Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

En go ' tur i Bergen!

En go ' tur i Bergen! #508296 02/02/2008 14:43
Bassisten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei!

Tenkte bare jeg ville skrive litt om min første riktige fjelltur på syklen min. Turen gikk til Rundemanen (568 m.o.h.) i Bergen.

Turen tok ca. 2 1/2 til 3 timer i langsomt tempo, jeg måtte gå noe av veien pga. is på stien/veien. Lengde er omtrent 10km.

Dejligt varieret terreng. Starter med "go oppoverbakke" fra Svartediket og op til Fløyen på asfalt. Derfra videre mot Skomakardiket og Brushytten på grusstier. Så er der grusvei opp til vann-reservoiret ca. 400m fra toppen hvor der dertter blir grussti.
Fra toppen og ned (på den annen side) er der bratt nedkjørsel som går over i en stenet sti med stor stein. Action! Denne stien slutter ved Tarlebön (dike) og derfra går det med full trykk nedover gjennom Våkendalen på grusvei mot Svartediket som er slutt- og startpunktet mit.

Utsigt til Skomakardiket og Løvstakken.

Opstigningen fra Brushytten mot Rundemanen.

Utsigt fra drikkevanns-reservoir ca. 400m fra Rundemanen.

"Jernhesten" og varden med skilte.

Turen går mot Rundemanen / Svartediket.

Utsigten fra toppen av Rundemanen.

Radiotårnet på toppen.

Varden på toppen av Rundemanen.

Diket ved Tarlebön.

Utsikt fra Tarlebön ned over Våkendalen.

Redigert av Bassisten; 02/02/2008 14:46.

Mvh. Peter Laustsen
www.peterlaustsen.com
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Bassisten] #508411 02/02/2008 23:25
Ynot Offline
Besatt
Besatt
150m nedafor Tarlebødemninga, rett etter at du har passert under kraftledningane tar du av grusveien til venstre på sti inn i einerskogen, forbi gårdsruinene og til venstre inn i granskogen for å finne den fine stien...
Var over Rundemanen på Onsdag, heldigvis hadde pensjonistgruppa i turlaget nettopp tatt ukas tur og tråkka nysnøen til finfin snøsingletrack :-)

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Ynot] #508514 03/02/2008 15:43
Bassisten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei Ynot!

Takk for tips, skal jeg prøve en dag...

Mvh. Peter Laustsen
www.peterlaustsen.com
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Bassisten] #509086 04/02/2008 18:13
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg har syklet stien inn i einerskogen og forbi gårdsruinene flere ganger, men har aldri lagt merke til at det går ein sti inn i til venstre i granskogen der. Jeg har bare syklet videre nedover grusveien og ut i krysset der med den lille steinbroen, over veien der og på sti parallellt med grusveien videre nedover.. Er avstikkeren ved gårdsruinene veldig skjult, eller er det jeg som burde holdt øynene mer åpne?

Re: En go ' tur i Bergen! [Re: karlsons] #509602 05/02/2008 16:50
Bassisten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei!

Kan dette kartet hjelpe?

Redigert av Bassisten; 05/02/2008 16:50.

Mvh. Peter Laustsen
www.peterlaustsen.com
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Bassisten] #509894 06/02/2008 10:21
U
Ullsokk Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
U
karlsons: Det kan var vanskelig å sjå den stien som går opp til venstre. Du må ta av litt før du kommer ned til de ruinene du snakker om. Det er bare å ta det litt rolig å holde augene åpne så ser du den. Da er det bare å følge stien til du kommer til ein ny ruin. Klarer du å sykle heilt fram hadde eg blitt mektig imponert. Deretter går stien bratt nedover på baksida av den gamle muren. Har ikkje syklet denne om vinteren så du må gi rapport viss du prøver deg.

Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Ullsokk] #510254 07/02/2008 08:35
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Ned på baksiden her bør man også tilstrebe å sykle med hodet. Terrenget har blitt veldig slitt i løpet av de siste årene (og det ser ut til at vi syklister har hovedskylden her...). Med littegranne vått føre, bratt terreng og kamikaze-bremsing ser det slett ikke bra ut der. Det kan nevnes at jeg ikke har vært i området siden jul - tenkte jeg skulle være snill og vente på den "tørre" sesongen.

- Fx

move 'zig'
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: frogstar] #510491 07/02/2008 15:43
Bassisten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Baksiden...

Jeg kan vel ikke tro at jorda under snøen (som der er en del av netopp på baksiden) kan ta skade av sykling i denne tiden.

