Alfine er IKKE laget som et girsystem til terrengsykler, skivebremsene til tross. Dette er i utgangspunktet ment som en kul/funksjonell greie (på god vei inn i fashionstatement-land) myntet på en sykkel i skjæringspunktet mellom hybrid, racer, bysykkel, "krog-hoj", commuter, etc.
Resultatet kan jo f.eks. se ut som det her: (2006 Rock Lobster "Alfie")
Fordelene er som Blomster-Ole over meg her beskriver: Mindre vedlikehold, lengre levetid på kjede. I tillegg har man klare fordeler med å slippe krankgir og utstikkende krankdrevtenner når man tråkker rundt i "gåbortbukser" på vei til jobben og man har jo anledning til å få til ei skikkelig kjedekasse om man vil også. Girmessig snakker vi om et Nexus Inter8 nav i litt annen innpakning og bremsen er vel strengt tatt en XT 765 med litt annen finish. Det finnes to ganske fine kranker i gruppa og dynamonav. Har gått med tanker om å bygge opp en slags bysykkelsak med en Alfine-gruppe for å teste, men både cash, plass og et reelt behov for ennå en sykkel har foreløpig satt en stopper for dette
Det finnes noen få som bruker Alfine til stisykling, blant dem Nick Larsen - sjef for det relativt ferske merket Charge Bikes i England.
Han har kjørt en Charge Duster med Alfine som møkkavær-sykkel i over et år uten trøbbel. Nå vet jeg heller ikke stort om hva slags eller hvor mye kjøring han bedriver - men uansett framstår dette som et spennende prosjekt:
Han pønsker på å sette modellen i produksjon (da med EBB), men ventetida på Alfine (og det meste annet Shimano lager) er lang om dagen, fordi etterspørselen i markedet boomer og Shimano sliter med å holde følge. Derfor er det litt i løse lufta med den planen. Men det er jo en annen historie.
Se heller på Charge Duster-prototypen, med lykt og klar for britisk gjørme:
Scan fra What Mountain Bike i høst:
Og en kikk på Alfine-gruppa i all sin shiny-svarte prakt:
Nevnte WMB hvorfor det skulle være så ultimate mud bike med utstyr som ikke er beregnet brukt til dette kontra utstyr som er beregnet på det samme (Rulleloff)?
Loffen tar vel sjugangern prismessig, det kan hende dét er et poeng her? Jeg har lånt bort akkurat dette nummeret (scanningen er ikke gjort av meg), og husker ikke detaljene.
Jeg har noen sesonger på ulike Nexus-modeller til bysykkel-bruk (inkludert toppmodellen Nexus 8R som Alfine vel deler innmat med) - og ble aldri imponert over pakninger og lagre, men mye skal visstnok ha skjedd på det området.
Utvekslingene er det ikke noe å si på, du får det både lett nok og tungt nok, det verste er nok å venne seg til at giring under belastning er big no-no. Det skulle dog ikke forundre meg om Shimano noterer seg interessen for en mer prisgunstig Rohloff-utfordrer og sysler med en mer solid versjon.
Hadde vært veldig gøy å prøve Alfine på sti, men så var det nav-vekta på nærmere halvannen kilo, da...
EDIT: Artikkelen er jo lesbar for den som virkelig vil, og der ser jeg at Alfine skal ha bedre pakninger og værtetting, girskift som forløper "quicker and smoother" og ikke minst: Duster-protoen med Alfine veier nøyaktig det samme som Duster med full XT. Noe har nok skjedd i forhold til Nexusene jeg har kjørt.
Redigert av geiranders; 10/01/200820:04. Rediger grunn: Finlesing av scan og presiseringer av posting
Strålende link! Her står det jo svart på kvitt at Alfine kan gires under belastning, noe som på Nexus ofte medfører litt dyre lyder i navet. Men Silent Clutch-løsningen er åpenbart annerledes.
Her er en sammenlikning klippet fra KTLs link på tysk-klingende engelsk:
Shifting: Both hubs can shift under load. Alfine shifts a little bit easier and smother under high load and uphill because of “SilentClutch”free wheel design with cylindric rollers instead of classic ratchets. (Alfine: 2 Points)
Gearshift Lever: With the STI shifter from Shimano only one gear per movmentcan be shifted. With the rotary handle (Grip Shift) design more gears can be shifted in one movement. Also the gear indication is bigger and better recognized (i-MOTION 9: 1 Point)
Gear Ratio:i-MOTION 9 has always one gear more. One higher or one lower gear than the Shimano hub. (i-MOTION 9: 1 Point)
Gear Steps:i-MOTION 9 has thesmaller gear step size between the gears. They are also nearly all the same size. When cycling with the Alfine you have sometimes the feeling that the actual gear is to “samll” and the next higher to “big”. (i-MOTION 9: 1 Point)
Brakesystem: Both offer a disc brake and rim brake option (Alfine: 1 Point, i-MOTION 9: 1 Point)
Hmm, med kjedestrammeren kunne man kanskje ha kjørt denne Alfine med 2 klinger foran... Hva kan prisen på et slikt baknav med skifter være da?
