... og aksjonsgruppe for ryddige, fine stier. Formål: 1) Flikke på lokale gromstier og rydde opp etter trenedfall, gjengroing og ymse. 2) Sette opp enkle plankekonstruksjoner der de ikke er til almenn bry og uten å gjøre store inngrep i naturen.
Noen som er hypp på å ta i et et tak? Både sporadisk og hyppig innsats duger.
Tøft! Tingene jeg selv tar initiativ til vil jo være på "hjemmebane", som er Østmarka, men jeg er svært mobil og blir gjerne med på ting andre steder. Har for tiden gleden av å rive hus, så jeg har litt tilgang til helt kurante materialer. Spørsmålet er bare hvor store interesse det for sakene (og hva jeg har tid til å ta). Konkret er første plan å sette opp et par drop i området ved wallriden ved Ulsrudvann, samt en inngang som gjør at man kan få mer fart opp veggen. Nå er det noen snørrunger som har satt opp en ynkelig gapahuk akkurat der linja burde gå, og det er jo ikke pent å rive ned det andre bygger. En løsing finner man sikkert. Dette prosjektet er det mulig å gjennomføre nå. Tenker også på noen enkle greier i Barlindåsen, men der er det vel rett mye snø for tiden.
Jeg har tillatelse til å bygge northshore i oslo Motorsenter sin skog der de driver med trailsykler. Men hvis noen skal ha noe dugnad i setern/østmarka, så send PM, da joiner jeg!
HOLMLIA CYCLEKLUBB --- Sponset av Kjetil Andre Aamodt
Ikke rive gapahuk, forsterke den så den kan kjøres på.
Nettopp, det tenkte jeg også. Angående grunnløyve, så eier Oslo kommune både Østmarka og mere til, og jeg har snakket med ansvarlige i friluftsetaten. Jeg har fått en forståelse av at inngrep gjort med sundt bondevett er i orden. Vil man bygge større greier, kreves, naturligvis, løyve osv. og hele balalaikaen må igangsettes (forresten, hvorfor ikke?).
Jeg er med. Angående fyrstikkonstruksjonen høyere opp i posten tror jeg en god ide er å tenke på diagonale stag i og mellom stolper til bakken. Om det skal være et snev av realisme da :-)
... og aksjonsgruppe for ryddige, fine stier. Formål: 1) Flikke på lokale gromstier og rydde opp etter trenedfall, gjengroing og ymse. 2) Sette opp enkle plankekonstruksjoner der de ikke er til almenn bry og uten å gjøre store inngrep i naturen.
Noen som er hypp på å ta i et et tak? Både sporadisk og hyppig innsats duger.
Kjempemessig, NOTS har bedrevet dette i mange år eller rettere sagt siden de kom på banen. Om en linker denne virksomheten til nevnte organisasjon er vi med på å styrke posisjonen ytterligere.
For egen del har jeg gjort en del sånt her oppe og i de tilfellene det trengs tillatelser og grunneiere vil vite hvem og hva så gjøres dette i regi av NOTS.
Egentlig skal grunneier gi tillatelse der det skal gjøres inngrep i form av rydding. Og han skal gi tillatelse der det skal eller ønskes satt opp plankeganger/bruer i tre.
For Oslo sin del vil turistforeningen være en medspiller. Disse har egne stiryddelag. Jeg er helt sikker på at om det gjøres en henvendelse dit vil dere få fritt leide i de forskjellige markene rundt hovedstaden.
Her på flatlandet har vi alliert oss med Ullensaker kommune og får lånt tyngre utstyr av dem så som ryddesag, det pluss privat utstyr gjør jobben enklere.
..og den derre bratte kneika ned i "juvet" oppe ved ormen lange, eller hva det nå heter (Tmork kan sikkert si hva det heter der). I Lillo er jeg gjerne med på å bygge ting til våren.
Det hadde jo vært fett og bygd noe som gjorde det mulig å forsere det juvet uten å gå av sykkelen. Enten blir det en gigakonstruksjon eller så må man finne et annet sporvalg som tillater litt mindre bygging.
Den tømmerstokken som sperrer stien et stykke før juvet skal i hvertfall bort i år.
