Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt

Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: kjerts] #527811 22/03/2008 13:53
T
thomasli Offline
Medlem
Medlem
T
Nå har jeg lest en del her og det med å gå opp i vekt eller ned i vekt er ganske enkelt et regnestykke..
Ant, kcal inn= ant, kcal ut medfører ingen vektendring..
Er antall kcal høyere enn hva du bruker så går du opp i vekt..
Er antall kcal lavere går man ned i vekt.

Man kan slanke seg på hva man vil bare ikke det totale ant,kcal overstiger det man forbruker på en dag..

Nevner flere kjente dietter(ikke anbefalte)
-Sjokolade dietten som blir brukt av diverse kjendiser i hollywood for noen år tilbake..

-Grandiosa dietten: Norske utgaven av sjokolade dietten..

Nok med disse men jeg har kjørt eksperimenter på de tre hovedtyper dietter og alle har virket. Fett dietten,karbohydrat dietten og protein dietten.. Personlig fungerte Protein dietten best.

Men det er viktig å ha et variert og sundt kosthold, slik at man får i seg alle de vitaminer og mineraler som kroppen trenger.

Dette var ikke svar på trådstarters spørsmål, men mer ett tankekors til de som sier at de går opp i vekt av å spise karbohydrater. En annen sak er allergier osv..

Men dette fungerer best for meg når jeg var toppidrettsutøver:
Frokost: 6eggehviter og havregrøt

Mellom måltid:pose med mandler(nøtter) og rosiner og proteinshake

Lunch: Ris/pasta med fisk/kylling.

Før trening: Havregrøt

Etter trening:Protein shake

Kveldsmat: salat med fisk/kylling.

Og for meg var det å ikke spise mat etter kl.20 et vendepunkt.
Jeg spilte ishockey og trente allsidig med styrke og kondisjon 7 dager i uken.

Dette med mat er personlig og veldig individuelt.. Jeg la på meg 5kg muskler og gikk ned 7kg med fett. mens en lag kompis gikk opp 1 kg.

Redigert av thomasli; 22/03/2008 14:02.

want to share something with you the three little sentences that will get you through life
1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
3)It was like that when I got here.
Homer Simpson
Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: thomasli] #527819 22/03/2008 15:13
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: thomasli
Nå har jeg lest en del her og det med å gå opp i vekt eller ned i vekt er ganske enkelt et regnestykke..
Ant, kcal inn= ant, kcal ut medfører ingen vektendring..
Er antall kcal høyere enn hva du bruker så går du opp i vekt..
Er antall kcal lavere går man ned i vekt.

Dette er en sannhet med store modifikasjoner. Hvordan kan folk gå ned i vekt på såkalt fettdiett uten å mosjonere? Tror regnestykket ditt slår sprekker i dette tilfellet.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: thomasli] #527820 22/03/2008 15:20
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: thomasli

Dette med mat er personlig og veldig individuelt..

Dette er en sannhet med grove modifikasjoner, visstnok er kroppen tilpasinngsdyktig til de fleste typer kost, men dine, mine, og alle andre mennesklige celler, ja til og med cellene til Polly, Mons, og Fido inneholder så nært som de samme enzymene og strukturene og har stort de samme metabolske kravene. En liten punktmutasjon i et gen som koder et veldig viktig enzym gjør at vi ikke kan leve på gress.

Matpreferanser er personlig, basert på kultur og egne overbevisninger(som formes av en rekke faktorer), og her er det store variasjoner!

Derfor ble Statens råd for ernæring og helse dannet for å lede oss på den rette vei, det vil si den som er fundert på vitenskaplig metode, og ikke pseudovitenskap, svada, pseudosvada, og tullete markedsføringstriks, og "sannheter" i et (trenings)miljø.

Kroppens behov for næringsstoffer og sporstoffer og mekanismene som styrer opptak og bruk av næringsstoffer er det lite individuell variasjon hos friske personer.
Visst er det genetiske forskjeller, noen har litt høyere nivå av tyrosin og kortisol enn andre, og neon har litt mer eksplosive muskelfibre, men forskjellene er langt færre og mindre enn likhetene mellom Per og Pål og Espen når det gjelder opptak og forbrenning av næringsstoffer.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: Ynot] #527823 22/03/2008 15:33
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Hadde jeg fulgt Statens råd for ernæring, kunne jeg umulig halvere fettprosenten min på lavkarbo/høyfett-diett. Hvor er feilen? Er det erneringsrådets forskning som er gått ut på dato? Eller meg det er noe galt med?

