Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Presentere meg

Presentere meg #520187 02/03/2008 16:54
Hege_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei
Ville bare presentere meg som ny på forumet. Er 35 år og har på en måte "oppdaga" sykling, har drevet med spinning i et års tid og ønsker nå å kjøpe sykkel "på ordentlig". Tenker først og fremst på racersykkel, da det er landeveissykling jeg har lyst til å drive med. Så nå trenger jeg maaasssse tips og hjelp til å finne den rette sykkelen for meg. Tenker å bruke ca. 10.000 på ny sykkel, så det finnes vel noen utgaver i denne prisklassen..? Noen som har lyst til å hjelpe ei som er HELT GRØNN på dette?

Re: Presentere meg [Re: Hege_] #520194 02/03/2008 17:20
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Jeg har ikke veldig peiling på landeveissykler, men uansett, velkommen til forumet :-)

Du får helt sikkert svar av noen med kunnskap her :-)

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Presentere meg [Re: Hege_] #520195 02/03/2008 17:24
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Passform/riktig størrelse er alfa og omega på en sykkel, og spesielt på en racer.
Hva har du sykla på før, og i hvilken størrelse? Kan du bidra med litt info rundt kroppshøyde, beinlengde, etc? Da blir det lettere å e-spekulere seg frem til en størrelse som kan prøves.
Til rundt 10k skal det gå ann å få en ok førstesykkel, det kan også være lurt å alliere seg med en god butikk som kan hjelpe deg med å justere til sykkelen og evt. bytte stem, seter, etc. så du sitter riktig.
Selv starta jeg med en Specialized Alléz Sport til 12000.- for et par år siden, og den har jeg vært veldig godt fornøyd med.

Recovery-mode
Re: Presentere meg [Re: Hege_] #520208 02/03/2008 17:57
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Hei og velkommen!

Lykke til med valg av sykkel ICON_SMILE

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: Presentere meg [Re: Pete] #520219 02/03/2008 18:35
Hege_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Pete
Passform/riktig størrelse er alfa og omega på en sykkel, og spesielt på en racer.
Hva har du sykla på før, og i hvilken størrelse? Kan du bidra med litt info rundt kroppshøyde, beinlengde, etc? Da blir det lettere å e-spekulere seg frem til en størrelse som kan prøves.
Til rundt 10k skal det gå ann å få en ok førstesykkel, det kan også være lurt å alliere seg med en god butikk som kan hjelpe deg med å justere til sykkelen og evt. bytte stem, seter, etc. så du sitter riktig.
Selv starta jeg med en Specialized Alléz Sport til 12000.- for et par år siden, og den har jeg vært veldig godt fornøyd med.

Takk for hyggelige velkomstmeldinger.
Høyden min er 170 cm og benlengden er 78 cm. Har sett på sykkelen du begynte med og den ser helt ok ut. Bør man som jente velge en sykkel laget for jenter?

Redigert av Hege_; 02/03/2008 18:39.
Re: Presentere meg [Re: Pete] #520236 02/03/2008 19:04
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Velkommen!

Kan du bidra med litt info rundt kroppshøyde, beinlengde, etc? Da blir det lettere å e-spekulere seg frem til en størrelse som kan prøves.

Pete da, hun er helt ny her. Du kan jo i hvert fall drøye en dag eller to.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Presentere meg [Re: MortenML] #520241 02/03/2008 19:09
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
He he. Velkommen skal du være. Når det gjelder om det er vits i egen jentesykkel så kommer det an på kroppen din. Hvis den har gennomsnittelig jenteproporsjon på bein kontra overkropp, armelengde og slikt så kan det være en god ide. Ellers så kan det meste av det som ikke stemmer for deg ordnes med annen lengde/vinkel på styrestem osv. Det du bør tenke mest på er å handle et sted der de tar dine behov på alvor.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Presentere meg [Re: Hege_] #520243 02/03/2008 19:11
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Da er vi sånn ca samme størrelse, jeg finner meg godt til rette på sykler med rammestørrelse 50-52cm med 520-535mm horisontalt overrør med mine 1,7 m.o.h.

