Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Er 29er hypen på tur over toppen?

Re: Er 29er hype på tur over toppen? [Re: Truls] #493928 18/12/2007 12:16
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Truls
Det vil aldri bli noe endelig svar på hva som er best. Ok?

Som alltid så er det jo slik at det er mye enklere å drive litt godhjertet mobbing mot noen som har valgt en ny vei, enn mot en som bare fortsetter med det han har, siden den som har valgt nytt veldig lett føler en trang til å forsvare seg. Derfor er det gøy å pirke bort i 29'er-entusiaster når anledningen byr seg.

Et endelig svar på hva som er best kan selvsagt gis så fort man er blitt enige om hvilke resultat som er bra, uansett om det gjelder komfort eller rundetider.

Re: Er 29er hype på tur over toppen? [Re: Truls] #493929 18/12/2007 12:18
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor har 29¨ slått sånn an i Usa, mens våre venner britene ikke har omfavnet denne utviklingen? Dette baserer jeg på bl a siste sammenligningstest i MBR mellom 26¨ og 29¨, hvor konklusjonen er at 29¨ere kun anbefales som et tillegg til en "vanlig" sykkel. Terreng, kultur, konservatisme?

Big wheels keep on turning
Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: geiranders] #493930 18/12/2007 12:23
perpedal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hele greia var jo ment som et lite spark/varsel til den gjengen på forumet her som til alle døgnets tider skal ha det siste, det nyeste og det feteste utstyret. At de tekniske inovatører (dvs de som først kaster seg på all ny teknologi og trender som kommer ut på markedet) at det er på tide å komme seg videre.

Nå når 29" trenden er "avlegs" for alle inovatørene der ute før 2008 har offisielt startet, må jo dette innby til en tung start på 2008 for denne gruppen. Bare se på "alle" se-hva-29er-nissen-kom-med-alt-for-tidlig-i-år trådene ICON_SMILE

Hilsen sykelist på 26", med og uten boing. Som sykler like gjerne på hardt som mjukt, smalt som bredt underlag. Med vide og smale bukse. Og som er fornøyd bare det står en sykkel klar til dyst i boden når lysten for en sykkeltur melder seg.

Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: perpedal] #493933 18/12/2007 12:28
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Apropos hva som er hot or not:

Jeg skulle likt å sett tankeboblene i forsamlingen dersom denne fyren hadde dukket opp for å sykle sti på Skeikampen i dette utstyret (ja, han er på en tur som involverer sti også): Digre hjul, lue under hjelmen, fire drikkeflasker og stor pumpe i ramma, kortermet og kneppet skjorte med krave, bukkestyre høyt plassert.

Dette er Rick Hunter underveis i et av verdens hardeste ritt, Great Divide Race i sommer - vi snakker to-tre uker med konstant sykling kun avbrutt av sovepauser.

Rick er en californisk rammebygger som har levert sykt fine ting siden midt på 90-tallet, minst (husker fortsatt eks-Bike-redaktør Mike Ferrentinos nydelige, olivengrønne Hunter-ramme). Et eksempel på at kompetente folk kan se dorky ut, fordi de velger utstyr og antrekk etter hva som funker for dem personlig - ikke hva som er det riktige akkurat nå.

Han brøt rittet, forøvrig.
Bomullsskjorta sin skyld, helt sikkert.

http://picasaweb.google.com/patrickmyall/20070627_RickRidesGreatDivide
http://www.flickr.com/photos/huntercycles/
http://huntercycles.blogspot.com/

Vedlegg
20414-rickhunter.jpg (50.28 KB, 106 nedlastinger)
20415-rickhunter2.jpg (59.66 KB, 130 nedlastinger)
Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: geiranders] #493938 18/12/2007 12:33
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Purpose-built sykkel han har. Er heller ikke sikkert han hadde dukket opp på Skeikampen med den kjerra der ;-)

Jeg sykla i sommer sammen med en amrikaner som sverget til mekaniske skivebremser på Titus fulldempern sin, samt at han kjørte med clips'n'straps.pedaler. Gikk fint det også...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: RazeFaze] #493941 18/12/2007 12:38
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: RazeFaze
Jeg sykla i sommer sammen med en amrikaner som sverget til mekaniske skivebremser på Titus fulldempern sin, samt at han kjørte med clips'n'straps.pedaler. Gikk fint det også...

