|
Norges Somle Baner
|
Norges Somle Baner
28/02/2008 07:33
|
RayRay
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg tar tog hver dag.....jeg er tidlig ute og står ute og venter på toget ca 10 minutter hver eneste dag....og hver dag gjør jeg det før kl 06.00, så på denne tiden av året er det hverken varmt eller lyst ute...og stort sett hver dag kommer toget bittelitt sent...så hvorfor kommer jeg for tidlig, joda, for noen ganger går faktisk toget ett minutt eller så FØR det er satt opp i rutetabellen.. Hver dag så må jeg også bytte tog, stort sett bytter jeg i Asker, rundt 06.05 løper jeg over broen fra spor 3 til spor 6 og håper at jeg rekker det, og banner stille over at toget fra Vestfoldbanene ALDRI kommer til tiden...I det jeg får satt meg ned på lokaltoget ser jeg ut vinduet, der står det "hvis flere var som deg....miljø......". Jada, stappfulle Tog er sikkert mer miljøvennlig enn enkeltpersoner i biler....MEN, hvis flere var som meg hadde det ikke vært særlig hyggelig å sitte på toget....for slik det er pr i dag, til "normale tider" når folk skal på jobb, så er det IKKE ET ENESTE LEDIG SETE på toget...Så hvorfor i alleste dager skal flere gjøre som meg??? Og som ikke det var nok, toget stopper jo opp MINST en gang pr to uker.. Jeg tok toget en lørdag, toget var drøye 10 min forsinket, men det kom, så jeg satte meg på og det kom en beskjed over høytaleren.. De måtte resette togsettet for å kunne kjøre videre, så lyset gikk av, og på igjen....og ny beskjed kom over høytaleren....det fungerte ikke, så de hadde foreløpig bestilt to maxitaxier som kunne bringe pasasjerene videre. Alle reiste seg opp og gikk ut, da slo det meg, her står det ca 150-200 mennesker, og de har bestillt TO MAXITAXIER!?!?!?!? Så jeg satte meg i bilen, svingte ut, spurte om noen ville sitte på, og kjørte.. I bilen fikk jeg med meg en kirurg, en politiker og en dame som skulle åpne en butikk...alle var avhengige av å komme frem til tiden.. Hadde flere gjort som oss hadde alt stoppet opp... Tenk å ligge på sykehuset og få beskjed om at operasjonen din blir utsatt, for kirurgen sitter fast på toget.. Eller du skal i butikken, men den er tilfeldig stengt.... Eller politikeren skal på stortinget og tale, men hele tinget må vente fordi taleren sitter fast på toget......
Er det mulig....og på toppen av det er det DYRT! Jeg må ut med mellom 3500-4000 kroner i måneden bare til NSB....
|
|
|
Re: Norges Somle Baner
[Re: RayRay]
28/02/2008 07:52
|
chalshus
More than words
|
More than words
På tide å flytte til Oslo eller omegn? 
|
|
|
28/02/2008 07:53
|
bik3man
More than words
|
More than words
Etter ca 10 år med stor grad av tog-pendling inn til Oslo kan jeg ikke annet enn å si meg hjertens enig. Men jeg ble enda mer irritert når tog-rotet gikk ut over fritiden min etter arbeidstid.
Og gud bedre så deilig det nå er å kunne sette seg i bilen og kjøre motsatt vei. Jeg har prøvd tog til Kongsberg et par ganger også, men fant ut at det var raskere å sykle hjem enn å satse på NSB. Og det er når toget er i rute..............
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
28/02/2008 07:54
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Jeg skjønner meg heler ikke på NSB.De går med tap enda togene som regel er stappfulle i de mest akyuelle periodene. Hvorfor kan de ikke gjøre som i "utlandet",bare pøse på med tog hvert 10. minutt i rushtia?
|
|
|
28/02/2008 07:55
|
Kenneth R
Kjedelig å være avhengig, ass
|
Kjedelig å være avhengig, ass
Er det noe jeg ikke stole på så er det kollektivt transport. Alltid for seint. Av og til er det 5 min for tidelig. Da er det ikke snakk om å stå å vente på den holdeplassen. Da kjører man 5 min før. Jeg har også opplevd buss sjåfører som missliker jobben sin til de grader, så de må gjøre arbeidsdagen litt morsommere ved å kjøre rett før du er ved døra. De ser du kommer. Du er like ved. De slepper opp bremsene. Sender deg er smil og kjører av gårde. Heldig vis koster ikke kollektivt mer enn 300kr i måneden for meg som er student. Da kan jeg ta buss i hele buskerud og i tilleg lokaltog.
