E-type gir høyere Q-faktor, ikke alle kranker passer (f.eks Extralite for 73mm krankhus + E-type), giret er ofte noe tyngre, mindre utvalg/ikke like lett å skaffe?
Ellers er det fler som tar den helt ut på vektfronten som kjører med forskjellige typer "braze-on" mods og landeveisgir på Scale. Dett er veldig lett!
Setepinnen er jo utrolig grov da, så i utgangspunktet vil jeg være litt skeptisk til komforten. Det er heller ikke like godt utvalg i setepinner, og de er tyngre. Mange bruker Shim, f.eks fra Extralite på Scale, men dette bryter garantien på ramma. Jeg har også lest om fler som har hatt problemer med at shimmen må dyttes på plass med mye makt og er vanskelig å få ut igjen. Ikke noe jeg er lysten på å gjøre med en tynnvegget karbonramme.
/Are Nicolai
Re: Bygging av den ultimate Birkenracer!
[Re: nicolai]
#49239913/12/200719:51
Enkelte sykler blir jo levert med e-type, men uten den festedelen som skal innafor kranklageret og er kun festa i ramma med skruer. Fann ikkje i farta vekta på xtr e-type kontra vanleg, men på XT verakr det som om vekta (som crc oppgir) er lik. Uten den armen som skal innafor kranklageret, vil den då muligens bli lettare (?)
Feit setepinne på ht kan kanskje vere litt stivt, ja
Scott er så langt jeg vet kunder hos de kinesiske karbonprodusentene Topkey og Ten Tech Composites (sistnevnte bygger Ransom-rammene, mens jeg tror Topkey står for racere og hardtailrammer - dette kan selvsagt ha endret seg siden jeg leste om det sist, jfr Lars Ragnars innspill om at Scott har full kontroll over en egen fabrikk eller avdeling).
Begge disse selskapene er uansett blant de verdensledende på karbonteknologi i sykkelbransjen, selv om de er mindre enn de største - som Giant, Martec og Trek (se artikkellink under).
Det er selvsagt designerne hos Scott som utvikler og bestemmer alt som har med geometri, kjøreegenskaper og detaljfunksjoner å gjøre - mens de taiwanske eierne av fabrikkene i Kina bidrar med topp ekspertise for å gjøre det mulig å bygge det som tegningene fra Scott anviser. Men hyllevare snakker vi ikke om, akkurat. Scotts rammer er jo utviklet av Scott i samarbeid med ingeniørene på Taiwan og Kina, og ikke et resultat av enkel shopping på Taipei-messa.
Høyst sannsynlig hadde Peter Denk en god del turer til Kina og Taiwan underveis i utviklingen av disse rammene. Ekspertene i Kina og Taiwan kan nok mye mer om karbon enn noen hos Scott, og skal ha vært sentrale i å utvikle måten Scott-rammene kobler rammerørene sammen på.
Men like fullt synes jeg det er temmelig uinteressant hvilken fabrikk det er som står for utførelsen av dette, fordi det primært er et teknisk spørsmål - og ikke like avgjørende for kjørefølelsen som geometrien.
Det er mye viktigere hvem som står for det grunnleggende designet av fjæringssystemer og geometri, synes jeg. Og nå vet jeg ikke hvordan Scott løser det, etter at de sa takk og farvel til Denk tidligere i år.
Interessant lesning om karbonfabrikker i Kina finnes her, skrevet av Doug McClellan, Asia-korrespondenten til Bicycle Retailer (tidligere korrespondent for Assiciated Press, forøvrig): http://www.thairb.com/forum/showthread.php?t=82
Scott er så langt jeg vet kunder hos de kinesiske karbonprodusentene Topkey og Ten Tech Composites
Takk!
Quote:
Det er selvsagt designerne hos Scott som utvikler og bestemmer alt som har med geometri, kjøreegenskaper og detaljfunksjoner å gjøre - mens de taiwanske eierne av fabrikkene i Kina bidrar med topp ekspertise for å gjøre det mulig å bygge det som tegningene fra Scott anviser.
Er du sikker på dette? Jeg ser mer for meg at det like gjerne er ingeniører og designere hos den kinesiske produsenten som utvikler ting som legges frem for Scott, og som innkjøperne der kjøper. Evt. kjøper eksklusive rettigheter til. Blir billigere sånn.
Quote:
Men like fullt synes jeg det er temmelig uinteressant hvilken fabrikk det er som står for utførelsen av dette, fordi det primært er et teknisk spørsmål - og ikke like avgjørende for kjørefølelsen som geometrien.
...Men jeg synes det er ganske interessant. Credit where credit is due, liksom.
Quote:
Det er mye viktigere hvem som står for det grunnleggende designet av fjæringssystemer og geometri, synes jeg.
Det er jeg som konstruktør/"mechanical design engineer" helt enig i.
