Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg??

Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? #505157 25/01/2008 08:47
T
Toremainn Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Kjøpte meg ny sykkel i fjor vår for å kunne sykle litt sammen med ungene.
Dette tok imidlertid "noe" av, å det ble tilbakelagt drøyt 100mil på sykkel i sommer/høst. (Merk, jeg er 38år og har ikke trent èn time siden 1.gangstjenesten).
Er blitt helt hekta på fine turløyper i Tromsø-området.
Har en halvdempet Diamant offroader til drøye femtusenlappen, men har jo skjønt at det finnes endel å hente på akkurat sykkelfronten.
Spørsmålet er HVA/HVILKEN sykkel trenger jeg for å få en bra kombinasjon av ytelse/kvalitet/økonomi??
Snakker man med en "die hard" sykkel-entusiast, så er det carbon ramme til x-antall tusen og skivebremser til 5.000 som gjelder.
Det må da finnes en mellomting mellom min Diamant til 5.000 og en konkurransesykkel til 30.000??
Har forresten investert i piggdekk også, kosta nesten like mye som sykkelen ::(304 piggers hornminer) så sykkelen står ikke hjemme å støver ned ICON_SMILE

Alle tips mottas med takk ICON_SMILE
The Toremainn

Redigert av Toremainn; 25/01/2008 08:49.
Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: Toremainn] #505166 25/01/2008 08:58
EgilS Offline
More than words
More than words
Trenger du ny sykkel da? Det går helt fint an å ha det moro med en Diamant til 5000,-.

Hvis du er usikker på hvilken type sykling du kommer til å bruke sykkelen til og ikke helt har funnet hva som er DIN greie når det gjelder sykling, så vil jeg anbefale deg å bruke litt tid på det først. Da unngår du å bruke penger på en sykkel som du etterhvert finner ut at ikke passer til det vil bruke den til.

Hvis du derimot vet hvilken type sykling til vil bedrive så hadde det vært greit å beskrive det og gjerne også hvor stor andel av tiden du tilbringer på forskjellige underlag (asfalt, grus, enkle stier, røtter og steiner, liker du best oppover eller nedoverbakker, være med i ritt, osv...).

Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: EgilS] #505169 25/01/2008 09:02
Arne_And Offline
More than words
More than words
Helt enig med EgilS! Det er lett å få inntrykk av at man må ha en superfet sykkel, men det trenger man altså ikke. Jeg syklet noen sesonger på min forholdsvis rimelige HT før jeg investerte i noe fetere, og jeg er glad jeg ventet såpass lenge så jeg hadde et klarere bilde av hva jeg ville ha.

Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: Arne_And] #505174 25/01/2008 09:06
olechr Offline
More than words
More than words
Fungerer sykkelen og du syntes det er gøy, så hvorfor ikke bruke den videre. Hvis ikke får du kjempe gode sykler for 10000-15000 kroner

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: Arne_And] #505176 25/01/2008 09:09
T
Toremainn Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
D her er jo konstruktivt ICON_SMILE
Jeg sykler primært lysløyper/stier. Å vi snakker om trim/tursykling. Men til min store forbauselse har jeg oppdaget at det faktisk er morro å sykle oppover!! Type anleggsveien som går opp langs slalomløypa i Narvik...e rått!

Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: Arne_And] #505179 25/01/2008 09:10
klean Offline
Besatt
Besatt
Støtter de to foregående. Jeg gjennoptok sykling med en typisk Birkensykkel ala Diamanten din, oppgraderte for x-antal tusen, før jeg innså at Birkentype sykling er ganske langt unna det jeg ønsker å drive med.
Såpas "fersk" som du er bør du ta høyde for at typen sykling du driver med kan endre seg raskt også. Særlig nå som du har kommet hit ICON_WINK Velkommen forresten!

Så si litt om hva slags løyper du sykler, og om du ser for deg å "pushe grensene" litt fra det du gjør nå.

