|
Canyon service!?
|
Canyon service!?
14/02/2008 19:11
|
gali
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Noen som har erfaringer med Canyon når det gjelder service, deler eller reklamasjon? Vil gjerne ha både gode og dårlide erfaringer!!
|
|
|
Re: Canyon service!?
[Re: gali]
14/02/2008 19:32
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har kun hatt en reklamasjon, setet. Ringt, sendt e-post og sendt e-post ..... Fikk aldri ordnet opp i feilen. Bra det ikke var noe mer "alvorlig" enn som så.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: ]
14/02/2008 23:26
|
Calle Kanin
Ivrig
|
Ivrig
Håper ikke Canyon blir et "etter den søte kløe..." firma som drukner i egen suksess! Heldigvis er det ganske så standard deler, men jeg ser at reklamasjon kan bli et "case".
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
|
|
|
[Re: Calle Kanin]
14/02/2008 23:52
|
Dr.E
Avhengig
|
Avhengig
Hvis komponenter på sykkelen har feil, kan man ikke ta det med den norske importøren? Hvis ikke må man jo kjøpe seg reserveshock og reservegaffel hvis det skulle være noe.....
|
|
|
[Re: Dr.E]
14/02/2008 23:53
|
Calle Kanin
Ivrig
|
Ivrig
Importøren vil nok sende deg til Canyon ved en reklamasjon uten at jeg skal leke skråsikker på det 
|
|
|
15/02/2008 00:07
|
Calle Kanin
Ivrig
|
Ivrig
Der kan du se 
|
|
|
15/02/2008 08:44
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Jeg tror fort det kan dreie seg om "zend das bike to Germany". Litt synd de ikke klarte å få tak i norsk partner. Akkurat sistnevnte aspekt er nok åpen for tolkning og jeg er ikke helt sikker på hvor Canyon står for øyeblikket i forhold til Norge. Det fantes tidligere ifjor høst en håndfull søkere til partnerskapet og Canyon satt igjen rundt nyåret med to - meg og en annen. Så ble avgjørelsen tatt og det kan godt hende at det skyldtes for dårlig søkergrunnlag. Likevel: Det er på det rene at Canyon heller ikke kommer til å by på noen norske websider og - som Geir Anders skriver på forsiden - Canyon har slettet det planlagte markedsføringsbudsjettet for Norge, det vil si - slik jeg tolker dette - heller ingen annonser, PR-aktiviteter eller sponsoring. Litt ambivalente signaler, med andre ord. Canyons problem er at deres store fordel overfor Norge samtidig også betinger en stor ulempe: Kjøper man de samme varene i et portugisisk supermarked som man også legger i varekurven i et norsk supermarked, vil man nok komme seg unna med et klart mindre beløp der nede, men takket være de norske lønningene og den dermed sterkere kjøpekraften utjevnes denne ulikheten ganske så bra i forhold til levestandarden generelt. Trykker du på bestillingsknappen og legger en Nerve XC i varekurven i Portugal, betaler man derimot det samme beløpet som man også betaler for den samme sykkelen bestilt fra Norge (med visse modifikasjoner som 6% momsforskjell og litt høyere fraktkostnader, men dette er ikke utslagsgivende). Dette skyldes Canyons "globale" prispolitikk. Det er altså her den norske kjøpekraften slår inn og gjør Canyon-sykler - slik jeg ser det - langt billigere sett med norske øyne enn faktisk sett med portugisiske øyne (og der ser Canyon tross alt også ut til å kunne tilby konkurransedyktige priser): I Norge tilsvarer en bestemt Canyon-modell kanskje en gjennomsnittlig månedslønn, mens den i andre EU-land tilogmed tilsvarer bortimot to slike månedslønner. Baksiden er nå at Canyon er like "global" hva angår partnerskapsbetingelsene og det er da det slår så negativt inn: Mens man faktisk kan stable på beina en kurant betalt 100%-stilling