Quote:
Interessant lesning om karbonfabrikker i Kina finnes her, skrevet av Doug McClellan, Asia-korrespondenten til Bicycle Retailer (tidligere korrespondent for Assiciated Press, forøvrig): http://www.thairb.com/forum/showthread.php?t=82
Det er ikke råmaterialet det er mangel på, karbon har vi nok av... Det som mangler er produksjonskapasitet på fiber. Den virkelig store masseproduksjonen er egentlig ikke i gang ennå, men det er etterspørselen. Forøvrig burde vi heller takke Boeing og Airbus -uten deres enorme innsats hva gjelder optimalisering av karbonfiberkonstruksjoner, både mhp hvordan fibrene legges/utnyttes og selve produksjonsprosessen, ville heller ikke sykkelrammer vært der de er i dag. Om noen år vil sansynligvis tilgjengeligheten på fiber være forbedret, og med nye automatiserte produksjonsmetoder utviklet av flyprodusenetene vil karbonrammene også falle i pris.
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben
[Re: KTL]
#49285614/12/200720:05
Jeg synes dette med bukkestyre på MTB er en morrsom idee.
Dog en veldig gammel idé. I 1985-86 da jeg først begynte å lese om terrengsykler så var fortsatt bukkestyre på terrengsykkel noe man kunne foreslå som et fullverdig alternativ til rett styre og etter hvert damestyre.
Quote:
Er det mulig å få det til med hydrauliske bremser?
Niks. Ikke med hendlene i bukken. Det er en grunn til at CXere bruker mekanisk skivebrems.
[Re: Dan]
#49290414/12/200722:16
Ja, dere... Nå har dere virklig fløyet ut på viddene i forhold til trådstarters spørsmål.
For meg ville den perfekte Birkensykkel vært noe sånt som:
Hjulsett: DT Swiss XRC 1250 med RWS aksling Bremser: Juicy Ultimate Carbon + ekstra lette alu-skiver fra No Tubes Ramme: Arantix Carbon Mesh (Ja, jeg vet den veier 1,3 kg, men FOR EN RAMME!)
Stiv Gaffel: DT Swizz XRR SLti - lett og fin, men ikke uten komfort Dempegaffel: Rock Shox WC - rett og slett fordi jeg liker motion-control systemet Gir: SRAM X0 carbon medium bak, XTR foran Skiftere: SRAM X0 Gripshift Drivverk: Poshbike Titanium Nitrided klinge - snasen "gull-legering" som faktisk varer, Poshbike Carbon drev 38-48 - 26 gram for 38 tann!!! Dekk: Huff, kommer veldig an på "føret", men går for Kenda Klimax UST av mangel på inspirasjon... Styre, stem, setepinne: Ritchey WCS carbon flatt, Ritchey WCS Carbon og USE Alien Carbon pinne Pedaler: Eggbeater Ti
Kanskje ikke verdens mest eksotiske deler og den letteste sykkelen, men tror den er fin og den hadde nok gjort ethvert pikehjerte ømt og salig!
Redigert av Calle Kanin; 14/12/200722:44.
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Jeg startet med samme utgangspunkt som trådstarter. 29" og stiv gaffel og lite vekt. Har syklet Birken tre ganger på omtrent fire timer med 29" og RST dempegaffel. Syklet sist år på Conti Twister 32mm, uten problemer.
I år har jeg kjøpt ny sykkel, BMC CX01 med Campa Eurus felger og ekstra bremsehendler på bukkestyret. Tror jeg kommer langt nok bak med hendene oppe. Vekst ca 8,5 kg. Kommer til å kjøre med Racing Ralph 35mm.
Vurderingen er som følger: Jeg sparer flere kilo sykkel, og har slanket meg enda flere kilo. Det meste av Birken er oppover (tidsmessig) og der kan jeg tjene minutter. I utforkjøringene (Djupaoset og Balletbakken) kommer jeg til å tape i forhold til de raskeste, men ikke mer enn at jeg finner andre å sykle videre med.
I tillegg så trener jeg mer sykkel enn noen gang, så nå skal jeg klare å nærme meg merket og kanskje klare det...
Jeg holder nå på å bygge det jeg mener er noe av det nærmeste du kommer en ultimat birken racer.
Scott scale ramme med v-brems fester Ritchy stiv carbon gaffel Schmolke TLO 34,9 400mm setepinne Schmolke TLO styre Syntace styrestem Extralite scalehead styrelager THM Clavicula DP krank Tune Rasselband 11-28 Extralite v-bremser og hendler Shimano nye xtr bakgir Shimano xtr girhendler BTP record krankgir bygd om til top-pull med BTP aramid klemme Et eller annet carbonflis til sete
Hjulsett Extralite nav Pillar racing spokes Notubes ZTR355 felgring
Tror dette vil havne på rundt 6 kilo blank med f.eks maxxis 310 dekk. Men til birken vil jeg bruke piranha tubless ready dekk. Da havner sykkelen på rundt 6.5 kilo.
Tror dette er noe av det råeste du kan kjøre med på birken. Sykkelen blir super lett i bakkene, og du har nok volum i dekkene at du ikke taper noe nedover.
Redigert av lrm; 21/01/200821:10.
[Re: lrm]
#50369921/01/200821:06
Åjasså, Manengen prøver å psyke ut motstanderne sine foran kommende sesong, hæ? (Det er vel ikke så mange Scale Ltd. i landet ennå, så jeg la sammen to og to...)
Ikke mye å pirke på på noen av de to syklene der... Hvordan virker den integrerte framspring-/styredingsen på den nye Limited-en, forresten?
Gaute
[Re: lrm]
#50372021/01/200821:38