Er jeg ledet ut på den feile vei, Ynot?

Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: tommygutt] #527861 22/03/2008 20:06
T
thomasli Offline
Medlem
Medlem
T
Dette regnestykket slår nok ingen sprekker..Prøv å spis ca 2500kcal om dagen med fett...tror ikke du orker det..Klarte ikke jeg under mitt forsøk..Men det å gå på diett uten å trene er vel som å stå på ski uten skia på beina.eller sykle uten hjul...Meningsløst..Hvis du spiser 500kcal mindre enn ditt daglige forbruk med fet mat eller med karbo så går du ned i vekt. Og Ynot det jeg mente med individuelt er at ikke alle liker fisk eller andre typer mat som jeg liker. Ikke alle som tåler det heller..mente ikke at dine mine eller gissegasse sine celler er ulike.
Vi er mer like grisene en vi tror..
Og det med utbyttet av treningen er ikke bare maten sin skyld..Kan være at vi ikke trener like hardt og riktig++++++++

Skjønner at jeg må begynne å skrive vitenskapelig og ikke lett forståelig her på forumet ICON_WINK Mer kunnskap enn på andre forum..Ikke vane med det..

Redigert av thomasli; 22/03/2008 20:11.

want to share something with you the three little sentences that will get you through life
1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
Homer Simpson
Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: thomasli] #527865 22/03/2008 20:35
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
For det første håper jeg du ikke spiste 2500 kcal pr dag med fett? Regner med at det var et snev av proteiner og karbo innimellom der også? :-)

Å gå på diett uten å trene, er vel noe som er svært vanlig i dette landet? Så kan man jo spørre seg hva er best?

Person 1 vil ned i vekt med fokus lite kalorier, mange små måltider og det vanlige grovbrødet, 5 om dagen, magert hvitt kjøtt etc, etc. Kaloriene telles en for en, man er sulten stort sett fra klokken ringer om morgenen til man legger hodet på puta om kvelden. En ganske vanlig dag i en slankers liv.

Person 2 satser på å kutte karbo, særlig med høy GI og på den måten få et stabilt blodsukker, samtidig som han eller hun kan spise seg mett for hvert måltid. Kroppen forbrenner det man faktisk putter i seg, samt at det stabile blodsukkeret gjør at fettprosenten og centimeter krymper.

Hvem møter veggen først? Hvem går stabilt ned i vekt uten å gå opp igjen? Hvem lurer kroppens forbrenning til å gå på sparebluss med et lavt energinivå og generelt lite overskudd i en ellers så irritabel og sulten hverdag?

Begge sykler uten hjul og går på ski uten ski, mens person 1 er alikevel idealet til vårt kjære ernæringsråd. Person 2 spås selvsagt en sikker død i form av høyt kolestrol og generelt tragiske blodverdier fordi forskningen som lå i bunn for nettopp disse påstandene stammer fra forskning på 60-tallet i et land uten særlig oljeinntekter hvor poteten gav mest næring pr krone.

Redigert av tommygutt; 22/03/2008 20:36.

Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: tommygutt] #528064 23/03/2008 22:08
T
thomasli Offline
Medlem
Medlem
T
Er med deg på person nr.2..Men når du ser Sylvia Brustad eller hva hun nå heter skal begynne å bestemme hva folk skal spise og ikke spise når man ser ut som en sprengt gris blir feil..

Tror det beste er å legge om hele livsstilen hvis man skal forbli nede i vekt.spise sunt og ikke for mye og flere små måltider om dagen for å holde forbrenningen oppe og i tillegg fysisk aktivitet minst 2dager i uka. Det jeg beskrev med fettdiett er en måte jeg brukte for å få av de ekstra 1,5kg som var igjen før vakebrettet kom fram. Det er ikke snakk om en lengre periode men heller noen uker. Og ja det var litt protein og karbo i dette, skal godt gjøre å ikke få i seg de to.

