vil tenke på noe av det samme. For oss normale så er hydraulikk helt flott ned til 20minus, under det holder vi oss inne. Mine gamle Magura HS33 fungerte bedre enn mekanisk ned mot 20 minus tilogmed, i 1995.
Det er nemlig slik at ikke alt som de mest ekstreme bruker er det beste for oss middelhavsfarere.
Derfor kjære nallepuh, du tar faktisk HELT feil her, for du skjønner ikke situasjonen trådstarter er i, du skaper bare utrygghet basert på en eller annen ekstremt erfaring superkuldesyklist. Du skaper i hvertfall ikke noe nyttig tips til en som lurer på hva som fungerer. Hadde trådstarter spurt om hva han burde bremse med på 14-dagerstur over vidda på Røros midt i januar hadde man kanskje svart litt annerledes også, men mest sannsynlig ville vedkommende vært så erfaren at våre erfaringer var bare tullete uansett. Man må faktisk forstå litt hvem som spør her...ikke hva du _synes_ de burde spørre etter.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: RazeFaze]
#52390611/03/200808:19
Blant annet har John Evingson erfaring fra Arrowheadultra og der samtlige som hadde hydrauliske skivebremser hadde problemer, mens samtlige som hadde mekaniske skivebremser ikke hadde det. Dette er klare tall for meg.
Denne John snakker om -22 grader F som er Fahrenheit og om jeg ikke husker feil så er det ca. -30C...
Han som startet tråden lurte vel på om de fungerte ned til -10grader C? Jeg har syklet i -15C uten noe problemer..
Redigert av thomasli; 11/03/200808:25.
want to share something with you the three little sentences that will get you through life 1)Cover for me 2)Oh, good idea, boss 3)It was like that when I got here. Homer Simpson
[Re: RazeFaze]
#52391011/03/200808:24
Erfaringene mine går ned til -17gC og kan heller ikke melde om skummel oppførsel på mine tidligere hydrauliske XT-bremser, bremser jeg bare lufta en gang på fem år (kun for gøy).
Kan mao ikke se noe stort problem med hydrauliske bremser, kun fordeler.
Av samme grunn hadde godeste Kevin-something også valgt Avid mekanisk på sin sykkel fordi han stakk til skogs 6-7 dager på rad, pokker inne i fjellet. Han hadde med ekstra strømper og wire, samt en ny kaliper faktisk.
Når man først har med dette så kunne man jo like lett hatt med hendel også, og dermed en fullgod hydraulisk løsning i sekken. Og det er enda enklere å montere. F.eks Formula har ingen preferanser på høyre/venstremontering av hendelen såfremt slangen er lang nok.
Redigert av Trond; 11/03/200809:46. Rediger grunn: astro nomer mot orddeling ringte
Det Trond sa. En bakbrems i sekken veier det samme som en mekanisk caliper med vaier/strømpe, og ved å lage en loop på slangen funker den fint foran også.
Ole.
#52395411/03/200809:51
Det Trond sa. En bakbrems i sekken veier det samme som en mekanisk caliper med vaier/strømpe, og ved å lage en loop på slangen funker den fint foran også.
Blir ikke dette veldig tungt da, med all den slangen foran? For ikke å snakke om den ekstra luftmotstanden denne kabelkveilen utgjør. Dette var ingen god idé.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
[Re: MortenML]
#52421311/03/200818:58
Som trådstarter skal jeg forsøke å oppsummere hva jeg har fått ut svarene til nå: Allerede i det første svaret fra LarsB fikk jeg svar som jeg opplevde som tillitvekkende, og han var den som også besvarte de andre spørsmålene, uten at noen hadde kommentarer/innvendinger. Dette var vel også spørsmål som inviterte til greie ja/nei-svar.
Imidlertid har diskusjonen omkring vinterkulde og hydrauliske skivebremser gitt meg mye god underholdning, kjempemoro!
Mine konklusjoner er at mekaniske, som jeg har, vil fungere bedre med hel strømpe, og at mange har erfaringer som tilsier at hydrauliske fungerer greit, ihvertfall opp til minus 10, gjerne med tyntflytende olje. Hydraulikkolje er å foretrekke fremfor mineralolje til slike systemer, virker det som.
