Min '98 BMW 523i stasjonsvogn har original bilstereo. Lyden er god nok til at jeg ikke gidder å bruke penger på nytt anlegg, men jeg vil gjerne ha ekstra bass.
Problemet er at jeg vil unngå å bruke mer plass enn nødvendig siden jeg ofte har med mye bagasje i bilen, og jeg vil derfor ikke ha for store kasser. Jeg har faktisk tenkt på å se om det er plass til et par mindre elementer under baksetet for å unngå å ta av bagasjerommet i det hele tatt, men jeg har ikke kommer så langt som til å åpne og se inni ennå.
Pris er ikke det viktigste i første omgang, men jeg kommer til å holde meg unna absolutt toppsjiktet siden resten av anlegget ikke er helt high-end.
Aktiv sub eller element i kasse? Vil det bli stor forskjell på to 8" og én 12"? Hvilken forsterker? Vet syklister noe om slikt?
Hvis du har "BMW Business CD" cd-spiller, har den ikke linjeutgang, og da sliter du med å koble til forsterker. er 12" vil flytte mer luft enn to 8" (samme areale, sånn ca, men mer slaglengde i 12"), men 8" er jo mye enklere å plassere.
Førstevalget mitt ville vært to 8'' for å få en mer "konant" bass, men det spørrs hvilken type sound du er ute etter. Hvis det er rånebass er det vell strengt tatt en 12'' eller to som er tingen...
Du kan få ganske gode resultater med gode 10- og 12-tommere også, men selvsagt ikke billige råneelementer til noen hundrelapper der du ikke hører forskjell på basstrommer og bassgitarer.
Jeg har ikke hatt stor stereo i bilen på en stund, men det siste subwoofer-elementet jeg kjøpte var en 10" MTX Thundercast, som spilte mer enn høyt nok OG hadde utmerket kontroll på bassen. Jeg vet ikke om Thundercast eksisterer lenger, men MTX kan jeg i alle fall anbefale. Og Rockford Fosgate.
Tyske MacAudio lager flotte frontsystemer som passer i originalplasseringen til de fleste bilmodelelr, forresten, hvis atnken om å oppgradere det også skulle melde seg.
og er veldig godt fornøyd med resultatet med min mellomklassebil med mellomklasse (nedre) pioneerspiller. Ikke så værst dyrt. Faktisk er jeg så fornøyd at jeg vil ha 6*9 tommeren også. I tillegg har Peerless en ærefull hififortid.
Ikke direkte svar på Vanilla Ninjas spørsmål, men en anbefaling på veien.
Jeg har business-spiller, vettu. Kanskje det må større utskiftinger til, da. Uansett er det ikke snakk om rånebass her, men heller ordentlig definert bass ved lavere lydtrykk. Når jeg skrur lyden skikkelig opp spiller ikke de originale høyttalerne så verst, og da er bassen også grei, men ved langturvolum blir det kjedelig å høre på.
Jeg ville fulgt rådet til Dazed om å oppgradere elementene i bilen, fremfor å ta av bagasjeplassen med en stygg basskasse og forsterker (har gjort det for mange ganger selv). Hva greier forsterkeren i spilleren din? Et godt frontsett vil jo gjøre mye, og enda mer hvis du kunne slengt på en ekstern forsterker til å drive de. Stort sett er originalanlegg rimelig kjipe greier. Jeg har BOSE rund baut med SUB i min, og det er jeg fornøyd med. Den gir en ok bass ved normalt lyttenivå. Men jeg kunne sikkert bygd myyye bedre lyd til mindre penge. Men det er fint å ha det integrert da.
Enig. En ti eller tolvtommer vil uansett ta ganske mye plass. Du vil ikke klare å skyve et nakent element under setet engang, så det er bare å glemme å dytte inn ei kasse der.
Kjøp en ny headunit og en skikkelig forsterker (ekstern selvsagt), og sett inn noen seriøse høyttalere istedenfor standardgreieie som fulgte med. Det er utrolig hva du kan få til da. Bruk heller litt ekstra penger på dette, så slipper du sannsynligvis å tøyse til bilen med subwoofere. Men regn med at det koster. Uansett, du vil aldri få bass ut av firetommere, så om det er det du har i bilen fra før av må du legge om planene. fra 5 1/4" og oppover er det fullt mulig å få et godt resultat (nei, det vil ikke trøkke, men det vil kunne spille pent!).
Mulig dørene (om det er der høyttalerne sitter) må bygges om litt for å få det helt optimalt, men det gidder du sikkert ikke, så da er det bare å prøve med noen seriøse saker rett på.
Boston Acoustics Pro-serie Focal Soundstream (gamle Exact serien. de nye ser helt latterlige ut) McIntosh MBQuart Premium serie
(og ikke koble disse her rett på spillern. Du må regne med en skikkelig forsterker. trenger ikke være så sinnsykt kraftig, bare kjøp noe som av litt seriøs kvalitet)
Har samme vogna selv, å vurdere den orginale subben, som du setter inn i rommet over batteriet. Der er det kort vei til strøm, å lett å splitte lydsignaet til linjesignal..
Men det er da ikke noe problem å koble til en aktiv sub f.eks. til en OEM spiller som ikke har linjeutgang. Man får kjøpt overganger som gjør at man kan koble seg inn på bilspillerns høyttalerutgang. På noen basser følger denne overgangen til og med med. Jeg har en VW Touran med orginalt navigasjonssystem/stereoanlegg. Skal koble på en slik: Pioneer Aktiv Sub
Den tar forholdsvis liten plass og gir mer enn nok trøkk.
Jeg er enig at det selvsagt er bedre å kjøpe seg en god spiller, med ekstern forsterker og skifte ut de orginale høyttalerne. Men for oss som ikke vil bruke masse tid og penger på å få skikkelig Hi-fi lyd i bilen, er dette en veldig god og rimelig løsning.
Jeg tror at en sånn løsning er lydmessig LAAANGT dårligere enn med linjeutgang, og jeg hadde ikke orket prøve en gang, men det er kanskje verdt et forsøk for deg?
Hvis du ikke vil bruke for mye plass kan du se på slike og kjøpe noen bra 6*9. Jeg kjørte mest med 6*9 i mitt forrige bygg, og bass var det minste problemet for å si det sånn.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Nå må jeg bare arrestere deg på et punkt her: Pioneer-suben jeg viser til er aktiv, og benytter seg av linjesignalet jeg uansett må rappe fra høyttalersignalet siden spilleren ikke har egen linjeutgang.
Selvfølgelig er ikke denne boksen av det kraftigste på markedet, og den kommer helt sikkert ikke opp mot en separat forsterker og 12" i kasse, men nå trenger jeg det lasterommet jeg har når jeg skal på sykkeltur og spilling og sånt (el-piano tar ganske mye plass, gitt).
Hadde det ikke vært for at bilstereoen også har en masse kjørecomputerfunksjoner hadde jeg byttet ut både spilleren og frontsettet, men det må vente.
Når jeg tenker etter har jeg jo forsåvidt allerede bestilt time for å få inn nytt display for kjørecomputeren under speedometeret, så da får jeg ikke så mye bruk for funksjonene som ligger innbakt i spilleren
Som sagt har ikke spilleren i utgangspunktet linjeutgang, så jeg må uansett bruke en adapter for å få linjesignal. Da blir ikke signalet like bra som fra en god spiller med linjeutgang, så jeg vet ikke om jeg orker å bruke enda mer penger på frontsett og forsterker når resultatet ikke nødvendigvis blir bedre enn med en liten sub (i forhold til prisen, så klart).
Lars, dette kan gjøres enkelt. Du kan få låne tre av bassene mine, det skulle være mer enn nok. Holder ikke det, så har jeg tre til men da er det slutt.
Jeg gjorde som følger: -Kjøpte Blaupkt kompakt aktiv sub (med en aktiv 8" og et 8" slaveelement) -Plugga til strømmen i strømuttaket i bagasjerommet (nei den trekker aldri 20A) -Dro en lang signalledning under setene, samt styrestrøm. Vips ble anlegget i passaten kjempegøy for kr 2000 og 1 t arbeid! OG-ingen demontering av annet enn radioen!
Nye dørhøyttalere hadde sikkert vært mer "korrekt" men ikke nødvendigvis gitt like mye allsang i bilen... Helt ok lyd ved lavt og også temmelig høyt volum. Hadde frontene vrengt kunne jeg kjøpt og montert et par billige motstander for å fjerne vrengebassen fra disse.
Det beste er at når jeg tar med meg tivoli 2-anlegget så har jeg også med meg kanskje høyfjellets feteste(?) 12 v solsellebaserte hytteanlegg... :-)