som Canyon-partner i Portugal (bl.a. også takket være nettopp den tidligere omtalte billigere handlekurven fra det portugisiske supermarkedet) er dette umulig ut fra de samme betingelsene med det generelle pris- og kostnadsnivået på levestandarden her i Norge. I tillegg - som Geir Anders også nevner - er andre utgifter i Norge som for eksempel frakt veldig høye for et selskap som lever av å presse utgiftsmarginene og pushe høye salgstall. Jeg frykter bl.a. derfor at Canyon (uten norsk salgs- og servicepartner) kan komme til å være en hard nøtt hver gang det blir snakk om frem- og tilbakeforsendelser av defekte rammer. Hva angår komponenter bør man i hvert fall prøve å henvende seg til de norske distributørene (dersom de finnes), men det ligger ingen automatikk i at de også overtar ansvaret for reparasjon og service under garantiperioden - det er ikke minst avhengig av hva Canyon har inngått av avtaler med komponentprodusentene. Tatt det ovenstående i betraktning må jeg likevel innrømme at Canyon-sykler fortsatt fremstår som veldig attraktive og jeg ser på ingen måte bort fra at ikke jeg kan ende opp med en Canyon-modell selv en vakker dag. Man må likevel være inneforstått med på forhånd hva dette kan innebære slik som situasjonen er nå. Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
15/02/2008 09:07
|
Subs
Besatt
|
Besatt
For å ta et par cases jeg hadde i fjor med min Canyon ES 6.0 2007 modell: Jeg sleit med å få stilt inn gaffelen riktig, og tok kontakt med Fox i Norge (Cyklon). De var svært behjelpelige med råd og vink, og tilbød meg også å sende over gaffelen om problemet ikke løste seg. "Problemet" jeg hadde viste seg å være (svært) brukerrelatert, så det ble aldri nødvendig å sende over utsyret.
I starten fikk jeg også problemer med at forbremsen lugget under bremsing. Etter å ha snakket med Stians sykler, som er importør for bla avid og rock shox, fikk jeg råd direkte fra dem til å skifte til en annen type bremsekloss. De var også behjelpelige til å grave frem en servicepakke på bakdemperen da jeg trengte det etter å ha røket ventilen tildemperen. Denne måtte jeg naturligvis betale for ettersom skaden var selvpåført.
Alt i alt er min konklusjon at de Norske leverandørene er svært imøtekommende når det gjelder spørsmål om utstyr som også er kjøpt utenfor landets grenser.
Jeg har ikke forsøkt eller hatt behov for å reklamere på deler eller rammen da sykkelen har holdt seg godt gjennom en sesong med jevnt bruk.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: M@rtin]
15/02/2008 09:13
|
EgilS
More than words
|
More than words
...Canyon satt igjen rundt nyåret med to - meg... Så ble avgjørelsen tatt og det kan godt hende at det skyldtes for dårlig søkergrunnlag. Jeg tipper årsaken var kravene du stilte til godtgjørelse. Du håpet nok å få nok til å få dekket kostnadene til hele din stab:
|
|
|
[Re: Subs]
15/02/2008 09:14
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg synes jo det er et viktig poeng at når man kjøper sykler og sykkeldeler på internett så bør det være en forutsettning at man kan ørlite grann om sykkelmontering og reparasjon fra før. Samtidig så gjelder det å lese manualer osv.
Sykkelverksted i Norge bør også være glade for at folk leverer sykler til reparasjon uansett om de er kjøpt i butikken eller ikke.
Det må være opp til hver enkelt å sammenligne pris og ytelse osv. Sparer man f.eks 10 000 på et sykkelkjøp på internett sier det seg selv at man kan tillatte noen reparasjoner og utskiftninger uten at det koster mer, men dette er viktig å beregne inn.
