Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge CX eller racerhjulsett?

Bygge CX eller racerhjulsett? #503970 22/01/2008 12:20
Victrg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg er kommet godt i gang med byggeprosessen av min CX. Nå er det hjulsett som står på planen. Jeg skal altså ha to komplette hjulsett til min CX sykkel. Ett sett med racerdekk og ett sett med noe grover CX dekk.

Jeg har ett hjulsett bygget opp om Dura-Ace nav og DT RR 1.2 felger. Det er et hjulsett som jeg liker , om en noe tungt. Så til sakens kjerne: Skal jeg bruke dette settet som et CX sett og bygge meg et lettere sett til landveisbruk? Er det fornuftig? I så fall hva anbefales til landeveisbruk for en som sykler under banneren: Feit mann, feit sykkel.

Eller skal jeg bruke Dura-Ace/DT RR1.2 sette slik som det er i dag og heller bygge et CX sett?

Jeg liker 1.2 felgens profil og ønsker egentelig noe lignede profil på hjulsett nummer 2. Jeg er uansett åpen og takknemmelig for innspill!

Det skal også nevnes at noe av grunnen til byggingen er ønske om å lære hjulbyggekunsten selv. Derfor bør det være kurrante komponenter som skal brukes. Læringskurven skal jo ikke bli for bratt ICON_BLUSH

Victor
Re: Bygge CX eller racerhjulsett? [Re: ] #504068 22/01/2008 15:48
Victrg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jo takk som byr, men konkurranser er ikke aktuellt med tynne hjul. Det holder med de få ritta jeg kjører i "terrenget". Utgangspunkter er som sagt det hjulsettet jeg allerede har, for så legge til et sett. Bruker nå 23 mm Vittoria dekk, og det funker som fjell på asfalten. Har sett meg ut CX dekk allerede.

Tenker litt på bare holde meg til Dura-Ace og evt CXP 22 eller 33? Det er jo stabilt og forholdsvis greit å bygge?

Victor
Re: Bygge CX eller racerhjulsett? [Re: Victrg] #504473 23/01/2008 14:38
Victrg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ingen fler som kan komme med IRL erfaring eller e-synsing?

Victor
Re: Bygge CX eller racerhjulsett? [Re: Victrg] #504648 23/01/2008 20:22
svegar Offline
Besatt
Besatt
Jeg har akkurat samme oppsettet, og bygger nå et lett hjulsett som jeg skal bruke til CX-oppsett og bruker det "tunge" hjulsettet med racerdekk. Vekt betyr mindre på veien enn i kronglete terreng.

Dessuten er landeveissykling usexy uansett, så det er ikke nødvendig å pynte seg så veldig.

sv

Re: Bygge CX eller racerhjulsett? [Re: svegar] #504787 24/01/2008 08:41
Victrg Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Sitat: svegar

Dessuten er landeveissykling usexy uansett, så det er ikke nødvendig å pynte seg så veldig.

sv

He he, enig i det. Tror jeg rett og slett bare bestemmer meg for komponenter når jeg er i bestillingsmodus og bare prøver meg frem på hva som blir til hva. Det er tross alt bare snakk om totalt et par hundre gram i diff mellom aktuelle sett.

Victor

Moderator  support, Valentino