Vaskemaskin/tørketrommel kombinert
|
Vaskemaskin/tørketrommel kombinert
21/01/2008 11:29
|
_9co_
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
På grunn av liten plass i leiligheten har jeg store planer på å anskaffe en kombinert vaskemaskin/tørketrommel. Fellesvaskeri er en dårlig løsning når man bruker 15 plagg på en sykkeltur om vinteren og helst skal ha de rene hver dag. Planen er å ha en vask/tørk-kombimaskin på badet, og kjøpe et utbrettbart tørkestativ som får plass oppe på denne da ikke alle klær kan gå i tørketrommelen. Er det noen som har noe erfaring med slike kombimaskiner? Jeg lever i troen om at man får det man betaler for, så tenker at det blir en maskin av enten denne typen: Electrolux eller av denne typen: Miele Noen som har erfaringer med disse modellene eller andre modeller?
Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
|
|
|
Re: Vaskemaskin/tørketrommel kombinert
[Re: _9co_]
21/01/2008 11:38
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Recovery-mode
|
|
|
21/01/2008 11:41
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
vurderte det samme, men ble frarådet det av fagerbord elekriske: - pga hullene i selve trommelen som brukes under vasking så slites tøyet merkbart mer i forhold til en ren tørketrommel under tørking - blir gjerne såpass varm under tørking elektronikk og mekanikk som brukes under vasking slites mer enn det er bygget for (tatt direkte fra en vaskemaskin uten å ta høyde for ekstra slitasje) - og så enkelte andre ting han nevnte som jeg ikke husker.
|
|
|
21/01/2008 11:41
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har anskaffet en kombinert vask/tørk istedet for å ha to enheter på badet. Kjøpte toppmodellen fra Elto, EVT1200D.
Vi er godt fornøyd så langt. Det eneste aberet er at den, i forhold til vår 10 år gamle vaskemaskin, bråker litt mer. Ellers er det kjekt med tørketrommel som ikke må tømmes for vann som en kondenstørketrommel må (som vel er det vanligste for de som har to enheter).
Vi valgte å ikke betale enda mer (synes denne var dyr nok) for å kjøpe en Miele, men om pris ikke var avgjørende hadde vi nok kjøpt en Miele.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
21/01/2008 11:42
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Du får kondenstørketrommel med slange slik at den ikke trenger tømmes manuelt :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
21/01/2008 11:43
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
beklager rotete innlegg, men har ikke tid til å endre det nå.
|
|
|
[Re: Skikongen]
21/01/2008 11:45
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
- pga hullene i selve trommelen som brukes under vasking så slites tøyet merkbart mer i forhold til en ren tørketrommel under tørking Bare en kort kommentar til dette. Vi tørker kun sengetøy, håndklær, slike ting, samt alt av barneklær og noe treningstøy i tørketrommelen. Dette er slikt som enten vaskes ofte eller som tar mye plass når det tørkes. Spiller ingen rolle om barneklærne slites bittelitt mer av å tørkes i trommel, men våre egne klær tørker vi på stativ. Det hadde vi gjort om vi hadde en ordinær tørketrommel også.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
21/01/2008 11:51
|
bik3man
More than words
|
More than words
Jepp. Dyrt sykkeltøy og treningstøy ville jeg aldri tørket i trommel. Vi bruker trommelen til å ta unna volum-tøyet, altså sengetøy, håndklær, kluter, og en enorm mengde barnetøy. Og når man har både en tørketrommel og en vaskemaskin så kan man kjøre dem samtidig slik at det monner.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
|
|
|
[Re: bik3man]
21/01/2008 11:59
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Dyrt sykkeltøy? I alle dager 
|
|
|
21/01/2008 12:04
|
gare
More than words
|
More than words
Noen som har erfaringer med disse modellene eller andre modeller?
