Hei! Jeg er en ny bruker her, og tenkte og kjøpe en hardtail. Budsjettet er 20.000,- Har sett på endel sykler og med vinterpris kan jeg få Kimberlite for 20.000,- Noen som har noen meninger og synspunkter om denne sykkelen? Også sett på Giant xtc composite 2, og trek. Burde jeg gå for en kimberlite til halv pris, med bra utstyr og dårligere ramme enn giant og trek, eller omvendt? Og hvor stor forskjell er det? Hadde satt veldig stor pris på synespunkter her, da jeg er veldig usikker!! Med vennlig hilsen Torgeir
Re: Synspunkter om Diamant Kimberlite
[Re: Geita]
#49709902/01/200822:56
Hei! beklager sent svar! Og takker for de svarene jeg har fått!! jeg tenkte og bruke sykkelen til trening på grus og moderat sti ja.
Er 170 høy og veier 73 kilo. De jeg har pratet med har vært skeptisk til ramma, da diamant ikke har laget carbonrammer spesielt lenge. I motsetning til Trek og Giant.
Vært litt skeptisk siden utstyret er så fintunet og bra at jeg har en følelse at det kanskje går fort i stykker med litt morsom stisykling. Kan godt hende jeg er langt ute på viddene her så er takknemlig for de svar jeg får.
#49870807/01/200823:43
Da har de du har snakket med vaert svaert lite sykkelkyndige da Diamant ikke produserer rammene selv, men kjoeper de fra fabrikk.
De aller fleste karbonrammene produseres fra 2-3 store fabrikker i Kina, ogsaa sykler som Specialized, Merida, Fuji osv
Alle moderne sykler til et par lapper taaler moderat herjing og det aller fleste er utstyrt med garanti, men det er som regel din egen komfort det gaar utover.
20k for denne må være et godt kjøp i seg sjøl, selv men folkelig pris på delene skulle det alene passere prisen lett. Bare med gaffel og hjulsett er du i nærheten av 10k.
Det du bør finne ut er om det karbon HT du vil ha.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
[Re: Loki]
#49876908/01/200809:48
Kan ikke forstå noe annet enn,at det er en kjempe sykkel til de fleste terrengritt.Den er både lett og utstyrsmessig ligger den godt over det meste.Minuset med Diamant merket kontra etablerte Trek,vil vel være annenhåndssalg.Skal du ha sykkelen i lang tid,så "go for IT",bytter du sykkel hver sesong ,så vil det vel lønne seg å satse på de mest etablerte,som Trek og Giant!
G-sport. Ring rundt til de forskjellige butikkene og hør om de har noen stående. De fleste som selges brukt er kjøpt av folk som jobber på G-sport og de får jo prosenter. Og som jeg skjønte på G-sport hadde de ikke solgt så mange, så det kan være at en Kimberlite står plassert på lageret.
#90388719/03/201008:46
hei lurte på om du-dere har hørt 2009 kimberlite kom med feil på carbon ramma.Kimberlite 09 ble levert med produksjonsfeil i ramme(dropouts) samt delaminering av krankarmer. leste dette på nett.da jeg selv lurer på å kjøpe en 2009 mod,takker for svar
[Re: traxi]
#90391219/03/201009:11
Hei! Totalt solgte vi nesten 100 Kimberlite i 2009, og det er ikke mange som har hatt problemer.
Utfordringen med ramma var at koblingene ikke hadde nok moment, bakhjulet slo seg ut av posisjon og dette skadet drop out'en. Det fulgte med to par koblinger, og ved å bytte til "standard" utgaven får man nok moment og hjulet holder seg på plass. Problemet er jo da at ramma allerede har fått seg en trøkk, men vi har byttet rammer på de som har fått denne skaden. I tillegg fikk vi levert noen rammer med noen mm for bred bakramme, men disse har blitt byttet.
Krankarmene var en produksjonsfeil fra FSA, der alufestene for pedalene og kranklageret løsnet fra selve armen. Dette er jo en erstatningssak fra FSA, men det tok litt tid før vi fikk nye krankarmer. De som hadde problemer, fikk i mellomtiden låne noen i aluminium til vi fikk inn riktige krankarmer.