Redigert av Bassisten; 07/02/2008 15:44.

Mvh. Peter Laustsen
www.peterlaustsen.com
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Bassisten] #510496 07/02/2008 16:11
G
gali Offline
Medlem
Medlem
G
Ser ut som en fin tur:) Kanskje enda bedre når snøen blir borte:) Og det går jo fort i Bergen:)

Re: En go ' tur i Bergen! [Re: gali] #510612 07/02/2008 21:47
Bassisten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg liker den turen jeg, selvom der var litt mye is på veien oppover (når man kjører på semi-slicks). 8-)

Mvh. Peter Laustsen
www.peterlaustsen.com
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Bassisten] #510670 08/02/2008 07:49
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
'Baksiden' her refererte til den bratte stien ned etter siste gårdsruin på stien 'til høyre' fra hovedløpet her... Selve underlaget fra Rundemanen og nedover er greit nok - det var dette bratte skogspartiet (Den trondhjemske postvei / Hardbakkedalen?) jeg mente. Kan ikke tenke meg det ligger noe særlig snø der nå.

- Fx

move 'zig'
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: frogstar] #510939 08/02/2008 16:51
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det er vel ikke noen som har noen bilder av stien (etter gårdsruinene) liggende å slenge? Er nysgjerrig på hvordan det ser ut der..
og ja, jeg vet at jeg kan ta turen opp der selv for å finne det ut ICON_WINK

Re: En go ' tur i Bergen! [Re: karlsons] #510945 08/02/2008 16:56
Bassisten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei Karlsons!

Jeg tror at jeg drar oppover i morra og "ser" på den omtalte stien (tar et par billeder).

Du kan jo bli med om du trenger litt bedre kondis... :-)

Redigert av Bassisten; 08/02/2008 16:56.

Mvh. Peter Laustsen
www.peterlaustsen.com
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Bassisten] #510950 08/02/2008 17:06
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
fristende fristende, dog litt dårlig timing for min del..

Ser frem til noen bilder derfra da!!

Re: En go ' tur i Bergen! [Re: karlsons] #511103 08/02/2008 23:06
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Det er flere alternativer her:
1) Inn til venstre på "postveien" før ruinene
2) Inn til venstre innunder en granlegg rett etter ruinene
3) Forbi ruinene, den første høyresvingen, og så inn til venstre
Her er det singletrack nedover som alle ender nede ved betongbrua som må forseres på høvelig vis.
Dette var for 100 år siden setervoller med masse stier som er grodd igjen, disse stiene ønsker man å få fram igjen, så slitasje er ingen stor sak. Følg stivettreglene og hils på turgåerne..
T

Tenk grønt, kjør stål!
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Ynot] #511116 09/02/2008 03:31
Ynot Offline
Besatt
Besatt

Lillarosa = kjente syklbare stier i området
Blått = oppbygd sti m slitasje
Lysgrønt = Gjengrodde stier/dyretråkk
rød vedheng = tømmervei

Det blir for dumt å skylde slitasjen i det blå området på sykling, det går mange hundre mennesker her hver dag, og stien er ikke vedlikeholdt på 20år. Kombinasjonen av mengde bruk, mangel på vedlikehold, kanalisering av alle brukerne til en smal sti som ikke følger de naturlige linjene i terrenget,og til dels store regnmengder utjgør tilsammen slitasjen, sykling utgjør i det store bildet en minimal del av trafikken.

Det interessante er at den originale stien ned fra Rundemanen(altså den gårdbrukerne i Våkendalen brukte før veien inn til Svartediket ble laget) gikk i området markert med grønt og ned mot tømmerveien, disse er idag nesten grodd igjen. Har gått opp krøtterstiene her, og de kan bli syklbare med litt einerkrattrydding og merking. Det hadde kanskje vært en idè med en liten uoffisiell ekspedisjon hit for å finne en trase som alternativ til den blå? Området rett ovenfor tømmerveien og videre nedover til høyre for grusveien er også veldig fint med flere gjengrodde stier.