Jeg har erfaring fra min tid med dårlig plass(het merket Candy montro?). Det gjorde jobben, selv om jeg synes det virket som om tørketrommelen tørket noe dårligere enn en dedikert tørketrommel. Altså at man måtte bruke lenger tid, det kan også hende at jeg var litt slappfisk og stappet den full av tøy hver gang jeg skulle vaske...det fungerte i hvertfall strålende for meg den gangen.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
21/01/2008 12:10
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Var innom på Elkjøp og titta litt og ble anbefalt midtpåtreetmodellen, en Ariston med børsteløs motor. Kosta vel 6k om jeg ikke husker feil..
Recovery-mode
|
|
|
[Re: Pete]
21/01/2008 12:18
|
_9co_
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Var innom på Elkjøp og titta litt og ble anbefalt midtpåtreetmodellen, en Ariston med børsteløs motor. Kosta vel 6k om jeg ikke husker feil.. Sa de noe om hvorfor de ikke anbefalte den dyreste? Ikke det at jeg ikke har andre ting å bruke penger på da såklart, men har hørt så mye om at slike kombimaskiner ikke er spesielt bra og tror derfor at jo dyrere man kjøper jo større er sjansen for at de fungerer som de skal.
Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
|
|
|
21/01/2008 12:25
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Tror det var vel så mye at selgeren var redd for å "selge for dyrt", men fikk også inntrykk at hovedforskjellen var fancy programmer, etc, mer enn faktisk kvalitet. Er ingen elektroekspert, men fra mine glade dager som RC-bil-nerd husker jeg at børsteløse motorer var ganske bra greier i hvert fall..
Recovery-mode
|
|
|
21/01/2008 12:31
|
_9co_
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tror det var vel så mye at selgeren var redd for å "selge for dyrt", men fikk også inntrykk at hovedforskjellen var fancy programmer, etc, mer enn faktisk kvalitet. Er ingen elektroekspert, men fra mine glade dager som RC-bil-nerd husker jeg at børsteløse motorer var ganske bra greier i hvert fall.. Ja det står at den dyreste også har børsteløs motor "for lenger levetid", så det må jo være bra greier. Og å betale masse for fancy vaskeprogrammer er vel ikke noe vits da det stort sett går i farget, hvitt og ull uansett. Ser at restfuktigheten er ganske mye lavere på EWW16489W (44%) sammenliknet med AMXXF149EU (53%). Men restfuktighet må vel være etter vask og ikke etter tørk? Høres jo for gæernt ut at tøyet skal være så vått etter at det er tørket... Men, de tallene sier meg i grunn null og niks.
|
|
|
21/01/2008 12:36
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
Var innom på Elkjøp og titta litt og ble anbefalt midtpåtreetmodellen, en Ariston med børsteløs motor. Kosta vel 6k om jeg ikke husker feil.. Sa de noe om hvorfor de ikke anbefalte den dyreste? Se ikke bort fra at de anbefaler modellen de har mest avanse på ;-) Jeg får helt mark av Elkjøp, dessverre, etter flere eksempler a la den gang jeg dro innom avdelingen på Storo da hadde et tilsynelatende knalltilbud på tørketrommel. Jeg fikk huket tak i en kundebehandler, og sa jeg var interessert i den aktuelle trommelen - jeg husker ikke navnet på den nå. - Denne, ja? Helt fin den her, ja, men hva tenkte du å tørke i den? - Hva? Eh... Klær og sengetøy og håndklær, tenker jeg. - Klær med glidelås og metallknapper? - Selvsagt. - Akkurat. Du, da tror jeg du skal ha en annen modell... - Klarer den ikke glidelåser og knapper? - Den klarer det jo, men det vil slite uforholdsmessig mye på selve trommelen, da den ikke har en sterk nok overflatebehandling og er mest beregnet på enkle plagg og sengetøy, håndklær og sånt. - Jeg trodde alle tromler måtte fikse ei olabukse? - Ikke alle, dessverre. Men den som står her borte, derimot, den... Hvorpå han geleidet meg bort fra tilbudsmodellen og over til en som kostet 3000 mer. Etter litt mer research endte jeg med Rohlof... ehh... Miele. Koster grusomt mye der og da, men byr etter sigende på bekymringsløs bruk i en generasjon etterpå. *geiranders
|
|
|
[Re: geiranders]
21/01/2008 12:41
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg titter på noe billig, max 3500. Får litt færre programmer og ikke like bra på de fineste materialene. Disse går likevel i trommel.
Sikkert ikke like flotte følere etc for lavest mulig tidsbruk, men jeg tror det funker fint. Gidder ikke bruker 6-10lapper på en sånn maskin, ikke tror jeg jeg trenger det heller.
Har forøvrig ikke barn ennå, så de enorme mengden klær er det heller ikke.
EDIT: Jeg titter på REN trommel, da jeg har vaskemaskin.
Redigert av RazeFaze; 21/01/2008 12:42.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
21/01/2008 12:57
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Har man mengder av barn (3 aktive skole- og barnehagegutter for mitt vedkommende) ville jeg uansett ikke anbefale en sånn kombi-maskin - nå om vinteren ville vi formodentlig ikke kunne rekke å vaske og tørke alt tøy, dersom det først måtte vaskes og så tørkes i en og samme maskin.
Er man enslig ser jeg heller ikke helt behovet for kombi'en (tenker da selv tilbake på min egen zingle-tilværelse). Jeg antar dog at det finnes noen et eller annet sted imellom disse ytterpunktene som har bruk for den type vaske- og tørkekombo ...
Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
21/01/2008 13:03
|
_9co_
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har man mengder av barn (3 aktive skole- og barnehagegutter for mitt vedkommende) ville jeg uansett ikke anbefale en sånn kombi-maskin - nå om vinteren ville vi formodentlig ikke kunne rekke å vaske og tørke alt tøy, dersom det først måtte vaskes og så tørkes i en og samme maskin.
Er man enslig ser jeg heller ikke helt behovet for kombi'en (tenker da selv tilbake på min egen zingle-tilværelse). Jeg antar dog at det finnes noen et eller annet sted imellom disse ytterpunktene som har bruk for den type vaske- og tørkekombo ...
Martin Jeg vil selvfølgelig helst ha separat vask og tørk, men pga at ikke alle klær kan gå i tørketrommelen (merkelig, men det kunne det før jeg ble samboer... hehe), jeg ikke orker å ha tørkestativ i stua, vi har en knøttliten leilighet og det eneste andre alternativet er fellesvaskeriet, så må det bli en sånn kombisak. Om jeg vasker ofte så får jeg håpe jeg kan tørje hele vasken i samme tørk også (er vel typisk et forhold 1:2 mellom vask og tørk i slike maskiner)
|
|
|
21/01/2008 13:09
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Så lenge jeg var single (singel?) var tørkestativ på soverommet eller i stua helt hunky dory. Men i min samboertilværelse har jeg oppdaget at midt gode, gamle, røde og hvite tørkestativ har en grensesprengende lav WAF. Når det i tillegg snart kommer en arving på gården begynner det å bli et reelt tema med dårlig plass om vi skal ha stativet stående på badet. Kombimaskin it is, then 
Recovery-mode
|
|
|
21/01/2008 13:22
|
gare
More than words
|
More than words
snart kommer en arving på gården, Kombimaskin it is, then Større kåk it is, then!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
21/01/2008 13:23
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
[...] jeg ikke orker å ha tørkestativ i stua, vi har en knøttliten leilighet [...] Når det i tillegg snart kommer en arving på gården begynner det å bli et reelt tema med dårlig plass om vi skal ha stativet stående på badet. Kombimaskin it is, then Aye, dengang da vi hadde 15 smårollinger...gens ungdom ... Martin
|
|
|
21/01/2008 13:29
|
pet1
Entusiast
|
Entusiast
Kombimaskin it is, then Det er selvfølgelig teit å overprøve dine egne vurderinger, men har du ikke plass i høyden? Tøretrommelen kan fint stå oppå vaskemaskinen. Vår Miele-maskin stoppet etter ca 12 års drift, men da hadde den gått sånn ca 6-7000 program og det er kanskje en generasjon for 'vanlige familier'...
|
|
|
[Re: gare]
21/01/2008 13:36
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som har erfaringer med disse modellene eller andre modeller?
Jeg har erfaring fra min tid med dårlig plass(het merket Candy montro?). Det gjorde jobben, selv om jeg synes det virket som om tørketrommelen tørket noe dårligere enn en dedikert tørketrommel. Altså at man måtte bruke lenger tid, det kan også hende at jeg var litt slappfisk og stappet den full av tøy hver gang jeg skulle vaske...det fungerte i hvertfall strålende for meg den gangen. Vi kjøpte en Candy kombimaskin i '88. Det eneste problemet med denne evighetsmaskinen er at den har blitt stygg og bulkete. Den lever i beste velgående etter å ha overlevd flere flyttinger, en småbarnsfamilie og en syklistfamilie.
|
|
|
21/01/2008 13:40
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
 Tror jeg får melde meg på Extra Joker Nord
Recovery-mode
|
|
|
[Re: pet1]
21/01/2008 13:41
|
Pete
Popcornansvarlig
|
Popcornansvarlig
Det er selvfølgelig teit å overprøve dine egne vurderinger, men har du ikke plass i høyden? Tøretrommelen kan fint stå oppå vaskemaskinen.
Det er en benkeplate i veien..
Recovery-mode
|
|
|
21/01/2008 13:48
|
chalshus
More than words
|
More than words
Løsningen: 
|
|
|
21/01/2008 13:49
|
Ole
More than words
|
More than words
Vi bestemte oss for en Elektrolux fra Elkjøp, men da vi kom dit ble vi anbefalt en UPO. Denne maskinen startet som en helt ok maskin, men ble fort veldig dårlig. Det startet med at den ikke klarte å tørke klærne, og så ble det brune flekker på tøyet, og så kom e servicemann som da han ringte på hadde med seg akkurat den delen som måtte byttes, i hånda. Godt kjent problem, mao. Han sa det var et skikkelig drittdesign, som ikke ville fungere bra. UPO hadde egentlig ikke kombimaskiner i sitt sortiment, men Elkjøp fikk dem til å lage en. Vi ringte derfor Elkjøp for å få byttet til en dyrere modell, vi var ikke interessert i å måtte vente til maskien gikk i stykker to ganger til - noe servicemannen sa den kom til å gjøre. Etter ca 4 måneder med titalls telefonsamtaler med diverse personer hos Elkøps kundesenter og butikken på Storo hadde vi fremdeles ikke truffet noen som fant igjen historikken fra forrige gang vi ringte, enda vi hver gang ble fortalt at DENNE gangen ble alt skrevet ned på fakturaen vår i datasystemet. Så hver gang vi ringte måtte vi altså fortelle hele historien på nytt.
Da maskinen kort tid etter tok fyr, ringte jeg nok en gang og sa at drittmaskinen de anbefalte oss i stedenfor den dyrere maskinen vi egentlig hadde tenkt å kjøpe nå stod og brant på badet, og kom og hent den NÅ. "Og ta med en Miele-maskin når dere kommer".
Nå har vi vært lykkelige eiere av en Miele-maskin et års tid, og den bare funker og funker. Dyr som pokker (ca 16K), men akkurat nå er den verd hver eneste krone.
Jeg skal ALDRI kjøpe noe dyrt fra Elkjøp igjen.
Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
21/01/2008 13:53
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vi kjøpte UPO-vaskemaskin for en måned siden. Nå ble jeg litt bekymret.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
21/01/2008 13:56
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Tipper dette har noe med at det var en kombimaskin... du kan jo håpe det.
Har forøvrig UPO komfyr, og er happy med den.
|
|
|
21/01/2008 13:59
|
Arnebv
Besatt
|
Besatt
hørt om stikksag?
Du må ikkje alltid sjå på problemet -sjå heller på løsningar!
|
|
|
|
|