|
Nummen i korsryggen
|
Nummen i korsryggen
15/02/2008 13:04
|
minsten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei! Når jeg er ute på sykkelturer fra 1 time og oppover så blir jeg veldig ofte nummen i korsryggen. Når jeg trykker på ryggen så er det akkurat som jeg har bedøvelse, kjenner bare et trykk på huden men ikke stikk eller smerte hvis jeg f.eks. dytter en negl inn i huden. Er det noen som har vært borte i noe lignende?
Jeg har vært hos legen, og først så trodde han det kunne være et tretthetsbrudd, etter mange år med langrenn og håndball spilling. (Det var visst nok ganske ofte at det skjedde på håndball- og langrennsutøvere). Så da tok vi bilder av ryggen. Men de fant ikke noe på bildene, så da fikk jeg bare et brev i posten om å kontakte legen igjen hvis det ble plagsomt!!! Det var jo derfor jeg dro til legen, fordi det var plagsomt!!!!
Noen som har noen forslag eller har vært plaget med noe lignende?
|
|
|
Re: Nummen i korsryggen
[Re: minsten]
15/02/2008 13:06
|
minsten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det hører også til historien at jeg blir veldig stiv i ryggen av å løpe på hardt underlag, noe som har resultert i at jeg har lagt håndballen på hylla, og at jeg ikke kan jogge noe særlig.
|
|
|
15/02/2008 13:23
|
EgilS
More than words
|
More than words
Dette minner om erfaringer jeg har gjort meg, og i mitt tilfelle er det muskulært. Jeg har problemer med ryggen i forbindelse med ritt i terrenget, men da slik at jeg blir voldsomt sliten. De problemene du beskriver har jeg ikke på sykkel, men ofte i forbindelse med bilkjøring.
Min løsning har vist seg å være naprapatbehandling, kombinert med tøying og strekking til den store gullmedaljen.
|
|
|
15/02/2008 13:42
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Hei! Når jeg er ute på sykkelturer fra 1 time og oppover så blir jeg veldig ofte nummen i korsryggen. Når jeg trykker på ryggen så er det akkurat som jeg har bedøvelse, kjenner bare et trykk på huden men ikke stikk eller smerte hvis jeg f.eks. dytter en negl inn i huden. Er det noen som har vært borte i noe lignende?
Ja, den følelsen der kjenner jeg igjen. Det høres ut som meg selv for en del år siden. De par siste sesongene har jeg gjort noen grep som i hvert fall har hjulpet for meg. Styrkeøvelser for buk og rygg er gull. Mer variert utholdenhetstrening i grunnlagsperioden har muligens også bidratt positivt. På lange og rolige turer, særlig tidlig i sesongen, passer jeg på å stoppe og tøye ryggen hvis jeg kjenner antydninger til stivhet. Videre prøver jeg å variere litt mellom stående og sittende sykling. Og sist, men antakelig ikke minst; jeg har gjort noe med sittestillingen. Før hadde jeg nok for lang avstand mellom styre og sete. Kanskje du skulle sjekket om du har for lang ramme/stem?
Thomas
|
|
|
[Re: EgilS]
15/02/2008 13:42
|
minsten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er det ryggen du tøyer da? Jeg har fått noen tips om å tøye setemuskelen og fremside lår/hofte, tøyer du disse musklene? Jeg har begynt med det nå, men har nok vært litt for slapp, for jeg har liksom ikke hatt helt troen på at det skal hjelpe. Men hvis det har hjulpet for deg, så må jeg jammen ta meg sammen og tøye og strekke mer jeg også.
|
|
|
15/02/2008 13:44
|
Sportine
Entusiast
|
Entusiast
Tren kjernemuskler - og da gjerne vha. gymball som du skal balansere på mens du gjør øvelser.
Jeg får hvertfall vomd rygg fordi jeg har svake muskler. Symptomer er typisk låsninger i ryggen eller muskelsmerter.