Kevin? (Men det var vel i fjor sommer?)

-Jørn

NOTS
Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: perpedal] #493945 18/12/2007 12:42
jarand Offline
Entusiast
Entusiast
Har en RIP 9 i din størrelse som du kan teste Per ICON_WINK

Jarand

Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: geiranders] #493947 18/12/2007 12:45
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: geiranders

Han brøt rittet, forøvrig.
Bomullsskjorta sin skyld, helt sikkert.

Tipper det skyldes at han syklet "terreng" med landeveishjelm. Fysjom.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: RazeFaze] #493950 18/12/2007 12:46
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Purpose-built sykkel han har. Er heller ikke sikkert han hadde dukket opp på Skeikampen med den kjerra der ;-)

Tror nok heller ikke han hadde valgt denne på Skei :-)
Mitt poeng var kun å peke på hvor fort vi dømmer medsyklister på looken.

Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: jarand] #493951 18/12/2007 12:49
perpedal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Bare å friste Jarand ICON_LAUGH . Men bankkontoen er tom og jeg har ikke like blankeslitte VISA kort som Håkon og Arne. Så må nok slite litt til med det utstyret jeg har. Boden begynner å bli full nok av sykler som den er, men bare nesten ICON_WINK

Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: perpedal] #493957 18/12/2007 13:04
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Det som jeg synes er fantastisk med dette forumet (og nå er jeg dønn ærlig) er den godlynnete tonen "krangler" har, uansett. Dette må jo være helt unikt i internettdiskusjonsforum sammenheng. For meg er det et helt klart bevis på at uansett hvilke remedier du velger for å ha det moro på sykkel, så er fokuset her på forumet nettopp å ha det moro, og ikke hvilken metode du velger. Talløse forumer blir ødelagt av endeløse flame wars, som stort sett handler om brukere med mindreverdighetskomplekser og markeringsbehov. Hatten av til brukerne her, terrengsyklister har nok bedre selvtillit enn hififrikere eller windowselskere ICON_WINK

Jens
Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: jorn_almberg] #493960 18/12/2007 13:12
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: jorn_almberg

Kevin? (Men det var vel i fjor sommer?)

Det var i fjor ja ICON_LAUGH
Tiden flyver når man har det gøy!
Uansett tipper jeg han sykler med det samme i år.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: RazeFaze] #493961 18/12/2007 13:20
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Uansett tipper jeg han sykler med det samme i år.

Det gjør'n. Tåklypene og bremsene er de samme, men ramma er ny.

Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: perpedal] #493962 18/12/2007 13:23
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
29`r er nok ikke bare en hype som vil forsvinne til våren.

Skapfysikern i meg kan melde på nogenlunde rasjonelt grunnlag at en hybrid med feite dekk kjøpt sykt billig på "after season sale" kommer fra statene til Bergen i midten av januar om jetcarrier klarer å holde unna julerushet. Denne skal få pensjonere en `82 peugot med bukkestyre som pendle- og lunsjtreningssykkel.

29`r trenden har klar sammenheng med at hybrider blei populært for noen år sida, og flere har sett fordelene med større hjul.

Om man ser på fysikken er den klart største fordelen med større hjul større dreimoment, som gjør det lettere å holde sykkelen oppe i fart(altså vanskligere å bremse/lettere å dra over ujevnheter), men også treigere å aksellere.
Derfor er det en fordel med 26`r i ujevnt/rullende terreng som fordrer mye aksellerasjon og oppbremsing, mens det i terreng hvor man klarer å opprettholde høy fart/flyt (relativt for forskjellige utøvere) kan være en fordel med større hjul.

