Har en flosshatt merket "William Schmidt ltd, Christiania" som jeg fant i bestemors kjeller. Hadde vært moro å finne ut noe mer om denne kuriositetens opphav og historie. (alle primærkilder har gått bort for lengst). Noen ideer om hvordan man nøster i sånt?? (Ja - jeg googlet navnet...)
Re: En liten nøtt for antikvitetsgranskere
[Re: Sykkelbob]
#50102413/01/200819:41
Du har vel god grunn til å anta at hatten er laget før 1877, ettersom bynavnet blei skrevet Kristiania inntil det skifta til Oslo i 1924-1925.
Hattemakeri er en gamlisprega geskjeft. Ring rundt til nåværende hattemakere/-selgere og hør om noen av dem kjenner til navnet.
Eventuelt kan du være lur og dra innom en antikvitetsforhandler og spørre om hjelp til dette. Hvis du sier "kanskje" hvis de lurer på å kjøpe den av deg, går de sikkert med på å nøste litt for deg. Ikke dermed sagt at du trenger å følge opp, så klart...
Gaute
[Re: gauter]
#50106413/01/200821:35
William Schmidt er en forretning som har vært i Oslo siden 1853. Er nok neppe dem som har laget hatten, bare solgt den. Var vanlig i gamle dager å sette på forhandlers merke på salgsvarer. Se om du finner et annet navn - forsøk f.eks. forsiktig å brette bremmen litt ned like ved sømmen bak. Der er det kanskje noe. Eller midt inne i pullen.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
[Re: gauter]
#50107013/01/200821:44
Dette er min signatur. Det finnes mange som ligner, men denne er min. Min signatur er min beste venn. Den er mitt liv. Jeg må mestre den som jeg mestrer mitt liv. Uten meg, er signaturen meningsløs...
[Re: syKjell]
#50108814/01/200806:34
Hvordan i all verden misset jeg den?? Uansett tusen takk for tipsene. - Nå er vi i gang vet dere.
Jeg tror forresten "Kristiania" oppstod, som nevnt på slutten av 1800-tallet men "Christiania" opphørte ikke umiddelbart. En skikkelig standardisering av skriftspråket kom ikke før utpå 1900-tallet.
Da kan vi i hvertfall anta at hatten er nyere enn 1853 og eldre enn 1925. Kan prøve å sjekke litt rundt om overgangen til K gikk gradvis, men kan samtidig anta at en hatteforretning var av den konservative sorten og tviholdt på Ch. En annen sak er at de benevnet forretningsnavnet med "ltd" og ikke "as" jeg lurer på når i så fall dette ble endret.
Redigert av Sykkelbob; 14/01/200806:44.
[Re: larsb]
#50110514/01/200807:48
"God grunn til å anta" er nok en riktig uttrykksmåte her. Usikkerhetsmarginen her er nok stor. Man begynte å skrive med K på et tidspunkt men mang fortsatte nok med Ch. Jeg tror til og med at en del fortsatte å kalle det Christiania etter 1925 også.
Jeg har tatt en første kontakt med butikken. (Det hjelper jo tross alt at butikken faktisk eksisterer enda. Jeg kartlegger flere spor; i hvilken periode man kalte bedriften for "Ltd" og ikke "AS", hvilken periode de forhandlet Touchet-hatter osv.
Moro tidtrøyte det her.
#50137314/01/200820:59
Litt nede på siden her, under "Black Silk Top Hats" er det en Touchet til salgs. Med boks, riktignok. Litt stiv pris, synes nå jeg, men er din i samme klasse, kan du jo finansiere en og annen sykkelreise med den ...
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
#50142315/01/200807:28
Hvis det er noen antropologistudenter her som vil skrive en spenstig hovedfagsoppgave, er det bare å gå løs på dannelsen av denne pseudo-religiøse larsb-kultusen!
Redigert av GogBozen; 16/01/200817:26. Rediger grunn: yup
No added style
[Re: KnutAa]
#50196516/01/200820:39
Hvis det er noen antropologistudenter her som vil skrive en spenstig hovedfagsoppgave, er det bare å gå løs på dannelsen av denne pseudo-religiøse larsb-kultusen!
Og derrr var forøvrig arbeidstittelen klar:
Haloing the Hat or Hating the Halo: Anthropological Negotiations on Size and Style Reconstructing post-foral strategies of identity and authenticity management in contemporary LarsBidolatry
Jeg er så spent på å se hvordan Mabose Infotainment AS katalogiserer og indekserer alt som skjer på terrengsykkel.no. Kan vi aller nådigst få en ny audiens i de indre gemakker av seksjon D5?