Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

CO2-kvoter og syklister

CO2-kvoter og syklister #518516 27/02/2008 16:41
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
CO2-kvoter er handelsvare. Nylig også tilgjengelig som handelsvare, gjennom en butikkjede, for privatpersoner.
Derfor har tanken streifet meg: burde syklister kunne selge sine egne klima(CO2)kvoter?
At bilister kjøper en årsklimakvote, for således å ha god samvittighet overfor miljøet, og derved betaler personer, som ellers ville bruk personbil, for å sykle?

Etter tilbakelagt antall km på sykkelcomputeren pr. år, kan man beregne spart CO2-utslipp i forhold til utslippet fra f.eks. en gjennomsnittlig personbil i samme antall km.
Hæh? Må fotgjengere kunne få gjøre det samme? Ved hjelp av de nå så populære skritt-tellerne?
Hæh? Delvis for passasjerer på buss og trikk også, hvis alternativet deres var å bruke egen bil?
Men klimakvoten til en syklist eller fotgjenger ville vel bli for liten til å motivere bilister til å begynne å sykle (eller gå).
Noen som kan regne ut spart CO2-utslipp for, la oss si 3 - 4000 km pr. år for en gjennomsnittlig sykle-til-jobben-hver-dag syklist?

Jeg synes styresmaktene burde betale oss for å sykle, til jobben i alle fall. Minst kr. 1 pr. km. Sparer miljøet, gir mindre kø på vegene, mindre trengsel på buss og trikk, personlig helsegevinst (reduksjon i diabetes II ) etc. Ser bare fordeler.

Vel, det var dette med den farlige fortaussyklingen da...

Redigert av Anomyn; 27/02/2008 16:42.
Re: CO2-kvoter og syklister [Re: Anomyn] #518518 27/02/2008 16:52
syKjell Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Fotgjengere bruker vel mindre co2, hvis du slår sammen alt energien som skal til for å lage en sykkel - rammen er sikkert sveist sammen med strøm fra kullkraft, så fotgjengere bør eventuelt få bedre betalt enn syklister.

Dette er min signatur. Det finnes mange som ligner, men denne er min. Min signatur er min beste venn. Den er mitt liv. Jeg må mestre den som jeg mestrer mitt liv. Uten meg, er signaturen meningsløs...
Re: CO2-kvoter og syklister [Re: Anomyn] #518519 27/02/2008 16:53
SondreSkj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg syns dette går for langt, det er ikke noe annet enn CO2-utslipp som gjelder nå om dagene.

Klimakvoter meg i ræva. Tror ikke samvittigheten min hadde blitt noe "bedre" om jeg hadde betalt for en såkalt årskvote... hehe.

Takk.

-Sondre Skjølsvik
Re: CO2-kvoter og syklister [Re: Anomyn] #518521 27/02/2008 16:57
Zimen Offline
Avhengig
Avhengig
+-4000 km * +-0,2 kg/km = +-800 kg Co2.

Tanken er selvfølgelig god, å tjene penger på å drive med favorittsysselet sitt uten å være verdensmester kunne vært noe.

Men jeg tror nok ikke det er den beste løsningen. Jeg tror heller at enda mer avgifter og utgifter forbundet med bil vil lede folk ned 'den riktige veien'. Men det finnes jo de som bruker bilen sin i jobb, og IKKE kunne tatt sykkelen. De måtte i tilfelle ha fått andre vilkår.

Det med sykkelcomputeren blir vanskelig. For de som ikke kjører Land Rover Discovery, sparer ingenting når de sykler i terrenget.

