... Det kommer visstnok ny modell til våren så det kan kanskje lønne seg å vente til da; enten ved å kjøpe den nye eller en brukt gammel ettersom de ofte faller i pris når det kommer ny modell.
Dinside mener å kunne avsløre at nye Accord kommer til å ligne på denne Accord Tourer Concept, den ser jo mye bedre ut enn dagens Accord!
Edit: klemmer inn et bilde til! Fin hekk ja!
Redigert av magic; 17/01/200812:09. Rediger grunn: flere bilder
Jeg liker ikke hekken helt på dagens Accord.. Den nye der så pen ut. Nye CRV derimot synes jeg er tøff. Men det er jo en halv mill for den med utstyr og fin diesel. Ikke automat+ diesel dessverre
Et behov for 6 manuelle gir sier en del om motorkarakteristikken...
Det 6. giret er nok ikke tiltenkt nordboere med maks 100 km/t. Testkjøring tyder på at det er temmelig likt en normal 5 stegs kasse, med et hvilegir for Autobahn cruising i 150+ km/t.
Dog er det såpas drag at du KAN ligge i 6. på de litt strakere norske veiene.
Et behov for 6 manuelle gir sier en del om motorkarakteristikken...
Det 6. giret er nok ikke tiltenkt nordboere med maks 100 km/t. Testkjøring tyder på at det er temmelig likt en normal 5 stegs kasse, med et hvilegir for Autobahn cruising i 150+ km/t.
Dog er det såpas drag at du KAN ligge i 6. på de litt strakere norske veiene.
Jobbens Touran TDi 105-hester med sekstrinns manuell oppfører seg mer som 1. gir, 1,5. gir, 2. gir, 3. gir, etc. I sjettegir når man 2000 rpm i nabolaget av 85 km/t. Ikke noe direkte autobahn-cruising-gir altså
Men hva er det egentlig som er så magisk med dieselmotor?
Jeg har diesel nå. Det kommer jeg sannsynligivs ikke til å kjøpe igjen, med mindre selve bilmodellen jeg skal ha engang i fremtiden kun selges som diesel. Drivstoffprisene blir mer og mer like etterhvert som flere kjøper diesel, og det er vel "billig diesel" som er hovedargumentet til folk flest virker det som. Det er noe herk å få start på en småfrossen dieselmotor, de stinker, de bråker, de drar elendig dårlig.... og de koster mer. Og at de bruker mindre suppe bare fordi det er diesel er jo åpenbart en myte.
Men hva er det egentlig som er så magisk med dieselmotor?
Jeg har diesel nå. Det kommer jeg sannsynligivs ikke til å kjøpe igjen, med mindre selve bilmodellen jeg skal ha engang i fremtiden kun selges som diesel. Drivstoffprisene blir mer og mer like etterhvert som flere kjøper diesel, og det er vel "billig diesel" som er hovedargumentet til folk flest virker det som. Det er noe herk å få start på en småfrossen dieselmotor, de stinker, de bråker, de drar elendig dårlig.... og de koster mer. Og at de bruker mindre suppe bare fordi det er diesel er jo åpenbart en myte.
Da lever vi i ulike verdener.
Ja, differansen i drivstoffprisen er mindre enn den engang var, men hos meg er forbruket langt lavere. For meg er dette ingen myte, drivstoffkostnaden i kr/mil er omtrent 2/3 av hva jeg ville hatt med en tilsvarende bensinbil, og det betyr litt med 40.000 km/år.
Min dieselpassat koster omtrent det samme som bensinvarianten (med tilsvarende effekt), og drar bedre på det turtallsområdet jeg normalt ligger på.
Ja, den har mer motorstøy, men jeg har så langt aldri hatt startproblemer.
BMW's nye automatkasser gir stort sett mindre forbruk enn manuelle. Prøv nye BMW X3 med automat og 177 hk diesel, og jeg garanterer deg at du ikke ønsker denne med annet enn automat.
Jeg har en 2005 modell, men skulle gjerne hatt den med automat. Ble dessverre ikke levert med automat den gang...
Jeg har plassert en "dieselboks" under panseret og det gir meg 185 hk. Jeg vil også tillegge at forbruket på langkjøring ligger rundt ,65 L/mil - bykjøring må jeg nok litt opp...
Godt med plass har den og det er viktig da jeg nettopp har blitt pappa
.......pluss at annenhåndsverdien er en helt annen. En moderne 1.9 diesel med 105hk er langt mer populært enn en slapp 1.6 bensin med 105hk. Bensinen må piskes, diesel kan trave rolig.
Anders; du har vel en 2.4 l sugediesel på 78hk. Noe helt annet med turbo og common rail/PD teknologi.
PSA har en 1.6 HDI m/110hk. det har skjedd noe på dieselfronten. BMW har som nevnt 2.0liter diesel m/177hk, og kommer vel snart med en 204hk utgave med samme slagvolum. Rått.
2.4l med 78 hester høres veldig ut som Caravelle/Transporter, den motoren er noe av det absolutt slappeste som noen gang er laget og er på ingen måte sammenlignbar med moderne dieselmotorer. Til og med 1.6 TD som sitter i min gamle caravelle er kjappere enn den....
Jeg synes det er fin-fint med TDI, og kjøper det gjerne igjen. 0,45 l/m ved langkjøring, og med 320Nm kan sjettegiret om ønskelig brukes fra ca 80 km/t.
2.4l med 78 hester høres veldig ut som Caravelle/Transporter, den motoren er noe av det absolutt slappeste som noen gang er laget og er på ingen måte sammenlignbar med moderne dieselmotorer. Til og med 1.6 TD som sitter i min gamle caravelle er kjappere enn den....
Akkurat det var litt betryggende å høre, med tanke på hvor utrolig ivrige alle ser ut til å være etter dieselmotorer. Og ja, Transporter ('99 mod) er så riktig som det kan bli. Daff og slapp, og sliter om vintern. Men kjerra er fin sånn ellers da. Men den bruker jo langt mer diesel enn min forrige bil brukte bensin (86 subaru 1,8gl), noe jeg ikke trodde var mulig, siden diesel var såååå økonomisk.
Fordelen er at den dagen jeg kjøper en annen bil, som bruker "mye" suppe, så synes jeg ikke det er problematisk i det heletatt. Jeg bruker ganske nøyaktig en liter på mila, målt på distansen oslo-hafjell, tilsynelatende upåvirket av om bilen er full eller nesten tom.
Ser ut til at tråden har roet seg litt, så skyter inn et lite spørsmål. Er i slutten av studietiden, og går med planer om å skaffe en god bruksbile til noe bykjøring og en del langkøyring for å komme seg på tur. Har sett på volvo V40, ca 1998 modell, noen som har erfaringer med disse?
Jeg har bare såvidt skummet igjennom hele tråden, og kunne ikke se at du nevner noe om økonomiske rammer for innkjøp av bil, så visst vi ser litt bort fra akkurat det så tror jeg du hadde blitt veldig fornøyd med en BMW 5 serie stasjonsvogn med diesel, gjerne en av nyere type. Sportslig kvalitetsbil med god plass. Tror det blir en sånn på meg når vi som er to + hund i dag en gang blir til tre + hund.
I dag har jeg forøvrig en VW Touran (firmabil) som jeg er veldig fornøyd med.