|
Hvilken forsterker?
|
Hvilken forsterker?
09/01/2008 21:15
|
rob1
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Kunne bare gått og kjøpt en,men litt gøy å se hva forumet mener?Har system one Vh3 høyttalere,4 stk.De er gulvstående og har en virkningsgrad på 86db.Dvs ikke helt lett drevne.Jeg har selvfølgelig sjekka litt i markedet(halve moroa) og kommet fram til følgende kandidater: Thule Nad cambridge Rotel Harman\Kardon Hva skal jeg velge\velge bort?Noen meninger eller kanskje egne erfaringer med noen av produktene?
fart før ferdighet
|
|
|
Re: Hvilken forsterker?
[Re: rob1]
09/01/2008 21:29
|
Geir_Sint
Ringrev
|
Ringrev
Hepp
Jeg var på forsterkerjakt før jul og var innom den Rotel-saken. Den er identisk modellen over (RA-05) men 1800 kroner billigere og uten fjernkontroll. Jeg synes den spilte brillefint og mykt, med fin punch.
(Men da jeg ba de koble til en platespiller og sullikene i sjappa syns "det ble for mye styr" lot jeg den ligge og fant meg en demobrukt Rega).
De andre der har jeg ikke hørt. Var innom en sjappe og så på HK, men de ville ikke spille den for meg i det hele tatt...likegreit (syns den er litt støgg).
Thule er vel den dyreste i feltet ditt og skal være et realt kvalitetsprodukt til "budsjettpris". Jeg ville vurdert den nøye.
Ellers er det mye snadder på bruktmarkedet: hifisentralen.no.
Lykke til.
g
- A loop _spinning_ too fast is a sentrifuge. Cut the rope. (Cujo)
|
|
|
09/01/2008 21:34
|
Zimen
Avhengig
|
Avhengig
Jeg ville helt klart gått for Harman/kardon. Joda, de andre forsterkerne kan kanskje skilte med flere ''watt'', men H/K er jo så vannvittig strømsterke. Blir aldri ødelagt, og har de innstillingene og inngangene du trenger.
Så vidt jeg forstår det så er Harman'en en reciever (med radio)? Men det er ikke Rotel'en. Kameraten min har H/K AVR8500, og den drar som bare det. 970 er vel en litt annen spiller (stereo), men H/K er uansett god kvalitet.
Ps. Skal du kjøre fire høyttalere på en stereoforsterker? Paralell? Det tror jeg blir dårlige greier.
|
|
|
09/01/2008 21:37
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Magefølelsen er at jeg ville konsentrert meg om Thule og Rotel. Jeg holder en knapp på Thule, men det eneste riktige er jo som du vet å stikke innom Klubben og lytte til de tre kandidatene de selger. Hvis du har flaks, har Solberg HiFi i Sarp Rotel-en. Herman kartong finner du vel også en forhandler av, tipper jeg. Mye pulver er aldri feil, men det kommer litt an på hva du lytter til av musikk også. NAD er vel ikke akkurat kjent for å ha helt brusfrie forforsterkertrinn, for å si det sånn, men de leverer mye kraft og har skikkelige strømforsyninger. Rotel er vel i samme klasse som NAD, men jeg synes de har et litt mer eksklusivt preg. H/K har jeg egentlig ikke noe forhold til, men fordommene mine plasserer dem i Sony/Philips/Denon-kategorien, som ikke er så spennende, men naturligvis kan levere mange perler likevel. Thule lukter litt mer high-end enn de andre, synes jeg. Gå og hør på dem, og kjøp den du får mest fot av. 
|
|
|
[Re: Stein]
09/01/2008 21:39
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Fire høyttalere, ja... Hvis du kjøper en AV-reciever i stedet, så trenger du jo bare sub og senter for komplett hjemmekino. ...hvis du svinger den veien, da.  Å parallellkoble fire 8 Ohms høyttalere er helt problemfritt så lenge forsterkeren takler en 4 ohms last uten problemer. Stereoperspektiv og lydbilde med fire høyttalere drevet av en tokanals forsterker kan vel kanskje bli litt ymse, men.
|
|
|
09/01/2008 21:48
|
Zimen
Avhengig
|
Avhengig
H/K har jeg egentlig ikke noe forhold til, men fordommene mine plasserer dem i Sony/Philips/Denon-kategorien, som ikke er så spennende, men naturligvis kan levere mange perler likevel. Thule lukter litt mer high-end enn de andre, synes jeg. Nei, nei, nei. Ikke på høyde med Thule, men på dybde med Sony og Phillips... Tror du hadde fått mye kjeft hvis du hadde kalt H/K Low-End eller ikke spennende på Avforum, iallefall middelklassen av hjemmekinoere/hifiere. Hvis H/K er for dårlig, bør du ha fire Midgard-forsterkere i superanlegget ditt. Ærlig talt! (nå skal det sies at jeg ikke har noe forhold til Thule)
|
|
|
[Re: Zimen]
09/01/2008 21:54
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Sa ikke det var for dårlig. Jeg sa a fordommene mine fikk meg til å tenke på dem som kjedelige. Jeg har ønsket meg noe å oppgradere NAD3400PE-en min med i 10-12 år, jeg, så noen kongeforsterker skal ikke jeg skryte på meg.