Men alt i alt syns jeg staten burde betale oss for å sykle uansett;)

Re: CO2-kvoter og syklister [Re: Zimen] #518856 28/02/2008 11:20
T
thomasli Offline
Medlem
Medlem
T
Dette er kanskje litt useriøst men fakta, når du trår til i bakken og du i samme øyeblikk slipper en fjert så har du sluppet ut både CO2 og metan...og det er jo også nevnt at når man lager alle delene på sykkelen og rammen, blir det også et rimelig stort co2 utslipp..

want to share something with you the three little sentences that will get you through life
1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
3)It was like that when I got here.
Homer Simpson
Re: CO2-kvoter og syklister [Re: thomasli] #518860 28/02/2008 11:24
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Prumpes det ikke metan etter at bilister har spist statoil-burger?

Re: CO2-kvoter og syklister [Re: kjerts] #518875 28/02/2008 12:01
T
thomasli Offline
Medlem
Medlem
T
Det er jo også et faktum:) Men de puster vel inn alt før det forlater bilen og ut i miljøet??Og husker jeg ikke feil så puster vi også ut CO2 så dette blir greier;)

Men det var en fin tanke med å selge klimakvoter til bilister. Men spørsmålet er, Hvor blir det av pengene vi eventuelt kjøper kvoter for?? Sikkert rett i statskassen og ikke en krone går til forskning eller miljøtiltak..

Så jeg kommer aldrig til å kjøpe en eneste kvote på fly eller bil eller hva som helst..Er så uendelig lei dette klimahysteriet.Det er bare en mote sak som staten og enkelt personer skal tjene noen kroner på..Satt å leste en gammel artikkel fra en avis, og der sto det at hopprennet måtte avlyses pga mangel på snø. Datoen? 15.02.1906...

Det vil være naturlige svingniger i temperaturen og det er ikke CO2 som har effekt på temperaturen, men havet..(ifølge forskere).

Oi litt på viddene igjen men..hehe ::

Redigert av thomasli; 28/02/2008 12:10. Rediger grunn: legge til litt og skrivefeil!

want to share something with you the three little sentences that will get you through life
1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
Homer Simpson
Re: CO2-kvoter og syklister [Re: thomasli] #518923 28/02/2008 13:10
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Du må også huske at du som person bruker mer O2, og dermed slipper ut med CO2 når du sykler - enn når du sitter å slapper av i bilen på vei til jobb.

Så du må trekke fra ditt eget ekstra CO2 utslipp ved at kroppen din bruker O2 for å komme opp bakker, holde fart mot vind etc. på en sykkel...

Hvor mange gram CO2 puster vi ut pr. km i en lang oppoverbakke?
(aner ikke, men du har evt. kun krav på diferansen mellom denne mengden ekstra CO2 og den bilen din slipper ut)

ICON_WINK

Re: CO2-kvoter og syklister [Re: Trygve_] #518950 28/02/2008 13:47
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Trygve_
Hvor mange gram CO2 puster vi ut pr. km i en lang oppoverbakke?
(aner ikke, men du har evt. kun krav på diferansen mellom denne mengden ekstra CO2 og den bilen din slipper ut)

Du må ta med i beregningen den CO2-en bilisten slipper ut også, selv om han kun sitter og halvsover. I og med at han er stor og feit så slipper han sikkert ut mye mer CO2 i løpet av et døgn enn du som syltynn klatrespesialist gjør. ICON_WINK

Re: CO2-kvoter og syklister [Re: EgilS] #518964 28/02/2008 14:20
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Men, CO2 du puster ut er en del av det naturlige kretsløpet og derfor utenfor klimaregnskapet!

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: CO2-kvoter og syklister [Re: Ynot] #518968 28/02/2008 14:23
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ynot
Men, CO2 du puster ut er en del av det naturlige kretsløpet og derfor utenfor klimaregnskapet!

Men hvis alle plutselig begynner å sykle....så vil jo mengden CO2 i atmosfæren øke ENORMT ICON_LAUGH
Klarer da naturen å ta unna...