Andre ting å tenke på:
-Vil du ha vanlig, kompaktkrank, eller trippelkrank? (I Ski-området burde det holde med vanlig eller kompakt med mindre du kjører opp og ned Askehaugbakkene daglig)
-Du kan få egne damemodeller, men i din prisklasse er de gjerne overprisa i forhold til herremodellene og forskjellene er sjelden større enn rosa blomster på skrårøret og litt tilpassa sete

Det går jo også ann å tråle bruktmarkedet etter noe brukt?

Recovery-mode
Re: Presentere meg [Re: MortenML] #520245 02/03/2008 19:12
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Sitat: deCadence
Velkommen!

Kan du bidra med litt info rundt kroppshøyde, beinlengde, etc? Da blir det lettere å e-spekulere seg frem til en størrelse som kan prøves.

Pete da, hun er helt ny her. Du kan jo i hvert fall drøye en dag eller to.

Den svei gitt ICON_TONGUE

Recovery-mode
Re: Presentere meg [Re: Pete] #520252 02/03/2008 19:32
Hege_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Da er vi sånn ca samme størrelse, jeg finner meg godt til rette på sykler med rammestørrelse 50-52cm med 520-535mm horisontalt overrør med mine 1,7 m.o.h.

Andre ting å tenke på:
-Vil du ha vanlig, kompaktkrank, eller trippelkrank? (I Ski-området burde det holde med vanlig eller kompakt med mindre du kjører opp og ned Askehaugbakkene daglig)
-Du kan få egne damemodeller, men i din prisklasse er de gjerne overprisa i forhold til herremodellene og forskjellene er sjelden større enn rosa blomster på skrårøret og litt tilpassa sete

Det går jo også ann å tråle bruktmarkedet etter noe brukt?

Kompakt- eller trippelkrank???

Re: Presentere meg [Re: Hege_] #520258 02/03/2008 19:37
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Glemte å greie ut litt eksta her, ja..

Tradisjonelt har racerkranker hatt utvekslinger på 52 eller 53 tenner på det største drevet og mellom 39 og 42t på det innerste. Dette funker fint om du heter Thor Hushovd, men for resten av oss kan det kanskje bli litt brutalt om du skal opp verstingbakkene uten å ta knekken på knærne. Derfor har det kommet såkalte kompaktkranker hvor du typisk får 50 og 34t drev - nesten samme toppfart, men mye greiere å ha med å gjøre når det blir bratt oppover.
Blir det skikkelig bratt kan man også få trippelkrank - altså med tre krankdrev, men det skal godt gjøres å få dette til å gire og funke like bra som en krank med to drev.

Recovery-mode
Re: Presentere meg [Re: Pete] #520260 02/03/2008 19:45
Hege_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Ok. Da er alt plutselig litt klarere. Blir nok en dobbel på meg ja. Er ikke helt på nivå med Grimstad-ekspressen foreløpig..

Redigert av Hege_; 02/03/2008 19:46.
Re: Presentere meg [Re: Pete] #520261 02/03/2008 19:46
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
http://www.syklingensverden.com/ har vel stort bruktmarked for slike distansesykler. Tipper det er mange godt vedlikeholdte sykler der, til fin pris. (Hvor hardt kan man egentlig kjøre en racersykkel som kun går på asfalt)

Allez Comp går for 13000 på Raske Sykler i Oslo. Har sikla litt på den selv siden det virker som en ypperlig nybegynner sykkel. Ellers selger Spinn Bianci og Monoc sykler til overkommelig pris.

Har kun testet Bianci, Trek og Specialized, og må si alle modellene jeg har testet har vært bra. Men virker som Bianchi gir mest bang for the buck. Beste rådet er vel å ta seg en dag i Oslo med sykkelsko og stikke innom Raske Sykler, Sørensens Sykler og Spinn Majorstua, for så å prøve syklene noen kilometer. Da får man en følelse av syklene og kan bestemme om man vil legge en ekstra tusenlapp i sykkelen eller ikke.

