Hei! Skal på tur til preikestolhytta om et par helger, og lurer på å ta med stisykkel. Hørte en gang om en alternativ rute opp til preikestolplatået og at denne kanskje var syklbar. Noen som kjenner til en rute som lar seg sykle store deler av? Kan jo selfølgelig bære og sykle den vanlige ruten, men har som sagt hørt om et alternativ.
Vet at det arrangeres rideturer opp dit, som visstnok følger en annen rute enn fotruten. Om den er egnet for sykling vet jeg ikke.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Husker bakerst i bakhodet en DBS-reklame der Thor Alex Kappefjell hoppet fra Prekestolen med sykkel. Hvis ikke jeg husker feil så var det bilder fra at syklet opp med i filmen. Hvilken rute han tok aner ikke jeg. Men det er vel da mulig å finne en mer eller mindre sykelbar rute.
Det er lenge sidan den reklamen gjekk på TV, men eg er ganske sikker på at det berre var bilder frå det store svabergpartiet like før Preikestolen, og ut på kanten. Dette siste partiet av gåruta er syklelbart, men resten er mykje steinurer og liknande som ikkje innbyr til sykling.
Var jo en tråd om det samme i fjor, tror jeg, på forumet. Mener det i den tråden var tegnet opp en rute/rundtur. Mener også å huske at det var endel/mye knot før man kom seg fram til de gode delene av turen.
Husker dette da jeg bor ikke så "vedlig" langt unna selv og kunne ha tenkt å gjort turen som et lite eventyr i sommerferien eller en helg i løpet av våren/sommeren/tidlig høst
Ja, siste stykket på den vanlige tur-ruten er godt syklbart. Har gått turen et par ganger og tenker jo alltid sykkelmulighet eller ikke sykkelmulighet... Noe av turen er brukende, men å bære 15kg oppover kneikene tror jeg kan holde hardt:) Sett litt på middels gode turkart, men ser ikke helt hvor denne stien skulle gå..
Spesifiser hvilket fjell og nøyaktig tidsrom så får man sikkert svar på det også.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
En øl til den som greier å si med god nøyaktighet hvilket vær det vil bli på preikestolen fredag 20.02.2008 mellom 11.00 og 17.00! ..eller.. Vi snakker om vestlandet.. Sideveis vind, sleipt som pokker og 5 grader?
Jeg har lest intervju med Kappfjell der han forteller om stuntet. Han syklet ut over kanten og brukte fallskjerm ja. Jeg har iallefall ingen grunn til å tro at han lyver. Forøvrig døde han senere etter hopp fra Kjærag.
Tror du har rett i det, RazeFaze. Mener å huske at det var sykkelBASE i den reklamen, og litt googling fikk fram denne, som bekrefter det, og samtidig viser at BASE ikke er helt ufarlig (R.I.P). Men han hopper kanskje de høyeste klippene nå?
EDIT: Og mens jeg googla, kom det seff masse andre svar her. Ja ja
Redigert av btm; 21/02/200814:55. Rediger grunn: Treigingen
btm
Re: Sykkel til preikestolen?
[Re: btm]
#51583821/02/200815:02
Mener å ha sett en dokumentar om hvordan denne reklamen ble laget. Han sykler utfor kanten og frigjør seg fra sykkelen. Det vi ser videre i reklamefilmen er ikke fra samme hoppet, men et mere kontrollert hopp festklikket sykkelen fra helikoper. Disse filmene er deretter klippet sammen til en ganske kul reklamefilm.
Bildene viser en sykkel som har fått mere juling enn normalt.
Torstein
If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?
The one true answer is known to that rider alone...