Er det noe jeg har lært, så er det at hvis jeg skal rekke noe vikig, så tar jeg bussen en halvtime før, bare for å være sikker. Dette vil jo ikke fungere for dere i arbeidlivet. Der har dere litt flere viktige ting å rekke enn meg.. 35-4000kr i måneden på NSB? Seriøst? vil tro det er billigere å kjøpe seg en bil billig bil da, som man ikke trenger å bekymre seg over at kilometerstenden går i været. Klokka 6 om morran er vel ikke den værste rushtiden heller..
|
|
|
[Re: Kenneth R]
28/02/2008 08:03
|
chalshus
More than words
|
More than words
Klokka 6 om morran er vel ikke den værste rushtiden heller.. Da er klokka omtrent 07 når han passerer Asker, og der står det nesten stille. Et kvarter tidligere og man unngår køen.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: jan erik]
28/02/2008 08:03
|
pet1
Entusiast
|
Entusiast
Jeg skjønner meg heler ikke på NSB.De går med tap enda togene som regel er stappfulle i de mest akyuelle periodene. Hvorfor kan de ikke gjøre som i "utlandet",bare pøse på med tog hvert 10. minutt i rushtia? Fordi det er dyrt med materiell og personell som bare brukes to timer hver dag. Er dere lei togforsinkelser så vil jeg foreslå å flytte hit hvor jeg bor, her har det ikke vært et forsinket tog så lenge jeg har bodd her (ikke et i rute heller for den gangs skyld)
|
|
|
[Re: chalshus]
28/02/2008 10:53
|
RayRay
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
På tide å flytte til Oslo eller omegn? Helt uaktuelt!! Har du vært i sommerparadiset Tønsberg og omegn???? Hehe 
Redigert av RayRay; 28/02/2008 10:54.
|
|
|
[Re: pet1]
28/02/2008 10:56
|
RayRay
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg skjønner meg heler ikke på NSB.De går med tap enda togene som regel er stappfulle i de mest akyuelle periodene. Hvorfor kan de ikke gjøre som i "utlandet",bare pøse på med tog hvert 10. minutt i rushtia? Fordi det er dyrt med materiell og personell som bare brukes to timer hver dag. Er dere lei togforsinkelser så vil jeg foreslå å flytte hit hvor jeg bor, her har det ikke vært et forsinket tog så lenge jeg har bodd her (ikke et i rute heller for den gangs skyld) Og hvor bor du??? Det er faktisk vesentlig billigere med tog enn bil for min del, selv om det koster 3800 for toget pr i dag..fra mars må jeg ut med enda mer, for da må jeg ha et tillegg for buss og noe surr... Men skal jeg kjøre bil må jeg gjennom 3 (!!!) bommer daglig, dvs 2 ganger gjennom i Tønsberg hver passering koster 15kr, så i Sande, 2 ganger á 30kr der og så 2 ganger á 20kr i Oslo HVER ENESTE DAG!?!??! bare det er 130 kr pr dag! Og jeg jobber ca 22 dager i måneden, det er i snitt 2860 kr i måneden bare i bommer, og så kommer bensin osvosvosv... Men begynner man å sette en kronepris på alle timene jeg sitter og venter i Asker eller andre steder...alle dagene jeg må avlyse møter o.l. pga forsinkelser eller ikke minst alle dagene som fritiden og sykkelturene går i vasken fordi jeg sitter og venter på ALTERNATIV transport, og når jeg endelig kommer hjem er kl 23-et eller annet eller enda senere og det bare er å gå og legge seg for å komme seg opp til toget neste morgen....da er det kanskje verdt det å ta bilen.... Det er et stort regnestykke, som aldri egentlig går helt opp... I hvert fall ikke for min del.. Skal jeg ta bilen så blir det et så stort innhugg i økonomien at jeg må velge mellom mat og sykkel! Haha... ser det for meg!
|
|
|
28/02/2008 11:12
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Jeg styrer også med alternativ transport. Heldigvis betyr det for meg å kunne sitte på meg andre folk, og innimellom med buss hjemover. Får se hvor lenge jeg holder ut før det blir bil nr to. Prøver å unngå det da dette vil spise opp det lille ekstra jeg har igjen som skal dekke ekstra regninger og sykkel/hobby/moro. Kjedelig på en måte å bruke så mye tid/styr på å komme seg fra/til jobb, men også kjedelig å bruke alle pengene på en ekstra bil, og ende opp med å ikke ha penger til å gjøre ting på fritiden  Mer lønn er eneste alternativ ser jeg. 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
28/02/2008 16:02
|
RayRay
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, MER LØNN, osv..... 
Redigert av RayRay; 28/02/2008 16:02.
|
|
|
28/02/2008 16:54
|
engekri
Ivrig
|
Ivrig
Om du betaler 4000 i tog så må det vel gå ann å skaffe seg noen form for rabattkort?
Vet ikke hvor gammel du er, men her i stavanger finnes det ungdomskort for ungdom og en rekke andre alternativer hvis du er voksen. Kan ikke fatte at det ikke kan finnes en billigere løsning enn 4K i måneden`???
Men kan jo forstå frustrasjonen mtp. rutetider og sånnt. Tog banen i singapore. Der gikk den ofte, fint og ryddig var det. Rent og pent. Og hvis du ikke rakk toget du skulle ha, tok du det som gikk om femogethalvt minutt i stedet for...
|
|
|
[Re: engekri]
28/02/2008 17:33
|
RayRay
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Finnes ikke noe sånt rabattkort som dekker regionstog gitt...ikke med mindre du er student eller innsatt i forsvaret.... Og jeg er desverre ingen av delene...
|
|
|
|
|