Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Baby og Thailand

Baby og Thailand #499423 09/01/2008 18:39
T
torsteis Online OP
Tørr bak øra
OP Online
Tørr bak øra
T
3je mann (egentlig jente) har akkurat ankommet (de to andre er 3 og 8 år), og da må en jo utnytte pappaperm mm. til litt ferie.

Planen er Thailand engang rundt påske (eldstemann går på skolen), i la oss si 3 uker.

Terrengsyklister er bereiste folk, så er det noen som har noen tips til hvor en bør reise og hvor en bør bo? Gjerne med konkrete tips (urler) til hoteller ol. Foretrekker en rolig bungalow el. fremfor et digert hotellkompleks, men det må passe til en familie på 5.

Hvem har billige flybilletter?

Torstein.

Torstein
Re: Baby og Thailand [Re: torsteis] #499434 09/01/2008 18:54
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Se på Sawadee.com. Der finner du hotell mm i Thailand til en OK penge.
Når det gjelder reisemål har jeg kun vært i Hua Hin, Bangkok og Koh Samui. Av de tre vil jeg anbefale Koh Samui, da det er fullt mulig å finne seg et rolig hjørne der, samtidig som det er masse tilbud til både far/mor og barn hvis det skulle bli for kjedelig å sitte på stranden. Hua Hin er rolig... SVÆRT rolig. Jeg begynte å lengte hjem etter ca 6 dager. Det er golf og Spa det går i der, og skal man på båtturer, snorkling etc, er det gjerne 3 timer i buss...

-H

Re: Baby og Thailand [Re: torsteis] #499467 09/01/2008 19:59
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Vi var to måneder i Thailand med en 3-åring og en 5-åring i februar/mars i fjor. Oppholdt oss kun i Krabi-distriktet, på øyene Koh Mook, Koh Ngai og Koh Lanta - i tillegg til noen bonusdager på Railay Beach.

Har hørt mye bra om Koh Samui også, tror i grunnen du skal være en ganske tretårnet idiot på research om du blir misfornøyd med selve stedet du velger. Landet kryr av godsaker.

Vi brukte det meste av tida på et par meeget rolige, små øyer (Mook og Ngai) og lærte minst én lekse: Å bo på et sted hvor du garantert treffer mange andre barnefamilier, gjerne skandinaviske, betyr mer moro for alle. I vår naive dårskap henfalt vi til gamle backpacker-griller og havnet derfor på steder hvor ungene til tider kjedet seg, i mangel på lekekompiser.

Ja, det var meget eksotisk, ja, det var fantastiske, avslappende paradisstrender, nydelige korallrev med utrolig dyreliv og en fantastisk ro og fred - og småsneipene couldn't care less. De vil leke, de vil leke sammen med noen, de gidder ikke leke med bare hverandre dag ut og dag inn, og mamma og pappa er tross alt bare såå morsomme å leke med når det kommer til stykket.

Dessuten er det ikke alle barn som digger thaimat i ukevis i strekk, eventuelt en diett kun bestående av ris og ukrydret kylling. Vi har to sånne. Det er sikkert bare vår egen skyld, men sånn er det blitt. Dog: Tre uker går garantert fint, og dine barn er helt sikkert mer åpne og fordomsfrie enn våre, hehe.

Sitat etter to av åtte uker:
"Pappa, kan vi ikke dra hjem til barnehagen snart?"

Så var det selvsagt enormt mye stas også, men noen ganger lurte jeg på hvorfor vi ikke bare dro til Kosterøyene i stedet. Det er veldig veldig mange som bare har godord å si om det å reise jorda rundt med små barn, og jeg tror dem på deres ord.

Like fullt vet jeg at mange også syntes det var ganske slitsomt, særlig når de tenker på hva de betalte for flybillettene. For tre uker får du sikkert fiksa noe bra. Vi punga ut med 27 000 pluss avgifter fordi vi bestilte bare to måneder før vi dro, og fordi vi valgte å fly Thai og ikke Aeroflot via Moskva. Alle andre var samme pris eller dyrere, og charterløsninger utgikk pga varigheten.

Men når jeg nå et år etterpå kikker over bildene fra Koh Mook, kan jeg plutselig ikke huske noe av disse problemstillingene. Rart det der:

Koh Lanta gjør susen, selv om stedet er like svensk som Jämtland og Härjedalen. Mopeddrosjene er malt i svenske farger og det er to svenske skoler på stedet, jeg bare nevner det. Bonus: Massive synergieffekter med tanke på at barna får det gøy. Dette bildet er fra den største stranda nord på Koh Lanta, vanskelig å mistrives her:

For flere tips, bare ring.

(Eventuelt vent et par ukers tid og les en seks siders reportasje om å reise på langtur med småbarn i Dagbladet Søndag, forfattet av en herre nær deg)

Vedlegg
20744-sivalai-beach.JPG (48.42 KB, 54 nedlastinger)
20745-kohlanta-eskil.JPG (73.87 KB, 47 nedlastinger)
Re: Baby og Thailand [Re: geiranders] #500091 11/01/2008 08:23
Finn Offline
Ringrev
Ringrev
Hei geiranders

Jeg reiser til Koh Lanta om tre uker med min datter på 7 år og moren hennes.
Tar gjerne imot noen tips om bra spisesteder, utflukter, osv.
Er det noen bra skreddere du kan anbefale. Tenkte jeg skulle kjøpe meg ny håndsydd dress når jeg først er i Thailand ICON_SMILE

No Brakes, No Freewheel, No Worries !!

aka RAMMSTEIN
Re: Baby og Thailand [Re: Finn] #500805 13/01/2008 08:02
K
Kashie Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
hva enn du gjør ikke betal mer enn 2000-2500 for komplett dress :-) hater å se stakkars turister bli lurt :-)

Re: Baby og Thailand [Re: Kashie] #501339 14/01/2008 18:46
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
stakkars turister som har råd til å fly halve jorden rundt på ferie....hm

Moderator  support