Har absolutt sett reklamen og var så heldig å få møte mannen noen måneder før han hoppet i døden. En mann med en fantastisk innstilling til livet som tok det meste av utfordringer på strak arm. Hoppet med sykkel er utført fra Kjerrag ja, men ikke Prekestolen. Han fikk greit betalt for stuntet også :-)
Tror det alltid er slikt vær der, sommer som vinter. Iallefall har det vært det de gangene jeg har vært der, -med en gang en kommer opp fra skogen,.. uten snø men med alt det andre, surt og vått).. Som noen har sagt er det en del partier morsomt terreng og endel kule svabergpartier. Dog,.. så vått som det er nå, og der med mye myr, smeltevann og bekker er det nok litt glatt på disse svaberga.. som du sier er det jo på vestlandet, og det er faktisk på 'fjellet' også, ryfylkeheiene er lumske greier:-!, om prekestolen bare er seks hundre små moh... Det er uansett rute sikkert flere drøye kneiker som rett og slett ikke er syklbare.., men også uten tvil mye artig nedover igjen, iaf om en er der utenom turistsesongen (hundre tusen går turen opp om sommeren, så en kan knappest anbefale turen da..) Vedlagte bilder viser representative og tilsynelatende syklbare partier, på en dag som var ganske varm og fin, midtsommer. (NB: Legg merke til stedsnavnene..:)
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Hoppet med sykkel er utført fra Kjerrag ja, men ikke Prekestolen.
Dette er eg sterkt uenig i. De er lenge sidan eg såg denne filmen sist (eg prøvde å finna den på youtube utan resultat..), men eg er 99,8% sikker på at det er platået på Preikestolen han drar utfor. Kjerag er vel bedre egna for basehopp sidan det er høgare og brattare der. Eg meiner å ha høyrt at Preikestolen ikkje er lodrett, og det er derfor stor fare for å treffe kanten. Så det er kanskje berre sykkel som er egna, for å få nok fart utfor kanten...
Men det er ingen link til den der lenger, nå. Tror ikke familien ønsker det.
EDIT:
Eh. Trodde alle hadde sett den nå jeg. Men. Sender den i fire små biter, kalt xaa, xab, xac og xad (med lure-ekstensjon .zip) Cat disse sammen og gi det ekstensjon mpg og se filmen. Det er en lurefilm mht til location, som noen har sagt. Kanskje noen kan legge den et sted public, men terrengsykkel.no tillot ikke dette.
enjoy..:-)
Redigert av ingeplinge; 21/02/200820:49. Rediger grunn: måtte visst sende fila..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Bildene viser vel noe av hovedproblemet med å hoppe utfor prekestolen. Det er nok ganske styrete å lande i vann. Fra Kjerag og de nærliggende exitene er landingene en del bedre enn det. Det er også mulig å fly helt inn til campingen der (fra Smellveggen), for de som vil slippe å hentes i båt over til campingen.
Hoppet med sykkel er utført fra Kjerrag ja, men ikke Prekestolen.
Dette er eg sterkt uenig i. De er lenge sidan eg såg denne filmen sist (eg prøvde å finna den på youtube utan resultat..), men eg er 99,8% sikker på at det er platået på Preikestolen han drar utfor. Kjerag er vel bedre egna for basehopp sidan det er høgare og brattare der. Eg meiner å ha høyrt at Preikestolen ikkje er lodrett, og det er derfor stor fare for å treffe kanten. Så det er kanskje berre sykkel som er egna, for å få nok fart utfor kanten...
Du kan være så uenig du vil, reklamefilmen er fra Kjerag, og sånn er det med den saken.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Sykkel til preikestolen?
[Re: gare]
#51595021/02/200819:38
Ja, då var det greit at eg drista meg til ein 0,2% feilmargin. Men det er vel eit klipp like før hoppet der han sykler på kanten av Preikestolen. Eg har vel latt meg lura av det då...
Hadde vært artig å sett den reklame-filmen en gang til gitt. Gir et bra sug i magen :-)
Jeg husker en VHS-film tatt opp av Kappfjell selv med sitt videokamera fra Trollveggen. Han er med en dame opp til baksiden av Trollveggen. Oppe ved Bruraskaret filmer han plakaten som sier at basehopping er ulovlig. Andre fotturister aner fred og ingen fare, før de plutselig "kobler seg sammen" og hopper tandem ut over Trollveggen. Galskap, men vannvittig rått :-)