Andreas.
Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: Toremainn] #505181 25/01/2008 09:12
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Velkommen til Sykkel Sporten. Du er helt nøtt til å få deg en karbonadesykkel med XTR eller X0. Ellers går det for sakte og du er ikke med i gjengen. Husk: desto mere penger brukt, desto bedre!!

:-)

Redigert av mtbmaniac; 25/01/2008 09:14. Rediger grunn: faan for mye brandy på meg, det heter ikke XO
Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: klean] #505182 25/01/2008 09:13
klean Offline
Besatt
Besatt
Der hadde du svart mens jeg skrev. Typen sykling du bedriver kan du gjøre lenge med sykkelen du har. Om du sykler opp Narvik, må du ned. Oppgradere bremser kan vurderes. Ellers er det mye å hente på gode dekk og justering av sittestilling.

Andreas.
Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: klean] #505190 25/01/2008 09:20
T
Toremainn Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Hvilke bremser trenger man for noenlunde fornuftig nedkjøring type Narvik? Er skiver på sykkelen nå, men det er mekaniske calipre.. virker ikke som all verden. Har testa felgbremser som klyper bedre...

Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: Toremainn] #505206 25/01/2008 09:44
I
imago Offline
Fersking
Fersking
I
Hvis du ikke allerede har det, så ville jeg anskaffet meg sykkelsko og klikkpedaler.

Ellers, hvis du begynner å sykle i litt mer teknisk terreng, så vil jeg anbefale deg å kjøpe noen gode knebeskyttere. Knærne er veldig utsatt, og det skal ikke mye til før du har most kneet i en stein.

Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: imago] #505210 25/01/2008 09:47
T
Toremainn Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Sykkelsko er på plass, med alle de "pinlige" situasjonene det medfører for en amatør, som å tippe over mens man venter på å krysse veien... angel
Å jeg ser absolutt poenget med knebeskyttere

Redigert av Toremainn; 25/01/2008 09:49.
Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: Toremainn] #505219 25/01/2008 09:57
I
imago Offline
Fersking
Fersking
I
Hehe, har vært der selv med problemer med utklikkingen ICON_SMILE

Du har husket å justere pedalene så de klikker lett ut?

Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: Toremainn] #505222 25/01/2008 10:02
klean Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Toremainn
Hvilke bremser trenger man for noenlunde fornuftig nedkjøring type Narvik? Er skiver på sykkelen nå, men det er mekaniske calipre.. virker ikke som all verden. Har testa felgbremser som klyper bedre...

Hvis vi snakker veien i Narvik er Juicy 5 en av mange potensielle "mest for penga" bremser. Mye bedre enn billige mekaniske skivebremser. Holder forøvrig fint i utforløypa og, men da er vi over på annen sykkel med det samme ICON_WINK

Andreas.
Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: Toremainn] #505224 25/01/2008 10:04
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Til blandet terreng så passer kanskje Nerve AM-serien til Canyon. Ta en titt: www.canyon.com

Men som de andre sier så bør du finne ut hva slags sykling du foretrekker før du gjør et valg av ny sykkel.

Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: Toremainn] #505287 25/01/2008 12:27
Storm Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
En sykkel på XT/LX nivå med skivebremser er nok bra nok. Trenger du kraftigere bremser så er det bare å kjøpe 180mm bremseskive framme. Du kan sette sammen sykkelen selv med det du ønsker billig her Fast-bikes
Har selv kjøpt Luzifer XT Disk nå.

Hilsen Glenn-Cato
Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: Storm] #505307 25/01/2008 13:03
bonsak Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg var som deg for 2 år siden, så jeg kjenner følelsen godt. Det første jeg gjorde når jeg skjønte at dette er noe jeg har lyst til å holde på med hele tiden, var å bruke omtrent alt jeg hadde av penger på sykkel. Og det har jeg fortsatt med :-) Ikke har jeg angret ett sekund heller. Ok, du kan sikkert ha det morro med den sykkelen du har, men har du penger, og er så gira som jeg tro du er, så ville jeg bare klint til.
Livet er for kort til å bare ha saus på potetene på søndager :-)

mvh
Bonsak
"Ukritisk noe-og-40-åring i krise"

Stolt medlem av F-A-R og Norsk Geriatrisk Dirt Forbund
Trener utforgruppa SK Rye

Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: Toremainn] #505350 25/01/2008 13:55
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Toremainn
Jeg sykler primært lysløyper/stier. Å vi snakker om trim/tursykling.

