Det vil aldri bli noe endelig svar på hva som er best. Ok?
Som alltid så er det jo slik at det er mye enklere å drive litt godhjertet mobbing mot noen som har valgt en ny vei, enn mot en som bare fortsetter med det han har, siden den som har valgt nytt veldig lett føler en trang til å forsvare seg. Derfor er det gøy å pirke bort i 29'er-entusiaster når anledningen byr seg.
Et endelig svar på hva som er best kan selvsagt gis så fort man er blitt enige om hvilke resultat som er bra, uansett om det gjelder komfort eller rundetider.
Re: Er 29er hype på tur over toppen?
[Re: Truls]
#49392918/12/200712:18
Hvorfor har 29¨ slått sånn an i Usa, mens våre venner britene ikke har omfavnet denne utviklingen? Dette baserer jeg på bl a siste sammenligningstest i MBR mellom 26¨ og 29¨, hvor konklusjonen er at 29¨ere kun anbefales som et tillegg til en "vanlig" sykkel. Terreng, kultur, konservatisme?
Hele greia var jo ment som et lite spark/varsel til den gjengen på forumet her som til alle døgnets tider skal ha det siste, det nyeste og det feteste utstyret. At de tekniske inovatører (dvs de som først kaster seg på all ny teknologi og trender som kommer ut på markedet) at det er på tide å komme seg videre.
Nå når 29" trenden er "avlegs" for alle inovatørene der ute før 2008 har offisielt startet, må jo dette innby til en tung start på 2008 for denne gruppen. Bare se på "alle" se-hva-29er-nissen-kom-med-alt-for-tidlig-i-år trådene
Hilsen sykelist på 26", med og uten boing. Som sykler like gjerne på hardt som mjukt, smalt som bredt underlag. Med vide og smale bukse. Og som er fornøyd bare det står en sykkel klar til dyst i boden når lysten for en sykkeltur melder seg.
Jeg skulle likt å sett tankeboblene i forsamlingen dersom denne fyren hadde dukket opp for å sykle sti på Skeikampen i dette utstyret (ja, han er på en tur som involverer sti også): Digre hjul, lue under hjelmen, fire drikkeflasker og stor pumpe i ramma, kortermet og kneppet skjorte med krave, bukkestyre høyt plassert.
Dette er Rick Hunter underveis i et av verdens hardeste ritt, Great Divide Race i sommer - vi snakker to-tre uker med konstant sykling kun avbrutt av sovepauser.
Rick er en californisk rammebygger som har levert sykt fine ting siden midt på 90-tallet, minst (husker fortsatt eks-Bike-redaktør Mike Ferrentinos nydelige, olivengrønne Hunter-ramme). Et eksempel på at kompetente folk kan se dorky ut, fordi de velger utstyr og antrekk etter hva som funker for dem personlig - ikke hva som er det riktige akkurat nå.
Han brøt rittet, forøvrig. Bomullsskjorta sin skyld, helt sikkert.
Purpose-built sykkel han har. Er heller ikke sikkert han hadde dukket opp på Skeikampen med den kjerra der ;-)
Jeg sykla i sommer sammen med en amrikaner som sverget til mekaniske skivebremser på Titus fulldempern sin, samt at han kjørte med clips'n'straps.pedaler. Gikk fint det også...
Jeg sykla i sommer sammen med en amrikaner som sverget til mekaniske skivebremser på Titus fulldempern sin, samt at han kjørte med clips'n'straps.pedaler. Gikk fint det også...
Bare å friste Jarand . Men bankkontoen er tom og jeg har ikke like blankeslitte VISA kort som Håkon og Arne. Så må nok slite litt til med det utstyret jeg har. Boden begynner å bli full nok av sykler som den er, men bare nesten
Det som jeg synes er fantastisk med dette forumet (og nå er jeg dønn ærlig) er den godlynnete tonen "krangler" har, uansett. Dette må jo være helt unikt i internettdiskusjonsforum sammenheng. For meg er det et helt klart bevis på at uansett hvilke remedier du velger for å ha det moro på sykkel, så er fokuset her på forumet nettopp å ha det moro, og ikke hvilken metode du velger. Talløse forumer blir ødelagt av endeløse flame wars, som stort sett handler om brukere med mindreverdighetskomplekser og markeringsbehov. Hatten av til brukerne her, terrengsyklister har nok bedre selvtillit enn hififrikere eller windowselskere
Kevin? (Men det var vel i fjor sommer?)
