Å melde seg på et rammebyggerkurs og så få problemer med å finne ut hva man egentlig skal bygge kan definitivt taes som ett tegn på at man har en god del rammertyper i huset allerede. Da blir det vanskelig. Kanskje kvitte seg med den ene eller andre?Martin
Selge sykler?? Njaaaa, jeg solgte en racer i fjor, så jeg er ikke helt fremmed for det, men jeg tror jeg beholder det jeg har nå, og går for "noe annet" som byggeprosjektet.
Sitat: M@rtin
Hva med en bemuffet utgave av en slik urban-minimalistisk SS-kåmmjutah:
Martin
Se den ja, slett ikke verst. Ganske fin rett og slett!
Den var ganske bra bortsett fra det lange styrerøret og den alt for lange avstanden mellom der under- og overrør møtes på det.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Alternativene blir a) en monsterstabel med spacere eller b) å sitte "med rumpa opp og huet ned" og det blir feil i forhold til tenkt bruksområde. Form følger funksjon altså.
Alternativene blir a) en monsterstabel med spacere eller b) å sitte "med rumpa opp og huet ned" og det blir feil i forhold til tenkt bruksområde. Form følger funksjon altså.
Jeg skjønner det, men jeg må altså si meg enig med cvrokka her. Den sykkelen var ikke spesielt pen, nei.
Re: Hva skal jeg bygge?
[Re: Dan]
#51067308/02/200807:51
Jeg skjønner det, men jeg må altså si meg enig med cvrokka her. Den sykkelen var ikke spesielt pen, nei.
Pøh, den sykkelen var skikkelig fin, litt vel mye slope på overrøret for min smak, men fin. Den ser ellers ut til å være laget for en gigant, og jeg med min noe mer begrensede høyde over havet, vil ikke ha behov for et så stort styrerør, eller så stor avstand mellom overrør og skrårør.
Sitat: Dazed
Sitat: Dan
Bare vent til jeg får min nye racerramme. Avstand mellom over- og underrør vil få en helt ny betydning.
...Men på en retroracer vil det ikke være så ekstrem slope på overrøret, og dermed vil det vel se mye bedre ut?
På både retroracer og moderneracer SKAL overrøret være parallelt med bakken, sånn er det bare.
Pøh, den sykkelen var skikkelig fin, litt vel mye slope på overrøret for min smak, men fin. Den ser ellers ut til å være laget for en gigant, og jeg med min noe mer begrensede høyde over havet, vil ikke ha behov for et så stort styrerør, eller så stor avstand mellom overrør og skrårør.
Ja, uten det voldsomt skrånende overrøret og det lange styrerøret HADDE det vært en veldig pen sykkel. Men disse elementene hadde den jo. Bygger du en sånn uten disse, blir saken en helt annen.
Quote:
På både retroracer og moderneracer SKAL overrøret være parallelt med bakken, sånn er det bare.
Ganske enig, men saken er nå den at masse (de fleste?) nye racere har skrånende overrør.
Ganske enig, men saken er nå den at masse (de fleste?) nye racere har skrånende overrør.
Ja, og det er galt, galt, galt! Evt. det er F, det er E, det er I, det er L, det er feil, feil, feil Dessuten ser man nå en lei tendens til overrør som er buet. Hvor skal dette ende spør jeg! Bare se på denne galskapen fra Fondriest(som nå blir importert til Norge igjen btw:) Trist er det.......
Jeg har litt lyst på en temposykkel, men bare litt...så jeg tror det får bli med det foreløbig.
Sitat: kjull
Buet overrør er vel langt fra aerodynamisk riktig....
Jeg har en snikende følelse av at Dagfink rett og slett svarer på det opprinnelige spørsmålet i denne tråden: "Hva skal jeg bygge?). Det er klart at det blir håpløst når noen bare sporer inn fra avsporingen igjen uten å ta hensyn til hva som faktisk blir diskutert i tråden men det får vi vel bare leve med...
Hva er det egentlig med disse buede overrørene? Skal de gi en mer "laterally stiff yet vertically compliant" følelse kanskje?