Ellers er hjelm, sykkelhansker og en ok sykkelbukse bra å ha når man skal legge mange mil bak seg. Pulsklokke/sykkelkomputer er gøy å ha, men ikke så viktig.

Lykke til!

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Presentere meg [Re: Hege_] #520262 02/03/2008 19:47
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hege_
Ok. Da er alt plutselig litt klarere. Blir nok en dobbel på meg ja. Er ikke helt på nivå med Grimstad-ekspressen foreløpig..

ambisjonene skal det ihvertfall ikke stå på ICON_WINK

Re: Presentere meg [Re: Pete] #520263 02/03/2008 19:49
Anders Offline
Besatt
Besatt
Peter,
Greit nok at du kan detta her, men at du faktisk tør innrømme det frivillig på et offentlig forum gjør meg svært bekymret for din mentale helse og ditt generelle velvære...

Anders
Re: Presentere meg [Re: Anders] #520267 02/03/2008 19:53
bik3man Offline
More than words
More than words
Sa Mr Boikotte Nerdequiz Røine

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Presentere meg [Re: Andreas83] #520269 02/03/2008 19:59
Hege_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: Andreas83
http://www.syklingensverden.com/ har vel stort bruktmarked for slike distansesykler. Tipper det er mange godt vedlikeholdte sykler der, til fin pris. (Hvor hardt kan man egentlig kjøre en racersykkel som kun går på asfalt)

Allez Comp går for 13000 på Raske Sykler i Oslo. Har sikla litt på den selv siden det virker som en ypperlig nybegynner sykkel. Ellers selger Spinn Bianci og Monoc sykler til overkommelig pris.

Har kun testet Bianci, Trek og Specialized, og må si alle modellene jeg har testet har vært bra. Men virker som Bianchi gir mest bang for the buck. Beste rådet er vel å ta seg en dag i Oslo med sykkelsko og stikke innom Raske Sykler, Sørensens Sykler og Spinn Majorstua, for så å prøve syklene noen kilometer. Da får man en følelse av syklene og kan bestemme om man vil legge en ekstra tusenlapp i sykkelen eller ikke.

Ellers er hjelm, sykkelhansker og en ok sykkelbukse bra å ha når man skal legge mange mil bak seg. Pulsklokke/sykkelkomputer er gøy å ha, men ikke så viktig.

Lykke til!

Tar 20-bussen forbi Spinn hver dag, så det er jo greit. Hvor ligger de andre sykkelbutikkene?
Brukt er også helt ok, skal sjekke ut nettsiden nå.

Re: Presentere meg [Re: Hege_] #520277 02/03/2008 20:12
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
www.raskesykler.no 20bussen til ullevål sykehus, så følge veien til du kommer til trikken, trikk til Welhavens gate, så går du bare til pilestredet og tar til høyre, så er du der.

http://www.sorensensykler.no/oslo/sorens...nt&cat=m1_6
ligger på helsfyr.

Uten å ha verdt på Spinn de siste årene, så har Raske og Sorensen rykte for seg å være av de mest kompetente sykkelbutikkene i Oslo

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Presentere meg [Re: Anders] #520281 02/03/2008 20:20
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Sitat: Anders
Peter,
Greit nok at du kan detta her, men at du faktisk tør innrømme det frivillig på et offentlig forum gjør meg svært bekymret for din mentale helse og ditt generelle velvære...

Det er greit, jeg peller meg tilbake ned i Racer-forumet igjen

Recovery-mode
Re: Presentere meg [Re: Hege_] #520309 02/03/2008 21:25
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
hmm, hvor er den dusten som maser om at gir er feil og svekker kondisen og beinstyrken? Har han tatt ferie eller?!

Jeg bygget selv en racersykkel og kom under 10000kr (ok, jeg hadde da noe småtterier fra før...), så budsjettet ditt er rikelig for ei flott racersykkel.