For evnt. behandling foreslår jeg manuell terapeut.
|
|
|
[Re: ThB]
15/02/2008 13:47
|
minsten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, den følelsen der kjenner jeg igjen. Det høres ut som meg selv for en del år siden. De par siste sesongene har jeg gjort noen grep som i hvert fall har hjulpet for meg. Styrkeøvelser for buk og rygg er gull. Mer variert utholdenhetstrening i grunnlagsperioden har muligens også bidratt positivt. På lange og rolige turer, særlig tidlig i sesongen, passer jeg på å stoppe og tøye ryggen hvis jeg kjenner antydninger til stivhet. Videre prøver jeg å variere litt mellom stående og sittende sykling. Og sist, men antakelig ikke minst; jeg har gjort noe med sittestillingen. Før hadde jeg nok for lang avstand mellom styre og sete. Kanskje du skulle sjekket om du har for lang ramme/stem? Ja, da må jeg nok sjekke om det kanskje hjelper å bytte til litt kortere stem. Jeg skal også forsøke å få prøvd en sykel med litt "kortere" ramme og se om det hjelper. Og så ser det ut til at jeg må bli flinkere til å trene mage og rygg. (synes det er litt kjedelig, men må man så må man...)
|
|
|
15/02/2008 13:47
|
EgilS
More than words
|
More than words
Er det ryggen du tøyer da? Jeg har fått noen tips om å tøye setemuskelen og fremside lår/hofte, tøyer du disse musklene? Jeg har begynt med det nå, men har nok vært litt for slapp, for jeg har liksom ikke hatt helt troen på at det skal hjelpe. Men hvis det har hjulpet for deg, så må jeg jammen ta meg sammen og tøye og strekke mer jeg også. Setet og hoftene først og fremst. Fremsiden bør nok også med.
|
|
|
[Re: Sportine]
15/02/2008 13:49
|
minsten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tren kjernemuskler - og da gjerne vha. gymball som du skal balansere på mens du gjør øvelser.
Jeg får hvertfall vomd rygg fordi jeg har svake muskler. Symptomer er typisk låsninger i ryggen eller muskelsmerter.
For evnt. behandling foreslår jeg manuell terapeut. Ja, det ser ut til at det er trening av mage og rygg som er tingen. Så får jeg prøve litt behandling hvis ikke treningen hjelper.
|
|
|
15/02/2008 13:51
|
minsten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er det ryggen du tøyer da? Jeg har fått noen tips om å tøye setemuskelen og fremside lår/hofte, tøyer du disse musklene? Jeg har begynt med det nå, men har nok vært litt for slapp, for jeg har liksom ikke hatt helt troen på at det skal hjelpe. Men hvis det har hjulpet for deg, så må jeg jammen ta meg sammen og tøye og strekke mer jeg også. Setet og hoftene først og fremst. Fremsiden bør nok også med. Ja, da får jeg bare komme meg hjem og sette igang med tøying til den store gullmedaljen! 
|
|
|
15/02/2008 13:58
|
fujifan
Ivrig
|
Ivrig
Bakside lår, hofteleddsbøyere og setet måtte jeg til pers med i fjor vår pga trøbbel med korsryggen. Naprapaten forklarte at bakside lår hadde "langsomme" muskler. I det la han at det krever lengre tid, og mer tålmodighet å tøye for at det skal gi effekt. Framside lår går det fort med, så det var ikke like viktig å tøye ofte.
For meg - som for EgilS - ga det også god hjelp å gå til naprapat / tøye (i motsetning til behandlingen jeg tidligere hadde hos fysio). Men helt kvitt problemet blir man vel nesten ikke. Et råd kan være å ikke starte en treningsøkt / ritt på full pinne, men la kroppen gradvis få venne seg til belastningen (lettere sagt enn gjort). Samt å stå og tråkke litt innimellom.