Jeg er religionshistoriker/lærer (når jeg ikke sykler) og registrerer at det er mange likhetstegn mellom et hvilket som helst religiøst trossamfunn og et samfunn som vårt terrengsykkelsamfunn, i det mange er tilnærmet "religiøse" i sin overbevisning om det ene eller det andre systemets fortreffelighet. Interessant.
Som trådstarter skal jeg forsøke å oppsummere hva jeg har fått ut svarene til nå: Allerede i det første svaret fra LarsB fikk jeg svar som jeg opplevde som tillitvekkende, og han var den som også besvarte de andre spørsmålene, uten at noen hadde kommentarer/innvendinger. Dette var vel også spørsmål som inviterte til greie ja/nei-svar.
Imidlertid har diskusjonen omkring vinterkulde og hydrauliske skivebremser gitt meg mye god underholdning, kjempemoro!
Mine konklusjoner er at mekaniske, som jeg har, vil fungere bedre med hel strømpe, og at mange har erfaringer som tilsier at hydrauliske fungerer greit, ihvertfall opp til minus 10, gjerne med tyntflytende olje. Hydraulikkolje er å foretrekke fremfor mineralolje til slike systemer, virker det som.
Jeg er religionshistoriker/lærer (når jeg ikke sykler) og registrerer at det er mange likhetstegn mellom et hvilket som helst religiøst trossamfunn og et samfunn som vårt terrengsykkelsamfunn, i det mange er tilnærmet "religiøse" i sin overbevisning om det ene eller det andre systemets fortreffelighet. Interessant.
Velkommen til forumet med førsteinnlegg som gav ildåpen i hvordan forumet virker! Dette er et "skoleeksempel" på en god terrengsykkel.no-tråd og viser tydelig hvorfor dette forum er overlegent alle andre nettbaserte fora! En hærlig blanding av fakta, humor og gode diskusjoner blandt tidvis religiøse sykkel-fundamentalister!
mvh Knut Tore
[Re: jerik]
#52425811/03/200820:34
religiøst trossamfunn og et samfunn som vårt terrengsykkelsamfunn, i det mange er tilnærmet "religiøse" i sin overbevisning om det ene eller det andre systemets fortreffelighet. Interessant.
Og til temaet; Jeg har syklet fra Bislett til Gaustad daglig 3 vintre, uten å tenke på at bremsene skulle gi meg noe problem. Sykkelen har stått ute. Hayes hydrauliske skivebremser. På de ca 20 turene jeg har hatt i Nordmarka med temperaturer under 5 minus, har jeg heller ikke merket at bremsingen har vært annerledes enn på sommeren. Jeg har ikke prøvd mekaniske skivebremser.
[Re: thomasli]
#52428811/03/200821:03
Blant annet har John Evingson erfaring fra Arrowheadultra og der samtlige som hadde hydrauliske skivebremser hadde problemer, mens samtlige som hadde mekaniske skivebremser ikke hadde det. Dette er klare tall for meg.
Denne John snakker om -22 grader F som er Fahrenheit og om jeg ikke husker feil så er det ca. -30C...
Han som startet tråden lurte vel på om de fungerte ned til -10grader C? Jeg har syklet i -15C uten noe problemer..
Hvor denne John snakker om temperaturer ned til -30C vet ikke jeg, jeg kun henviste til en sider til et ritt John Evingson har erfaring fra. I 2007 var det kaldt, noe som også blir trukket frem spesielt. Jeg startet på den annen side prosessen med å bygge min vintersykkel allerede i 2005. Det er helt klart at temperaturen i dette rittet varierer fra år til år. Jeg snakket med ham på telefonen og han brukte faktisk lang tid på å overbevise meg til å bruke mekaniske skivebremser. Grunnen var ikke pga spesielt lave temperaturer, men om at de var konstruerte anderledes. Nøyaktig hva disse konstruksjonsforskjelle går ut på som gjør at hydrauliske skivebremser feiler i kulde, det husker jeg ikke (eller så grep jeg ikke fatt i alle detaljene). Det som vant meg over var overbevisende fortellinger om problemer og en forklaring på omfanget. Man kan sikkert harselere om at John Evingson er en eller annen dude jeg stoler på (det er morsomt å lese når noen oppfører seg slik), men faktum er at han er en av de virkelige eksepertene på vintersykling (noe jeg også nevte før). Det var han Surly vendte seg til når de skulle utvikle Pugslyen. Jeg har selv hatt bremsesvikt i kulde med hydrauliske bremser og sist gang dette ble tatt opp så var det flere andre som sto frem og sa det samme. Jeg vet ikke om hvorfor de ikke sto frem denne gangen, men det får være deres sak. Jeg har aldri tatt fra hverandre bremsene for å gjøre rent i dem etter at noe slikt har skjedd, bare hatt sykkelen inn i varmen og det går vanligvis problemfritt etter det. Hva som egentlig har skjedd vet jeg ikke og ingen andre her har kommet med overbevisende forklaringer heller. Det kan f.eks gå på konstruksjonen til visse merker, ikke vet jeg. Jeg har aldri hatt problemer med de mekaniske bremsene. Men på den annen side er jeg bare en person og det er et alt for lite utvalg til å slå bombastisk fast om hydrauliske skivebremser er problematiske i kulden. Da må man ta tak i at andre sier de har hatt problemer med hydrauliske skivebremser i kulde, men ikke minst høre på den beste ekspertisen som man kan få tak i. Hvis det finnes noe bedre å ta tak i, så skal man jo bruke det, men det finnes ikke på det nåværende tidspunkt.