Noen fallgroper der en riskierer å overskride budsjettet sitt:
1) hjulene, de har en tendens til å være dårlige bygde - uansett hva slags sykkel du kjøper riskierer du å få dårlige hjul som blir skjeve etterhvert. frown [Et hjul SKAL ikke kjøres inn, den skal holde seg rett!]Selgere prakker gjerne på deg "fine" og dyre hjulsett, men jeg foreslår et klassisk 32 hulls hjulsett bygget av en kompetent hjulbygger. Ingenting slår den kombinasjonen selv om prislappen blir høyere - totalt sett.
2) Kjøp gjerne billigere enn 10000 kr, da får du penger til hjelm, bøylelås og hansker. husk klær! ICON_BLUSH
3) Girutstyr. Campagnolo passer bedre for små hender, men det kan hende at Shimano/SRAM vil passe deg fint. Prøv alle disse tre, få opplæring på hvordan de funker. Disse krever litt tilvenning. Jeg hater Shimanogir (der fikk du, Pete!) og liker Campagnolo. Andre liker Shimano og hater Campagolo, så det er smak og behag. SRAM har jeg ikke prøvd så jeg kan ikke si noe.
4) 25mm dekk. Noen ganger er feitere dekk bedre for komforten. Eller bruk dekkene du fikk med sykkelen. Det gjorde jeg den første året.
5) Sittestillingen/ergometri tar tid, gi deg tid.
Men føles det feil fra første sekund er det ofte feil, noen ganger klarer ikke kroppen å tilvenne seg. Jeg tester fremdeles med sittestillingen min og skal prøve med en kortere stem for åse hvordan det blir. Noen ganger tar det flere timers sykling før kroppen/hjernen skjønner at det er ukomfortabelt.
Mange damer sliter med setevalg, så jeg foreslår at du lager en ny spørsmåltråd om sete for folk med overutviklete bekkenbein!

6) Vekten betyr ikke så mye som selgere vil ha det til.
Ja, du vil nok sykle bittelittegrann raskere oppover,men i det store sammenhengen vil sykkelvekten være neglisjerbart iforhold til kroppen! Sykkelen min veier 10.3 kg og jeg er happy.
Snart skal jeg bytte til ei tyngre styre.

Re: Presentere meg [Re: atlekristensen] #520313 02/03/2008 21:40
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Sitat: atlekristensen

3) Girutstyr. Campagnolo passer bedre for små hender, men det kan hende at Shimano/SRAM vil passe deg fint. Prøv alle disse tre, få opplæring på hvordan de funker. Disse krever litt tilvenning. Jeg hater Shimanogir (der fikk du, Pete!) og liker Campagnolo. Andre liker Shimano og hater Campagolo, så det er smak og behag. SRAM har jeg ikke prøvd så jeg kan ikke si noe.
4) 25mm dekk. Noen ganger er feitere dekk bedre for komforten. Eller bruk dekkene du fikk med sykkelen. Det gjorde jeg den første året.

Enig i at Campa i utgangspunktet passer bedre til små hender (slike som mine)
Tidlige 10-girs 105-hendler gav meg vondt mellom tommel og pekefinger og i utgangspunktet hadde jeg litt problemer med å rekke frem til bremsehendelen når jeg var nedi bukken med kombinasjonen Tiagra-hendel og Specialized anatomisk styre.
MEN, nå har det seg slik at stort sett det som er av nylanserte Shimano-STI-hendler kommer med en form for justering av "reach" - avstanden mellom styre og hendel, og dette har virkelig gjort susen for min del. Mye av problemet blir også borte om du går for et skikkelig styre (med rund bøy, ikke "anatomisk")
Jeg har etterhvert også lært meg å sette pris på "klumpen" på toppen av et Shimano-STI-sett som en slags jukse-tempo-bøyle, i tillegg til at jeg har lagt til meg vanen å klikke meg ned i tyngre gir med langfingeren eller pekefingeren fra "innsida" av styret - veldig greit når jeg sitter med henda på den rette delen av styret og vil ha et tyngre gir. F.eks. i en motbakke som blir litt slakere.

