Kjull:
Når det gjelder min uttalelse om "cowboykjøring" så var det ikke meningen å kritisere andre. Det er bare det at jeg er vant med å sykle sammen med lag på landeveisritt. Da kjøres det svært disiplinert og kontrollert. Nesten litt kjedelig, egentlig. I Bergen-Voss kjøres det vel fortsatt i selvseedede felt hvor det er stor variasjon på rytternes kapasitet og erfaring. Faren for velt øker når man ikke kjenner de rundt seg og mange kjører opp mot grensen av det de klarer. Særlig hvis noen i tillegg sykler litt vinglete eller uforutsigbart. Slikt kan man luke ut i et lag. Mulig det er bedre i et felt som seeder seg selv til 5 timer enn i de litt tregere feltene.
...for all del :-)
Tanken var bare litt selvransakelse.
Man ser jo til stadighet at folk skriver om at de opplever/er utsatt for cowboy-sykling, men jeg har til gode å se noen si/skrive de driver cowboysykling

Antagelig noe tilsvarende det faktum at 90% av norske sjåfører mener de er bedre enn gjennomsnittsjåføren?
OG: dette er ikke myntet på deg gepe!
Men altså, påæng'et er:
Et sykkelfelt er på mange måter en organisk enhet, og uten komunikasjon og ens oppfattelse/regler/"språk" så blir det fort krøll. Det skjer i alle felt - det er jo ikke få velt i løpet av f.eks. TdF, og der er det relativt erfarne syklister...
Dermed tror jeg det kan bli litt tilfeldig om du kommer i et "cowboyfelt" eller ikke, og sånn sett kanskje litt "urettferdig" å generalisere Bergen-Voss vs. Styrkeprøven eller andre ritt ut fra det?
I Sykkelmagasinets reportasje fra Bergen-Voss for en stund siden var f.eks. omkvedet at "folk syklet godt sammen i felt" og at det var preget av "vennlighet og godt humør" eller noe i den dur (fritt sitert) - Igjen er det vel et resultat av litt tilfeldigheter også (Hvilket felt man kommer i eller hvem man kommer sammen med, fungerer disse sammen, opplever man uhell eller ikke, er været bra, osv...)
Ut fra dette er kanskje begrepet "Cowboysykling" litt ullent?
Kan vi hevde det dødt og maktesløst kanskje?
For Bergen - Voss:
- så var det i fjor (husker ikke om det var slik i 2006 også) et felt forbeholdt ryttere med aktiv lisens. I år blir det enda mer oppdelt med seedete puljer. Dvs man melder seg på i seedet pulje og vil bli fordelt til puljer ut fra seedingsreglene, såvidt jeg har skjønt.
(ref
www.bergenck.no ).
Dvs om du ikke har seedings resultater og melder deg på i den seedete gjengen så kommer du sikkert i en av de siste puljene som settes opp fra seedet-påmeldte gjengen. (nok en gang gitt jeg har skjønt dette riktig)