Det var i fjor ja Tiden flyver når man har det gøy! Uansett tipper jeg han sykler med det samme i år.
29`r er nok ikke bare en hype som vil forsvinne til våren.
Skapfysikern i meg kan melde på nogenlunde rasjonelt grunnlag at en hybrid med feite dekk kjøpt sykt billig på "after season sale" kommer fra statene til Bergen i midten av januar om jetcarrier klarer å holde unna julerushet. Denne skal få pensjonere en `82 peugot med bukkestyre som pendle- og lunsjtreningssykkel.
29`r trenden har klar sammenheng med at hybrider blei populært for noen år sida, og flere har sett fordelene med større hjul.
Om man ser på fysikken er den klart største fordelen med større hjul større dreimoment, som gjør det lettere å holde sykkelen oppe i fart(altså vanskligere å bremse/lettere å dra over ujevnheter), men også treigere å aksellere. Derfor er det en fordel med 26`r i ujevnt/rullende terreng som fordrer mye aksellerasjon og oppbremsing, mens det i terreng hvor man klarer å opprettholde høy fart/flyt (relativt for forskjellige utøvere) kan være en fordel med større hjul.
(Samme årsakssammenheng ligger bak bruken av platehjul på flattempo, og ikke hovedsaklig aerodynamikk og vekt, selvom "ekspertene på tv2 sier det)
Gleder meg til å prøve en stiffee 29`r med 2.4 dekk, ikke fordi jeg tror jeg blir så mye raskere, men det blir en annerledes og mer krevende sykkelopplevelse (òg også er det mindre fristende for byens løse fugler å stjele en stiv sykkel uten dempegaffel enn en gyngesofa med 6`foran og bak..).
Når jeg først skulle ha ny bysykkel som også kunne brukes i terrenget var valget enkelt!
Redigert av YnotGorilla; 18/12/200713:28. Rediger grunn: obvious
Derfor er det en fordel med 26`r i ujevnt/rullende terreng som fordrer mye aksellerasjon og oppbremsing, mens det i terreng hvor man klarer å opprettholde høy fart/flyt
Er dette skapfysikeren i deg som websynser eller selvopplevd? Jeg for min del opplever at 29" største fortrinn nettopp er i "ujevnt" terreng.
De fleste 29" har lettere hjul/dekk kombinasjoner enn de litt overdrevne standardsakene i terrengsykkel.no poster og har dermed ikke så mye mer svinghjulseffekt. Stans Arch+ supercomp + guffe + Resolution pro gir neppe mer svinghjulseffekt enn Flow + slange +BB 2,4. Det blir dog annerledes om man sammeligner med grusoppsett.
Derimot har jeg opplevd den "opphypede" evnen til å rulle over ting som du ikke nevner.
Ta endelig "bysykkelen" din på tur i marka når den kommer.
Ps.
Quote:
stiffee 29`r
fikk meg et øyeblikk til å tro at Cove hadde blitt med på "hypen"
Nei Truls nå er du naiv. Det finnes kun en vei til sykkelhimmelen og frelsen kommer gjennom sykling på stier smalere enn 65cm, i benklær videre enn lårtykkelse pluss 10%, hjelm med skygge lakkert i samme farge som hjelmen, sekk med verktøy du aldri har brukt, men kanskje får bruk for en gang. Videre må dekkene være breiere enn 2,2 tommer, grusveier bør aldri nytes og sykling på asfalt bør veies opp med dyre innkjøp av nav med tette inngrepspunkt. For å nå Nirvana er det viktig å innbille seg selv at man er individualist og ikke hører på noen andre enn sin egen sjel og at det bare finnes én vei. Hjulene kan selvfølgelig bare ha én størrelse og den må være et resultat av feiling med barnesykler i mellomkrigstiden. Hvis du på noen måte trår utenfor disse reglene ved å sykle uten kamuflasjefarget sekk, med hansker uten lange fingre, på stier breiere enn 65 cm eller har for trange bukser er den eneste muligheten for frelse å træ en sykkelramme gjennom kinnene.
Syrlig. Meget syrlig.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
[Re: bik3man]
#49397618/12/200714:04
Jeg sier meg enig med Lars. Det er i den ujevne terrenget jeg merker fortrinnet. På grusveier og utenfor sti generelt, tror jeg at det ikke har like mye for seg.