Vestlandet og byfjella trues av gjengroing og skogvekst, og at man bruker marka til å sykle i (som til en viss grad begrenser gjengroing) kan derfor ikke forbys grunngitt i vern/bevaring av "det opprinnelige". Skogen i området ble også plantet for 100-150 år siden med det mål at vidden skulle dekkes med skog til befolkningens forlystelse slik som i Nordmarka og bymarka i Trondheim.,..dette ønsker man ikke idag.
T

Vedlegg
21365-rundemanen1_2.jpg (139.25 KB, 608 nedlastinger)
21366-rundemanen1_2.jpg (139.25 KB, 346 nedlastinger)

Tenk grønt, kjør stål!
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Ynot] #511177 09/02/2008 13:11
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Forstår etter hvert at området har et mye større potensiale for sykling enn det jeg inntrykket jeg har etter å ha vært der oppe et par-tre ganger. Flott med kart der både gode og mindre gode stier er markert! Blir nok litt lusking i buskene der etter hvert ja ICON_SMILE

Re: En go ' tur i Bergen! [Re: karlsons] #511314 09/02/2008 19:53
Bassisten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ja, fett med insider-viten, nå blir der morro fremover!

Kanskje noen er interessert i en ekspedisjon og litt trim?

Mvh. Peter Laustsen
www.peterlaustsen.com
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Bassisten] #511816 11/02/2008 16:05
Oeyvind Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg tenker meg opp i området rundt Svartediket i morgen ca klokken 3, hvis alt går etter planen på skolen og med skifte av pedal! Hyggelig med selskap! Møte ved bommen klokken 3 hvis noen vil være med:) Satser på været vi har nå holder seg!

Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Oeyvind] #511986 12/02/2008 07:20
Bassisten Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei Øyvind!

Jeg er desverre ikke hjemme fra studie-praksis før kl. 17, det hadde ellers vært morro. Si fra en annen gang, så er jeg klar. Jeg vil gjøre det samme om jeg tar en tur ved Svartediket.

Mvh. Peter Laustsen
www.peterlaustsen.com
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Bassisten] #513177 14/02/2008 22:39
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Det er forøvrig knallforhold nå, barfrost og tørt etter bergensk standard, det er tilogmed så hardt at man ikke synker ned i snøfonnene.
Det er nok bedre å følge ei av snørennene rett ned istedetfor de klinkisbelagte serpentinsvingene ned fra Rundemanen.
Kom dere ut imens godværet varer, regnet kommer på Lørdag!
T

Tenk grønt, kjør stål!
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Ynot] #513184 14/02/2008 22:55
heinrich Offline
Besatt
Besatt
jepp, var knallfint ned dit i dag når jeg var over, men personlig syns jeg rundemanen kan unngåes med fordel med mindre enn har piggdekk (som en overhode ikke trenger andre steder). Altfor mye snø, dog hard, og klink klink is på toppen så blir litt lite kontinuitet i syklingen (på toppen) - eller er helt greit. Personlig tror jeg jeg hadde syklet opp til toppen av hardbakkedalen istedenfor om jeg skulle over, eller til krysset en sykler over vidden til. Eller, hvem vet.

Hardbakkedalen derimot er helt fantastisk. Knallfestelig å bombe ned inne der i dag. Må si jeg er mektig imponert av commencal supreme fr'en min. Vannvittig allsidig og superduper kapabel nedover. Kan varmt anbefales og kan bygges relativt lett cirkus 15kg.

Re: En go ' tur i Bergen! [Re: heinrich] #513595 15/02/2008 22:51
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Var over idag òg uten piggdekk, kjørte ned ei snørenne og langs skiløypa over myrene ned mot vannet, lite gåing, liker når man må konsentrere seg skikkelig om å følge ei linje(uten is..)

Har skjønt at du har skaffa deg en RC2... Driver og leker litt med innstillingene på min RC2, etter at den først var for plush og med nosedive har jeg nå 5klikk på den innerste(hele vandringa), og 6klikk på den ytterste(slow/nosedive) kompresjonen, på rebounden 9.
Ka har du endt opp med på din?
T

Vedlegg
21550-rundemanen.jpg (141.63 KB, 208 nedlastinger)

Tenk grønt, kjør stål!
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Ynot] #513781 16/02/2008 18:16
heinrich Offline
Besatt
Besatt
(om det er meg du snakker til) har hatt rc2 på supreme'en lenge, men byttet fra van til talas ICON_WINK med stort hell, liker den nye mye mye bedre enn van'en (mer alsidig, lettere og justere, qr 20mm, generell stokefaktor)For tiden har jeg helt åpent på high speed og fem klikk inn på low. funker fett det sålangt. har hatt den helt åpent lenge, men ble litt vel mye bevegelse foran på sti og mye gåing ved bratt bremsing. husker ikke hva jeg har returen på, men passe raskt/treg i forhold til mine preferanser. hvilke årsmodell var det du fikk sendt over a?

jepp, er ikke så uberglad i snøen som var der oppe. Vet liksom ikke helt hvor grensene går. For å unngå unødvendig monsterslam blir det derfor treg bestemorsykling nedover. Hadde en skikkelig rask sideveis på litt klink is. Hadde dårligere grep enn jeg trodde og plutselig var jeg sidelengs. Ble litt overrasket, begynte å le og slo meg ikke noe særlig ICON_WINK good times med andre ord.

Re: En go ' tur i Bergen! [Re: heinrich] #513860 16/02/2008 23:18
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: heinrich
(om det er meg du snakker til) har hatt rc2 på supreme'en lenge, men byttet fra van til talas ICON_WINK med stort hell, liker den nye mye mye bedre enn van'en (mer alsidig, lettere og justere, qr 20mm, generell stokefaktor)For tiden har jeg helt åpent på high speed og fem klikk inn på low. funker fett det sålangt. har hatt den helt åpent lenge, men ble litt vel mye bevegelse foran på sti og mye gåing ved bratt bremsing. husker ikke hva jeg har returen på, men passe raskt/treg i forhold til mine preferanser. hvilke årsmodell var det du fikk sendt over a?
07..
Synes den blir for plush med helt åpen på vanlig kompresjon, for mye gjynging oppover og bortover.. 5 blir litt stivt når det går radig nedover, men tar store støt.. Blir et kiompromiss for å få gode allroundegenskaper.

Tenk grønt, kjør stål!
Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Ynot] #513866 17/02/2008 00:06
heinrich Offline
Besatt
Besatt
jepp, jeg har ikke fått brukt min allverden enda så den er langt fra fintunet - eller har ikke giddet gjøre allverden med den. Hardbakkedalen og Arnanipa er og vanskelige steder å fintune stiverdigheten til en slik gaffel ICON_WINK Sædalen passer bedre til slik og skal def ta meg flere turer der med det første for å leke litt mer med innstillingene, både foran og bak. Egentlig har jeg tenkt å la sykkelen stå litt i boden en stund for å få mer tid til brett, men får se (sykling er så mye chillere med tanke på at en kan sove lenge... ICON_WINK ) Personlig vil jeg heller ha det litt plushere enn supereffektivt, men likevel effektivt. Er ikke så supernøye på det egentlig. Som du kanskje husker er jeg mer av typen som tar det litt mer med ro oppover og sykler i det tempoet jeg klarer - hvor det overhodet ikke er et mål å komme raskest mulig opp, snarere opp på en raskish, men komfortabel måte. Det har og en del å si at gaffelen oppfører seg veldig forskjellig alt ettersom hvilke vikling jeg har foran. På den slakeste har det ikke allverden å si, men på den bratteste er den mer aktiv.

happy med den eller? Er vel et steg i riktig retning fra revelation eller hva det nå var du hadde på. Riktig så praktisk med høydejusteringen og demperegenskapene er og meget gode syns jeg. Me lik-e a lot

Re: En go ' tur i Bergen! [Re: heinrich] #514087 17/02/2008 18:41
heinrich Offline
Besatt
Besatt
nå har vel denne tråden sporet litt av i kjent stil, men etter en tur ned fra montana har jeg konkludert med at jeg må jobbe litt mer med settingene både foran og bak på sykkelen. Med rask sykling i svørt steinete miljø, mer slagete grunnet større steiner som ikke ligger pent og pyntelig som ned rundemanen og flatere enn hardbakkedalen, ble det vel mye risting for min del. Holdt på og fly av et par ganger og måtte holde litt igjen. Tror jeg skal prøve med mindre trykk, men mer fintunet kompresjonsdemping enn det jeg har nå, både foran og bak. Sånn det er nå er det lite bevegelse foran ved trakk så er plenty effektivt.

Re: En go ' tur i Bergen! [Re: Bassisten] #520100 02/03/2008 09:07
redback Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Bassisten

Kanskje noen er interessert i en ekspedisjon og litt trim?

Heisann..

Har nettopp flyttet til Bergen på permanent basis etter å ha ukependlet mellom Nordsjø'n - Bergen - Vormsund i 18 måneder ( jøss - hvor lei man blir av å vente på fly som ikke går som avtalt ) Ser nå frem til å få litt mer orden på tiden jeg IKKE er på jobb, og benytte meg av jernhesten som ble med over på flyttelasset. Om det er noen mulighet for å hive seg med på uformell utflukt i de Bergenske utmarker, er jeg svært takknemlig. Dog bør det nevnes at kondisen ikke er på topp - så tempoet bør ikke være for høyt..

No skil, no stamina, no glory, no guts, just age..
NOTS #34

Moderator  support