Eli-A.
|
|
|
[Re: fujifan]
16/02/2008 02:37
|
minsten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tusen takk for mange gode råd. Nå skal jeg prøve de ut, så får vi håpe at det hjelper og ryggen blir bedre. 
|
|
|
16/02/2008 14:42
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Ahoy, Det heter lenderyggen(lumbalnivå), ikke korsryggen(sakralnivå, godt under smilehullene, nede ved korsbeinet) LEs gjennom tilsvarende tråd for et par mnd siden: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=473574&page=0&fpart=2Iliopsoasene(indrefiletene) er festa i L3/L4 nivå på innsida bekkenet, økt tonus/mangel på tøying av disse gir lett smerter i lenderyggen hos folk med kraftig lårmuskulatur(gamle fotballspillere, syklister, skøyteløpere++), tøying av hofteleddsbøyerne og generell bevegelsestrening er godt for å få myket disse opp. Når du blir nummen i et høydenivå fra lenderyggen og rundt livet skyldes dette avklemming av bakre (sensoriske) nerverot, og betyr at du har litt feil sittestilling, eller sitter for mye i en bestemt posisjon, opp å stå oftere! Stabiliseringstrening for rygg/mage med lett motstand hjelper også. Er nummenheten på begge sider eller bare en? I helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT-studien) fant man at ca 50% av oss har ryggprolapser(og/eller patologiske forandringer i ryggsøyla), mange (cA 50%) uten smerter eller påvirkning utover en litt diffus følelse fra ryggen. DVS: 25% har prolapsforandring og ryggsmerter 25% har prolapsforandring og ikke-ryggsmerter 25% har ikke-prolapsforandring og ryggsmerter 25% har ikke patologiske forandringer i ryggen og ikke smerter. T (nevroeksamen om 2uker..)
|
|
|
[Re: ]
16/02/2008 23:13
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Generelt: Tren allsidig, spesielt utenfor sesong. I sykling har du en veldig statisk posisjon(spesielt landevei og grusveissykling) som gjør at du får en veldig ensidig belastning som over tid kan gi seg utslag i plager slik som beskrevet over. Sykl mer teknisk terreng(mer stillingsvarisasjon og bruk av overkroppen) og driv med alternativ trening ved siden av som gjør at du ikke låser deg til et visst bevegelsesmønster. Sjøl klatrer jeg mye, svømmer, løper, står på ski, står på skøyter, o.l. T
|
|
|
[Re: Ynot]
17/02/2008 06:42
|
bullet
Besatt
|
Besatt
...behovet for allsidighet minker vel hvis man har en fysisk jobb? jeg står og går mesteparten av arbeidsdagen, og bruker overkroppen mye.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: Ynot]
18/02/2008 08:49
|
minsten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ahoy, Stabiliseringstrening for rygg/mage med lett motstand hjelper også. Er nummenheten på begge sider eller bare en?
Jeg blir mest nummen i venstre side.
|
|
|
23/02/2008 07:29
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Både min bror og jeg er ex-håndballspillere og med en liten "konstruksjonsfeil" i korsryggen som gjør at vi har litt problemer med ryggen. Bror min og jeg har begge erfaring med at markløft, og andre styrkeøvelser for ryggen er den beste medisin. Det hjelper også å gå i ulendt terreng.
Jeg sykler litt på stier på sommeren og opplever også at korsryggen krangler litt etter mye sykling/lengere turer. Kanskje du kan prøve om en mer oppreist sittestilling hjelper? Da bøyer du ikke korsryggen så mye.