Samtidig ser vi at bl.a TERRENGSYKKELS oppmerksomhet rundt Canyon har ført til postive ting hos våre hjemlige importører. Stisykkeltesten i TERRENGSYKKEL #11 viser at prisene på stisykler i butikk i Norge nå er mye mer konkurransedyktige enn i fjor.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
15/02/2008 10:25
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er i så fall en smart måte å miste bissniss på.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
15/02/2008 11:03
|
Lapavoni
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har nettopp sendt avgårde min Manitou bakdemper til service hos Canyon. Vi får se hvor lang tid det tar. De antydet en pris på 100 €.
Angående service ellers så er jeg veldig fornøyd. Raske tilbakemeldinger på alle mine spørsmål.
Jeg mener at når man vurderer en ny sykkel så bør man alltid sjekke hva en tilsvarende sykkel koster hos Canyon. Disse syklene kommer med så gode komponentpakker at det kan lønne seg å kjøpe en Canyon for deretter bytte ut ramma med den amerikanske du sikler på, i stedet for å kjøpe amerikansk ramme og komponentene løst.
|
|
|
[Re: Lapavoni]
15/02/2008 15:56
|
gali
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Mye bra komentarer her:) Ser ikke ut som det er mange som har problemer med Canyon! Og bra er jo det.
|
|
|
[Re: Lapavoni]
15/02/2008 17:33
|
Dr.E
Avhengig
|
Avhengig
Disse syklene kommer med så gode komponentpakker at det kan lønne seg å kjøpe en Canyon for deretter bytte ut ramma med den amerikanske du sikler på, i stedet for å kjøpe amerikansk ramme og komponentene løst. Det tenker jeg også. Hjertet sa Blur LT og hodet sa Nerve AM. Sykkel er bestilt - Så får jeg se hva ramma duger til....har fortsatt tilgode å se noen selge en brukt Canyonramme 
|
|
|
15/02/2008 19:04
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
...har fortsatt tilgode å se noen selge en brukt Canyonramme  Tja... nokon har vel det
|
|
|
15/02/2008 20:30
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Det tenker jeg også. Hjertet sa Blur LT og hodet sa Nerve AM. Sykkel er bestilt - Så får jeg se hva ramma duger til....har fortsatt tilgode å se noen selge en brukt Canyonramme  Hvilken tok du 7.0 eller 8.0 eller noe annet?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Arnebv]
15/02/2008 21:33
|
gali
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ikke så nye rammer her, men en del sykler
|
|
|
[Re: gali]
15/02/2008 23:25
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
For et par år siden var det en dom i høyesterett som idømte Møller å ta imot reklamasjoner på Mercedeser som nordmenn hadde direkteimportert fra Tyskland siden de er Mercedesimportør og offisiell representant for Mercedes her i landet. Det samme vil nok gjelde i alle andre bransjer, så om en del er defekt har du reklamasjonsrett ovenfor representanten for delens fabrikant i Norge, ved tvister er det bare til å henvise til denne dommen. Ta en titt på lovdata.no. God helg! T
|
|
|
[Re: Ynot]
16/02/2008 00:32
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Det er vel neppe domsavsigelse på at Volkswagen- og Skodaimportør Harald A. Møller plikter å fikse sideimporterte Mercedes. Vi snakker vel heller om Bertel O. Steen..
NOTS
|
|
|
[Re: Ynot]
16/02/2008 07:36
|
Ole
More than words
|
More than words
For et par år siden var det en dom i høyesterett som idømte Møller å ta imot reklamasjoner på Mercedeser som nordmenn hadde direkteimportert fra Tyskland siden de er Mercedesimportør og offisiell representant for Mercedes her i landet. Det samme vil nok gjelde i alle andre bransjer, så om en del er defekt har du reklamasjonsrett ovenfor representanten for delens fabrikant i Norge, ved tvister er det bare til å henvise til denne dommen. Ta en titt på lovdata.no. God helg! T Dette blir jo ikke helt det samme. Her snakker vi om komplette biler. Hadde Bosch i Norge ansvar for dynamoen på en importert Mercedes, eller hadde Mercedes ansvar for en importert Mercedes? Da må det jo i så fall bli den norske importøren av Canyon som har ansvar for en importert Canyon, og pr. i dag finnes det ingen Canyon-importør. Kanskje man kan fjerne en y, og gå til Canon? Ole.