(Samme årsakssammenheng ligger bak bruken av platehjul på flattempo, og ikke hovedsaklig aerodynamikk og vekt, selvom "ekspertene på tv2 sier det)

Gleder meg til å prøve en stiffee 29`r med 2.4 dekk, ikke fordi jeg tror jeg blir så mye raskere, men det blir en annerledes og mer krevende sykkelopplevelse (òg også er det mindre fristende for byens løse fugler å stjele en stiv sykkel uten dempegaffel enn en gyngesofa med 6`foran og bak..).

Når jeg først skulle ha ny bysykkel som også kunne brukes i terrenget var valget enkelt!

Vedlegg
20417-ElMII.jpg (273.16 KB, 124 nedlastinger)
20418-ElM.jpg (283.55 KB, 102 nedlastinger)
Redigert av YnotGorilla; 18/12/2007 13:28. Rediger grunn: obvious
Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: YnotGorilla] #493967 18/12/2007 13:44
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Quote:
Derfor er det en fordel med 26`r i ujevnt/rullende terreng som fordrer mye aksellerasjon og oppbremsing, mens det i terreng hvor man klarer å opprettholde høy fart/flyt

Er dette skapfysikeren i deg som websynser eller selvopplevd?
Jeg for min del opplever at 29" største fortrinn nettopp er i "ujevnt" terreng.

De fleste 29" har lettere hjul/dekk kombinasjoner enn de litt overdrevne standardsakene i terrengsykkel.no poster og har dermed ikke så mye mer svinghjulseffekt. Stans Arch+ supercomp + guffe + Resolution pro gir neppe mer svinghjulseffekt enn Flow + slange +BB 2,4. Det blir dog annerledes om man sammeligner med grusoppsett.

Derimot har jeg opplevd den "opphypede" evnen til å rulle over ting som du ikke nevner.

Ta endelig "bysykkelen" din på tur i marka når den kommer.

Ps.
Quote:
stiffee 29`r
fikk meg et øyeblikk til å tro at Cove hadde blitt med på "hypen"

LarsB

Re: Er 29er hype på tur over toppen? [Re: sykkeloyvind] #493971 18/12/2007 13:53
bik3man Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Nei Truls nå er du naiv. Det finnes kun en vei til sykkelhimmelen og frelsen kommer gjennom sykling på stier smalere enn 65cm, i benklær videre enn lårtykkelse pluss 10%, hjelm med skygge lakkert i samme farge som hjelmen, sekk med verktøy du aldri har brukt, men kanskje får bruk for en gang. Videre må dekkene være breiere enn 2,2 tommer, grusveier bør aldri nytes og sykling på asfalt bør veies opp med dyre innkjøp av nav med tette inngrepspunkt.
For å nå Nirvana er det viktig å innbille seg selv at man er individualist og ikke hører på noen andre enn sin egen sjel og at det bare finnes én vei. Hjulene kan selvfølgelig bare ha én størrelse og den må være et resultat av feiling med barnesykler i mellomkrigstiden.
Hvis du på noen måte trår utenfor disse reglene ved å sykle uten kamuflasjefarget sekk, med hansker uten lange fingre, på stier breiere enn 65 cm eller har for trange bukser er den eneste muligheten for frelse å træ en sykkelramme gjennom kinnene.

Syrlig. Meget syrlig.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Er 29er hype på tur over toppen? [Re: bik3man] #493976 18/12/2007 14:04
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: bik3man

Syrlig. Meget syrlig.

Åsså flause så inderlig ved å nevne at kamuflasjefarget sekk er det riktige i da. Alt var jo bare sååå bra helt til han nevnte sekken...

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: larsb] #493980 18/12/2007 14:13
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Jeg sier meg enig med Lars. Det er i den ujevne terrenget jeg merker fortrinnet. På grusveier og utenfor sti generelt, tror jeg at det ikke har like mye for seg.