1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
Homer Simpson
Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: thomasli] #528072 23/03/2008 22:24
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Angående politikere og feite griser. Husker bildet av Erna Solberg på besøk i en flyktninge-leir i Afrika når hun prydet regjeringen med sine kilo for noen år siden. Hun kunne glatt ha gitt husvære for 20 sultne unger under det skjørtet....

Alt i alt handler det om å finne sin måte. Om det er mye eller lite karbo, mange eller få måltider. Å lese ut fra en tabell eller bruksannvisning hva man skal spise og når, fordi dette er bra for akkurat deg og meg akkurat nå i følge en statsbetalt forsker, blir feil.

Ellers kunne du gitt mange middeladrende og småfeite menn blod på tann med setningen "Det jeg beskrev med fettdiett er en måte jeg brukte for å få av de ekstra 1,5kg som var igjen før vakebrettet kom fram". :-)

Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: tommygutt] #528199 24/03/2008 14:35
T
thomasli Offline
Medlem
Medlem
T
Ja husker den jeg også..Ja det å finne sin måte er jeg med på, det er det viktigste..Men det er også viktig å kunne lytte til andre, det er en grunn til at nesten alle kroppsbyggere spiser mye protein..Det er kroppensbyggesteiner og det fungerer i den "idretten"..Ja ser den med settningen med fettdietten..Men jeg sa også at det ikke anbefales i en lengre periode:)Og det er også viktig med fysisk aktivitet. Det er også viktig å få med at jeg gjorde det som et eksperiment og ikke anbefaler noe til noen. Jeg kunne trenge en 6-7 fettdietter før sommeren selv..hehe..Gamle tider med 28 timer med trening i uken er byttet ut med 48t jobb og skole pluss samboer. Så herr fett smyger innpå:) Det jeg ville frem til er at man kan spise hva man måtte føle og alikevel holde vekten, hvis man i tillegg driver fysisk aktivitet. sperm

Redigert av thomasli; 24/03/2008 14:37.

1)Cover for me
2)Oh, good idea, boss
Homer Simpson
Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: thomasli] #528286 24/03/2008 18:51
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tommygutt
fordi dette er bra for akkurat deg og meg akkurat nå i følge en statsbetalt forsker, blir feil.

7 - 8 generasjoner med forskere med forskjellige motiver lønnet fra vidt forskjellige kilder....
starwars
Folkene i Statens råd for ernæring og helse har ikke selv forsket fram resultatene de baserer sine anbefalinger på, og plassen i ernæringsrådet er en bistilling ved siden av deres vanlige geskjeft.
De forsøker rett og slett å lage lettfattelige summasjoner og anbefalinger til folk flest på basis av den til enhver tid tilgjengelige vitenskaplig dokumenterte kunnskap.

Men det er klart, man skal jo ikke tvile på det som står i Dagbladet... lightning og ikke minst Norgeskatalogen...

I bunn og grunn er dette et filsofisk spørsmål,
jeg er positivist, tror på den vitenskaplige metode som eneste kilde til sikker kunnskap, og tror ikke at generasjoner av vitenskapsfolk forsøker å lure meg,
du er sophistisk negativist og tviler på alt som ikke er selvopplevd, tror din subjektive erfaring er eneste kilde til sikker kunnskap, og at personer som med faglig kunnskap og vitenskaplig metode forsøker å komme fram til noen sannheter om verden er noen hovne bleier som er ute etter å undertrykke plebeierne for å stråle i sin egen glans.

En slik uenighet har ingen enkel løsning..
T (skal i kjelleren og klargjøre ræsern)

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: Ynot] #528295 24/03/2008 19:15
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Takk og lov for at vi har folk på forumet med din kunnskap, slik at vi sophistiske negative kan lære noe vi også. Jeg endret mitt kosthold fordi den forrige erfaringen jeg gjorde meg, ikke var optimal for akkurat meg. Subjektivt? Ja... Selvopplevd? Ja. Satt meg grundig inn i fakta rundt kosthold? Ja. Alt koker da ned til at du og jeg følger ulike kostholdsprinsipper, hurra for de små forskjellene. Jeg sier ikke at du tar feil, selv om x antall forskere sier at også "dine" forskere kan ta feil på del punkter.