Til lysløyper er antakelig sykkelen helt fin. "Sti" er et vanskelig begrep, folk har helt forskjellig oppfatning av dette. Hvis du med sti mener noe a la en smal sti med røtter og steiner, tidvis bratt både ned og opp (så bratt at det er vanskelig/skremmende/umulig å ferdes der) så kan du ha nytte av å gjøre visse grep med den sykkelen du har. Noen eksempler (som er ment å være litt almengyldige, jeg vet ikke nok om deg eller sykkelen til å si om de gjelder deg):

Forholdsvis billig:
- Kortere stem: hvis din sykkel er typisk grusræser og du sykler mer for moro enn fart så kan det være fint med en mer oppreist sittestilling
- Bredere styre med rise: rise gir også mer oppreist stilling, bredere styre gir mer kontroll i vanskelige partier
- Bredere dekk med mykere gummi og bedre punkteringsbeskyttelse: mer komfort, bedre fremkommelighet, men større rullemotstand. Pass på at du har nok klaring i bakramme og gaffel

Halvdyrt:
- Bedre bremser (som allerede nevnt)

Dyrt:
- Bedre dempegaffel, men pass på at den passer til rammas geometri (dvs ca samme gaffelhøyde og vandring). Hvis den som sitter på er kjip kan du kanskje finne en mye bedre gaffel brukt her til en forholdsvis rimelig pris

Så blir det en avveining, skal du flikke på den du har, eller kjøpe nytt. Jeg vil anbefale å vurdere de billige grepene (hvis du føler at de treffer i fht. din sykling) og bruke den enda en stund før du kjøper noe nytt, mindre sjans for bomkjøp da.

Bare så det er sagt, ingenting av det jeg foreslår er nødvendig for å ha en fin stitur.

Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: ] #505382 25/01/2008 14:48
jrm Offline
Det er for tiden utrolige bra sykler her på forum for en veldig billig penger (feks en ramme Santacruz som er heldigvis for liten for meg ICON_SMILE )

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: jrm] #505397 25/01/2008 15:39
Snooze Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg startet for et par år siden med en 6000 kr Nakamura. Den fungerte helt fint og hadde mye moro på den. Syklet asfalt, grus, traktorveier og stier.
Etterhvert ble det mest sti og litt grus. Sti er jo så arti..
Da ble Nakamuraen for tung og sittestilling/geometri helt feil. Gikk mye over styret en periode, da den var fremtung og utstrakt. Prøvde med riserstyre og kortere stem, uten at det var løsningen.

Tror jeg ville kjøpt en typisk Birken sykkel hvis jeg hadde oppgradert tidlig. Heldigvis hadde jeg is i magen.

Kjøpte meg en fulldempet stisykkel for et år siden og det er midt i blinken for MEG. ICON_SMILE

Nå skal det sies at jeg nettopp kjøpte meg en karbon grussykkel for å dekke den delen av syklinga.Har'n dilla så har'n dilla! Det er jo moro det også. roll

Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: Snooze] #505399 25/01/2008 15:48
thue Offline
Besatt
Besatt
Du kan jo beholde den Diamanten og bruke den til grus/transport. Og ha en litt mer solid fulldemper til lek og morro på sti!

Re: Ny-frelst terrengsykler - hva trenger jeg?? [Re: jrm] #505406 25/01/2008 16:13
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvis du skal ha en leken hardtail er jo COMMENCAL SUPERNORMAL DELUXE et alternativ. Hørt om flere som er strålende fornøyd med den, og den kom godt ut i Terrengsykkel. Vinterpris på 12999 virker jo som en bra pris.

http://www.sykkelbutikken.no/Sykler/TerrengsyklerXC/Commencal/?article_ID=1287

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå