Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelstier i Lofoten?

Sykkelstier i Lofoten? #511394 10/02/2008 09:50
E
Educato Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Flytta til Svolvær i sommer og ble bra lei av å sykle landevei i motvind, så jeg skal bestille meg ny MTB.
Men er i tvil om det blir hardtail eller fulldemper...
Er det noen stier her i området som kan forsvare kjøp av fulldemper?
Har vært mye ute å gått, men det er jo fjell overalt...

Re: Sykkelstier i Lofoten? [Re: Educato] #511684 11/02/2008 10:28
darni Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Dette er av veldig stor interesse for meg også.
Bor i Harstad. Og nå etter Lofast-veien blir det en del turer til Svolvær for å klatre. Tar veldig gjerne med Nomaden også ICON_SMILE

Re: Sykkelstier i Lofoten? [Re: darni] #576083 04/07/2008 12:41
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har dere funnet noe bra sti? Jeg skal snart oppover til Lofoten på noen dagers jobb, og lurer på om jeg skal ta med kite eller sykkel for å slå ihjel noen timer på kvelden. Jeg kommer ikke til å dra noe vest for Austvågøy.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Sykkelstier i Lofoten? [Re: parob] #580199 16/07/2008 07:27
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jaja, jeg fikk ingen tips så jeg måtte ut på leting selv. Fant litt fin sti, men dessverre (som så ofte) var det litt kort. Knota rundt i et par timer. Uansett så var det kvalitet over kveldene på denne jobbreisen.

Re: Sykkelstier i Lofoten? [Re: parob] #580229 16/07/2008 09:36
J
janb Offline
Fersking
Fersking
J
Så akkurat denne tråden og etter å ha bodd en del år i Lofoten må jeg innrømme at det ikke er altfor mange valg i forhold til stisykling. Jeg bor i Kabelvåg og har reist litt rundt i Lofoten på jakt etter stier. Kabelvågmarka er fin. Man kan sykle lysløypa og det er særdeles morsomt å knotsykle ved skytterbanen. Løypa er ikke spesielt lang. Det samme gjelder lysløypa i Svolvær som er artig i tørrvær. Ellers må man bare sykle de stier som er. Det blir mye av og på sti. Ørsnes, Hopenog til Kalle er slik.
På Vestvågøy er fjellene litt slakere, så der er det enklere å komme opp på fjellet. Har hatt noen fine turer fra Vendalsjorda og opp mot et Radiotårn. Halveis opp til tårnet kan man ta noen avstikkere opp på fjellet å sykle sauetråkk. Veldig morsomt.

På Hadseløya i Vesterålen er det masse fine stier og Bodø marka er et eldorado. Selv om dette blir en litt lengre tur så er det verdt det. Jeg har aldri syklet så morsomme stier som der. Det danker ut alt jeg har syklet på Østlandsområdet.

Synd jeg ikke så denne tråden før. Nå har du hvertfall flere valg til neste gang du kommer.
Hvor er forresten bildet tatt ?

Re: Sykkelstier i Lofoten? [Re: janb] #580237 16/07/2008 09:52
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bildet er tatt rett nord for Svolvær. Den halvøya som skimtes der nede er Sildpollnes.

Det anbefales forresten leking på odden med rasteplassen jeg ikke husker navnet på, men som har bygd mange trapper og gangveier i tre. Jeg koste meg lenge der ute med små kneiker hit og dit og stier på kryss og tvers, akkurat passe tungt å komme opp på SS mange steder. Rasteplassen er rett nedenfor hvor dette bildet er tatt, men på andre siden av veien.

Redigert av parob; 16/07/2008 11:40. Rediger grunn: Rasteplassen heter Austnesfjorden

Re: Sykkelstier i Lofoten? [Re: parob] #580253 16/07/2008 10:10
J
janb Offline
Fersking
Fersking
J
Jeg ser hvor det er. Så akkurat kirka i bakgrunnen. Tester området etterpå. Takk for tipset.

Re: Sykkelstier i Lofoten? [Re: janb] #580617 16/07/2008 21:11
supercaliber Offline
Übergrønnskolling
Übergrønnskolling
"På Vestvågøy er fjellene litt slakere, så der er det enklere å komme opp på fjellet. Har hatt noen fine turer fra Vendalsjorda og opp mot et Radiotårn. Halveis opp til tårnet kan man ta noen avstikkere opp på fjellet å sykle sauetråkk. Veldig morsomt."

Det var det første stedet jeg tenkte på når jeg så denne tråden første gang, det går også fint å sykle opp fra tjønndal/rolvsfjord-sida.

Det går også et nydelig sauetråkk fra heia i Stamsund mot storfjorden. Lurer på om det kan være mulig å sykle ned til Storfjord derfra. Må jo bære sykkelen opp på heia da frown

Ellers så har jeg tenkt tanken at det må være muligheter nordover fra Skaret mellom Stamsund og Leknes.

Det ble jo spurt etter steder i Øst-Lofoten i tråden, men jeg er gjerne med å diskuterer muligheter på Vestvågøy ICON_SMILE

Before I was blind, but now I can't see...

Moderator  support