ICON_TONGUE

Re: CO2-kvoter og syklister [Re: thomasli] #518970 28/02/2008 14:26
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
Sitat: thomasli

Og husker jeg ikke feil så puster vi også ut CO2 så dette blir greier;)

Syklister puster (peser?) nok mer enn en bilist. Men, husk, CO2-utslippene relateres til utslipp fra fossilt brennstoff. Ingen syklist med respekt for seg selv går på fossilt fuel? En tesje tran, litt frityrolje til pommes frites-en, men det er relativt nydannet olje (hydrokarbon). Så CO2 derifra regnes ikke med. Det blir kort-tids mellomlagring av CO2.

Sitat: thomasli
Men det var en fin tanke med å selge klimakvoter til bilister. Men spørsmålet er, Hvor blir det av pengene vi eventuelt kjøper kvoter for?? Sikkert rett i statskassen og ikke en krone går til forskning eller miljøtiltak..

Nei, det skulle selvsagt gå relativt uavkortet til oss (kun fratrukket moms, eventuelt). Som direkte subsidie ved kjøp av ny sykkel. Såpass må vi kunne forlange. I ett av verdens rikeste land, som en gjenganger her på nettet pleier å si.
Den sittende regjering etterstreber jo en markert klimavennlig profil.

Re: CO2-kvoter og syklister [Re: Anomyn] #519177 28/02/2008 22:03
T
thomasli Offline
Medlem
Medlem
T
Som en ihugga kjemiker må jeg informere deg om at alt av energi vi putter i oss er rikelig på karbon..Ikke la meg skrive opp formelen for sukker (CH2O)5...så et sukker molekyl inneholder altså 5C..Så vi lagrer en del..De har laget motorer som går på sukker:) Der kom nerden frem sorry;)

Og det med pengene er jeg helt enig i ICON_WINK

Redigert av thomasli; 28/02/2008 22:04.

1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
Homer Simpson
Re: CO2-kvoter og syklister [Re: Anomyn] #519185 28/02/2008 22:39
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Anomyn

Nei, det skulle selvsagt gå relativt uavkortet til oss (kun fratrukket moms, eventuelt). Som direkte subsidie ved kjøp av ny sykkel. Såpass må vi kunne forlange. I ett av verdens rikeste land, som en gjenganger her på nettet pleier å si.
Den sittende regjering etterstreber jo en markert klimavennlig profil.

Britene har et opplegg som ikke er så langt unna;
B i k e t o work
Kanskje en idè for Norge.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: CO2-kvoter og syklister [Re: ] #519233 29/02/2008 07:48
Arne_And Offline
More than words
More than words
Er egentlig sykling mer CO2-effektivt enn bilkjøring? Maten vi spiser krever energi både i produksjon og transport, og vi er langt mindre energieffektive enn en bil. Har noen sett et noenlunde troverdig regnestykke på dette?

Re: CO2-kvoter og syklister [Re: Arne_And] #519236 29/02/2008 07:52
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Neppe like ille som produksjon, transport og forbruk av drivstoff som brukes i en ueffektiv motor i en 1500kg burk.

Re: CO2-kvoter og syklister [Re: ] #519364 29/02/2008 11:54
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Nick
- personer som trener moderat og regelmessig har bedre helse enn de som sitter mest i ro.

Man må også ta med i regnestykket at en person som trener regelmessig mest sannsynlig har en mindre kroppsomfang enn en som ikke trener, og derfor er det ikke sikkert at den som trener totalt sett bruker mer energi i form av matinntak.

Re: CO2-kvoter og syklister [Re: EgilS] #519367 29/02/2008 12:05
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
- personer som trener moderat og regelmessig har bedre helse enn de som sitter mest i ro.

Man må også ta med i regnestykket at en person som trener regelmessig mest sannsynlig har en mindre kroppsomfang enn en som ikke trener, og derfor er det ikke sikkert at den som trener totalt sett bruker mer energi i form av matinntak.

Nå må du slutte å mase om denne kroppsomfang-fordelen da Egil! ICON_WINK

Personer med god helse lever alt for lenge og belaster dermed miljøet mer!