Har selvbygging av forsterkeri på hobbyprosjektlista, dog.
|
|
|
09/01/2008 21:55
|
rob1
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Det skal være uttak for 2 par høyttalere på alle de her,men forsterkeren må nok ha litt bunndrag for at det skal funke.Den jeg har nå(JVC Reciever) har litt puste problemer selv om jeg ikke spiller høyt.Skal ta meg en tur til Særp snart og høre på noen av de.Her i by`n har de ikke no.Den fineste å se på er nok Thule sin(liker minimalistisk) men om en av de andre er mye bedre veier det tyngre.Kanskje det er en annen modell som jeg ikke har på lista mi?Om du har lyst Stein kan du jo se om de har de inne?
fart før ferdighet
|
|
|
09/01/2008 22:14
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvis jeg er forbi, så, men det er jeg sjelden. Du kan jo ringe Tage (Solberg), som forøvrig er gammel syklist, og høre.
|
|
|
09/01/2008 22:15
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Jeg har selv en Thule IA100. Ser at du vurdere 60watteren, men etter det jeg har hørt er de ganske like når det gjelder lyd. Jeg ville hørt på Thule hvis jeg var deg. Jeg har hatt bedre (men mye dyrere) forsterkere, men jeg falt for det minimalistiske designet, og en lydkvalitet som er helt akseptabelt for en som var bedre vant før det kom kvinner inn i bildet.
mvh OveR
|
|
|
09/01/2008 22:58
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Cambridge får mye skryt men ville heller sett på neste trinnet (C 740A) siden du allerede er oppe i den prisklassen med noen av de andre produktene. En engelsk test satte eksempelvis Cambridge 840a foran produker fra Rega, Naim og Primare, som burde fortelle litt om Cambridges kvaliteter. http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/UAN/777/v/1/sp/Selv har jeg ikke spilt så mye på Cambridge men jeg har Primare i21 som er nevnt i ovenstående test. Spiller Cambridge faktisk bedre enn Primare, så lager de veldig gode produkt.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
10/01/2008 09:43
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg er den fornøyde eieren av en Thule IA60. Det er en forsterker som lukter på ytelsen til mye dyrere saker. Imidlertid ville jeg vært svært skeptisk til å koble til fire høytalere. Ikke bare på denne men på alle forsterkerene du nevner. Du halverer impdansen og dobler strømtrekket, og det er slett ikke sikkert forsterkerene liker det.
I tillegg sier fire høtaler meg at du vil spille høyt. Da kan en solid hjemmekinoreciver være et bedre kjøp.
For tokanals musikkspilling er Thule flott. Den var kjernen i budsjettanlegget i Fidelity i noen måneder i fjor.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
10/01/2008 10:04
|
chalshus
More than words
|
More than words
Virkningsgraden forteller bare hvor høyt man kan spille med 1watt inn. Ikke noe om hvor tungdrevet høyttalern er.
Men, hva skal du med fire stk høyttalere? Quadrofoni?
Redigert av chalshus; 10/01/2008 10:05.
|
|
|
10/01/2008 16:17
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Har ikke testa Rotel eller HK modellen. Rotel pleier å være generelt bra, men ikke så veldig godt prisa i Norge. Får du et bra tilbud er de representative med andre merker.
Uansett, når det gjelder det jeg vet noe om, så er Thule helt klart vinneren blant de tre forsterkerne du har plukka ut fra utvalget til Klubben. En utrolig velspillende forsterker, enkelt og greit. Men husk at det IKKE er RIAA trinn på den, så om du trenger platespilleringang må det kjøpes som oppgradering. Mener det skal gå an å få satt i et kort med RIAA så den integreres i forsterkeren, men sliter med å spore det opp nå, så det er mulig jeg drømmer. Skal du ha en tilsvarende bra forsterker med integrert RIAA inkludert i prisen, så bør du sikte mot den nye PMA-1500AE fra Denon. Høres kanskje litt Toyota ut, men denne forsterkeren gjør virkelig en fantastisk bra jobb! Anbefales! (lydmessig er det mest en smakssak når det er snakk om Thule vs Denon, jeg kan ikke kåre en konkret favoritt av de to)
Anders
|
|
|
[Re: Anders]
10/01/2008 20:21
|
rob1
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for svar alle sammen.Riaa trenger jeg ikke,har ikke hatt platespiller på 23 år!Kjøpte 4 høyttalere for det var 1\2 pris ved jule tider.(akkurat som med marsipan og 1\2 pris,he he).Jeg spiller ikke høyt(det var for 25 år sia),men tenkte at 4 låter fyldigere i stua enn 2?Hadde plutselig fri fra jobb i morra,så da blir det Særpe tur gitt.Så får jeg håpe de har respektive modeller inne.