Jeg har sålangt kjørt med 23c-dekk, men nå må jeg snart ha nye og da blir det "fatties". LarsB har også lenge vært en ivrig misjonær for 25c-dekkets fortreffeligheter og har vel også fremlagt dokumentasjon fra diverse tyske snuskeblader på at det ruller like bra som tilsvarende 23c-dekk.

Sånn Atle, da har vi klart å flisespikke i hjæl ennå en tråd ICON_SMILE

/Peter
Shimano-selger

Recovery-mode
Re: Presentere meg [Re: atlekristensen] #520405 03/03/2008 09:03
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: atlekristensen
hmm, hvor er den dusten som maser om at gir er feil og svekker kondisen og beinstyrken? Har han tatt ferie eller?!

Jeg bygget selv en racersykkel og kom under 10000kr (ok, jeg hadde da noe småtterier fra før...), så budsjettet ditt er rikelig for ei flott racersykkel.

Noen fallgroper der en riskierer å overskride budsjettet sitt:
1) hjulene, de har en tendens til å være dårlige bygde - uansett hva slags sykkel du kjøper riskierer du å få dårlige hjul som blir skjeve etterhvert. frown [Et hjul SKAL ikke kjøres inn, den skal holde seg rett!]Selgere prakker gjerne på deg "fine" og dyre hjulsett, men jeg foreslår et klassisk 32 hulls hjulsett bygget av en kompetent hjulbygger. Ingenting slår den kombinasjonen selv om prislappen blir høyere - totalt sett.
2) Kjøp gjerne billigere enn 10000 kr, da får du penger til hjelm, bøylelås og hansker. husk klær! ICON_BLUSH
5) Sittestillingen/ergometri tar tid, gi deg tid.
Men føles det feil fra første sekund er det ofte feil, noen ganger klarer ikke kroppen å tilvenne seg. Jeg tester fremdeles med sittestillingen min og skal prøve med en kortere stem for åse hvordan det blir. Noen ganger tar det flere timers sykling før kroppen/hjernen skjønner at det er ukomfortabelt.
Mange damer sliter med setevalg, så jeg foreslår at du lager en ny spørsmåltråd om sete for folk med overutviklete bekkenbein!

6) Vekten betyr ikke så mye som selgere vil ha det til.
Ja, du vil nok sykle bittelittegrann raskere oppover,men i det store sammenhengen vil sykkelvekten være neglisjerbart iforhold til kroppen! Sykkelen min veier 10.3 kg og jeg er happy.
Snart skal jeg bytte til ei tyngre styre.

Eller for å si det enkelt: Finn en sykkel du sitter godt på.

Kjøper du fra en seriøs forhandler, er sannsynligvis kvaliteten på sykkelen god nok. Enkelte er opptatt av om det står Campagnolo, SRAM eller Shimano på gir og bremser, men for de fleste av oss fungerer det meste helt greit. Vær kompromissløs når det gjelder valg av sete (sal). Du skal få begge sitteknutene inn på setet, og det skal ikke gnage eller gi ubehag når du har vent deg til det. Men ikke kjøp sykkel på grunn av setet, for det kan enkelt byttes.

Nesten ingen sykler til 10 000 har veldig gode hjul originalt, men som regel fungerer de helt greit.

Re: Presentere meg [Re: Lektoren] #520470 03/03/2008 11:23
olechr Offline
More than words
More than words
Du får lykke til med kjøp. Som mange andre her sier så får du en grei sykkel til ca 10000 kroner. Da vil det være en grei sykkel til trening og turritt. Men som Pete er innepå ville jeg absolutt gått for kompakt krank. Bruker det selv og det er utentvil bedre enn den tradisjonelle utvekslingen.

Et annet tips er og kjøpe en skikkelig sykkelbukse. Turene dine vil bli mye mere behaglige. Så hva er skikkelig sykkelbukse? Kjøp hvertfall ikke bukse til 500 kroner som i de fleste tilfeller ikke er særlig bra.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Presentere meg [Re: olechr] #520494 03/03/2008 12:14
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr
Kjøp hvertfall ikke bukse til 500 kroner som i de fleste tilfeller ikke er særlig bra.

