sånne clip on bare vrir seg(spess de på setet) og slikt uansett kjøring, og de prøver å sette verdensrekord i stygghet! ta heller noen normale plastskjermer(sånne sorte montert med 1 skrue) som ser 189854 ganger bedre ut, funker bedre og koster mindre. og å sykle i terrenget med clip on skjerm er bare stygt! bruk heller en sånn man fester på uder-røret eller bare ikke bruk. om du tryner er du jo like langt uansett.
Skikkelige clip-on-skjermer sitter bra så lenge du kan å montere dem.
Vanlige plastskjermer festes jo helt nede ved hjulene og vil subbe nedi store terrengdekk, spesielt når de blir fulle av gjørme. Dessuten har omtrent ingen dempegafler feste for slike skjermer i bremsebroen, så da må man til med en enslig skjerm der uansett. Så lenge de vanlige plastskjermene så godt som alltid selges i par kommer du dermed til å måtte kjøpe tre skjermer.
Sånne skjermer som festes på underrøret er ubrukelige så lenge man ikke sykler rett fram, og delvis da også siden møkka som slynges opp foran gaffelen uansett havner i trynet på syklisten.
Forøvrig er det forskjell på å tryne, skrape vekk gjørme fra ansiktet og sykle videre, og å sykle fort nedover mens gjørme og vann kontunuerlig spruter opp i ansiktet.
Jeg sykler i hvert fall alltid med framskjerm. Bakskjerm er ikke så nødvendig, for våt og gjørmete blir jeg uansett, men sikten påvirkes ikke så mye av at rumpa blir grå.
Uansett: Topeak Defender er de beste clip-on-skjermene du finner i vanlige butikker.
Den beste framskjermen jeg har er en standard The-skjerm. Festet oppi kronerøret banker både Topeak og SKS sine, og selve skjermen er både lettere og mer fleksibel enn alternativene.