Ellers tror jeg noen tar disse "kranglene" litt for seriøst noen ganger. Dette er jo harmløs diskusjon. Det er morsomt å diskutere forskjeller, hva som er bedre, hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Noen er enige, andre ikke. Uten det hadde vi jo strengt tatt ikke trengt et forum. Lei av diskusjonen? Vel, les et annet innlegg.
Er lengre krankarmer bedre enn kortere krankarmer? Noen ganger må ytterpunktene frem for å fremprovosere detaljene. Alle veit at det ikke er svart eller hvitt, men ikke alle vet hva de skal se etter.
Et godt eksempel: Min fulldemper har et DW-lignende oppheng, men har ikke DW-links patent som går på "antisquat". Dermed er det heller ikke en fullgod DW-link. Antisquat tar høyde for kroppens påvirkning av gravitasjon når du bremser og/eller flytter kroppen i lengderetningen. Den skal kansellere ut effekten av at din masse presser fremover under bremsing, og dermed minimiere brakejack og dykking. Så er spørsmålet. Min sykkel har ikke dette, men jeg merker ikke noe særlig til det heller.
Er det sånn at: 1) jeg ikke merker det fordi det ikke spiller noen rolle 2) jeg ikke merker det fordi jeg ikke vet bedre (jeg har ikke testet dw-link og kan dermed ikke sette pris på en slik effekt).
Jeg tipper det er en god kombinasjon. Og det er fordi jeg ikke har full oversikt.
På samme måte tror jeg diskusjonen rundt 29er, lengde på krankarmer, canon og nikon, Ac-høyder, "ss er for de som vil være anderledes", vpp-kurver og andre "morsomme" diskusjoner utarter seg som de gjør: Mange teoriserer når de ikke har hands-on erfaring, og uttaler seg på generelt grunnlag! Da blir det litt sånn "små hjul er bedre enn store!", "pappaen min er sterkere enn din!" "voksenhjul er bedre enn barnehjul" osv osv - som ofte blir teit.
Nå har jeg glemt hva poenget mitt er, men poster allikevel
Du har rett lars, det er bare skapfysisk synsing at det økte dreimomentet er viktigere enn 1.5/13 økte radiusen ved forsering av hindre (11%mindre kraft for å kommer over en hindring kontra 26`r pga. 11% økt radius), dette fordi treghetsmomentet(inertia) er ~ d(rot.masse) * radius ^2, mens statisk dreimoment(torque) over en hindring ~ kraft * radius ^1 ,tid og erfaring vil vise.
Dette er iallefall to gode, rasjonelle grunner til å rettferdiggjøre 29`r kontra 26`r ved ny allroundterrengsykkelkjøp Tony
Re: Er 29er hypen på tur over toppen?
[Re: slasher]
#49403218/12/200716:26
Nei Truls nå er du naiv. Det finnes kun en vei til sykkelhimmelen og frelsen kommer gjennom sykling på stier smalere enn 65cm, i benklær videre enn lårtykkelse pluss 10%, hjelm med skygge lakkert i samme farge som hjelmen, sekk med verktøy du aldri har brukt, men kanskje får bruk for en gang. Videre må dekkene være breiere enn 2,2 tommer, grusveier bør aldri nytes og sykling på asfalt bør veies opp med dyre innkjøp av nav med tette inngrepspunkt. For å nå Nirvana er det viktig å innbille seg selv at man er individualist og ikke hører på noen andre enn sin egen sjel og at det bare finnes én vei. Hjulene kan selvfølgelig bare ha én størrelse og den må være et resultat av feiling med barnesykler i mellomkrigstiden. Hvis du på noen måte trår utenfor disse reglene ved å sykle uten kamuflasjefarget sekk, med hansker uten lange fingre, på stier breiere enn 65 cm eller har for trange bukser er den eneste muligheten for frelse å træ en sykkelramme gjennom kinnene.
Du glemte styrevinkelen.Man kan simpelthen ikke sykle sti med brattere enn 68,2 grader.Da vil man stupe over styret i bratte kneiker. Årtnli skummelt.
Hva ville Lemmy gjort.......?
[Re: pinwiz]
#49423319/12/200711:47
Styret er Salsa Promoto. Trolig med 11 grader sweep og ikke noe rise.
Jeg har kjøpt karbonvarianten som er tilsvarende, bare sykt lett i tillegg. Juryen har ikke bestemt seg for om 11 grader er "det eneste rette" Salsa kommer også med et 17 graders styre til neste år.