Redigert av D'e'Kerfnahh; 11/01/200812:22.
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
Hmm, med kjedestrammeren kunne man kanskje ha kjørt denne Alfine med 2 klinger foran... Hva kan prisen på et slikt baknav med skifter være da?
Til stibruk hadde jeg ikke giddet å mikke med to drev foran. Utvekslingsbredden er større enn hva du får med 1x9, og mer enn det trenger man som kjent ikke ;-) Letteste gir er i alle fall lett nok, og hva det tyngste tilsvarer finner du nok ut om du orker å google etter skjemaer for denslags.
Mulig jeg tenker litt feil her nå, men blir ikke utvekslinga foran likegyldig i denne sammenhengen? Det er jo ikke "gear inches" eller utveksling på hjulet vi snakker om?
En 11-32-kassett er 11-32 uavhengig av kranken
Steg 5 i "kassa" er 1:1 og med et 20t drev utvendig blir det dermed tilsvarende en 20t. I følge grafen i boka mi var de andre utvekslingene dermed distribuert som antydet i forrige innlegg..
Redigert av Pete; 11/01/200813:59. Rediger grunn: Presisering
Pete hvordan er det med bestilling og leveringstid av alfine/nexus i norge?
Og hva er veil. utsalgspris?
Nexus Inter8 baknav finnes på lager i coasterbremsutgave med veil. pris 1545,- og i rullebremsutgave til 1499.- (her trenger du i tillegg en rullebrems, f.eks. BR-IM70 til 389.- veil.) Girspak koster 165.- veil. Girspak og coasterbremsnavet er på lager i skrivende stund, de andre delene burde være på lager i løpet av en måneds tid
Alfine er det verre med, ingenting på lager nå, men jeg fyra like greit av en epost til han som kjøper inn Shimano med spørsmål om det er noe på vei inn. (Sålangt har etterspørselen vært fraværende)
Alfine er det verre med, ingenting på lager nå, men jeg fyra like greit av en epost til han som kjøper inn Shimano med spørsmål om det er noe på vei inn. (Sålangt har etterspørselen vært fraværende)
..og da fikk jeg svar:
Ingenting inne for øyeblikket, men vi får inn baknav, girspak, krank (m. 39t klinge), 18t bakdrev, kjedestrammer og løs navinnmat i første omgang og bremsesettet et stykke utpå våren. Villedende priser blir omtrent som følger: SG-S500 baknav: ca 2100.- FC-S500 kranksett: ca 950.- (inkl. kranklager!) CT-S500 kjedestrammer: ca 200.- SL-S500 girspak: ca 320.- CS-S500 18t bakdrev: ca 100.-
Pete, kan dette bygges på en 29`er med f.eks middelburn uno? Åssen hadde gir da vert? 39 foran, blir da litt vel utsatt?
Trenger stort sett ikke kjedestrammer med ebb`en, eller?
Hvor mange eiker ta an?
Middleburn Uno med 32t og et 18t Nexus-drev skule gi omtrent samme utvekslinger som en fiktiv åttedelt 12-38-kassett. Burde bli et ganske genialt oppsett Kjedestrammeren trenger du ikke om du har ramme med EBB og vi har valgt å konsentrere oss om et nav med 36 eikehull.
Disclaimer: Ikke kom til meg og grin om navet ikke trives i skogen, det 'ække laga til det.
Jeg har en plan! Jeg like min 1x9 opplegg jeg har på min sti maskin. Jeg har hadt en dillema at jeg synest singlespeed blir litt hardeste laget for mine svake bein, men liker singlespeed " looken ".
Nå har jeg en sir 9 på pc- pulten som har ebb og har kun bestilt gaffel til denne. Hvis jeg kjøpe Alfine, så blir dette faktisk billigere en å kjøpe ny nav og gir samt kjedeføre eller framgir. Funker det ikke kan jeg altid for kjøpt gir etterpå.
Jeg har lyst til prøve dette og har ikke råd til roh-loffen. (kansje senere, hvis dette fungere eller kansje shimano har også planer om tilsvarende mtb nav )
Dreper jeg den, så ta jeg alle forbeholdene.
Hvilken fin 29" er felg passer 36 eiker?
Da kan jeg bestille dette igjenom min lbs, som er faktisk fantastisk flink til å bygge hjul. Win, win situation.
Når jeg tenker litt til, ser det ut som å kjøpe en xt crank er nok gunstig også. Da kan jeg pelle av unødvendig tannhjul og har liggenes i tilfelle jeg dreper navet.
Sykkelen skal i utgangspunktet brukes til jobb på asphalt og 2-3 ganger i uker på sti på veien hjem. Jeg tipper Alfine tåler dette bruk hvis uncle charger klarte seg.
Kan jeg bruker hvilket som helst skiverbrems? Jeg har en juicy som er tiltenkt niner`n..