Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stakeøkt på hviledag?

Stakeøkt på hviledag? #511564 10/02/2008 21:23
B
benn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
B
Heisann!

Driver å trener til diverse sykkelritt på våren/sommren. I tilegg har jeg tenkt til å delta i et turenn om ca 1 måned. I den annledning har jeg begynt å stake en økt på rulleski i uka. Sykkeltrening og stakeøkta påvirker jo forskjellige muskler, og lurte derfor på om det går fint å kjøre stakeøktene på "hviledagene" i treningsprogrammet mitt, for å minst mulig ødelegge sykkeltreninga?
Kjenner feks idag at jeg er relativt sliten i beina etter 2 dager med sykkeltrening, og det ville vært naturlig med fridag imorgen, men går det greit med en økt for overkroppen?(kun staking)
Må en se på totalbelastning på hjerte lunge ol, eller vil det gå greit?

Mvh Benn

Re: Stakeøkt på hviledag? [Re: benn] #511637 11/02/2008 08:19
H
Hauløs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Hei

Du sier ikke noe om treningsbelastningen du utsetter kroppen din for totalt sett, så spørsmålet er jo om du orker å trene ei ekstra økt i uka. Har du tid ville det være bedre å trene to økter enkelte dager samtidig som du holder hviledagene hellige ::

Staking medfører ganske stor statisk belastning på musklene i bena. Har selv brukt staking som alternativ trening ved muskulær overbelastning i lårmuskulatur, men fant ut at det ikke var så lurt på grunn av det statiske elementet ved å stå og stake. Man må være klar over at effektiv staking krever ekstrem stabilisering, armstyrke er sekundært.

Svaret mitt er at du selv må avgjøre om ei ekstra treningsøkt i uka vil gjøre deg bedre eller dårligere på sykkel og ski.

Moderator  support