Har noen vaert i naerheten? Ser det er meldt kuldegrader fra eh naa egentlig, saa jeg hadde haap om barfrost igjen. Er det mye vann, saan at man risikerer aa gaa igjennom og plompe med sommerskoene? Har ikke vanntette sko..
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Var der i går. På toppen er det som på bildet. Bittelitt snø i stien, med is under. Mye av snøen har nok smelta, så det er vel bare is igjen. Men det var ikke mye is, men piggdekk er nok absolutt å anbefale.
Startet på Frognerseteren, og der var det fint å sykle der mange hadde gått eller de har kjørt tråkkemaskin. Der det om sommeren er vanlig gode stier lå det opp mot 15cm hard snø som var umulig å sykle i. Men det ble mindre og mindre nedover. Fra Ullevålseterhøyde er det fint videre nedover.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Og etter mildværet de siste dagene var det ikke like knall hele veien lenger. Men kan jo ikke parkere sykkelen av den grunn :-)
I dag 16:00-18:00: på sydsiden av Ankerveien var det flekkvis isete og ikke et snøfnugg. Bunghole hadde vesentlig mer is, og de siste tre-firehundre meterne var det tung, kjip snø. Samme i nordlig ende av Hobo, men etterhvert stort sett bart og litt is. Her var det knall, som vanlig.
Jeg syklet opp Gaustad-Høyspenten-Mojo og ned Hobo til Grinda i dag. Fine forhold, mye bart og en del is, men minimalt med snø. Lite folk ute i dag, møtte to stykker på vei ned Mojo, ellers ingen.
Bildene er fra toppen av Hobo og den bratte bakken ved starten av Mojo.
Kom ned Bunghole i dag og der var det mye de samme forholdene. Noen steder med skikkelig holke, men det var bare kos med nyinnkjøpte Feite-Freddies. Jeg trengte bare en tur for å skjønne at disse dekkene er en av de beste sykkelinvesteringene jeg noensinne har gjort! Dette var noe HELT annet enn de gamle 296'ene..
Møtte bare et par hundeluftere ved Grinda ellers var det helt tomt i skogen. Hvis man bare kommer seg ut har man marka for seg selv!
Jeth og jeg var på romjulsekspedisjon i dag. Banen opp til 'setra. så Tryvannsstua, Blankvannsbråten, Lørenseter, Ullevålsseter, E6 og Gaustad. Fire timer i nydelig vær og splendid isolation.
Den første partiet til Tryvannsstua var hardt og fint. Nedfarten bød på tung hjerterytme ned en islagt bakke, men det gikk bra. Fin fotolocation hvis du skal overbevise noen om at piggdekk funker.
Partiet til Blankvannsbråten og videre til Lørenseter ble tidvis svært tungt, for mye snø og lite tråkk. Men vi fikk enkelte nydelige partier med skarekjøring, samt noen partier med svært teknisk sykling.
Etter Lørenseter ble det skikkelig flyt i sakene og traskingen tidligere på dagen ble fort glemt. Vi bestemte oss for å ta E6 ned igjen, ettersom beina begynte å bli sure og sola ga mindre og mindre kontrast. Det var et svært lykkelig valg.
E6 er sjelden bedre enn dette! Store mengder polert is og barfrost gjorde turen til en sjelden opplevelse. For de med mye gøts er det mulig å sykle E6 uant raskt i disse dager. Anbefales! Vi avsluttet i skumringen (med ei lykt) med issykling på Sognsvann og gromstien ved Gaustad, som var isfritt. I sum en svært bra avslutning på sykkelåret 2007.
Jens kjemper seg fram i snøen på den nye stien rundt Lørenseter:
he-he...fønni... Ja Xen er en skikkelig posør hjelm og lite annet Men må si det ble en aldri så liten epsik avslutning på året. Tidvis trått m mye snø, men stort sett skare, bar is og barfrost gjorde dette til en festdag. Og når det gjelder E6 er jeg fremdeles høyt oppe i skyene. Flyten over blank is nedover der idag var intet mindre enn fantastisk. Anbefales på det sterkeste. Godt nyttår
Var ute i dag. snøen har gjort veldig mye med føre, det er super gladt overalt. piggdekken hadde fint lite feste på isen under snøen, men det var ganske morsom. kjørte opp bunghole og ned mojo og høyspenten. kanskje det går bedre med freddis i steden for ice spiker dekk.
Jeg måtte prøve meg en tur i går kveld. Deilig følelse å sykle i nysnø, stille og jomfrunalsk.
Men med den fineste parkett av is under snøen fikk jeg merke begrensningene i Extreme 294. Jeg kom susende ned Måneskinnsløypa og akkurat i det jeg tenkte at dette går jo overraskende bra, endte jeg seilende på ryggen med sykkelen over meg. Resten av turen ble avsluttet i hovedsak til fots.
Skal du teste om piggdekkene dine virkelig duger er det ideelt føre nå. Jeg skulle gjerne prøvd et par feite freddies på sånt underlag, men både lommeboka og den forstua venstretommelen er svært skeptisk.
Var ute i dag, Grinda, blåløypa opp, krysse over til Hobo, og ned Hobo og ut Barnehagen. Litt glatt her og der med FeiteFreddie's, men på ingen måte umulig. Verd hvert eneste gram og krone!
Jeg var oppe ved Grinda i går og syklet noen runder i lysløypa der. Det var stor morro med blank is og flott føre. Vet ikke hvordan hele E6'en er, men vil tro man kan sykle en ganske stor del av den (noen som har gjort det i det siste?).
Jeg kjørte med Schwalbe Ice Spiker Pro, satt som bare rakkern
Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel
Du blir litt nærsynt når du bare surrer rundt i Ring 1 - tror at all snø og is er borte fra marka for lengst. Men det er jo ikke helt tilfelle. Fra Riksen og opp til Ankerveien var det klink is i dag. Du skal både ha gode dekk og ro i kroppen for å komme helskinnet ei økt der.
Jens, Pål og jeg syklet videre opp E6 og det gikk veldig bra, vekselvis is og hard sporet snø. Det siste partiet ved Taralrudmyra var dog litt slitsom med mye snø. Ned igjen syklet vi Bunghole og det innebar tungt tråkking helt fram til hvor stien deler seg, ikke langt fra ved grusveien. Derfra og ned var stien syklbar, men du får ikke akkurat fri flyt. Avslutningen ned til Riksen ble som ventet en nerveprøve, men vi kom ned uten større uhell.
Yr melder kaldvær framover, så E6 opp og ned er det beste alternativet de nærmeste dagene i denne delen av Oslo.
Jens kulern mens Pål pusser brillene og sola leker med fotografen:
Camoboy lurer seg opp ei kneik ved Taralrudmyra:
Pål vurderer føret og peiler videre mot kaffe og kanelsnurr på Ullevålsseter: