Enkelte ganger føler jeg de negative følelsen ta overhånd og ønsker å blåse ut. Jeg ser eller leser ting om sykler eller sykling som fremstår som i beste fall som meningsløst, i verste fall som totalt og udiskutabelt idiotisk.
Derfor ønsker jeg å lage en utblåsningstråd hvor ethvert tilløp til posistivitet anses som bensin på bålet og dermed bortkastet plass på interweb.
På dette latterlige forumet vil selvfølgelig en eller annen optimistisk godfjott prøve å kuppe denne tråden, men slike godtroende, patetiske nikkere vil automatisk bli kummulert på min ignoreliste.
Jeg starter:
Hva i svarte er dette:
Noen sveiselarvepolerende aluminiumskokere på den amerikanske østkysten ønsker å kaste seg på retrobølgen med en millitærlignende tråsykkel for å suge penger ut av godtroende hipsters. De klør seg i det nytrimmede flippskjegget med sine velmanikyrerte fingre og velger selvfølgelig å konstruere denne monstrøsiteten i ALUMINIUM.
Hva i schvarte, retro i overdimensjonert aluminium? Alfine uten noen form for løsning som tar høyde for kjedelengdejustering?
Hva blir det neste? Jeg bare spør.
Kyss meg på langfredag og kall meg gjerne en konservativ krakk, men dette klarer vi oss uten!
Det der er seriøst noe av det nydligste jeg har sett på to hjul! Noen ting er skapt for å dekke praktiske behov, og andre ting er skapt for å dekke de estetiske...
Så jeg spør som trådstarter: Hva i svarte er dette?
Nå synes jeg du var veldig negativ Ole. Dette er ikke et forsøk på retro spør du meg, men en praktisk relativt stilig bysykkel som tåler røff behandling.
Det er jeans-merket G-Star som står bak designen, mens Cannondale lot dem bruke en av sine sykler. Jeg synes dette er mer tidløs Rock N Roll enn retro, men smaken er jo som skrittet. Jeg tror høyst sannsynlig at denne sykkelen har EBB for kjedejustering. Noe som er ryddig og greit. Cannondale har laget EBB i mange år på tandemsykler. De har også laget feite aluminiumssykler siden 1983 og er et av få merker etter min mening som lager kule by og langtursykler for opp-pakkning. Hvorfor er det feil å lage en tøff og funksjonell(selv med litt korte skjermer) bysykkel av aluminium? Det ville egentlig vært mye mer wannabe-retro å lage en tilsvarende sykkel av stål. Og er det noen som bør tas i dette samfunnet er det de som prøver å suge ut penger av folk ved å lage en sykkel som kan gi mange lyst til å sykle til jobben. Nei makan til oppvigleri har jeg ikke sett. Bortsett fra i bilindustrien da, og i oljeindustrien da.
Skjønner hvor du vil, er forsåvidt enig. Men i min bok er det denne her som er på coveret og som står som selve symbolet på en meningsløshipstersykkel:
Det er vel egentlig først og fremst styret i kombinasjon med tenkt bruksområde som fremkaller brekninger hos meg, men siden dette er en tråd hvor negativitet skal stå i høysetet så får vi vel si at hele sykkelen framstår som 100% rævva.
Kjære Øyvind, det er ikke mulig å være i overkant negativ.
Jeg ser at det kan være en EBB bak Disney-kranken, det gjør meg litt mindre negativ, men jeg finner det utenkelig å bevege meg inn i den s.k. "positive" sonen i denne sammenhengen.
Det får meg bare til å tenke på at de faktisk har kastet bort en EBB på et urbant rock'n roll-konsept.
Hadde de bare satt på en stiv gaffel hadde den jo bare vært stygg.
Det mest "positive" med hele saken er at det produseres bare 500 ex av den.
PS Det verste her er vel at det allerede i andre innlegg finnes positive uttrykk. Skavise...ignore...
Redigert av olganga; 17/01/200820:16. Rediger grunn: Sinne
Stakkars olganga. Ett blikk på denne fiffige og funskjonelle bysykkelen fikk fram tvil og anger. Var den håndsveisede Seven-rammen i titan, eid av en verdensmester, allikevel ikke det han søkte? Nå stod den der, av aluminium, laget i det forhatte land, utenfor olgangas rekkevidde. Ikke kunne han kjøpe den, ikke visste han hva andre mente om den. Tvilen ble til sinne og fornektelse, og som en frustrert guttunge lot han skuffelsen over sin egne følelser gå over til agresjon rettet mot omverdenen. Nå fester han sin lit til at Bike Snob NYC skal slakte denne sykkelen, men det vil ikke skje denne gangen.
Du må gjerne ignorere meg, men det vil vel være en svært mager trøst. Innerst der inne kjenner du at den du ignorer, er deg selv.
Bli heller med meg på å ta imot den overdimensjonerte aluminiumen, og godta serieprodusert glede, og erkjenn at kranken jo er egnet til formålet. Husk at EBB er en raus oppfinnelse som gir nye muligheter til en rekke nyvinninger!
Ærlig talt, her brenner du kruttet uten å få penger for godt smør!
Sitat: gubbjæveln
godtroende hipsters
Hvem er dette? Er det hipt å sykle, eller å vise seg med den rette sykkelen? Ikke her jeg bor. De fleste har ufattelig stygge sykler, og sykling er ikke hipt uansett. Jeg regner med at Kiwi i Sande ikke rennes ned av hipstere med Cannondalesykler heller.
Dette problemet har du skapt inne i ditt eget hode fordi du leser for mye BikesnobNYC! Beviset for dette finner vi bla. her:
Sitat: olganga
(hipsters)....har lenge vært et litt diffust begrep for meg. Har lest om det på forskjellige nettfora, og fått inntrykk av at uttrykket har blitt brukt på en litt nedlatende måte om unge mennesker i trange bukser som kaster seg på alle trender, deriblant fixie-trenden. Dette til forskrekkelse for alle jordnære og årntlige Syklister(TM).
og her:
Du er jærnevaska min gode venn.
Ta fixomaten ut en tur på glatta og kjør etter motto "bike and let bike"
LarsB tror ikke at noen vil ta autentisk sykling fra ham
De fleste har ufattelig stygge sykler, og sykling er ikke hipt uansett.
Stort sett bare tullinger med mer eller mindre antydning til hjerneskade som sykler her, men vår tid skal vel komme... Hadde noen kommet med den aktuell sykkel i området her vil jeg ha blitt fra meg av glede!
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Skal du disse denna hoien må du også legge til alle BadBoyen til C'dale. Da dette er jo bare singlespeed/ nav gir BadBoy ramma tell C'dale i grått m kjedekasse (som må vell være en av de mest praktiske tingene man kan ha på hverdags syklen. Det er noe man finner ut etter å ha kjørt 1000kr buksa mellom kjede og drev) og et par vanabe skjermer og noen lær detaljer. Alt dette som ser nydelig ut sammen. Men som man antageligvis på vanlig C'dale måte må betale både det svart og kvite tur au'a for å få lagt lankene på. Så hvorfor bli sur over en praktisk og nesten vedlikeholdsfri hverdagssykkel for de som liker at ting ser ålreit ut? Hvis det er noe du skulle hisse deg opp over så er det vell heller sykkelindustriens pushing av behovet for minst 6'' vandring for å sykle på noe mer ruglete enn en grusvei
"Today we get a taste of Canossa. A lovely, slightly hilly countryside is waiting for us, perfect for grumpy, old men who love the famous Parmesan cheese and verbal abuse"
Gikk til Kanossa en gang tidlig på 80-tallet (eller det var vel strengt tatt Inter Rail). Det var ikke noe spesiellt.
Men, hvis Øyvind tar på seg rollen som Gregor VII, han som prøvde å frigjøre pavekirken (terrengsykkel.no) fra all verdslig innflytelse, vil jeg gjerne være kong Henrik IV.
Selve kanossa-gangen var vel strengt tatt en tredagers ventetid i solveggen (selv om det var vinter) ved Canossa, med piker og vin som tidtrøyte.
Tre år etter innvaderte Henrik Roma, avsatte Gregor og utnevnte en "motpave".
Kanossa-gangen ble vel senere et symbol for Tyskland om at de aldri mere skulle underlegge seg en annen myndighet.