Ellers tror jeg noen tar disse "kranglene" litt for seriøst noen ganger. Dette er jo harmløs diskusjon. Det er morsomt å diskutere forskjeller, hva som er bedre, hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Noen er enige, andre ikke. Uten det hadde vi jo strengt tatt ikke trengt et forum. Lei av diskusjonen? Vel, les et annet innlegg.

Er lengre krankarmer bedre enn kortere krankarmer? Noen ganger må ytterpunktene frem for å fremprovosere detaljene. Alle veit at det ikke er svart eller hvitt, men ikke alle vet hva de skal se etter.

Et godt eksempel: Min fulldemper har et DW-lignende oppheng, men har ikke DW-links patent som går på "antisquat". Dermed er det heller ikke en fullgod DW-link. Antisquat tar høyde for kroppens påvirkning av gravitasjon når du bremser og/eller flytter kroppen i lengderetningen. Den skal kansellere ut effekten av at din masse presser fremover under bremsing, og dermed minimiere brakejack og dykking. Så er spørsmålet. Min sykkel har ikke dette, men jeg merker ikke noe særlig til det heller.

Er det sånn at:
1) jeg ikke merker det fordi det ikke spiller noen rolle
2) jeg ikke merker det fordi jeg ikke vet bedre (jeg har ikke testet dw-link og kan dermed ikke sette pris på en slik effekt).

Jeg tipper det er en god kombinasjon. Og det er fordi jeg ikke har full oversikt.

På samme måte tror jeg diskusjonen rundt 29er, lengde på krankarmer, canon og nikon, Ac-høyder, "ss er for de som vil være anderledes", vpp-kurver og andre "morsomme" diskusjoner utarter seg som de gjør: Mange teoriserer når de ikke har hands-on erfaring, og uttaler seg på generelt grunnlag! Da blir det litt sånn "små hjul er bedre enn store!", "pappaen min er sterkere enn din!" "voksenhjul er bedre enn barnehjul" osv osv - som ofte blir teit.

Nå har jeg glemt hva poenget mitt er, men poster allikevel ICON_LAUGH

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: Trond Vidar] #493999 18/12/2007 15:07
slasher Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Åneihei du! Saken er den at...

- 29er er best
- SS er kulest.
- Lange krankarmer ruler.
- Canon er for folk med hengerumpe.
- Wizzy har farga håret.

Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: YnotGorilla] #494006 18/12/2007 15:24
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lekkert, meget lekkert!

Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: Trond Vidar] #494010 18/12/2007 15:34
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: gamleredeaktøren
Antisquat tar høyde for kroppens påvirkning av gravitasjon

DET kaller jeg avansert teknologi!
Horstlink kan bare gå å legge seg.

LarsB

Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: larsb] #494018 18/12/2007 16:02
Trond Vidar Offline
knegg!

(i lengderetning mente jeg lizzom). Det finnes sikkert noen flinke folk på forumet som kunne tenke seg at jeg skulle utdype dette videre. sorry ass.

Trond (vurderer å installere horstlink ovenfor ankel-leddet)

Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: larsb] #494024 18/12/2007 16:13
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Du har rett lars, det er bare skapfysisk synsing at det økte dreimomentet er viktigere enn 1.5/13 økte radiusen ved forsering av hindre
(11%mindre kraft for å kommer over en hindring kontra 26`r pga. 11% økt radius),
dette fordi
treghetsmomentet(inertia) er ~ d(rot.masse) * radius ^2,
mens
statisk dreimoment(torque) over en hindring ~ kraft * radius ^1
,tid og erfaring vil vise.

Dette er iallefall to gode, rasjonelle grunner til å rettferdiggjøre 29`r kontra 26`r ved ny allroundterrengsykkelkjøp ICON_SMILE
Tony

Re: Er 29er hypen på tur over toppen? [Re: slasher] #494032 18/12/2007 16:26
pinwiz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: slasher
- Wizzy har farga håret.

