Vi var to måneder i Thailand med en 3-åring og en 5-åring i februar/mars i fjor. Oppholdt oss kun i Krabi-distriktet, på øyene Koh Mook, Koh Ngai og Koh Lanta - i tillegg til noen bonusdager på Railay Beach.
Har hørt mye bra om Koh Samui også, tror i grunnen du skal være en ganske tretårnet idiot på research om du blir misfornøyd med selve stedet du velger. Landet kryr av godsaker.
Vi brukte det meste av tida på et par meeget rolige, små øyer (Mook og Ngai) og lærte minst én lekse: Å bo på et sted hvor du garantert treffer mange andre barnefamilier, gjerne skandinaviske, betyr mer moro for alle. I vår naive dårskap henfalt vi til gamle backpacker-griller og havnet derfor på steder hvor ungene til tider kjedet seg, i mangel på lekekompiser.
Ja, det var meget eksotisk, ja, det var fantastiske, avslappende paradisstrender, nydelige korallrev med utrolig dyreliv og en fantastisk ro og fred - og småsneipene couldn't care less. De vil leke, de vil leke sammen med noen, de gidder ikke leke med bare hverandre dag ut og dag inn, og mamma og pappa er tross alt bare såå morsomme å leke med når det kommer til stykket.
Dessuten er det ikke alle barn som digger thaimat i ukevis i strekk, eventuelt en diett kun bestående av ris og ukrydret kylling. Vi har to sånne. Det er sikkert bare vår egen skyld, men sånn er det blitt. Dog: Tre uker går garantert fint, og dine barn er helt sikkert mer åpne og fordomsfrie enn våre, hehe.
Sitat etter to av åtte uker:
"Pappa, kan vi ikke dra hjem til barnehagen snart?"
Så var det selvsagt enormt mye stas også, men noen ganger lurte jeg på hvorfor vi ikke bare dro til Kosterøyene i stedet. Det er veldig veldig mange som bare har godord å si om det å reise jorda rundt med små barn, og jeg tror dem på deres ord.
Like fullt vet jeg at mange også syntes det var ganske slitsomt, særlig når de tenker på hva de betalte for flybillettene. For tre uker får du sikkert fiksa noe bra. Vi punga ut med 27 000 pluss avgifter fordi vi bestilte bare to måneder før vi dro, og fordi vi valgte å fly Thai og ikke Aeroflot via Moskva. Alle andre var samme pris eller dyrere, og charterløsninger utgikk pga varigheten.
Men når jeg nå et år etterpå kikker over bildene fra Koh Mook, kan jeg plutselig ikke huske noe av disse problemstillingene. Rart det der:

Koh Lanta gjør susen, selv om stedet er like svensk som Jämtland og Härjedalen. Mopeddrosjene er malt i svenske farger og det er to svenske skoler på stedet, jeg bare nevner det. Bonus: Massive synergieffekter med tanke på at barna får det gøy. Dette bildet er fra den største stranda nord på Koh Lanta, vanskelig å mistrives her:

For flere tips, bare ring.
(Eventuelt vent et par ukers tid og les en seks siders reportasje om å reise på langtur med småbarn i Dagbladet Søndag, forfattet av en herre nær deg)