Da er forhjulet ferdigbygget og kan flyttes hit fra den andre tråden. Det ser jo veldig klassisk ut må man si. Vekt på hjulet (nav, QR, eiker, felg) ble 765g og komplett med felgbånd, slange og dekk endte det på 1147g. Sikkert blytungt med dagens mål, men forhåpentligvis lettere enn 1982 års modell.
Å bygge hjul med eikespennmåler var utrolig deilig. Ikke at jeg stoler på de absolutte verdiene, siden måleren (ParkTool TM-1) gjerne slår to-tre trinn forskjellig på skalaen, avhengig av hvor raskt man slipper hendelen. Men etter hvert klarte jeg å få ganske konsistente målinger, selv om jeg ikke tror på måleren når den sier at jeg har ca 110-130 kgf samtidig som hjulet holder seg pent og rett etter avstressingen.
Men måleren var fin å ha når man skal velge hvilken eike man skal stramme eller løsne for å rette opp, og for å se at ingen eiker er veldig mye strammere eller slakkere enn de andre.
I morgen blir det forhåpentligvis bakhjulsbygging og når det er gjort kan man jo ta sjansen på en aldri så liten prøvetur på Bianchien med disse hjulene.
Re: På kjøret igjen... Byggetråd
[Re: Dan]
#52696718/03/200815:29
Grattis med flott hjemmebygg! Selv foretrekker jeg klimpremetoden for å avgjøre hvilken eike som skal slakkes eller strammes, og så bruke verktøyet for å sjekke at hjulet er stramt nok.
Ole.
[Re: Ole]
#52699818/03/200818:17
Det ble bra, Dan! Jeg må si at jeg får mer og mer sansen for blanke hjul igjen. Ser fint ut, og (på terrengsykkelen) kan man bygge hjul både for felg- og skivebrems uten at det synes. Billigere blir det i mange tilfeller også.
Får lyst til å bygge flere hjul selv, gitt!
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Kameraet gjør litt rare ting med vinklene her, men man ser jo skjønnheten uansett:
Det kan tillegges at lakken selvfølgelig er utrolig dyp og pen. Nå skal JP Weigle få se på innsiden av rørene og så skal det freses bort litt lakk, så begynner monteringen (og den siste delesankingen).
#56864917/06/200818:52
Jeg satte inn bakhjulet og fikk jo nesten pensjokk. Hjul i sølv med dekksider i natur ble så sinnsykt fint til det rød-hvite.
Nå skal transplantasjonsdelene fra Bianchien legges i bløt så de kan tørkes og poleres etter at jeg har vært ute og weiglet rammen og gaffelen. Forhåpentligvis blir det fresing og montering av kranklager og styrelager i morgen. Om jeg bare kan finne og bestemme meg for et styrelager...
Mangler også fortsatt noen vesentlige deler. Stem i blank svart eller blank blank f eks. Og blank setepinne med god lengde.
[Re: bstein]
#56870317/06/200820:37
Tja.. Som en kar i Colnago-forumet på Roadbikereview synsa: Ramma er ikke noen skikkelig replica uansett og stålgaffelen er i hvert fall ikke periodekorrekt (den skulle hatt bøy nederst), så han ville heller spare noen gram.
(Men stålgaffelen er penere, læll)
Recovery-mode
[Re: Pete]
#56874717/06/200821:44
Eg brukar ikkje å blande med inn i denne type trådar, men her kan eg ikkje late vere. Ramma er så fin at ein kan ta til tårene av mindre. Fargen er vel ein retro 82?
Eg vurderte sjølv denne ramma i fjor sommar. Velde karbon og Extreme Power, tinga i juli i fjor og ventar framleis... Sist helg vart eg fråstolen bakhjulet til min gamle DBS Migliore frå 1987. 8-delt krans, bygga av Stig Lundsør, Horten. Om nokon skulle kjenne seg kalla, og vil bygge eit nytt hjul til Miglioren, ta kontakt.
#56877917/06/200823:29
Hvis du vil ha det litt higtech og veldig lett så kan du se på Deda Zero100serviziocorse stem i "polished" og Zero100 setepinne. Penere blir det ikke. Går ut fra at det er moderne styrerør? Hvis ikke er quill stemet til Deda fint.
Deda Newton finnes i samme finishen og passer til mitt styre. Men jeg er likevel ikke helt sikker på den fargen. Blankt er ikke hva det en gang var. Nå skal alt være eller se ut som titan, med et lite brunskjær i det blanke. Og det passer dårlig til alle andre blanke deler.
#56888618/06/200809:30
En liten sneak preview for å vise hvor pent det blir med blanke deler og naturfargede dekksider. Jeg er selvfølgelig like skeptisk til stemmet som hvem som helst, men svart stem til blanke deler passer til perioden (1982) og at det er litt kantete tror jeg ikke man ser så mye av når styret kommer på, slik at stemmet bare blir en liten forbindelselink, isteden for å se ut som en galjonsfigur slik det gjør nå.
#56971120/06/200800:41