Dette med miljøregnskap er egentlig roten til hele problematikken, i og med at man får det svaret man ønsker, og dermed både kan bevise for og imot samme sak.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: CO2-kvoter og syklister [Re: KTL] #519420 29/02/2008 13:28
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: KTL
Personer med god helse lever alt for lenge og belaster dermed miljøet mer!

Du har rett, folk bør leve kortest mulig og i stedet for begravelse på kirkegård, så bør de parteres og pløyes ned som gjødsel på en åker. ICON_WINK

EDIT: Forøvrig så er man en mindre belasting på miljøet hvis man er liten og lett; mindre mat, bilen blir ikke så tungt lastet når man sitter i den, klærne er mindre,...
Egentlig bør vi kunne selge CO2-kvoter!

Redigert av EgilS; 29/02/2008 13:32.
Re: CO2-kvoter og syklister [Re: ] #519513 29/02/2008 17:20
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A

- en utregning viser at bilen vinner i CO2-regnskapet.
.
- og at syklisten erstatter energiforbruket ved syklinga med storfekjøtt produsert i langtvekkistan.

CO2 innholdet i atmosfæren, som har interresse i klimasammenheng, er utviklingen over tid. Ikke per måned eller år.
Dersom energiforbruket av en syklist erstattes av storfekjøtt, gir dette 0 i CO2-regnskapet. Dette fordi storfe spiser for, som har vokst ved å ta CO2 fra atmosfæren forrige år, eller i allefall kort tid i forvegen.

CO2 debatten dreier seg om utslipp av "gammelt" CO2, som frigjøres ved forbrenning av olje, gass, eller kull. Som kan tilføre netto CO2 til atmosfæren.
Produksjon og fordøyelse av storfekjøtt gjør ikke det.

Hvor mange syklister er vi her i landet? Som eier sykkel, og som antgelig bruker dem i varierende grad? 1 million?
Hva kan gjennomsnittlig tilbakelagt distanse pr. år være for alle disse? 500 km? La oss som et utgangspunkt si det.
Regnestykket blir da, i tråd med grunnberegninger av "Zimen" ovenfor, ca 1 tonn CO2 spart pr. 5000 km spart bilkjøre-distanse.
Eller: 500 km * 1.000.000 * 1 tonn/5000 km, dvs. ca 100.000 tonn CO2 spart pr. år.
Hva er en klimakvote på 100.000 tonn CO2 verdt i penger?

Re: CO2-kvoter og syklister [Re: ] #519514 29/02/2008 17:21
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A

- en utregning viser at bilen vinner i CO2-regnskapet.
.
- og at syklisten erstatter energiforbruket ved syklinga med storfekjøtt produsert i langtvekkistan.

CO2 innholdet i atmosfæren, som har interresse i klimasammenheng, er utviklingen over tid. Ikke per måned eller år.
Dersom energiforbruket av en syklist erstattes av storfekjøtt, gir dette 0 i CO2-regnskapet. Dette fordi storfe spiser fôr, som har vokst ved å ta CO2 fra atmosfæren forrige år, eller i allefall kort tid i forvegen.

CO2 debatten dreier seg om utslipp av "gammelt" CO2, som frigjøres ved forbrenning av olje, gass, eller kull. Som kan tilføre netto CO2 til atmosfæren.
Produksjon og fordøyelse av storfekjøtt gjør ikke det.

Hvor mange syklister er vi her i landet? Som eier sykkel, og som antgelig bruker dem i varierende grad? 1 million?
Hva kan gjennomsnittlig tilbakelagt distanse pr. år være for alle disse? 500 km? La oss som et utgangspunkt si det.
Regnestykket blir da, i tråd med grunnberegninger av "Zimen" ovenfor, ca 1 tonn CO2 spart pr. 5000 km spart bilkjøre-distanse.
Eller: 500 km * 1.000.000 * 1 tonn/5000 km, dvs. ca 100.000 tonn CO2 spart pr. år.
Hva er en klimakvote på 100.000 tonn CO2 verdt i penger?

Moderator  support