El Øystein har lagt de fornuftige skinnskoa,slacksene,kammen og allværsjakka lengst inn i skapet.Det kan vi takke Rikke for.
Takk Rikke.

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: Er 29er hype på tur over toppen? [Re: sykkeloyvind] #494033 18/12/2007 16:34
pinwiz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Nei Truls nå er du naiv. Det finnes kun en vei til sykkelhimmelen og frelsen kommer gjennom sykling på stier smalere enn 65cm, i benklær videre enn lårtykkelse pluss 10%, hjelm med skygge lakkert i samme farge som hjelmen, sekk med verktøy du aldri har brukt, men kanskje får bruk for en gang. Videre må dekkene være breiere enn 2,2 tommer, grusveier bør aldri nytes og sykling på asfalt bør veies opp med dyre innkjøp av nav med tette inngrepspunkt.
For å nå Nirvana er det viktig å innbille seg selv at man er individualist og ikke hører på noen andre enn sin egen sjel og at det bare finnes én vei. Hjulene kan selvfølgelig bare ha én størrelse og den må være et resultat av feiling med barnesykler i mellomkrigstiden.
Hvis du på noen måte trår utenfor disse reglene ved å sykle uten kamuflasjefarget sekk, med hansker uten lange fingre, på stier breiere enn 65 cm eller har for trange bukser er den eneste muligheten for frelse å træ en sykkelramme gjennom kinnene.

Du glemte styrevinkelen.Man kan simpelthen ikke sykle sti med brattere enn 68,2 grader.Da vil man stupe over styret i bratte kneiker.
Årtnli skummelt.

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: Er 29er hype på tur over toppen? [Re: pinwiz] #494233 19/12/2007 11:47
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Quote:
Du glemte styrevinkelen.Man kan simpelthen ikke sykle sti med brattere enn 68,2 grader.Da vil man stupe over styret i bratte kneiker.
Årtnli skummelt.

Shit, jeg som har 69,5 grad på FSen og hele 71 på jernhesten. Jeg kan jo bare gå og legge meg... ICON_TONGUE

Redigert av btm; 19/12/2007 11:48.

btm
Re: Er 29er hype på tur over toppen? [Re: btm] #494270 19/12/2007 12:37
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: btm

Shit, jeg som har 69,5 grad på FSen og hele 71 på jernhesten. Jeg kan jo bare gå og legge meg... ICON_TONGUE

Jeg lever lykkelig i trygg forvissing om at jeg ikke har anelse om hvilken styrevinkel som er på ULV.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Er 29er hype på tur over toppen? [Re: YnotGorilla] #494299 19/12/2007 13:53
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: YnotGorilla
29`r er nok ikke bare en hype som vil forsvinne til våren.

Hvilket styre er det du har på Salsa`n der? Er det en vanlig riser, eller noe med mer sweep?

Jeg hoppet på hypen jeg også. Første gang i mitt liv jeg har kjøpt noe som er på moten..
Får håpe det er poppis en stund til nå som jeg er på høyden

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Er 29er hype på tur over toppen? [Re: Knirkekne] #494308 19/12/2007 14:12
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Styret er Salsa Promoto. Trolig med 11 grader sweep og ikke noe rise.

Jeg har kjøpt karbonvarianten som er tilsvarende, bare sykt lett i tillegg. Juryen har ikke bestemt seg for om 11 grader er "det eneste rette"
Salsa kommer også med et 17 graders styre til neste år.

http://www.salsacycles.com/handlebars_mtn.html

LarsB

Re: Er 29er hype på tur over toppen? [Re: larsb] #494313 19/12/2007 14:18
Trond Vidar Offline
11 grader styre OG 68.2 styrevinkel. Dette funker ikke vøtt ICON_LAUGH

Side 2 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support