Du har fortsatt ikke svart på spørmålet mitt lenger opp i tråden, så jeg gjenntar:

"Hadde jeg fulgt Statens råd for ernæring, kunne jeg umulig halvere fettprosenten min på lavkarbo/høyfett-diett. Hvor er feilen? Er det erneringsrådets forskning som er gått ut på dato? Eller meg det er noe galt med?

Er jeg ledet ut på den feile vei, Ynot?"

Venter i spenning, hilsen sophistisk negativ...

Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: tommygutt] #528300 24/03/2008 19:25
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg følger i stor grad rådene fra Olympiatoppen og Statens Ernæringsråd og gikk i en periode ned en del kilo uten å gå sulten fra morgen til kveld. Hva er galt med meg?

Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: EgilS] #528311 24/03/2008 19:47
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: EgilS
Jeg følger i stor grad rådene fra Olympiatoppen og Statens Ernæringsråd og gikk i en periode ned en del kilo uten å gå sulten fra morgen til kveld. Hva er galt med meg?

He, he, fin den Egil. Feilen er at du sykler alt for mange mil hvert år og på den måten kan spise masse god mat. Parker sykkelen i kjellern og legg på deg 10 kg umiddelbart! ;-)

Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: Ynot] #528344 24/03/2008 21:03
Cesc Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Ynot
Sitat: tommygutt
fordi dette er bra for akkurat deg og meg akkurat nå i følge en statsbetalt forsker, blir feil.

Men det er klart, man skal jo ikke tvile på det som står i Dagbladet... lightning og ikke minst Norgeskatalogen...

I bunn og grunn er dette et filsofisk spørsmål,
jeg er positivist, tror på den vitenskaplige metode som eneste kilde til sikker kunnskap, og tror ikke at generasjoner av vitenskapsfolk forsøker å lure meg,
du er sophistisk negativist og tviler på alt som ikke er selvopplevd, tror din subjektive erfaring er eneste kilde til sikker kunnskap, og at personer som med faglig kunnskap og vitenskaplig metode forsøker å komme fram til noen sannheter om verden er noen hovne bleier som er ute etter å undertrykke plebeierne for å stråle i sin egen glans.

Noen gjør det litt vanskelig å ikke få den oppfatningen ja...

Re: Forbrenning av fett under sykkeltur/ritt [Re: Lostbuthappy] #528425 25/03/2008 08:48
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Lostbuthappy
Ser fra artikkelen fra Rye og artikkelen fra Olympiatoppen at det er ikke mange gram karbohydrater som kroppen klarer å ta til seg i løpet av en time. Også ble det sagt at dersom man tar protein i tillegg så forsinker det karbohydrat-opptaket. Og om man spiser for mye karbohydrater så hemmer det væske-opptaket.

Det var interessant. Har ikke regnet på det, men under hundre gram karbohydrater tilsvarer vel ca en liter sportsdrikke og en liten energigel i timen. Holder dette til ett tretimers ritt? Eller bør man ha annen næring enn karbohydrater i tillegg?

Jeg har tidligere spist ca fire små gel i timen samt masse sportsdrikke og det er antakeligvis alt for mye... Med små gel tenker jeg på de minste gel-posene til Maxim. Ca 50 gram tenker jeg.

En liter sportsdrikke i timen og en pose energigel er omtrent det jeg selv bruker på korte ritt. I tillegg til en banan eller to i timen og kanskje noen skiver loff og noen energibarer. Det fungerer helt fint. Til et tretimers ritt trenger du neppe fylle på med fett ihvertfall. Du mister imidlertid en del salt gjennom svetting, så i tillegg til karbo så bør du få i deg, ja nettopp, salt. Loff med salt pølse f.eks., eller peanøtter. Ellers er det også næringssalter i en del av sportsdrikkene.

Så vidt jeg vet kommer Maxim gel i 100g poser og 25g tuber. Hvis det er posene du mener så er fire i timen garantert for mye. Skjønner ikke at du har mage til det. En pose i timen holder lenge. Hvis det er tubene du mener, så er vel ikke dosen helt hinsides gal, men fire i timen er mye.

Hvis man skal kjøre full rulle i tre timer er man nødt til å starte rittet med fulle glykogenlagre. Det man spiser og drikker før rittet har minst like stor betydning som det man putter i seg underveis.

Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support