Pga. tyveri blir jeg nødt til å få bygget opp en helt ny terrengsykkel. Bruksområdet blir hovedsakelig raske grusritt og relativt enkle stier. De gangene jeg finner vanskeligere stier kan jeg leve med at sykkelen ikke er perfekt til bruken. Problemstillingen blir å finne optimal avveining mellom vekt, stivhet på ramme/gaffel og pris. Helst ikke over 25000. Har klart for meg at det blir hardtail med frontdemper, 26'' hjul, skivebremser og vekt ihvertfall under 9,5 kg. Ellers er det valgets kvaler...
* Likte XTR-gruppen på gammelsykkelen, men er det noen som har erfaring med SRAM X.O. eller liknende?
* Mislikte egentlig demperen på forrige sykkel. Husker ikke hvilket merke det var. Den føltes uansett for myk når lockout var slått på, og det var ikke lockout fra styret. Noen som har erfaring med RockShox SID eller Reba? Blir SID for mykt for en som veier omkring 75 kg? Anbefalinger om å velge en helt annen demper i stedet? Tviler på at jeg trenger noe mer enn 85 mm vandring.
* Har ikke så mye peiling på ramme. Rammene på Scott Scale 10 sies å være bra, men de syklene er jo avsindig dyre, og hvor mye bedre er de egentlig ift. f.eks. en No Saint-ramme fra Fast-Bikes satt opp med tilsvarende utstyr?