Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Høyttalere i taket. Lurt?

Høyttalere i taket. Lurt? #518905 28/02/2008 12:44
okl Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Ref tidligere diskusjoner om høyttalerkabler og annet dyrt hifi-utstyr tenkte jeg at dette er stedet for litt kvalifisert synsing om høyttalere i taket ICON_SMILE

Vi renoverer huset vårt og har gulv, tak og vegger åpne. det er et eldre hus med maskinlaft i vegger, så innebygde vegghøyttalere har jeg skrinlagt. Taket er da en mulighet, men jeg er litt usikker på hvordan det blir.

- Blir lydkvaliteten akseptabel? (jeg er ikke veldig kresen, men OK lyd må vi ha)
- Hvor mye bygger dette opp i taket (med kasser og alt). Vi har ikke allverdens tykkelse å ta av.
- Blir lydgjennomgangen mellom etasjene veldig negativt påvirket med slike "hull" i himlingen?

Alternativet til takmontasje blir å legge skjulte kabler og bruke vanlige vegg - eller gulvhøyttalere.

Synspunkter?

Øystein

Re: Høyttalere i taket. Lurt? [Re: okl] #518907 28/02/2008 12:47
tron Offline
Besatt
Besatt
Surroundhøyttalere i tak bak lytteposisjon er supert. Hadde dette i forige leilighet, og det gav det beste surroundoppsettet jeg noengang har hatt. Front og senter bør være plassert i lyttehøyde. Det er i hvert fall min mening og erfaring.

Re: Høyttalere i taket. Lurt? [Re: tron] #518908 28/02/2008 12:50
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det er vel ikke idéelt akkurat, å ha høyttalerne rettet rett ned i gulvet.

Re: Høyttalere i taket. Lurt? [Re: Stein] #518938 28/02/2008 13:25
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du er kresen på lyd og ønsker et godt stereoperspektiv er vel ikke dette å anbefale. Diskanten har liten spredning. Det anbefales derfor at diskanthøytalere plasseres i ørehøyde. Som høytalere til bakgrunnsmusikk og/eller surroundhøytalere kan det fungere da disse er tjent med å ha et mer diffust lydbilde.

Hvis du plasserer dem i taket rett over der du har hodet i sofaen derimot, da snakker vi... ICON_WINK

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Høyttalere i taket. Lurt? [Re: MortenML] #518948 28/02/2008 13:41
okl Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for det.

Da kan det hende det blir takhøyttalere i kjøkkentet til bakgrunnsmusikk.

Noen erfaringer rundt lydgjennomgang mellom etasjene?
Da tenker jeg både på musikk oppover og annen lyd ovenffra nedover. Høyttalere i taket vil medføre "lydhull" i gips og isolajon, men vil det merkes i noen særlig grad?

Øystein

Re: Høyttalere i taket. Lurt? [Re: okl] #519152 28/02/2008 21:19
C
Christian_a Offline
Entusiast
Entusiast
C
Hei!
Vi bygget nytt hus i fjor, og har høytalere i taket i stort sett hele huset. Pluss i veggene i TV-stua.

Høytalerene i taket fungerer fint til bakgrunnsmusikk, og egentlig all musikkspilling bortsett fra seriøs lytting. Stereoperspektivet blir ikke helt riktig, og bassen blir ikke skikkelig. Men helt supert til daglig bruk.

Det er viktig å bruke egnede høytalerelementer. Vi brukte elementer fra Elan, med integrert delefilter. Kassene ble fylt med egnet isolasjonsvatt, og det var plass til noe isolasjon over kassene. Selv ved ganske høy lyd nede, hører man lite til det i 2.etg.

Inviterer gjerne til en demo, hvis du vil gå videre med dette.

Christian.

Re: Høyttalere i taket. Lurt? [Re: Christian_a] #537686 13/04/2008 19:38
okl Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
En liten oppdatering herfra:

Har valgt 4 stk Focal IC 106, to i stue og to i spisestue/kjøkken. Foreløpig er bare ledningene lagt, og jeg har ikke rukket å tenke på hva de skal kobles til i andre enden enda. Må ha alt nytt, fra TV til stereo/surround/media center etc...

Hvordan det låter kommer jeg tilbake til i mai en gang ICON_SMILE

Øystein

Moderator  support