|
|
Skal flytte til Nordfjordeid - Sykkel stier der ?
|
Skal flytte til Nordfjordeid - Sykkel stier der ?
22/01/2008 11:24
|
rlundmo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Er en ivrig stisykler her på østlandet. Skal nå flytte til vestlandet og Nordfjordeid. Lurer på i den forbindelsen om det er noen fine stier i området rundt Eid ?
|
|
|
Re: Skal flytte til Nordfjordeid - Sykkel stier der ?
[Re: rlundmo]
22/01/2008 13:49
|
avdem
Avhengig
|
Avhengig
Sende en PM til "Fenris" her på forumet, han er nesten lokal...
|
|
|
22/01/2008 14:23
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Det er nok ganske bratt og mye stein i området rundt Eid. Jeg tror du må regne med ganske korte strekk med "flyt" og en del bæring. Jeg er best kjent i Stigedalen / Fladalen og der kan jeg ikke tenke meg det er mange muligheter ut over rene grusveier. Hvis du drar opp på Høgefjellet fra Lote kan det kanskje hende du finner noen stier. Kjører du DH kan den lokale slalombakken på Stårheim / Harpefoss være en mulighet. Vet ikke om de har sommeråpent. Stryn ligger jo bare en drøy halvtime unna, og der er nok mulighetene en del større.
Jeg er også interessert i tips om stier i Nordfjordeid og omegn, så det er fint om de postes i denne tråden.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
22/01/2008 18:58
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Du kan kjøpe ei bok som heter "Bergtatt i Stryn" skrevet av Thomas Heisig. Der er det mange sykkelruter. Sjekk på sida www.powderguide.nomvh OveR
|
|
|
[Re: OveR]
22/01/2008 19:19
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grattis med bra flyttevalg!  Er fra Nordfjord selv men har ikke syklet sti der, ennå. Til sommeren skal sykkelen være med hjem og da skal jeg teste ut en tur jeg har tenkt på en stund.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Skal flytte til Nordfjordeid - Sykkel stier de
[Re: Ripen]
23/01/2008 22:07
|
GunnarT
Medlem
|
Medlem
Jeg er faktisk fra Lote, som nevnes lenger oppe. Ikke fryktelig mange stier å skryte av, men det er håp likevel. Ta en tur opp på fjellet fra Lote, når snøen er borte til våren. Det går en slags veg helt opp på fjelltoppen (bom fra Lote- sætra) hvor det står en tv- sender. Herfra har jeg hatt noen forsøk på to hjul nedover. Ikke noen stier, men veldig åpent landskap øverst oppe. Kan sikkert være moro for noen. Sjekk ut skogsområder i nærheten av gårdsbrukene rundt om på Nordfjordeid, det er ganske mange dem... Her vil du finne diverse traktorveier som snor seg innover blant trærne. Disse veien er i forbindelse med skogsdrift og adgang til beiteområde lenger unna gårdene. Burde finne ganske mange sti-lignende saker der. Mange har sikkert ikke vært i bruk på en stund og byr sikkert derfor på ekstra moro. Neste tips er å komme i kontakt med eldre gårdbrukere som kjenner til hvor man "i gamle dager" jaget dyrene til fjells om sommeren. Her kan det nok skjule seg noen bortgjemte perler av noen stier. Lykke til!
Naa gaar det unna Gunnar!
|
|
|
[Re: GunnarT]
24/01/2008 11:10
|
rlundmo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takker for alle tips! Skal vel finne noen etter hvert.
|
|
|
24/01/2008 20:54
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg husker at det finnes et stinett oppe i skauen ved Moskva (du finner fort ut hvor det er når du har flytta til Eid). Men om det er nok til å gi en fullverdig stirunde er vel kanskje tvilsomt.
Det blir som GunnarT skriver å finne de gamle krøtterstiene og skogsveiene. Kanskje de mest populære fotturmålene har brukbare stier for sykling..? Problemet er at de mest populære turmålene i Nordfjord som regel er ganske bratte, kanskje dette er bedre lenger ute mot havet der fjellene ikke er så høye.
