Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vinterbekledning

Vinterbekledning #521194 04/03/2008 16:39
ElGordo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg skal i et anfall av stort overmot begynne så sykle til jobben. Jeg fryser fælt og gruer meg veldig til det, så nok og riktige klær blir et must. Har surfet litt og anslår at jeg trenger dette for å være nogenlunde komfortabel

superundertøy
skotrekk
tykk sykkelbukse (vindtett og foret)
vindtett superundertøy overkropp
ett lag transporterende lag overkropp
vindtett, pustende og lett foret jakke
hals
hjelmlue
vinterhansker

Skulle dette borge for en nogenlunde komfortabel tur i ca 2.5 timer tur/retur?

Tips til praktiske, funksjonable, prisgunstige alternativer settes stor pris på...

mvh ElGordo

I told u so!
Re: Vinterbekledning [Re: ElGordo] #521197 04/03/2008 16:44
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Ikke kjøp vindtett superundertøy, når du skal ha vindtett jakke. Det blir bare dårligere pusteegenskaper, og lettere klamt og kaldt.

Det er superundertøyet som får fuktigheten bort fra kroppen, også kommer et evnt isolerende, men fortsatt "pustende" lag utenpå derigjen. Dette kan f.eks være en tynn fleece.

Jeg vet ikke hvor bor, og hvor kaldt det er. Men, pass på å ikke kle på deg for mye! Jeg tror det holder i massevis om du bruker superundertøy, evnt ullundertøy og en vindtett, lett foret jakke.

/Are Nicolai
Re: Vinterbekledning [Re: nicolai] #521201 04/03/2008 16:55
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Min erfaring er at ullundertøy er varmere enn supertøy når det er kaldt, dessuten blir det ikke like klamt og fuktig.

En god kombo under jakka på kalde dager er brynje med ulltrøye utapå.

Jeg bruker en softshell-like jakke fra Adidas som er super, og i vinter har det stort sett holdt med ulltrøye under (de kaldeste dagene var brynja med).

Viktig å ikke kle på seg for mye, når du sykler blir du varm. Vindtett jakke er derimot et must.

btm
Re: Vinterbekledning [Re: btm] #521219 04/03/2008 17:19
ElGordo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Tusen takk for tips så langt...

Jeg skal handle alt av tøy denne uken, har tittet på eurotex, oslosportslager osv...Dersom noen har konkrete tips til bukse og jakke så hadde det vært hyggelig...Vil bruke minst mulig, helst godt under 1000 på bukse og rundt 1000 på en ok jakke.

I told u so!
Re: Vinterbekledning [Re: ElGordo] #521228 04/03/2008 17:42
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Pearl Izumi har noen lange sykkeltights som heter Thermafleece og Gavia, har blitt anbefalt dem når det gjelder vintersykling. Men ja, det er tights.

Ellers ang. jakke er det vel flust av info i denne tråden http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...;gonew=1#UNREAD

Er det forresten så kaldt ute for tiden? Pleier å sykle i en superundertøy overdel, fox vindtett sykkelbukse, lange sykkelhansker og en vindtett jakke. Er god og varm etter 5 minutter på sykkelen.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Vinterbekledning [Re: Andreas83] #521235 04/03/2008 17:50
ElGordo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Andreas83
Pearl Izumi har noen lange sykkeltights som heter Thermafleece og Gavia, har blitt anbefalt dem når det gjelder vintersykling. Men ja, det er tights.

Ellers ang. jakke er det vel flust av info i denne tråden http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...;gonew=1#UNREAD

Er det forresten så kaldt ute for tiden? Pleier å sykle i en superundertøy overdel, fox vindtett sykkelbukse, lange sykkelhansker og en vindtett jakke. Er god og varm etter 5 minutter på sykkelen.

Takk min herre!

Jeg får neglesprett tidlig vår, om det skylles ekstremt kalde diadora sykkelsko eller meget fintfølende anatomi skal være usagt, men ja det er kaldt..Spekket isolerer ikke på langt nær så mye som en skulle tro.

Hva må man ha med seg av skift på en slik tur-retur? Henger man bare opp alt på jobb og sykler himat når den tid kommer, eller lønner det seg med skift i ull eller superundertøy foreksempel?

Redigert av ElGordo; 04/03/2008 17:56.

I told u so!
Re: Vinterbekledning [Re: ElGordo] #521248 04/03/2008 18:09
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har syklet en 2-3 timers tur hver uke i hele vinter og har ikke hvert kald etter at jeg begynte å kjøre med føgende:
Over:
Devold activ (ullsuper)
Ullfrote orginal (tynn type)
Berghaus vindjakke (tynn men puster bra) http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=11936

Under
sykkelbukse
Devold active(ullsuper)
Endura Gridlock bukse (super bukse)
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=9273

Hummer hansker eller sealskin hvis det er bløtt
Hjelmlue
Buff i halsen
Ullvangsokker
Shimano Mw 02 vintersko http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=9362

Jeg bruker også Grabber varmesåler hvis det er flere minusgrader.

Redigert av hundenjanson; 04/03/2008 18:13.
Re: Vinterbekledning [Re: ElGordo] #521274 04/03/2008 18:51
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
De siste 14 årene har jeg syklet til jobben året rundt, og har funnet ut følgende:

Fukttransport bort fra huden er det viktigste for overkroppen. Derfor bruker jeg ullfrotté rett på huden (vanlig ullmax). Utenpå den har jeg gjerne et lag med ett eller annet som er litt tettere, f eks en tykk singlet i kunststoff, av den typen som gjør seg bra under sykkeltrøye om sommeren. Er det skikkelig kaldt, bytter jeg ut denne singleten med en ullgenser. (Ull utenpå ull, altså.) Ytterst har jeg selvsagt en vindtett jakke. Det er viktig at denne puster godt.

De mest ekstreme dagene bruker jeg en strikket trøye i grov lanolin-ull innerst mot huden. Den kan ikke bli våt, men klør som ville helvete hvis det er varmere enn 12 - 15 minus.

Skotrekk er det nest beste for føttene. Romslige vintersko med ullfrotté sokker og ullsåle, er best.

På beina bruker jeg nesten aldri mer enn vanlig sykklebukse med Giordana vinterbukse utenpå. En eller annen form for superundertøy kan være greit hvis det er under 15 minusgrader, eventuelt en overtrekksbukse utenpå, hvis det er under 20 minus. (Til terrengsykling bruker jeg av og til ei olabukse jeg har klippet av nedenfor knærne, utenpå vinterbuksa, men det er nesten alltid litt for varmt.)

Beskytt ører, hals, bryst og fingre(!) mot trekk. Shimanos hjelmlue holder fint ned til 10 minus, men er det kaldere er det greit med finlandshette.

Hvis du ikke svetter veldig mye, vil klærne tørke i løpet av en arbeidsdag. Vel å merke hvis det er ull vi snakker om.

Redigert av Lektoren; 04/03/2008 18:54. Rediger grunn: må snart lære meg å skrive...
Re: Vinterbekledning [Re: hundenjanson] #521276 04/03/2008 18:53
ElGordo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det var jo veldig konkret og fint fra dere begge!
Blir en shoppingtur nå og så er det bare å satse på at snøen holder seg borte!

Redigert av ElGordo; 04/03/2008 18:54.

I told u so!
Re: Vinterbekledning [Re: ElGordo] #521314 04/03/2008 19:57
torstein Offline
Ingen custom tittel her nei....
Ingen custom tittel her nei....

Jeg fryser som regel på beina bare jeg ser at gradestokken nærmer seg null. Har prøvd diverse skotrekk med variabelt hell.

I høst kjøpte jeg ovennevnte sko, du verden for en god investering!! Eneste jeg ikke liker, er at de er litt lave over anklene. Kunne med fordel vært noen cm høyere for å unngå at ragn/slaps renner nedi, og for bedre overlapp til buksa.

Torstein

If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?