Otto von Bismarck sa : „Nach Canossa gehen wir nicht!“
Tror jeg slår følge med gamle Otto her, gitt. Kanossa er oppskrytt.
Ærlig talt, her brenner du kruttet uten å få penger for godt smør!
LarsB tror ikke at noen vil ta autistisk sykling fra ham
Ja for meg brenner det et blått lys i begge ender av tunnelen, sånn er livet. Men jeg ser i hvertfall hvor jeg går/sykler.
Dessuten er jeg ikke autist, slightly retarded, ja, autist, nei.
PS Det er ikke noe Kiwi i Sande.
PPSS Hvor blir det av den gode, negative, samfunnsnedbrytende tonen i denne tråden? Må jeg lage en ny tråd for å kunne dyrke svartsynet uforstyrret av oppkonstruert positivisme og livsglede?
Det der minner meg om ein premierefest eg var på ein gong. Ein søppelsekk med popcorn og ei flaske billeg champagne gjer underverk dersom mageverk er målet.... (i tilfelle nokon lurte)
Jeg beklager, men her kommer det mer ikke-negativt om akkurat den sykkelen. Plutselig har Cannondale produsert en sykkel jeg liker, synes er fint, og faktisk kunne tenkt meg selv.Den er gjennomført lekker, og ser akkurat passe tøff ut, så får det heller være at jeg er en patetisk nikker (patetisk er jeg nok, men jeg liker ikke helt det med nikker, men det får bare være)
Cannaondale har altså laget en bysykkel, som riktignok er altfor dyr(og har ubrukelige skjermer), men jeg ser på den, og ser at alt er riktig. Dette er muligens den første `dalen jeg kunne levd med(og jer avslører jeg selvsagt at jeg ER patetisk og ignorant, men pytt-pytt).
Kredd til Ole for å ta bladet fra munnen,det der er ikke en kul sykkel. Herregud,kjedekassa og kranken og skjermene ser ut som noe fra den bllligste hylla i Taiwan.Skikkelig mislykka kaffelatteretro. Og hva i alle dager er greia med de skinnfillene de har hengt på?
Her er enda en greie jeg får mark av:
[Hylekor)Å så fin,skikkelig masse tynne titanrør også så pent sveisa a'gitt.[/Hylekor] Sikkert verdens beste sykkel med verdens beste bærekonstruksjon og verdens beste geometri,men det ser fortsatt ut som noe bestefattern kasta på dynga etter at tyskerne snørte sekken. Jeg ville med andre ord ikke bli sett død på en sånn. Særlig ikke med tanke på at konstruktøren ser ut som forbanna Rasputin. Helskjegg er ut.
Ikke hvis du heter Aslak og får hjelmen til å matche skjeggfargen. Her tester Kaptein Rødskjegg en '08-modell Mongoose Teocali i fjellskråningen over Tremezzo: Foto: Redaktøyvind.
...og er det noe som virkelig gjør meg pissed så er det at Kari Slaatsveen og Englefjes må utgå nesten hver lørdag vintern gjennom for å gjøre plass til Radiosporten. Kari har gjort mer for oss enn noen av de snørrtrynene med ski på beina.
På dette latterlige forumet vil selvfølgelig en eller annen optimistisk godfjott prøve å kuppe denne tråden, men slike godtroende, patetiske nikkere vil automatisk bli kummulert på min ignoreliste.
ØYGH! sikter du til meg, eller?
Jeg er helt enig. aluminium er OK, men ikke oppsettet: hvem faen trenger dempegaffel som lekker/skrangler innen et år? hvem faen trenger gir? hvordan får jeg satt på bagasjebrettet for oppbevaring av kninappete unger?
Hvis jeg hadde sykla den, hadde jeg kanskje måttet reklamere på den og den ville da skli rett i et Rema-plastpose innen et år.
Det er jammen merkelig å se at ingen antitrendhorer disser Brooksetet! [BTW - noen som vil kjøpe mitt lett brukte B17 i honningfarge - BILLIG?!]
Faktiskt virker det litt som om fixie-syklister får en unik innsikt i det enkle ved syklingen som wannabees-fixies (=de som ikke tør/stritter imot/misliker) mangler.