Det finnes nok noe bare man spør seg litt fram. Begynte med stisykling i mai 07, og har aldri tenkt i de baner når jeg har vandra rundt på jakt og fisketurer i hjemttraktene mine.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: OveR]
25/01/2008 19:40
|
Agaton
Entusiast
|
Entusiast
Du kan kjøpe ei bok som heter "Bergtatt i Stryn" skrevet av Thomas Heisig. Jeg var så heldig å få være med Thomas Heisig på en gjennomkjøring av en rute han kaller "Downhill Geiranger" for en stund siden. Ruta følger en gammel postvei fra veien mellom Stranda og Hellesylt. Består stort sett av singletrack, stiger bratt et stykke. Når man kommer til toppen har man fantastisk utsikt innover Geirangerfjorden. Derfra er det en heftig nedkjøring ned mot fjorden, den slynger seg nedover i hårnålsvinger, bratt og flott natur. Forholdsvis kort tur, ca 1,5 timer, kan anbefales!
|
|
|
[Re: esp]
25/01/2008 23:20
|
Agaton
Entusiast
|
Entusiast
Du har så rett, den var det ja!
En skikkelig godbit den nedkjøringa der.
|
|
|
[Re: Agaton]
14/03/2008 10:27
|
rlundmo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Så det er ingen fra vest her, nærmere bestemt Eid/Stårheim området som sykler sti ? Burde vel være fine stier så sant man kommer litt opp i høyden ?
Flytter iallefall 1.april. Skal bli godt å komme seg bort ifra Oslo´s kjas og mas og til vakre vestland.
|
|
|
22/03/2008 16:07
|
Kaizeren
Besatt
|
Besatt
Oi!
Sitter i Nordfjordeid sentrum nå jeg... (halvveis nordfjording ;))
Det er riktig som endel sier, tror ikke akkurat det er flust med stier som er veldig egnet for sammenhengende sykling her. Kan tenke meg det er fett å dra med seg en utforhoj opp på de lokale fjellene, men det er jo antakeligvis ikke det du er ute etter. Jeg for min del har vært her en god del, men har egentlig aldri vurdert å ta med meg sykkel, verken 6.6 eller M3/M6.
Dette er litt av problemet med stisykling: Det forutsetter stier, og stier må brukes mye av fotfolk også. Ser man på den jevne eider, er det vel ikke helt på jordet å gjette på at de ikke går spesielt mye tur...
MEN: Det store spørsmålet er jo hvorfor du flytter til Eid?
|
|
|
[Re: Kaizeren]
27/03/2008 12:06
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
(halvveis nordfjording ;)) Her óg  Ser man på den jevne eider, er det vel ikke helt på jordet å gjette på at de ikke går spesielt mye tur...
Hehe - rakkar du ned på eidarens fysikk? Månge på Eid har vel eit noko meir fysisk krevjande arbeid enn oss i byen, så behovet for ein topptur er vel ikkje like stort etter ein dag i fjøsen og i marka  Du må hugse at Eid IL er Noregs eldste idrettslag (1863?), så føresetnadane bør jo være der  Tgabriel - for anledningen nynorskmann
|
|
|
29/03/2008 21:06
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Frå nærheten av Eid Tgabriel?
Roy
|
|
|
31/03/2008 16:15
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Jada. Født på Eid Sjukehus og døpt i Eid Kyrkje. Oppvokst i Leivdalen og har gått deler av første klasse på Hjelle skule. Men alt dette var før jeg visste at det gikk an å sykle i skauen 
|
|
|
31/03/2008 19:53
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Modell? Selv er jeg 74 modell, født på Eid sjukehus, er fra Ålfoten, gikk på Eid VGS Yrkeslinje frå 90-93, Elektro, Elkraft. Bodde på Eid fram til august 97.
Frekventerte Hjelle/Moskva regelmessig, Onkel og tante bor der enda, Daviknes. Visste ikke at vi sykla sti, men det var det vi gjorde i skauen fra Moskva mot Leivdalen, i.. Ja, 85-86 cirka. På DBS 500 med 18 gir om jeg ikke husker mye feil.
Redigert av El Jefe; 31/03/2008 19:54. Rediger grunn: +r -ii
Roy
|
|
|
10/04/2008 17:24
|
JoacimH
Fersking
|
Fersking
En fin plass å sykle er å starte å Indre Røed og sykle utover mot Hafsås på gamleveien, når du er ved det gule huset etter en liten nedoverbakke kan du sykle oppover mot Remmedalen,
når du kjem til en gusvei kan du enten ta til høyre og sykle opp til Naustdalskamben (er bratt og vanskelig, og usikker på hvordan det ser ut der nå) eller du kan ta til venstre og sykle opp til Sethaugen og videre opp til Storevarden (her er også bratt og kan til tider være vanskelig, men desto mer morro ned igjen)
Fortsetter du rett fram kjem du omsider til Remmedalen og du kan fortsette videre mot Hjelmelandsdalen, litt mer usikker på stier og traktorveier her også, men de finnes. Er vel mulig å sykle ned til Remmedalen og Bjørhovde fra Naustdalskamben også.
I Hjelmelandsdalen kan du sykle ned igjen til Indre Røed eller sykle innover mot Harpefossen og over Brekka mot Bjørkedalen og over Tua til Eid.
Eller så kan du sykle i Stårheimsdalen opp mot Fannstøylen og Bauvatnet.
Håper du finner noen bra ruter og håper du kan poste de her, tar vel med meg sykkelen heim en gang jeg er hjemme til sommeren
|
|
|
[Re: JoacimH]
27/04/2008 17:08
|
foreign kid
Fersking
|
Fersking
Eidar her og...
har ikkje hatt med sykkelen heim endå,men ser for meg det er mange fine nedoverstiar i allefall. skårhaugsnakken, stien frå fossane, ned frå ossætra(fint og flatt bort til bjørlosætra)...var kanskje ikkje heilt det dokke var ute etter, men eg tar gjerne imot fleire tips om litt brattare stiar om dokke har...ser for meg det er fine greier innerst oppe i dalane over stårheim/remmedalen, og kjølsdalaomdet finnest stiar der
tippa det er fint for litt flatare sykling oppe på platåa på stadt
|
|
|
[Re: Kaizeren]
28/04/2008 03:29
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=Kaizeren]
Dette er litt av problemet med stisykling: Det forutsetter stier, og stier må brukes mye av fotfolk også. Ser man på den jevne eider, er det vel ikke helt på jordet å gjette på at de ikke går spesielt mye tur... [unquote]
Jeg gjetter på at de spiser mye påmmfri (det gjør de hvertfall i Stranda).
|
|
|
[Re: skubisan]
27/05/2008 16:30
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Mange nordfjordingar her gitt.. Gratulerer med valg av bustad, kjenner ikkje så godt til akkurat Eid, men om du tek ferja over til sørsida av fjorden (Isane) så er det mange fine sti-områder i og fra Ålfotedalen.. Om du ikkje er redd for å bære litt, så er det mogeleg å ta turen over Eggja og komme ned igjen omtrent ved Dombestein/Isane. Tøff tur med fantastisk utsikt, og ein skikkelig nut-cracker av ei utforkøyring ned..
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
[Re: TruTech]
27/05/2008 20:01
|
cipU
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvilket forum frekventerer Racersyklistene fra Eid/Stårheim? Vet det fins landeveisgutter også .. treffer dei av og til........
|
|
|
27/05/2008 20:32
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mange nordfjordingar her gitt.. Gratulerer med valg av bustad, kjenner ikkje så godt til akkurat Eid, men om du tek ferja over til sørsida av fjorden (Isane) så er det mange fine sti-områder i og fra Ålfotedalen.. Om du ikkje er redd for å bære litt, så er det mogeleg å ta turen over Eggja og komme ned igjen omtrent ved Dombestein/Isane. Tøff tur med fantastisk utsikt, og ein skikkelig nut-cracker av ei utforkøyring ned.. Kvakk? Kven er du? Det heter ikke Ålfotedalen, der må jeg arrestere deg og legge deg i strekk. Myklebustdalen er navnet. Men forøvrig er jeg enig, med litt bæring opp til snaufjellet så kan man få fine turer der. Litt uti Myklebustdalen, fra midt mellom Ålfoten og Svelgen, og videre mot Svelgen er det mye svabergsykling (tror jeg). Det er i alle fall mye bart fjell der som går i bølgeformasjoner. Dette gjelder hele området der, frå Ålfotbreen i sør til Vingen I Nord, og man kan nok finne turperler i nabodalet i Sør som heter Førdedalen. Jeg skal feriere i Ålfoten i sommer, og da skal jeg på tur fra Førdedalen og mot Marietind og Keipen langs en hylle som går Sørvestover fra dalføret. Har gått turen før på ski og til fots, og jeg har tenkt at det må være en fin tur å sykle. Mulig det kommer rapport i denne tråden.
Roy
|
|
|
28/05/2008 18:24
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Vel, eg veit at Myklebustsætrane ligg der, men mine besteforeldre som bur på Dombestein har kalt det Ålfotedalen i 90 år, og det er godt nok for meg, så får det heller bli strekk..
Forøvrig er området Eggja - Troda - Rauddalskammen fint på sykkel, det er berre det der å komme seg opp i høgdene først. Du får deg vel ei god stigning opp til Keipen og meiner eg å huske, men det blir nok ein flott tur. God sommarferietur når den tid kjem:)
Helsing odelsjente fra Elde (sidan du er lokalkjent trengs det vel neppe noken forklaring på kor det er...)
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
28/05/2008 19:39
|
1r9b1k7
Entusiast
|
Entusiast
Forøvrig er området Eggja - Troda - Rauddalskammen fint på sykkel, det er berre det der å komme seg opp i høgdene først.
Er det virkelig brukbar sti til å sykle på mellom de toppene? Mye berg kanskje?
|
|
|
28/05/2008 20:36
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vel, eg veit at Myklebustsætrane ligg der, men mine besteforeldre som bur på Dombestein har kalt det Ålfotedalen i 90 år, og det er godt nok for meg, så får det heller bli strekk..
Forøvrig er området Eggja - Troda - Rauddalskammen fint på sykkel, det er berre det der å komme seg opp i høgdene først. Du får deg vel ei god stigning opp til Keipen og meiner eg å huske, men det blir nok ein flott tur. God sommarferietur når den tid kjem:)
Helsing odelsjente fra Elde (sidan du er lokalkjent trengs det vel neppe noken forklaring på kor det er...)
Er fra Ålfoten, så jeg trenger ikke noen forklaring på Hvor Elde er. ;O)
Roy
|
|
|
[Re: 1r9b1k7]
28/05/2008 20:58
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Masse berg, ja.. Og det kan være greit å ha med seg bra med slangar i sekken, ein del kvasse knastar oppå der.. Og om det har vore mykje snø der i vinter så er det en fare for at området mellom sætredalsegga og klakegga er betre å forsere på ski, time will show, skal opp i august..
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
04/07/2008 23:00
|
rlundmo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har nå testa stien i Stårheimsdalen opp mot Fannstøylen og kan med sikkerhet si at dette er den beste stien som jeg har funnet så langt med mange tekniske utfordringer. Har tidligere kjørt mange mil med stisykling i østmarka (Oslo) som jeg synest var vanskelig/utfordrende , men dette er skikkelig utfordrende og morro. Kan anbefales dersom man er gira på en skikkelig utfordring.
Sykkle opp på øst sida av elva og opp til indre Fanstøylen, sykle så vest og over elva og brua som er satt opp (i den senere tid) og ned igjen på vest sida av elva. Mye teknisk kjøring her og litt banning. Punkterte 2 ganger her på 2 turer. Mulig jeg hadde litt for lite luft... men det var artig.
Noen som føler for en tur med en makker ? Si ifra. Er klar som F .. for en nye tur.
NB Etter det jeg har hørt er det planer om å legge til rette for stisykkling oppe i Harpefoss anlegget. Er spent på hva som dukker opp.
Dette kan bli bra for oss som er gira på stisykling her i Nordfjord og Eid området.
|
|
|
05/07/2008 13:42
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig jeg kan slenge meg med om det passer med tur når jeg er hos foreldrene mine i ferien, ca 15-22 juli. Jeg må se an hvor mye tid det blir til utflukt på sykkel, men sykkelen blir i alle fall med til Nordfjord.
Det blir spennende å følge med på hva som skjer mtp stisykling på Harpefossen. Er det planer om heisbasert sykling?
Roy
|
|
|
05/07/2008 17:28
|
rlundmo
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Etter det jeg har fått av informasjon så er det snakk om det ja. Det skal etter planen settes opp ett nytt trekk i forbindelse med dei nye hyttefeltene som er under planlegging/oppføring. Tror det er i forbindelse med denne heisen. Har iallefall fått spørsmål om jeg kunne tenke meg å være med i planlegginga og det vil jeg jo selvsagt dersom det blir noe av.
|
|
|
|
|