The one true answer is known to that rider alone...
Re: Vinterbekledning [Re: torstein] #521351 04/03/2008 21:12
Perc Offline
Fersking
Fersking
Siden midten av oktober har jeg hatt gleden av å bruke Peak Performance's Hybrid Pants i kombinasjon med merino-ull undertøy (Icebreaker). På overkroppen har jeg vekslet mellom Patagonias meget vel-ventilerende Spraymaster-jakke (når det har vært mye nedbør) og Pearl Izumis velprøvde Zephrr-jakke (når det har vært kaldt, men ikke fuktig). Icebreaker undertøy i merino-ull fra New Zealand kan anbefales på det varmeste - varmeregulerende og man trenger ikke å vaske undertøyet tre ganger i uken. På føttene har jeg stort sett brukt Shimano MT-90N - mine favorittsko over noe annet i denne verden - en bra lest, Gore-Tex membran og gode sømmer -hva mer kan man forlange.

I tillegg til dette har jeg kjøpt noen utvalgte produkter fra Mountain Equipment Canada (www.mec.ca), som f.eks. lobster gloves, vindtette vester og softshell jakker (Schoeller ExtremeDry jakker til ca. 700,- NOK pr. stk.). Gode priser hos mec.ca og etter hva jeg kan bedømme etter noen års bruk, meget bra kvalitet på produktene.

Re: Vinterbekledning [Re: Perc] #521355 04/03/2008 21:25
Perc Offline
Fersking
Fersking
I tillegg til ovennevte vil jeg gjerne føye til Smartwool sokker (https://www.smartwool.com). Ingeting kan måle seg mot New Zealands merino-masters når det gjelder sokker som kan tåle både jobbsykling og sjutimers loking i en vår-fuktig Lillomarka.

Re: Vinterbekledning [Re: Perc] #521357 04/03/2008 21:27
N
nicolai Offline
N
Smart Wool er digg ja, Bridgedale er også bra saker.

Ulvang sokker er en vits i forhold!

/Are Nicolai
Re: Vinterbekledning [Re: nicolai] #521365 04/03/2008 21:31
Perc Offline
Fersking
Fersking
Bridgedale lager bra ting i likhet med Patagonia. Ulvang har (i henhold til min erfaring) en holdbarhet på noen få uker med hard aktivitet. Noen andre der ute med langvarige bukererfaringer med (merino)ullsykkelsokker?

Redigert av Perc; 04/03/2008 21:34. Rediger grunn: nyansering
Re: Vinterbekledning [Re: Perc] #521419 05/03/2008 05:46
ElGordo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg kjøpte ulvang sokker to ganger, og begge gangene gikk de av i sømmen over tåa etter 1 ukes bruk omtrent (den tekniske sokken)Aldri mer....

I told u so!
Re: Vinterbekledning [Re: Perc] #521469 05/03/2008 08:10
Carsten Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Perc
I tillegg til ovennevte vil jeg gjerne føye til Smartwool sokker (https://www.smartwool.com). Ingeting kan måle seg mot New Zealands merino-masters når det gjelder sokker som kan tåle både jobbsykling og sjutimers loking i en vår-fuktig Lillomarka.

Ikke kjøp noe Merino-ull laget i NZ eller Au. De har en spesiel type dyrevern....

"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter
http://sykkel.hasle-loren.no/
Re: Vinterbekledning [Re: ElGordo] #521470 05/03/2008 08:11
Carsten Offline
Veteran
Veteran
Sitat: ElGordo
Jeg kjøpte ulvang sokker to ganger, og begge gangene gikk de av i sømmen over tåa etter 1 ukes bruk omtrent (den tekniske sokken)Aldri mer....

Forma lager noen arbeidssokker. De holder bra og er varme. Grei pris også.

"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter
Re: Vinterbekledning [Re: Carsten] #521490 05/03/2008 08:38
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er egentlig veldig mye bra og billig "arbeidstøy" å finne.

Re: Vinterbekledning [Re: Stein] #521500 05/03/2008 08:47
Carsten Offline
Veteran
Veteran
Ja, jeg kjøpte "arbeidshansker" fra mechanix. Bedre til sykling enn de fleste Pearl og Dainese-hansker jeg har prøvd.

Re: Vinterbekledning [Re: Carsten] #521568 05/03/2008 10:46
T
Tyrihans Offline
Entusiast
Entusiast
T
Glem nå ikke stor ryggsekk.Virker som om det kan bli en varm tur hjem. ICON_WINK

Moderator  support