Jeg fikk kjøpt meg 3 stykker til 100,- pr. stk på salg. De kostet kun noen hundrelapper i utgangspunktet. Funker ok de også. ICON_SMILE

Re: Presentere meg [Re: EgilS] #520503 03/03/2008 12:33
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Jeg fikk kjøpt meg 3 stykker til 100,- pr. stk på salg. De kostet kun noen hundrelapper i utgangspunktet. Funker ok de også. ICON_SMILE

Jeg gjorde akkurat det samme for noen år siden. Decathlon vanlig svart sykkelbukse til 99,- stykk. Jeg kjøpte to eller tre. Brukte dem én gang og aldri mer, siden puten ga svære gnagsår på lårene.

Nei, sykkelbukse må få koste og akkurat puten finnes det mange varianter av. Noen er veldig bra, andre er katastrofe.

Re: Presentere meg [Re: Dan] #520518 03/03/2008 12:54
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Sitat: EgilS

Jeg gjorde akkurat det samme for noen år siden. Decathlon vanlig svart sykkelbukse til 99,- stykk. Jeg kjøpte to eller tre. Brukte dem én gang og aldri mer, siden puten ga svære gnagsår på lårene.

Nei, sykkelbukse må få koste og akkurat puten finnes det mange varianter av. Noen er veldig bra, andre er katastrofe.

Det jeg vil frem til er at det er viktigere at den passer akkurat DIN rumpe enn at den er dyr. Dessverre vet man ikke dette før man har prøvd. Sjansene for at den fungerer er naturligvis større jo bedre kvaliteten, og høyere prisen, er.

Den beste sykkelbuksa jeg har hatt var en Oslo Sportslager-bukse (Sportful) til 250,-.

Re: Presentere meg [Re: EgilS] #520764 03/03/2008 20:15
Hege_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hoi. Her var det mye info for en stakkars grønnskolling. Det er jo som dere sier, jeg må jo bare prøve meg fram med hendler osv. Har en Kawa stående i garasjen og til den bruker jeg str. XS i hansker og 36 i både mc-sko og sykkelsko. Sykkelskoa kunne faktisk vært 35,5, (ja jeg greier å holde balansen når blåser :D) men prøv å få tak i det!
Når det gjelder sykkel får jeg se hva jeg finner (eller ev. ikke finner..). Om den koster 13000 i stedet for 10000 er ikke det verdens undergang, kanskje jeg kan få tak i en ok brukt en også. Utstyr har jeg en del av faktisk, men mangler hjelm og et par gode hansker. Nå kjører jeg med vektløfter-hansker, men det funker ok på en spinningsykkel.
Jeg har i alle fall fått et sted å begynne og det er det viktigste for meg. Takker bigsmile

Redigert av Hege_; 03/03/2008 20:16.
Re: Presentere meg [Re: Hege_] #520874 04/03/2008 00:33
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Hei;
Sko i disse str får du på chainreaction, f.eks http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=1166
sidi i 36 vil iallefall ikke være for store..:-! Sko i små og store str er ofte på tilbud så det er jo fordeler med det også..:
Hansker og klær er det stort utvalg i og, ditto der.

Vær oppmerksom på at prisene fra EU (uten VAT/moms i handlekurven der om du sier de skal til norge) får norsk moms tillagt på hele kjøpesummen inklusive frakta ved ankomst og tollklarering til norge.
Dermed kan også cc (www.cyclecomponents.no) være konkurransedyktige om en finregner.. men de har ikke samme utvalget. Shimanosko (som gjerne er litt små i herrestr iaf,) i 36 har de der og.. Alle skomerkene i aktuell str. over, dvs sidi, adidas, shimano er jo tilgjengelige i norge for prøving, men da er det jo mer sympatisk å kjøpe lokalt også..:-) Sidi regnes som det beste og koster deretter, men sko og bukse er jo det viktigste å investere i, utenom sykkelen.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye

Moderator  support