fart før ferdighet
|
|
|
10/01/2008 20:32
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg spiller ikke høyt(det var for 25 år sia),men tenkte at 4 låter fyldigere i stua enn 2? Av erfaring er jeg rimelig hellig overbevist om at "dyrt" låter bedre enn billig. Fire høyttalere til samme pris som to andre og da mer kostbare høyttalere vil etter mitt syn ikke låte bedre. Med dette mener jeg ikke at du nødvendigvis får dårlig lyd, men at du ved å ta opp mindre plass i stua kunne få like bra eller bedre lyd med to enn fire.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
10/01/2008 20:53
|
rob1
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg spiller ikke høyt(det var for 25 år sia),men tenkte at 4 låter fyldigere i stua enn 2? Av erfaring er jeg rimelig hellig overbevist om at "dyrt" låter bedre enn billig. Fire høyttalere til samme pris som to andre og da mer kostbare høyttalere vil etter mitt syn ikke låte bedre. Med dette mener jeg ikke at du nødvendigvis får dårlig lyd, men at du ved å ta opp mindre plass i stua kunne få like bra eller bedre lyd med to enn fire. Enig med deg,men de her ble bare kjøpt sånn "plutselig".Det er i etter tid at jeg kunne tenke meg en ny forsterker som gjør at høytalerne får utfolde seg litt.Men selvfølgelig skal jeg teste "bare" 2 stk tilkoblet.Kanskje det blir like bra?Da blir gutt ungen glad
fart før ferdighet
|
|
|
19/01/2008 17:36
|
Billy Joel
Medlem
|
Medlem
Blir det snart Terrengsykkel forum disko hos deg nå da eller Robert? Haha!
Kjør hardt kjør stil, hopp med sykkel med et smil!
|
|
|
[Re: tmork]
19/01/2008 23:16
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Fire høyttalere til samme pris som to andre og da mer kostbare høyttalere vil etter mitt syn ikke låte bedre.
Med dette mener jeg ikke at du nødvendigvis får dårlig lyd(...) Joda. Det er akkurat det han mener. Å bruke fire høyttalere på en tokanals løsning er omtrent akkurat like lurt som å... øh... etellerannet som er gansk bortkasta. Det eneste tilfellet der fire høyttalere på en stereoløsning er fornuftig, er i type cafe-miljøer og andre store områder der man bare skal ha jevnt lav bakgrunnsmusikk. Dette er ikke ment som et personangrep eller noe sånt, men bare lett brutale fakta: Kjøper du to par høyttalere for bruk i samme rom, fordi du da håper å få "dobbelt så bra lyd" (ja, jeg vet det ikke var det du sa), så blir det omtrent det samme som å kjøpe to billige sykler siden det muligens blir dobbelt så bra som en. Se, der klarte jeg å komme på et eksempel også gitt! Det er EN måte du kan få dette til å spille forholdsvis bra på (om du er heldig) Om du stacker høyttalerne oppå hverandre, så du får et høyt tårn, med den øverste høyttaleren oppned (altså, diskantene mot hverandre) så kan du muligens få det du ønsket. Mer trøkk og "fylde" Sprer du høyttalerne rundt, så får du ikkeno annet enn... øh.. spreding. Du kan ihvertfall glemme alt som har med stereo å gjøre. Uansett, dette virka som en ganske bortkasta ting å gjøre, da det helt sikkert var andre høyttalere du heller kunne konsentrert investeringen på. Klart, hadde du vært en som til stadighet ødela ting, så var det jo lurt å kjøpe et par i reserve...  [edit: ser nå hvordan høyttalerne faktisk ser ut, og det vil sannsynligvis være selvmord å prøve å stable de på den måten jeg nevnte. Tror nok det er best om du bruker de i forskjellige rom, på hver sin forsterker. Skal du ha mer "fylde", så er det sannsynligvis en sub du trenger. En aktiv (med innebygget forsterker), sådan.]
Anders
|
|
|
[Re: Anders]
20/01/2008 21:20
|
rob1
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har ikke fått tid til å handle ennå.Men skal bli interesant å høre 2 kontra 4 høyttalere.Kommer plutselig med fasit.
fart før ferdighet
|
|
|
|
|