Arnt
[Re: traxi]
#90397819/03/201010:32
Hei! Utfordringen med ramma var at koblingene ikke hadde nok moment, bakhjulet slo seg ut av posisjon og dette skadet drop out'en. Det fulgte med to par koblinger, og ved å bytte til "standard" utgaven får man nok moment og hjulet holder seg på plass. Problemet er jo da at ramma allerede har fått seg en trøkk, men vi har byttet rammer på de som har fått denne skaden.
Jeg har en Silver Cape 2009 mod hvor bakhjulet 2 ganger har vrid seg ut av feste. Begge gangene i meget bratt oppover bakke så momentet har vært stort. Er dette noe å gjøre med eller har jeg kjørt med for dårlig tiltrukket hjul ?
[Re: sl500]
#90443719/03/201022:38
Hei! Utfordringen med ramma var at koblingene ikke hadde nok moment, bakhjulet slo seg ut av posisjon og dette skadet drop out'en. Det fulgte med to par koblinger, og ved å bytte til "standard" utgaven får man nok moment og hjulet holder seg på plass. Problemet er jo da at ramma allerede har fått seg en trøkk, men vi har byttet rammer på de som har fått denne skaden.
Jeg har en Silver Cape 2009 mod hvor bakhjulet 2 ganger har vrid seg ut av feste. Begge gangene i meget bratt oppover bakke så momentet har vært stort. Er dette noe å gjøre med eller har jeg kjørt med for dårlig tiltrukket hjul ?
Bruker du de originale Token QR? De funker i alle fall ikke, de holder ikke hjulet på plass.
Om man bytter ut den innerste skiva på QR så funker det som bare f
Hei, Dette er også riktig, vi har i tillegg løse skiver som vi kan sende ut.
Arnt
Betyr dette at de er fullt brukbare om man bytter en skive? Hmmmm Har et slike liggende på hylla til pynt siden de tok kål på Nakamuran min i fjor. Kanskje en skulle teste de igjen da
/Audun
[Re: arntsn]
#90464920/03/201017:00
Om man bytter ut den innerste skiva på QR så funker det som bare f
Hei, Dette er også riktig, vi har i tillegg løse skiver som vi kan sende ut.
Arnt
Takk for svar. Skal ha sykklen inn for service så da skal jeg be de og bytte. I tilegg så subber bakhjulet litt. Kan felgen eller skiven ha fått seg en knekk når bakhjulet løsnet ?. Siste gang det skjedde så knaket det fælt bak der. Er dette noe man må regne med å betale for eller er det en garanti sak ?
#90487921/03/201008:24
Hei! Det er litt vanskelig å stille riktig "diagnose" når man ikke har sykkelen... Men, ta kontakt med butikken din, og de hjelper deg. Hvis de ikke finner ut av det, eller er i tvil, ringer de til noen av oss og vi finner en løsning på det.
A.
#90492521/03/201010:22
Kan felgen eller skiven ha fått seg en knekk når bakhjulet løsnet ?.
Du bør sjekke ramma rundt dropout'n, der fikk min ramme seg en omgang. Jeg fikk ny av Intersport/Gresvig. Det var null problem, veldig bra service. Det som var litt rart var at de fortsatt å selge sykkelen med denne ubrukelige (synes jeg) QR. Jeg var innom en to tre burikker hvor de hadde sykkelen inne og ingen hadde hørt at det skulle være problemer med den.
Bildet er fra der rammen går mot navet på høyre side.
Siden jeg har et ubrukt mekkestativ så tenkte jeg å gjøre noe med det. Tok av bakhulet for å sjekke ramma rundt dropout'n. Ramma er heldigvis hel Grunnen til at det subber er at bremseskiva er skikklig skjev. Det er så skjev at den må ha vært utsatt for en ytrre påvirkning. Jeg tror den har blitt bøyd når bakhjulet løsnet.
Jeg kjøpte sykkelen i høsten 2009. Jeg mener at selgeren oss G-sport nevnte noe om en gratis service. Denne får jeg ringe å bestille til mandag samtidig så kommer jeg til å reklamere på skeiv bremseskive bak og få de til å sette på andre skiver på QR så ikke hjulet løsner igjen.
Redigert av sl500; 21/03/201012:54.
#90501621/03/201013:59
Da er sykkelen tilbake i fra verkstedet. De har satt på skiver med grovere spor så den skal bite seg bedre fast. Bremseskiven ble rettet. De tok jobben på reklamasjon uoppfordret. Bra service.
#91294605/04/201020:28