En annen idé jeg har er å lage en retursti mellom grusveien og Sandermosen stasjon fra der hvor man kommer ned fra Barlindåsen. Jeg var på rekognosering der i fjor og det er en ganske åpen furuskog. Terrenget er akkurat passe bratt til at det tillater fin flyt.
Kunne godt tenke meg å bygge noe ned fra leirplassen på PTK-stien. Det irriterer meg at man må gå av sykkelen der. Det ødelegger flyten.
[tøffingmodus] Ned PTK er det da flyt som bare det. Ingen grunn til å gå av sykkelen der... [/tøffingmodus]
Juvet på Ormen Lange (vet ikke om det har noe eget navn) derimot, er ganske knotete når du sykler ormen "riktig" vei (mot nordøst). Nedkjøringa (-gåinga) vil vel ikke bli mer kjørbar om stokken fjernes, men gåinga vil bli enklere. Hvis du sykler "feil" vei derimot, er nedkjøringa til juvet en nervepirrende utfordring, men fullt mulig (så lenge ingen steiner i bunnen vipper bakhjulet ditt av pinnen... ).
Husk: det du synes er vanskelig og ufremkommelig kan være fete utfordringer for andre. Ikke bygg bare fordi du synes noe er vanskelig... flyt er en definisjon som avhenger sterkt av ferdigheter.
[tøffing på]Jeg har selv flyttet vekk stein og greiner som andre har plassert for å gjøre et punkt lettere. Dette ødelegger min flyt, og lager færre utfordringer...[tøffing av]
Jeg har også steder som jeg ikke kommer opp eller ned, eller får flyt i, som jeg har sett andre flyte rett gjennom. Jeg kan ikke bygge disse stedene enklere for det...
Eehh, det er vel igrunn det jeg prøver å si... Altså at det ikke er noen grunn til å bygge noe ved PTK, og at "Juvet" er fullt sykkelbart som det er "feil" vei, men sannsynligvis ikke sykkelbart "rett" vei, men der vil heller ikke bygging løse noe.
[tøffingmodus] Ned PTK er det da flyt som bare det. Ingen grunn til å gå av sykkelen der... [/tøffingmodus]
Selve PTK må jo ikke røres. Den kneika er jo det jeg gruer/gleder meg til hver gang jeg tar denne stien. Jeg vet ikke om du misforstod. Tidlig på denne stien er det et platå med med en bålplass. For min del er det helt umulig å sykle ned derfra. Hvis noen klarer dette vil jeg gjerne se og lære. Vel, her kunne jeg tenke meg å bygge en bro.
Helt enig, man skal ikke ødelegge utfordringene, men akkurat ned ormen lange-juvet "riktig vei" har jeg enda ikke sett en eneste en som i det hele tatt har vurdert å prøve seg.
Aha, det er platået helt på toppen du tenker på, etter en fin 180 graders sving. Da er jeg enig, tror det skal meget godt gjøres å sykle ned ihvertfall den siste avsatsen der.
Spørsmålet er jo hvor enkelt det er å få til en bro der uten å gjøre for store inngrep, det er jo ganske trangt der.
Og for å spore av, nå gleder jeg meg vanvittig til å sykle den stien igjen (sist var en isete januardag med stiv sykkel med gamle Nokian extreme 296, ikke verdens beste kombo, men artig læll), det fine er at den nok blir relativt tidlig bar og tørr også, siden den ligger i solsteika.
Jeg rekognoserer litt hver gang jeg passerer. Jeg tror det mest elegante blir å bygge en slags rampe på venstresiden. Det kuleste hadde kanskje vært å bygge noe som ender i en dropp.
Når jeg selv rydder rører jeg aldri ting som er crux på en eller annen sitt nivå, men prøver å åpne opp landskapet der det gror i gjen eller virkelig er ukjørbart. Enkelte steder stopper flyten opp for de aller fleste. Om det da er mulig å lage "chiken runs", mener jeg det må være uproblematisk.
Angående konkret bygging, tenker jeg jeg starter en link under "utflukt" etter påske. Synes også begge tignene det har vært snakk om i Lillo høres interessante ut. Den bålplassen er vel litt lei å komme nedfra, ja, og å gjøre juvet sykkelbart er jo defintivt en utfordring.