|
|
|
25/02/2008 21:49
|
StigB
Señor
|
Señor
Ja, da får jeg bare komme meg hjem og sette igang med tøying til den store gullmedaljen! \:\) Å så får du hive deg på en tur når det våres, så skal kan du få noen flere tøyeøvelser og stabiliseringsøvelser for nedre del av rygg og hoft. Jeg starter hver dag med 20 - 25 min. med tøying, noe foresten de aller fleste kunne ha godt av.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
26/02/2008 07:36
|
borgern
Entusiast
|
Entusiast
Regner med du har sjekket at sykkel er riktig i geometri til deg? At det ikke er for langt fra setet til styret etc. Hatt et par på laget som har slitt med plager i korsrygg. Da har ofte avstand frem til styret vært for lang. Ellers høres det ut som du slitert litt muskulært og. Hadde en del slike plager selv, spes i motvind hvor en lå med hard belastning lenge uten noe hvile. Da fikk ryggen svi. Har blitt bedre etter en del mage rygg trening samt vært flinkere til å tøye ut sete og forside av hofte. Spesielt den siste kunne lage krøll for ryggen hvis den ble for stram i følge fysioterapeut.
L
Jeg vet hva jeg vil, men ikke med hvem..vil du?
Lars Mail: borgern11@yahoo.no Mob: 95844336
|
|
|
26/02/2008 07:56
|
progress
Fersking
|
Fersking
Ynot har noen viktige poeng å merke seg. Dersom det var en "vanlig skjelettrøntgen" du fikk utført så kan , repeterer kan , man evt supplere med et MR
|
|
|
26/02/2008 09:16
|
minsten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, da får jeg bare komme meg hjem og sette igang med tøying til den store gullmedaljen! \:\) Å så får du hive deg på en tur når det våres, så skal kan du få noen flere tøyeøvelser og stabiliseringsøvelser for nedre del av rygg og hoft. Jeg starter hver dag med 20 - 25 min. med tøying, noe foresten de aller fleste kunne ha godt av. Ja, jeg trenger helt sikkert å lære noen flere øvelser enn de jeg kan, for det er ikke mange! 
|
|
|
26/02/2008 09:17
|
minsten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, da får jeg bare komme meg hjem og sette igang med tøying til den store gullmedaljen! \:\) Å så får du hive deg på en tur når det våres, så skal kan du få noen flere tøyeøvelser og stabiliseringsøvelser for nedre del av rygg og hoft. Jeg starter hver dag med 20 - 25 min. med tøying, noe foresten de aller fleste kunne ha godt av. Ja, jeg trenger helt sikkert å lære noen flere øvelser enn de jeg kan, for det er ikke mange! 
|
|
|
[Re: borgern]
26/02/2008 09:20
|
minsten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Regner med du har sjekket at sykkel er riktig i geometri til deg? At det ikke er for langt fra setet til styret etc. Hatt et par på laget som har slitt med plager i korsrygg. Da har ofte avstand frem til styret vært for lang. Ellers høres det ut som du slitert litt muskulært og. Hadde en del slike plager selv, spes i motvind hvor en lå med hard belastning lenge uten noe hvile. Da fikk ryggen svi. Har blitt bedre etter en del mage rygg trening samt vært flinkere til å tøye ut sete og forside av hofte. Spesielt den siste kunne lage krøll for ryggen hvis den ble for stram i følge fysioterapeut.
L Jeg har ikke sjekket sykkelen, men tenkte jeg skulle få prøvd en sykkel som er litt "kortere" mellom styre og sete for å se om det kan hjelpe. Nå har jeg blitt flinkere til å tøye og i tillegg så prøver jeg å trene mage og rygg mer enn jeg har gjort tidligere, så får vi se om det blir noen fremgang.
|
|
|
[Re: progress]
26/02/2008 09:49
|
minsten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ynot har noen viktige poeng å merke seg. Dersom det var en "vanlig skjelettrøntgen" du fikk utført så kan , repeterer kan , man evt supplere med et MR Ja, det var en "vanlig skjelettrøntgen" så nå har jeg fått time til MR, litt lang ventetid, men i slutten av mars har jeg fått time! 
|
|
|
28/03/2008 18:21
|
EiFl
Fersking
|
Fersking
masse bra basisøvelser på http://olympiatoppen.no/. men sjekk at du sitter riktig på sykkelen i forhold til styret osv.
|
|
|
|
|