Det at noen har erfaring med at hydrauliske skivebremser aldri har låst seg i kulde teller faktisk ikke like mye som de som sier at de har hatt det. Tro det eller ei. Det er her jeg refererte til ex-phil. Hvis du bare har sett hvite svaner, så kan du ikke si at det ikke finnes svaner med annen farge. Men hvis svarte svaner er opplevd så kan man ikke benekte det og diskutere videre som om de ikke finnes. Så selv om man har erfaring med ditt eller datt fra andre plasser (jo, jeg har faktisk respekt for at du har erfaring med hydrauliske systemer KTL, men du har ikke kommet opp med forklaringer som inkluderer bremsesvikt av hydrauliske skivebremser) så må man inkludere disse fundene og ikke "benekte" dem eller late som at de ikke finnes. Det er jævlig få som sykler ute når det er svært kaldt og man kan derfor ikke konkludere med at sviktene skyldes dette. Jeg sykler sjelden når det er mer enn minus 10. Men på den annen side så har ikke slike logiske brister hindret folk her på terrengsykkel.no å jalle videre på det samme gamle pisspreiket, så det er vel ikke noe vits i å mase mer om det, jeg regner med at det ikke kommer til å slutte med det med det med det første.
EgilS kan jo fortsette med denne relgiøsiteten sin, han virker å ha et veldig religiøst forhold til å gi folk en religiøs tilhørighet.
Det virker som flere i fullt alvor mener at denne nybegynneren skulle bytte bremser til hydrauliske bremser. Nei, mitt innlegg var absolutt på sin plass.
#52429911/03/200821:17
Da missforstod jeg din referering..Det så ut til at du mente at det var den temperaturen du referete til..Altså nede ved -22F.. Det med eksempelet er jo bare dumt..skal en basere alt en gjør i livet på bakgrunn av ex.phil kan man både bli paranoid og ikke minst risikerer å sykle rundt i skauen med et ekstra sett av alt utstyr til en sykkel.Like å se en med felger,dekk,eiker,styre og sete hengende rundt på sykkelen tilfelle styret knekker..Ikke fordi det har skjedd men fordi det kan skje..(liten spøk bare ;)) Men det at mange har positive erfaringer med hydrauliskebremser ned til -20C må jo telle litt..Sier ikke at låsing ikke kan skje overhode, men man overlever kanskje en gang med låsing.(hvis en ikke dør pga låsingen).Har også sykklet i mange år helt ned mot -10C som trådstarter snakker om uten et eneste problem..Det må være en tankevekker eller kaller du det bare flaks??
Men alle er vi enige i at den som klarer å bytte deler på en sykkel i -30C med polvotter fortjener en fredspris
Redigert av thomasli; 11/03/200821:24.
#52432711/03/200821:37
Jeg synes bare det er artig at du i flere saker som er blitt diskutert her, tydeligvis har latt deg overbevise fra snevre og ensidige kilder, og at du deretter er fullstendig blokkert for alle andre meninger.
[Re: EgilS]
#52433511/03/200821:46
Jeg synes bare det er artig at du i flere saker som er blitt diskutert her, tydeligvis har latt deg overbevise fra snevre og ensidige kilder, og at du deretter er fullstendig blokkert for alle andre meninger.