|
|
|
17/02/2008 12:35
|
Robefa
Medlem
|
Medlem
Det tenker jeg også. Hjertet sa Blur LT og hodet sa Nerve AM. Sykkel er bestilt - Så får jeg se hva ramma duger til....har fortsatt tilgode å se noen selge en brukt Canyonramme Kan du legge ut en post med din erfaring angående bestilling/levering/betaling/kundeservice og førsteinntrykk av sykkelen, når du får den? Funderere på å bestille en slik (AM8.0) eller en Spectral AX 7.0 Cyklon tar seg av reklamasjon på Fox dempere. Har du en Canyon med Fox, og reklamasjonen er innefor garantitiden, så har de ansvar for Fox dempere uansett hvor sykkelen er kjøpt. Dette svaret fikk jeg fra Cyklon. Importør av Shimano og SRAM har jeg ikke snakket med. Ta en titt her også, fornøyde Canyon eiere http://knobblies.blogspot.com/search/label/Canyon
|
|
|
[Re: Robefa]
17/02/2008 12:55
|
Dr.E
Avhengig
|
Avhengig
Supert at Cyclon stiller opp (hvis det skulle bli nødvendig).
Jeg får sykkelen (AM8) først i uke 14. Lang leveringstid på grunn av at jeg skal ha str small i grønn. Jeg kan jo skrive noen ord, etter å ha prøvd den i et par ukers tid. Men jeg er usikker på hvor relevant det er. Tipper de fleste på forumet kjenner noen med en Canyon i Nerve serien innen utgangen av april...
Når det gjelder bestilling, kan jeg desverre ikke si stort om det. Jeg vet bare at pengene trekkes fra konto samtidig som syklene sendes. Man bestiller på e-post med et skjema fra canyon.com. Vi var 3 personer som bestilte samtidig i håp om litt kvantumsrabatt. Det var ikke jeg som ordnet med dette. Vi fikk gratis frakt.
-E
|
|
|
17/02/2008 12:59
|
Laban
Veteran
|
Veteran
Hvor høy er du? Tenker på å bestille meg en Nerve str S når lønninger tikker inn i slutten av måneden
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
[Re: Laban]
17/02/2008 13:20
|
Dr.E
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er 176. I følge størrelsekalkulatoren til canyon går det sånn akkurat. Men målene på en nerve am small er større enn small hos enkelte andre sykkelmerker. For eksempel har en Blur LT i medium (anbefales opp til 178cm) like langt overrør som en S Canyon. Fins egne tråder om Canyon og størrelse her også.
|
|
|
21/02/2008 14:46
|
Robefa
Medlem
|
Medlem
Har vært på telefon med Rockshox/SRAM importøren, og Shimano Norge. Får samme svar fra alle importørene; garanti/reklamasjon gjelder selv om sykkelen/delen er kjøpt i et annet land. Ingen problem med andre ord.
|
|
|
[Re: Robefa]
22/02/2008 21:24
|
jorg1r
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har en Nerve es 5.o i small og er 168 høy. Helt perfekt. Har lånt denne bort til både høyere og lavere venner, og det er endel slingringsmonn. Setepinnen må kanskje byttes ut dersom rytter er en del over 170. Jeg har den nesten på max-merket.
Anyone who rides a bike is a friend of mine
|
|
|
[Re: jorg1r]
24/02/2008 19:04
|
gali
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har flere turer på min ES 9.0. En helt fantastisk sykkel etter min mening!! Den klatrer som ei geit og er som en katt medover:) BARE MORRO!!!!!
|
|
|
|
|