Jeg har en snikende følelse av at Dagfink rett og slett svarer på det opprinnelige spørsmålet i denne tråden: "Hva skal jeg bygge?). Det er klart at det blir håpløst når noen bare sporer inn fra avsporingen igjen uten å ta hensyn til hva som faktisk blir diskutert i tråden men det får vi vel bare leve med...
Korrekt fortolking. Sorry.
Quote:
Hva er det egentlig med disse buede overrørene?
Dei er utforma meg utgangspunkt i estetikken til grafiske designarar i staden for syklistar.
Kanskje, Dazed, bør du presisere her at påstanden din hviler på din personlige smak eller prøver du plutselig å innføre objektive kriterier for estetisk bedømmelse ?
Husk at denne ramma er laget for å tjene som commutersykkel med skivebremser. Det er ikke meningen å vekke rammepolitisk korrekte retro-assosiasoner eller overholde en eller annen vedtatt racergeometri-doktrine. Den skal antageligvis rett og slett være funksjonell og behagelig å sykle med
Hver eneste gang jeg gir uttrykk for hva jeg synes om noe(n)s utseende er det da implisitt at det utsagnet er basert på min personlige smak. Hva annet kan man begrunne slike ting med?
Hver eneste gang jeg gir uttrykk for hva jeg synes om noe(n)s utseende er det da implisitt at det utsagnet er basert på min personlige smak. Hva annet kan man begrunne slike ting med?
Tja ...
Quote:
Ja, uten det voldsomt skrånende overrøret og det lange styrerøret HADDE det vært en veldig pen sykkel. Men disse elementene hadde den jo.
Men det betyr da langt fra at det jeg sier om hvordan sykkelen ser ut ikke betyr at det bare er MIN oppfatning om dens utseende basert på MIN smak.
Hvis alle som ville uttrykke seg om hvorvidt de likte noe skulle være nødt til å henge på: "jeg synes", "etter min subjektive mening" og "men andre kan selvsagt være av en annen oppfatning", ville det bli ganske tungvint å føre en vanlig samtale.
Dette er underforstått, siden INGEN har noen som helst forutsetning for å dømme utseende etter noe annet enn sin egen smak.
Hmm.. min smak sier også at styrerøret var for langt. Hvor er det denne smaken kommer fra, egentlig? Det var da ingen steinaldermennesker som syklet MTB?
Helst ser jeg selvfølgelig at du likeledes er iført de ovenfor viste lila sokkene og brune skinnskoene ...
Har du nettopp sett filmen Polyester av John Waters?
Sitat: gare
Det hadde vært morsomt med en fixie, men er det litt vel råflott å bygge en så ensporet ramme(unnskyld Atle)på et kurs som dette?
ja! skam deg! Vel, det er kanskje jeg som skal unnskylde meg,for jeg er så fordømt besatt av fixies at det kan gå ut over mentalhelsen til andre... Jeg gleder meg til å få banesykkelen min iorden.
BTW - randonneur/portieur er en god ide. nyttesykkel er alltid nyttig. Jeg syntes at det er så rart å se racersykler med plass til maks 28mm dekk og mange sykler har ingen feste for skjermer/bagasjebrett. Ikke noe rart at folk foretrekker å bruke bilen og kaste bort tiden på "treningstur".
Lag en tallbike eller en annen sirkussykkel! Vet ikke helt hvor mye du får igjen fra sykkelbyggekurset av å lage en 3 meter høy doning, men jeg anntar at du da iallefall får en sykkel du ikke har fra før:)
eller rett og slett en gammel velociped? sånn med diiigert forhjul og knøttlite bakhjul?
Her finner du nok en del inspirasjon. Noen av disse kunne jo faktisk sett pene ut om de ikke hadde blitt lagd med intensjon om å være stygge!
Jeg ville bygd en terrengsykkel med din foretrukne hjulstørrelse, girøre og sliding dropouts eller EBB og fullt oppsett med fester til skjermer, girvaier, og bagasjebrett.
Da ville jeg endt opp med en mest mulig fleksibel sykkel. Faren med å bygge noe sært er at det blir sjelden brukt. En ramme som over kan settes opp på alle måter, som terrengsykkel, pendler, jobbsykkel, singlespeed, fixie eller hvordan du vil ha det.